Tuta inte i TS en massa religös dynga. På Vidarjkliniken i Järna dog cancersjuka som flugor samtidigt som man tutade i dom en massa religöst skräp, tills myndigheterna förbjöd verksamheten.
Är du säker på att det är kört. Har inte cancern spridit sig utanför tarmpaketet skär man bort den del av tarmen som är cancerdrabbad och sätter dit en Stomipåse. Det är ju snart två år sedan, så du borde veta exakt vad man gjort sedan dess.
Är tämligen säker på att det är kört, ja. Cancern var tämligen spridd när den upptäcktes. Framförallt levern var drabbad av omfattande metastasering, men även andra delar av kroppen. Fick diagnosen för snart nio månader sedan (strax innan julen 2020).
Är tämligen säker på att det är kört, ja. Cancern var tämligen spridd när den upptäcktes. Framförallt levern var drabbad av omfattande metastasering, men även andra delar av kroppen. Fick diagnosen för snart nio månader sedan (strax innan julen 2020).
Det låter som det är kört, för utan lever kan man inte leva. I och med att det finns metastaser i kroppen vill inte läkarna transplantera nytt organ från cancerfri donator, för risken är stor att metastaserna som finns kvar i kroppen smitttar ner nya organet. Prata med Docrates i Finland.
Provade du någonsin självsvält eller kolhydratsrestriktioner?
Cancerceller behöver mycket energi för att överleva, forplanta sig och mutera, och energin kommer främst från kolhydrater i kosten (pyruvat). I djur har man sett bättre diagnos under restriktioner.
Upplever att vården stöttat mig. Har erbjudits samtalsstöd genom såväl vanliga vården som hemsjukvården.
Ok skönt att höra, det verkar som du tar det svåra på ett bra sätt, du är mitt i livet och borde få leva länge till. Det är säkert tungt för alla som får ett sådant besked, även om de är gamla. Det bästa sättet att dö på vore att bara falla i hop när jag är gammal, att få dö knall och fall utan ångest.
Har faktiskt börjat läsa bibeln, men inte i första hand som ett religiöst dokument utan som ett litteraturhistoriskt sådant. Så mycket av vår litterära och konstnärliga värd är formad av bibelns texter och jag är helt enkelt nyfiken på källorna. Mycket fint finns däri. Just nu läser jag Jobs bok.
Har ingen stark tro att något speciellt händer efter döden. Lite fylligare om hur jag tänker finns längre bak i tråden.
Ja man får lite panik när man vet att tiden är knapp, mycket filmer, böcker, musik, upplevelser och ställen man vill beta av innan man trillar av pinn.
Du verkar vara en sån väldigt fin person. Jag menar det verkligen, någon man skulle vilja ha i sitt liv, men det är väl tur att jag inte har det, då hade man ju blivit förkrossad om det inte slutade väl.
Nu verkar du även ha försonats med ditt eventuellt troliga öde, men jag vill ändå, både för dig och även för andra som kanske behöver höra det, berätta om en sak som påverkat mig djupt. Har talat om det med mindre än en handfull personer under livet. Känns som det närmaste en religiös händelse jag varit med om, något så heligt att man inte ens kan prata om det, men jag vill nu ändå berätta det här. Förstår att folk kan raljera över det och avfärda det som trams, men för mig har den ändrat min syn på världen, i viss mån.
När jag var tonåring, sommaren innan jag började gymnasiet, drömde jag om en klasskamrat som jag varken drömt om förr eller senare. Drömmen bestod bara av en stillbild: han satt framför en nygrävd grav. Jorden var fortfarande uppluckrad. Det var allt.
Senare samma vecka drunknade hans lillebror.
Klart det kan ha varit en bisarr slump, jag vacklar själv i frågan över vad jag ska tro, men ibland, åtminstone, tror jag att det inte var det, och att allting är förutbestämd. Jag hade också, under flera år, men intensifierat månaderna innan han dog, panikkänslor över min brorssons väl och ve. När jag hörde en ambulans runt Karlavägen sprang jag efter för att se att den inte svängde in på min brors gata. Jag har en samling av leksaker, studsbollar, mynt, dockhattar, kapsyllock, som jag stulit från mina brorsbarn av rädsla för att min brorson skulle sätta i halsen. Och sen hände det.
