Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-11, 16:32
Medlem
Citat:
Moderaternas partiledning är väldigt förtegna om vem riksdagsledamoten är. Flera Moderater i landet har till Svenska Morgonbladet sagt att de inte får tag i Bali.

Somliga medier säger att det rör sig om flera fall mot olika personer och då ska alla ha varit under 18 år men över 15 år. Samtliga ska enligt interna uppgifter från Moderaterna till Svenska Morgonbladet vara aktiva i Moderaternas ungdomsverksamhet.

https://svenskamorgonbladet.se/2021/...-twitterflode/

En kulturkonservativ tidning skriver om det och har HB på bild.
Citera
2021-09-11, 16:34
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Det behöver ju inte vara källor inom moderaterna som läckt heller nu, många media skriver ju att de antingen haft kontakt eller sökt kontakt med riksdagsmannen, ergo många redaktioner som vet vem det handlar om

Nej, sant, men nånstans inom moderaterna måste det väl ha läckts? Det känns också så typiskt att det sker just nu, när det ska nomineras till riksdagen? Om jag får gissa utifrån den info som framkommit i gruppen:

1. Det finns/har funnits någon slags chattgrupp där unga moderater har snackat med varandra. Jag gissar att detta skedde för ett par år sedan. Memes, skämt, lite grov humor. HB har deltagit i denna grupp, varit antingen osnyggt kåt el. skrivit uppenbara skämt (i stil med: visa fittan så får du popcorn) till unga tjejer. Någon har tagit illa vid sig. Alternativt i efterhand insett att detta kan användas emot honom.

2. Lagom till nomineringarna har en grupp som vill få bort HB (som är skrikig, frispråkig och lite mer invandringskritisk än partiet i övrigt, även engagerad i ”känsliga” frågor som kusinäktenskap) bestämt sig att läcka dessa uppgifter för att få bort Bali. Kanske personen/personerna som HB skrivit olämpliga saker till, kanske någon annan i chatgruppen som bara väntat på rätt tillfälle att släppa detta.

3. HB har troligen inte konfronterats med detta tidigare. Han har troligen inte ens tänkt på detta, om det nu är så att det handlar om ”sexistiska skämt” som någon blivit arg för.

Detta är spekulationer, men det är så jag tror att detta utspelats. Det kan vara så att han faktiskt har gjort allvarliga närmanden, men jag tror det mer sannolikt handlar om grova skämt i en grupp, där några av medlemmarna inte varit myndiga. Osmakligt och klantigt, ja. Men om det hade handlat om något grövre så hade man inte valt ordvalet ”olämpligt beteende”. Det hade varit trakasserier, utnyttjande, grooming isf.
Citera
2021-09-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeldersan
Det behöver ju inte vara källor inom moderaterna som läckt heller nu, många media skriver ju att de antingen haft kontakt eller sökt kontakt med riksdagsmannen, ergo många redaktioner som vet vem det handlar om

Det är självklart att det är moderater som läckt.
Hade det varit politiska motståndare så hade de läckt så fort de visste.
Inte exakt samtidigt som provvalen ska ske.
Det är Ockhams rakkniv i ett nötskal.
Den mest sannolika förklaringen är den troligaste
Citera
2021-09-11, 16:39
Medlem
Citat:
Enligt uppgifter till SVT så rör det sig inte bara om en kvinna, utan flera, och samtliga är minderåriga och tillhör Moderata ungdomsförbundet. SVT har sedan uppdaterat med att den interna utredningen dock bara handlar om ett fall av sexuellt olämpligt beteende, något som partiets presschef Niklas Gillström även säger till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/m-r...llt-beteende-/

Det kan växa även om man internt utreder en händelse. Partiet i sig kickar för minsta lilla och vill absolut inte förknippas med den här typen av agerande.
Citera
2021-09-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Rakkniven gäller naturligtvis också för identiteten. Självklart måste det vara HB. Varför skulle de annars göra sig besväret att läcka eftersom det alltid kastar lite smuts åt de som läcker? Och varför skulle media reagera så snabbt? Och just Expressen?
Det finns bara Kristersson och HB att välja på som är tillräckligt intressant för en sådan skitsak som att fråga efter en nakenbild.
Och Kristersson kan vi nog räkna bort
Citera
2021-09-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.expressen.se/nyheter/m-r...llt-beteende-/

Det kan växa även om man internt utreder en händelse. Partiet i sig kickar för minsta lilla och vill absolut inte förknippas med den här typen av agerande.

