Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-11-11, 13:07
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Nej, jag trollar inte. Jag kan bara beskriva förloppet. Jag tror inte att det sista slutet skiljer sig så mycket åt beroende på ålder.

Nu har jag arbetat med cancerpatienter i palliativt skede i olika åldrar så jag kan med 100% säkerhet säga att det skiljer sig väldigt mycket beroende på bland annat ålder.
Citera
2021-11-11, 13:14
Medlem
EgenKupavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huzzah
Nu har jag arbetat med cancerpatienter i palliativt skede i olika åldrar så jag kan med 100% säkerhet säga att det skiljer sig väldigt mycket beroende på bland annat ålder.

Jag är ingen expert i ämnet och har inget nöje i att skrämma någon. Men vet att man kan bli sängbunden även i yngre åldrar.
Citera
2021-11-11, 13:23
Medlem
Huzzahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgenKupava
Jag är ingen expert i ämnet och har inget nöje i att skrämma någon. Men vet att man kan bli sängbunden även i yngre åldrar.

Jadå det stämmer, det blir man oftast. Det innebär dock inte att man för den sakens skull inte själv klarar att ta sig till toaletten med lite stöttning eller att man kvävs till döds när buken trycker mot lungorna.

Jag gissar att din pappa hade något som heter ascites. Det är när vätska samlas i buken och det kan vara väldigt besvärligt men det brukar gå att tappa ut vätskan med ett drän, man kan få vätskedrivande läkemedel med mer. Även yngre kan få ascites men det är vanligare hos äldre och mer svårbehandlat. Nu vet jag inget om din pappas sjukdomsförlopp och varför man inte kunde tappa honom. Men som regel ska ingen behöva dö på det sättet som du beskriver. Det finns åtgärder och läkemedel för att undvika det.
Citera
2021-11-11, 13:26
Bannlyst
Hur tar familjen det, barn hustru, mamma pappa ...........?
Kommer du iväg på någon härlig semester eller finns inte krafterna till det?
Köpt någon snabb bil eller motorcykel?
Kommer du ta livet av dig när det börjar bli för jävligt?
Citera
2021-11-11, 17:49
Medlem
Vilken fin, lågmäld och värdig tråd och vilket fint ämne, döden. Hur vi än bär oss åt så kommer vi inte undan det slutgiltiga, döden. Det är något som angår oss alla.

Du berör i ditt insiktsfulla sätt att skriva och jag är glad för din skull att du både fått och gett kärlek under din allt för korta livstid. Kärlek, det värdefullaste av allt och det enda som har betydelse i slutändan om du frågar mig.

Jag är ledsen över att du inte kommer att få finnas bland oss så länge till. Du verkar uppskatta Livet och jag tycker att det är så förtvivlat orättvist att just du måste lämna oss. Bra, vettiga människor omkring oss kan vi aldrig få nog av.

Min önskan är att den tid du har kvar blir magisk och underbar tillsammans med dina nära och kära. Skratta, gråt, kramas, trösta varann. När du tar ditt sista andetag var det inte cancern som tog dig, du drunknade i kärlek!

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag tror bestämt på en fortsättning efter jordelivet. Vad det då är ska bli spännande att uppleva. Äventyret fortsätter i någon form!
Citera
2021-11-11, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.

Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!
Kommer du hoppa fallskärm?
Citera
2021-11-11, 21:18
Medlem
P944s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Vilken fin, lågmäld och värdig tråd och vilket fint ämne, döden. Hur vi än bär oss åt så kommer vi inte undan det slutgiltiga, döden. Det är något som angår oss alla.

Du berör i ditt insiktsfulla sätt att skriva och jag är glad för din skull att du både fått och gett kärlek under din allt för korta livstid. Kärlek, det värdefullaste av allt och det enda som har betydelse i slutändan om du frågar mig.

Jag är ledsen över att du inte kommer att få finnas bland oss så länge till. Du verkar uppskatta Livet och jag tycker att det är så förtvivlat orättvist att just du måste lämna oss. Bra, vettiga människor omkring oss kan vi aldrig få nog av.

Min önskan är att den tid du har kvar blir magisk och underbar tillsammans med dina nära och kära. Skratta, gråt, kramas, trösta varann. När du tar ditt sista andetag var det inte cancern som tog dig, du drunknade i kärlek!

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag tror bestämt på en fortsättning efter jordelivet. Vad det då är ska bli spännande att uppleva. Äventyret fortsätter i någon form!

väldigt fint skrivet. Hoppas att både du TS och Picasso får en fin sista tid med era nära och kära.
Citera
2021-11-11, 21:32
Medlem
P944s avatar
hörde nånting på radion häromdagen, ang döds hjälp. En läkare som var med i programmet förespråkade inte dödshjälp, men han tyckte att det borde gå att låta den sjuka sova in döden.
Tänkvärt.
edit.
jag fann avsnittet
https://sverigesradio.se/artikel/jan...till-dodshjalp
Senast redigerad av P944 2021-11-11 kl. 21:48.
Citera
2021-11-12, 16:44
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAWBOJ
Hur tar familjen det, barn hustru, mamma pappa ...........?
Kommer du iväg på någon härlig semester eller finns inte krafterna till det?
Köpt någon snabb bil eller motorcykel?
Kommer du ta livet av dig när det börjar bli för jävligt?

Hej.
1. Alla närstående tar naturligtvis detta väldigt hårt. Det gäller såväl släkt och familj som vänner. Tack och lov har jag inga barn (ett 100% medvetet och välgrundat beslut jag och min fru tog för många år sedan), så jag slipper göra någon faderlös.

2. Jag och frugan har en resa bokad till dagarna efter nyår. Om jag då fortfarande kommer ha krafter att genomföra den vet jag inte. Jag hoppas men annars är det är väl inte mer än att vi får avboka den.

3. Nix. Har aldrig varit intresserad av fart på det sättet. Tycker snabba bilar (för att inte tala om motorcyklar) mest är läskigt. Har körkort men har inte kört på säkert 10 år. En sak i lite samma härad (alltså att unna sig lyx) är jag tänkt att jag skulle låta sy upp en kavaj på AW Bauer om jag mot alla odds skulle lyckas bli cancerfri. Eftersom det nu står bortom alla tvivel att så inte är fallet kommer det tyvärr inte bli så.

4. Nej.
Citera
2021-11-12, 16:45
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla

Tack för fina ord <3
Citera
2021-11-12, 16:49
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslen
Kommer du hoppa fallskärm?

Nej. Dels är kroppen inte i form för det vid det här laget, dels är jag ingen "thrill seeker" från första början.
Citera
2021-11-12, 16:51
Medlem
OlikaBroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P944
hörde nånting på radion häromdagen, ang döds hjälp. En läkare som var med i programmet förespråkade inte dödshjälp, men han tyckte att det borde gå att låta den sjuka sova in döden.
Tänkvärt.
edit.
jag fann avsnittet
https://sverigesradio.se/artikel/jan...till-dodshjalp

Låter intressant. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in