Citat:
Ursprungligen postat av
Skeldersan
Det behöver ju inte vara källor inom moderaterna som läckt heller nu, många media skriver ju att de antingen haft kontakt eller sökt kontakt med riksdagsmannen, ergo många redaktioner som vet vem det handlar om
Nej, sant, men nånstans inom moderaterna måste det väl ha läckts? Det känns också så typiskt att det sker just nu, när det ska nomineras till riksdagen? Om jag får gissa utifrån den info som framkommit i gruppen:
1. Det finns/har funnits någon slags chattgrupp där unga moderater har snackat med varandra. Jag gissar att detta skedde för ett par år sedan. Memes, skämt, lite grov humor. HB har deltagit i denna grupp, varit antingen osnyggt kåt el. skrivit uppenbara skämt (i stil med: visa fittan så får du popcorn) till unga tjejer. Någon har tagit illa vid sig. Alternativt i efterhand insett att detta kan användas emot honom.
2. Lagom till nomineringarna har en grupp som vill få bort HB (som är skrikig, frispråkig och lite mer invandringskritisk än partiet i övrigt, även engagerad i ”känsliga” frågor som kusinäktenskap) bestämt sig att läcka dessa uppgifter för att få bort Bali. Kanske personen/personerna som HB skrivit olämpliga saker till, kanske någon annan i chatgruppen som bara väntat på rätt tillfälle att släppa detta.
3. HB har troligen inte konfronterats med detta tidigare. Han har troligen inte ens tänkt på detta, om det nu är så att det handlar om ”sexistiska skämt” som någon blivit arg för.
Detta är spekulationer, men det är så jag tror att detta utspelats. Det kan vara så att han faktiskt har gjort allvarliga närmanden, men jag tror det mer sannolikt handlar om grova skämt i en grupp, där några av medlemmarna inte varit myndiga. Osmakligt och klantigt, ja. Men om det hade handlat om något grövre så hade man inte valt ordvalet ”olämpligt beteende”. Det hade varit trakasserier, utnyttjande, grooming isf.