Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-26, 21:59
Medlem
OlikaBroed

Det är inte ofta jag skriver här inne. Tror kanske inte jag lyckats tagga dig men jag hoppas det.
Jag är helt förundrad över hur du skriver, hur lugn och vettig du verkar. Oerhört intresserad av vad du jobbar med för det måste ha påverkat hur du ser på saker. Vet att du inte vill säga men måste få uttrycka min nyfikenhet i alla fall. Eller egentligen nyfiken på hur du levt helt och hållet.
Jag kanske har helt fel uppfattning om världen eller är alldeles för ung eller har hamnat helt fel från start men jag tycker inte det finns många som är så accepterande och öppen för allas åsikter osv. Jag vet väl inte alls egentligen om du faktiskt år det heller men det är så jag uppfattar dig med det du skriver. Hade varit trevligt att ha någon som dig som förebild tror jag eller ha i ens umgänge att bolla tankar och funderingar med. Tror många unga idag hade behövt det. Tycker det är otroligt tråkigt att höra om din situation, men tycker det är ännu tråkigare att se en människa som verkar fatta hur man ska vara och leva livet försvinna.
Jag vet inte riktigt vad jag ville med detta, ville bara skriva att jag blev lite berörd och uppskattar verkligen du delade med dig så vi kunde ta del av dinka tankar. Har inte läst allt ännu började idag och kände jag vill inte missa min chans att få tacka. Förlåt jag kanske inte alls ger dig något utan bara babblar på helt jobbigt och egoistiskt men, det gör mig glad att det faktiskt finns förstående öppna människor som kan acceptera olika åsikter med en varm ton.
Citera
2021-10-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
Är vården (mediciner, läkarbesök etc...) dyr? Tokigt om din fru blir kvar med dålig ekonomi.
Jag kan svara på det om du vill. För landstinget är både immunterapi och cytostatika samt annan behandling dyra. Men som patient betalar vi vanlig avgift. Dvs vi har högkostnadsskydd både vad gäller sjukvård och receptförskrivna mediciner från apoteket. När man ligger inne får vi, precis som alla andra, betala 100 kr/dygn. Så nej, det är inte så dyrt. Personligen är jag oerhört tacksam för vad vi får för våra skattepengar. Helt fantastisk vård. Helt fantastisk behandling.
Citera
2021-10-26, 23:57
Medlem
Hej! Får du fri tillgång till smärtstillande? Ex. Diverse Oxy? (Heroin), Dolcontin? (Morfin) eller andra smärtstillande?
Citera
2021-10-27, 06:59
Medlem
evil.drunk.clowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan svara på det om du vill. För landstinget är både immunterapi och cytostatika samt annan behandling dyra. Men som patient betalar vi vanlig avgift. Dvs vi har högkostnadsskydd både vad gäller sjukvård och receptförskrivna mediciner från apoteket. När man ligger inne får vi, precis som alla andra, betala 100 kr/dygn. Så nej, det är inte så dyrt. Personligen är jag oerhört tacksam för vad vi får för våra skattepengar. Helt fantastisk vård. Helt fantastisk behandling.

Tack för ditt inlägg. Jo, bra system. Tänker att här i norden är vi i goda händer. I Amerika är det väl helt ett annat system och där förutsätts det kanske att man har någon form av privat sjukförsäkring?
Citera
2021-10-27, 07:15
Medlem
Melonleakss avatar
Du verkar vara inställd på att dö och fokuserar på att göra det bästa av din sista tid.
Men jag undrar om du inte ens övervägt alternativa behandlingsmetoder? Jag skulle nog i samma situation som du tänka att jag inte hade något att förlora. Men hur resonerar du?

Det har ju kommit vittnesmål om de som till och med skrivits in på palliativ vård där sen cancern regregerat med en viss behandling.
Citera
2021-10-27, 07:19
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag "snubblade" över din tråd när du precis skapat den och följt och läst dina inlägg med stort intresse, blandat med glädje och tårar.
Både pga av att jag arbetat inom vården i många år samt haft släktingar och nära vänner som gått bort i cancer.

Beklagar att du drabbats och att tumören på tjocktarmen var en "lömsk" sådan, så att du ej fick besvär och problem förrän den metastaserat sig till lever och bukhinnan, att din tid på jorden är begränsad.. Jag beundrar dig hur du mottog det beskedet; en form av lättnad, för att slippa ta fighten. (om jag minns dina ord rätt.)

Är imponerad över att du är så positiv och så tacksam över det liv du har haft.- givetvis har du dystra och sorgsna stunder - du har levt ett gott liv med din älskade hustru, om än du hade velat ha många fler år tillsammans. Du har haft en bra jobb som du trivts med, goda vänner, många fina minnen att minnas tillbaka på.

Glädjer mig att du gör sådant som får dig att må gott; utsökt goda middagar, dyr champagne, härliga dagar i stugan med frun, lyssna på musik, trevliga utflykter med släktingar, hotellvistelse med kompisar, osv.

Jag önskar av hela mitt hjärta att du ska få finnas kvar en lång tid till, att den resa som du planerat kring nyår kan bli verklighet. Hoppas att smärtorna håller sig på samma nivå, så de är uthärdliga för dig, med hjälp av de smärtstillande du tar.