Rättelse: "eller ens misstanke om den här typen av agerande"

Skuldfrågan är ointressant i sammanhanget.
Det är själva misstanken som är problemet.
Citera
2021-09-11, 16:51
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman

Visst finns det ett incitament att vänta. Läcka vid rätt tid när det ger största möjliga effekt. Inte för att det behöver vara så i denna gate.
Citera
2021-09-11, 16:52
Medlem
huggormenstids avatar
Sen kan det ju vara så att HB samt alla andra moderater fått instruktioner att inte kommentera detta förens det är utrett. Det behöver ju inte betyda skuld.
Citera
2021-09-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Visst finns det ett incitament att vänta. Läcka vid rätt tid när det ger största möjliga effekt. Inte för att det behöver vara så i denna gate.

Hade jag varit politisk motståndare hade jag varit väldigt frestad att slå till direkt.
Vore jag riktigt kylig skulle jag vänta till det riktiga valet för att smutskasta partiet.

Det är ju väldigt bekvämt nu för moderaterna.
De blir av med en internt hatat riksdagsledamot.
De blir av med problemet i god tid innan valet. Om ett år är det ingen utanför Twitter och Flashback som minns att detta har hänt ens.

Modertaterna tappar några tusen trogna Hanif-fans till SD. Ett billigt pris att betala
Citera
2021-09-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huggormenstid
Sen kan det ju vara så att HB samt alla andra moderater fått instruktioner att inte kommentera detta förens det är utrett. Det behöver ju inte betyda skuld.

Fast det är ju andra som redan har sagt att det inte är de som är "misstänkta"
Citera
2021-09-11, 16:58
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradamus72
Alltså, nu är det inte dig och mig det här handlar om utan en riksdagsledamot, en person som anses ha ett av de finaste offentliga positionerna som en människa i en demokrati kan ha. De kraven på juridisk och moralisk efterlevnad som ställs på en ledamot i riksdagen är alltid mycket högre än hos andra. Därför blir den här historien intressant hos medierna och allmänheten, precis som historien om Schymans alkoholbesvär, Freivalds lägenhetsaffär eller Kaplans umgänge med någon fascistorganisation, trots att ingen gjort något olagligt.
Jag håller givetvis med dig, man kan ställa högre krav på folk i dylika positioner. Sedan är det väl frågan om vad som är moraliskt, sådant blir ju alltid en tolkningsfråga. Vi kan ju tänka oss ett läge där historiens båda huvudpersoner verkligen hade ett seriöst förhållande, allt är lagligt med dagens regelverk. Är detta omoraliskt? Jag kan tycka att åldern 15-18 borde bli en förbjuden ålder från 25 och uppåt, då lämnas det mindre utrymme för den här typen av diskussioner.
Citera
2021-09-11, 17:00
Medlem
Skeldersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggormenstid
Nej, sant, men nånstans inom moderaterna måste det väl ha läckts? Det känns också så typiskt att det sker just nu, när det ska nomineras till riksdagen? Om jag får gissa utifrån den info som framkommit i gruppen:

1. Det finns/har funnits någon slags chattgrupp där unga moderater har snackat med varandra. Jag gissar att detta skedde för ett par år sedan. Memes, skämt, lite grov humor. HB har deltagit i denna grupp, varit antingen osnyggt kåt el. skrivit uppenbara skämt (i stil med: visa fittan så får du popcorn) till unga tjejer. Någon har tagit illa vid sig. Alternativt i efterhand insett att detta kan användas emot honom.

2. Lagom till nomineringarna har en grupp som vill få bort HB (som är skrikig, frispråkig och lite mer invandringskritisk än partiet i övrigt, även engagerad i ”känsliga” frågor som kusinäktenskap) bestämt sig att läcka dessa uppgifter för att få bort Bali. Kanske personen/personerna som HB skrivit olämpliga saker till, kanske någon annan i chatgruppen som bara väntat på rätt tillfälle att släppa detta.

3. HB har troligen inte konfronterats med detta tidigare. Han har troligen inte ens tänkt på detta, om det nu är så att det handlar om ”sexistiska skämt” som någon blivit arg för.

Detta är spekulationer, men det är så jag tror att detta utspelats. Det kan vara så att han faktiskt har gjort allvarliga närmanden, men jag tror det mer sannolikt handlar om grova skämt i en grupp, där några av medlemmarna inte varit myndiga. Osmakligt och klantigt, ja. Men om det hade handlat om något grövre så hade man inte valt ordvalet ”olämpligt beteende”. Det hade varit trakasserier, utnyttjande, grooming isf.

Det låter som ett troligt scenario. Jag kanske var otydlig, originalläckan är ju högst troligt ifrån inom M till media men när det väl är läckt därifrån torde ytterligare spridning av korrekt identitet öka markant pga alla redaktioner som har informationen om rätt identitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in