Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-07, 13:56
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Har du fått information från vården om hur du kan förvänta dig avlida; alltså vad som ”ger upp” först?

Har ni diskuterat palliativ sedering om det blir smärtsamt, så att du i princip kan sova när det tar slut.

Nej, har inte fått någon exakt information om hur själva dödsförloppet kommer gå till. Bara att det är levern som är mest utsatt, så min gissning är att det är den som kommer ge upp först.

Har inte diskuterat palliativ sedering eller de absolut sista dagarna än. Tänker att det får komma när det blir aktuellt.
Citera
2021-09-07, 13:57
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zielinsky
Har du upplevt sann kärlek?

Ja, både romantisk och vänskaplig. Jag har haft lyckan att få älska och att bli älskad i livet.
Citera
2021-09-07, 13:59
Medlem
moonclimbers avatar
Tror du att det finns en högre mening med livet, alltså att varje individ har någon sorts syfte som man ska försöka hitta?
Är det något du ångrar att du inte gjort mer av?
Citera
2021-09-07, 14:01
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash1234
Tack för att du delar med dig av ditt liv och dina tankar. Är imponerad av ditt lugn och mod.

Har du övervägt, eller funderat på, möjligheten att frysa ner dig i hopp om att du i framtiden kan bli upptinad i en värld med helt andra medicinska möjligheter?

Tack! Nej, har inte övervägt detta. Min gissning är för övrigt att detta inte heller är något man bara kan göra hipp som happ utan mest en fråga för excentriska miljardärer? Jag vet inte heller om jag tror på projektets faktiska genomförbarhet. Hur skulle man undvika att skada organen vid upptining exempelvis? Kroppen måste väl i så fall tömmas helt vatten innan man fryser ner sig, vilket känns som det skulle ta kål på en redan där.

Men lyssna inte på mig, jag bara spekulerar, är ej insatt i frågan.
Citera
2021-09-07, 14:02
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Vad tror du om att ta höga doser CBD? CBD sägs kunna slå sönder tumörer eller liknande. Har läst flera historier om folk som haft tumörer som senare kommit på undersökning och vips... bättre prognos.

Du har nog inget att förlora på att prova.
https://nordicoil.se/alla-produkter

Sen vidare kan jag tipsa om en klinik som heter Docrates i Finland. Dom verkar kunna bota folk som varit halvt döende. Nån kille blev bra på 50 dagar ungefär. Värt att kolla upp! All lycka till dig och ge inte upp!

Har fått detta tips flera gånger i tråden tidigare. CBD verkar om inte annat vara något många flashbackare tror på. Har ej hört talas om behandling med ämnet via vården dock.
Citera
2021-09-07, 14:05
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeinChad
Jag har funderat på vad jag skulle göra om jag fick ett sådant besked och jag hade förmodligen gått ut och börjat skjuta knarklangare eller nåt. Vad är din plan? Ta smärtstillande och invänta slutet? Dödshjälp i Sweiz?

Min plan är i korthet att leva ett så bra liv jag kan sista tiden tillsammans med fru. Jag vill att sista tiden ska innehålla ljuspunkter i form av champagne, goda middagar och meningsfulla samtal. Jag vill även hinna träffa mina vänner och familj i rimlig mängd. Att leva ett så bra liv som omständigheterna tillåter, helt enkelt.
Citera
2021-09-07, 14:10
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Har du funderat på alternativ vård eller immunoterapi? (Antar att läkarna har berättat om immunoterapi?). Säger inte att det kommer bota, men tänker att du har testat allt?

Jag bestämde mig väldigt tidigt i processen att våga lita på mina läkare och underkasta mig den vård som de rekommenderar. Jag skulle nog inte "orka med" ett annat förhållningssätt än att de som tar hand om mig är kompetenta och välvilliga. Jag har använt diverse antikroppar i min behandling, vilket jag väl är en form av immunterapi.
Citera
2021-09-07, 14:11
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oro
Skulle vilja tipsa dig om 2 böcker som jag tror kan ge dig tröst och styrka

Vägmärken - Dag Hammarskjöld
En stark filosofisk bok om livsbetraktelser i aforistisk form av en tänkande människa

Den utmätta tiden - Peter Noll
En man som får en cancerdiagnos och, på filosofiska grunder, tackar nej till behandling. Han skriver om sina tankar, känslor erfarenheter och samtal med olika människor under sitt sista år.

Tack! Litteraturtips tas tacksamt emot, även om jag inte vågar ge några löften om att jag kommer hinna/orka/välja att läsa allt.
Citera
2021-09-07, 14:15
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag beklagar verkligen din situation. Du verkar genuint bra som person och borde få ett fullt liv.