Jag har en nära vän som är fysiker, en "äkta" sådan, arbetar på KTH. Han tror att allting är förutbestämd, och han är förstås både mycket smartare och mer insatt i naturvetenskap än vad jag är. Det var en oerhörd tröst för mig i samband med att min brorson dog, jag tyckte att han blivit bestulen på sitt liv, men min vän menade att det hade han inte, allting är förutbestämd, han skulle bara ha blivit nio år, oavsett vad vi tycker om det. Att allt inte är en grym slump utan förutbestämt och att det finns krafter större än vad vi kan begripa, den tanken är trösterik. Jag hoppas att den kan vara det även för dig.
Verkligen fint av dig att ge av din tid och skriva, samt svara på alla frågor. Jag tror att det är så viktigt att kunna prata om detta. De flesta går igenom livet utan att ens nämna döden och sina tankar kring det. Jag har länge lidit av en rädsla inför döden, och funderat mycket vad det handlar om- För mig handlar det om en sån stark skräck inför att missa mina barn och mina näras liv. Att inte veta vad som ska hända dom, och att jag inte kan finnas där för dom. Det gör mig glad att höra att du inte känner någon rädsla för själva döden, och jag förstår att oron mer handlar om hur förloppet dit ska ske.
Jag har en vän som drabbades av cancer i våras. En aggressiv sort som inte går att göra något åt och hon har inte så lång tid kvar. Det är skönt med henne för man kan prata om precis allt man funderar kring och hon är inte rädd för att prata om det. Ungefär som du verkar vara och man blir så tacksam över det! Jag vet inte riktigt vad mer jag vill säga eller fråga, men jag önskar dig verkligen en fin tid och jag tror att ditt lugn och dina kloka insikter kommer hjälpa dina nära mycket. Stor kram!
Du känner inte för att ta till panikåtgärder som att sluta äta kolhydrater, ta kollodialt silver, ta enorma mängder av C-vitamin eller annat som man kan läsa om på alternativa sidor som www.svaradoktorn.se? Jag fick prostatacancer förra året, som gudskelov upptäcktes tidigt, och då började jag leta efter alternativ information. Jag hade tur som strålades i ett tidigt skede och är frisk. Potensen tog dock lite stryk. Jag önskar dig all lycka framöver.
Jag har läst igenom alla svar och tackar dig för dina varma och, för mig, genuina svar på alla de frågor som du har mottagit.
Gissar att jag talar för de flesta när jag påstår att du ger ett mycket sympatiskt intryck och att man kan betrakta dig som en "bra" människa. Ser att du skrivit flera gånger att du inte är intresserad av 'religion' eller tro. Du är den enda som kan göra det beslutet och om du verkligen är säker på det så spelar det ingen roll vad någon av oss skriver men jag vill ändå göra ett försök, även om det så bara är 1% sannolikhet att du ger det en chans.
Som någon tidigare skrev så valde jag för ett par år sedan att låta Jesus var den som leder mig. Detta trots att ingen i familj, släkt, eller nära vänner hade en sådan tro. Min relation med Honom är levande och kärleksfull.
Jag är förespråkare för individens frihet och tror inte på tvång eller hot av något slag. Saker ska kunna meriteras på sina egna grunder. Vi är vana att saker är en transaktion, vare sig det är saker eller relationer. Guds gåva till oss, evigt liv, är ju det: en gåva. Det är inget vi kan förtjäna eller "jobba" oss till. Med andra ord: det spelar ingen roll hur "goda" vi varit i livet. (Mk 10:18 "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom en, och det är Gud.")