Blev långt och säkerligen tröttsamt för dig att läsa, ber om ursäkt för det!

Till sist; räds ej att när slutet är nära, att det ska bli ett långdraget lidande, det finns effektiva läkemedel som läkarna är, och ska vara generösa med, allt för patientens och anhörigas bästa.

Önskar dig allt gott, hoppas på att få läsa många fler inlägg av dig!

Hej och tack för ett fint inlägg <3
Citera
2021-10-27, 07:23
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Beklagar.

Varför undvek du svara på #12 fråga ?

Jag måste ha missat den helt enkelt. Har dock svarat på samma fråga, dvs om jag har några barn, på flera andra ställen i tråden. Här kommer det igen: Nej, vi har inga barn (och ingen av oss har några på sidan om heller). Beslutet att inte skaffa barn tog vi tidigt i livet och vi har aldrig haft anledning att omvärdera detta beslut.
Citera
2021-10-27, 07:31
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evil.drunk.clown
Är vården (mediciner, läkarbesök etc...) dyr? Tokigt om din fru blir kvar med dålig ekonomi.

Nej, det finns ju högkostnadsskydd för såväl mediciner som besök som andra kostnader. När det gäller läkemedel får jag dessutom det mesta (dock ej allt) hemlevererat utan kostnad av hemsjukvården.

Det stora ekonomiska avbräcket för min fru kommer bli att hushållet går från två intäkter till en. Detta kommer märkas men det kommer med största sannolikhet inte påverka möjligheter att bo kvar i vårt gemensamma hem
Citera
2021-10-27, 07:36
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkey222
OlikaBroed

Det är inte ofta jag skriver här inne. Tror kanske inte jag lyckats tagga dig men jag hoppas det.
Jag är helt förundrad över hur du skriver, hur lugn och vettig du verkar. Oerhört intresserad av vad du jobbar med för det måste ha påverkat hur du ser på saker. Vet att du inte vill säga men måste få uttrycka min nyfikenhet i alla fall. Eller egentligen nyfiken på hur du levt helt och hållet.
Jag kanske har helt fel uppfattning om världen eller är alldeles för ung eller har hamnat helt fel från start men jag tycker inte det finns många som är så accepterande och öppen för allas åsikter osv. Jag vet väl inte alls egentligen om du faktiskt år det heller men det är så jag uppfattar dig med det du skriver. Hade varit trevligt att ha någon som dig som förebild tror jag eller ha i ens umgänge att bolla tankar och funderingar med. Tror många unga idag hade behövt det. Tycker det är otroligt tråkigt att höra om din situation, men tycker det är ännu tråkigare att se en människa som verkar fatta hur man ska vara och leva livet försvinna.
Jag vet inte riktigt vad jag ville med detta, ville bara skriva att jag blev lite berörd och uppskattar verkligen du delade med dig så vi kunde ta del av dinka tankar. Har inte läst allt ännu började idag och kände jag vill inte missa min chans att få tacka. Förlåt jag kanske inte alls ger dig något utan bara babblar på helt jobbigt och egoistiskt men, det gör mig glad att det faktiskt finns förstående öppna människor som kan acceptera olika åsikter med en varm ton.

Ja, som du märkt försöker jag hålla mig någorlunda anonym i tråden men om du vill kan du skicka ett DM, så kan jag svara lite mer utförligt där. Vågar dock inte lova att mina svar kommer leva till dina oerhört smickrande förväntningar
Citera
2021-10-27, 07:39
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Vill skriva under på att även jag är imponerad och tacksam över vad vi får för skattepengarna.
Citera
2021-10-27, 07:45
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyneo
Hej! Får du fri tillgång till smärtstillande? Ex. Diverse Oxy? (Heroin), Dolcontin? (Morfin) eller andra smärtstillande?

Ja, jag har löpande kontakt med såväl onkologläkare som läkare från hemsjukvården kring hur smärtan ska hanteras. Tillgången är fri i den bemärkelsen att jag inte behöver betala men det är inte så att jag kan bygga upp några lager hemma. De kommer veckovis med det jag behöver för veckan som kommer. När veckan är slut tenderar smärtstillande vara slut också. Behöver jag höja eller sänka dosen tar vi en diskussion kring det och justerar veckoleveransen efter nya given.
Citera
2021-10-27, 08:47
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonleaks
Du verkar vara inställd på att dö och fokuserar på att göra det bästa av din sista tid.
Men jag undrar om du inte ens övervägt alternativa behandlingsmetoder? Jag skulle nog i samma situation som du tänka att jag inte hade något att förlora. Men hur resonerar du?

Det har ju kommit vittnesmål om de som till och med skrivits in på palliativ vård där sen cancern regregerat med en viss behandling.

Skulle jag erbjudas att vara med i någon lovande studie skulle jag absolut kunna överväga att vara med. Dock håller jag alls inte med om att jag inte har något att förlora. Jag har antagligen inte lång tid kvar och därmed blir ÄNNU viktigare att verkligen göra något för mig sant och värdefullt med den. Om jag skulle ägna sista månaderna åt att gripa diverse fruktlösa halmstrån som aldrig leder någon vart skulle jag se det som att jag kastat bort sista tiden. En tid jag istället skulle kunnat njuta av själv samt skapat minnen av åt min fru, min familj och mina vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in