Hur har din onkolog tänkt kring trials? Om all vård enligt standardiserat vårdförfarande är prövat så kan man titta på vilka trials som är öppna inte bara i Sverige utan i världen.

Det händer ju så sjukt mycket nu med CAR-T, imunoterapi och signalhämmare och det finns i denna nya del av medicinvetenskapen mängder av trials.

Det är inte alltid så att man har några storslagna förväntningar på att det är en silver bullet och att det ska rädda patienten, men kandidater till trials är alltid värdefulla för får de någon månad mer än vad de som inte är på försöket som är i samma stadie får så har man fått en indikation på att det finns någonting man kan forska vidare och ny kunskap.

Detta kräver ju dock mycket energi av läkarna att skriva en rekommendation för en trial så en del gör det inte för att de vill ge så bra vård de kan enl standadiserat vårdförlopp i stället. Andra är väldigt aktiva på att skicka patienter till trials.

Vi pratade lite om det i början, men har inte gjort på ett tag. Är inte stängt för att delta i någon undersökning, om den känns "rätt".
Citera
2021-09-07, 14:16
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfraGul
Beklagar verkligen!

Hur fungerar hemsjukvården för dig?
Frågar eftersom jag själv arbetar i hemsjukvården och har vårdat palliativa patienter i många år.

Tycker hemsjukvården fungerar jättebra! Ni gör ett väldigt värdefullt arbete
Citera
2021-09-07, 14:18
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Sorgligt att höra om din historia! Det hugger alltid lite extra i hjärtat när man tar emot palliativa patienter i din ålder.
Jag jobbar som sjuksköterska på en onkologisk avdelning och visst, ingen kan säga exakt hur just ditt slut kommer vara. I regel måste jag ändå säga att av alla dödsfall jag varit närvarande vid så har 95 % bara vara ett stilla insomnade utan smärtor eller ångest hos patienten. Den palliativa vården är fantastisk och de läkemedel som alltid (oavsett var i landet du befinner dig) sätts in i slutet fungerar de flesta gångerna utmärkt.

Vad många i din situation inte känner till är att palliativ sedering är ett alternativ för att minska lidandet mot slutet. Läkarna kan inte heller neka dig den rätten. Det innebär kort att du sövs ner sista tiden. För patienter med uppenbart stort lidande brukar läkarna på den klinik jag jobbar själv erbjuda patienten detta alternativ, men det händer också att patienter själv begär det. Om det låter intressant på något sätt så tycker jag att du ska ta det snacket med din läkare så kan du också få mer information. Du är också varmt välkommen att skicka pm till mig.

Hoppas du får en fin sista tid, spendera tiden väl med de människor du älskar mest.

Tack för att du berättar. Tänker att jag ska upp den absolut sista tiden med mina läkare vid tillfälle, men är inte riktigt där än.
Citera
2021-09-07, 14:19
Medlem
Caspern50s avatar
[quote=OlikaBroed|77172111]I behandlingssyfte Lonsurf (cellgift i tablettform) och en antikropp vars krångliga namn jag inte har i huvudet. Syftet med antikroppen är att stänga av blodflödet till tumörerna och på så sätt hindra syresättning.

Glädjande att se att man har fått fram antikropp (Låter som en form av stamcell) i tablettform. Det finns på YouTube filmer från ett cancerlabb i USA där flera forskare gick ihop som var säkra på att cancerceller behöver blod för att överleva. Detta var redan på 1930 talet.

Man tog då en labbråtta som man opererade in en cancertumör i vitögat (Enda stället där det inte finns stora blodådror) Sedan riggade man upp en filmkamera framför ögat som dygnet runt filmade händelseförloppet. Nämligen hur tumören letade sig genom vitögat ner mot nedre delen innan den försvinner bakom ögat där alla blodådror finns. Forskarna menade på att denna mekanism som var inlagd i cancercellen var väldigt avancerad så man borde kunna manipulera så cellen slutade att leta efter blodådror. Kunde man klura ut hur man kunde få cancercellen att glömma bort att leta efter blodådror då hade man fått en lösning på all cancer. För några år sedan efter massor med kliniska undersökningar fick patentet godkänt av amerikanska medicinalverket och produkten fanns på USA börserna.

Men någonting hände tydligen, för det blev tvärtyst. Det tyder på att biverkningar dök upp som gjorde att man tvingades tillbaks till labbet för mer forskning. Så inom en snar framtid kanske man kan få en tablett som hindrar cancern att hitta blodådror och tumörerna svälter ihjäl. Vi får hålla tummarna tills dess.
Senast redigerad av Caspern50 2021-09-07 kl. 14:26. Anledning: Borttag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in