Om du har begränsat med tid kvar rekommenderar jag dig att se på vad Jesus sade med ett öppet hjärta. Det kan vara det viktigaste beslutet du tar under din tid kvar. Det är den enda personen som påstått sig vara Gud och ha levt här på jorden, ett helt liv fritt från synd, död på korsett och återupplivad tre dagar senare. Hundratals ögonvittnen kunde bekräfta att de sett honom uppstå, dessa är alltså judar som inte var en följare av honom med inget att vinna på att påstå detta.
Innan Jesus dog på korsett blev han hängandes med två tjuvar. Den ena hånade honom och undrade varför han inte kunde rädda sig själv, om han nu var Gud. Men den andre tillrättavisade honom och sade: "Fruktar inte heller du Gud, du som är under samma dom? Vår dom är rättvis. Vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont." Och han sade: "Jesus, tänk på mig, när du kommer till ditt rike." Jesus svarade: "Amen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset." (Lk. 23:40-43)
På samma sätt kan en genuin tro på att Jesus kan hjälpa dig vara din biljett till evigt liv. Det du behöver göra är att ångra dina synder och tro på Jesus. Jag såg tidigare att du skrev att du inte har något speciellt som du ångrade. Vi har alla gjort saker vi ångrat och det är först när vi vänder oss mot dessa och ber om förlåtelse som vi får sann upprättelse, en känsla som är övernaturlig.
Precis som din läkare, som du respekterar och vars åsikter följer, är det mitt djupaste begär att du förstår brådskan med detta. Vi pratar om din evighet. Det är lätt att bli förvirrad bland alla olika tyckande och röster i dagens uppkopplade samhälle men vi har som sagt Jesus att lita på. Gud kan inte ljuga.
Den rike mannen och Lasarus
Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och fest. Men vid hans port låg en fattig man som hette Lasarus, full av sår. Han längtade efter att få äta sig mätt på det som föll från den rike mannens bord. Ja, hundarna kom och slickade hans sår. Så dog den fattige och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Även den rike dog och begravdes. När han plågades i helvetet, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus hos honom. Då ropade han: Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa fingerspetsen i vatten för att svalka min tunga, ty jag plågas i denna eld. Men Abraham svarade: Mitt barn, kom ihåg att du fick ut ditt goda medan du levde, under det att Lasarus fick ut det onda. Nu får han tröst och du plåga. Och till allt detta kommer att det är en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte skall kunna det och för att inte heller någon därifrån skall kunna komma över till oss. Den rike mannen sade: Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus för att varna mina fem bröder, så att inte de också kommer till detta pinorum. Men Abraham sade: De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till. Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig. Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda."
Jag uppskattar ditt försök att rädda min själ, men som du konstaterar är chansen liten att det ska lyckas. Om det det nu finns en medveten högre kosmisk ordning (en gud exempelvis) så kan jag inte förmå mig att tro att man måste anamma en viss tro på hur exakt den för beskaffad för att få komma den till del (om du förstår hur jag menar). Jag tror religion kan ha stor positiv verkan i människors liv (även negativ) men jag tror också att det är något man bör ägna sig åt med tanke på jordelivet, inte efterlivet om ett sådant finns.
Några axplock på sånt jag skulle vilja besöka igen:
Bar Shu, London. Sichuankrog. Inte lyx.
Ledbury, London. Lyxkrog (tror tvåstjärnig). Otroligt "vackra" rätter av brittiskfransk stil.
Otto e Mezzo, Hong Kong. Lyx-italienare känd för sin tryffelpasta. Tre stjärnor i guiden.
Happines Forgets, London. Cocktailbar.
Nightjar, London. Cocktailbar.
Lilla Ego, Stockholm.
Erlands, Stockholm.
Nisch, Stockholm.
Qi, HK. Lite lyxigare Sichuankrog.
Kommer att besöka: Aira, Stockholm. Ska tid i veckan. Ser extremt mycket fram emot!
Skulle vilja testa: Frantzén, Stockholm. Får se om det hinns med. Inte hela världen annars.
Den här listan blev lite random men så får det vara.
Tack! Hoppas du får besöka Frantzén. Jag var där för 2,5 år sedan och det är verkligen en helhetsupplevelse, inte bara för maten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!