Citat:
Ursprungligen postat av
QARevenge
Det har varit ovanligt tyst nu rätt länge. Jag utgår ifrån att individen filar på ett klargörande / erkännande alternativt sitter häktad med restriktioner om man ska tro vissa källor här. Tydligen har individens iphone inte lämnat hemmet eller knappt rört sig i hemmet så antingen sitter individen och trycker eller så är den lämnad hemma (konstigt). Individens "raggmobil" har inte heller varit aktiv (kanske gammal mobil vad vet jag).
Osäkert om man ska tro ryktena om häktning dock. Våldtäkt av barn tror jag ger automatiskt häktning men det får gärna någon mer insatt informera om.
Tragisk om det är sant. Stackars flickor om det stämmer.
Summering av situation:
Spelar ingen roll om det inte är sant, det är förfärligt ändå.
Väldigt tråkigt att folk sprider rykten.
Jag tror vi kan ignorera ryktena om häktning, det hade definitivt stått i media om så var fallet. Tror inte något av det här är polisanmält, utan det är bara en internutredning hos moderaterna som (vilket många har påpekat redan) kommer "lägligt" till provvalen, oavsett vilken ledamot det nu rör sig om. Som sagt, det finns inget konkret som pekar ut Hanif Bali, vi har flera personer i tråden som har "säkra källor" på att det är han och en person som påståd sig ha säkra källor på att det absolut inte är han. Och indiciet att hans fästmö avföljt honom på instagram, som bland annat jag hävdade, visade sig ju inte stämma, utan bero på en bugg i instagram som gör att låsta konton inte alltid syns när man söker på följare förrän man skrivit in hela användarnamnet. Hans roidade sossepolare Jan-Emanuel har skrubbat bort honom från sin instagram, men det behöver ju inte betyda mer än att han också läser rykten på internet. Dock har ju han på ett annat sätt än vi som inte känner Hanif möjligheten att fråga honom först innan han gör nåt sånt.
De två andra väldigt aktiva manliga m-ledamöterna på twitter, Lars Beckman och Jan Ericson, har gått ut och förnekat att det är dem. Vi borde också kunna räkna bort Gunnar Strömmer eftersom han har uttalat sig som partisekreterare. Även Ulf Kristersson, Andreas Norlén, Johan Forssell och Tobias Billström tror jag går bort, de har för hög profil via nuvarande eller tidigare uppdrag, det hade media nämnt på nåt sätt.
Uppgiften om att ledamoten ska vara i 35-årsåldern verkar helt enkelt härstamma från den här tråden och alla rykten om att det är Bali, har inte sett den publiceras av media.
Kvar är då:
Pål Jonson (postade på facebook igår kl. 11)
Anders Hansson (postade på facebook idag)
Arin Karapet
Carl-Oskar Bohlin
David Josefsson (postade på facebook idag och är tjänstledig från Riksdagen just nu)
Edward Riedl (postade idag att han fått nytt förtroende som 1:a på riksdagslistan i Västerbotten)
Hans Wallmark (postade på facebook idag)
Hans Rothenberg
Jan R Andersson
Johan Hultberg
John Weinerhall
John Widegren
Jörgen Berglund (postade på facebook idag)
Kjell Jansson
Lars Püss (postade på facebook idag)
Lars Hjälmered
Magnus Stuart
Mats Green (postade nåt på facebook som är dolt, igår kl. 12)
Mattias Karlsson (postade på facebook idag)
Mikael Damsgaard (postade på facebook idag)
Niklas Wykman (har postat flera gånger på facebook igår och idag)
Sten Bergheden
Viktor Wärnick (postade på facebook idag)
och Hanif Bali, som har haft radioskugga i sociala medier nu ett bra tag.
Tar vi bort alla som uppdaterat nåt socialt medium som om ingenting har hänt så har vi kvar
Arin Karapet
Carl-Oskar Bohlin
Hans Rothenberg
Jan R Andersson
Johan Hultberg
John Weinerhall
John Widegren
Kjell Jansson
Lars Hjälmered (twittrade på morgonen igår innan nyheten kom ut, visserligen)
Magnus Stuart
Sten Bergheden
Lars Jilmstad
Hanif Bali
Tolv personer alltså. Lars Jilmstad sticker ut på det sättet att han finns listad på Riksdagens hemsida över moderaternas ledamöter, men inte på moderaternas egen sida. En kontroll av det hela uppdagar dock att han inte blev ordinarie ledamot förrän Beatrice Ask lämnade för att bli landshövding i Södermanland i början av 2020, och när jag kollar cachade versioner av M:s hemsida så verkar han aldrig ha fått nån egen presentation där, vilket ju är undermåligt av partiet nu så här två år efter att han först började vikariera för en annan ledamot. Så det kan vi inte dra några slutsatser ifrån.
Jag lutar åt Bali eftersom kombinationen av att han inte twittrat, Jan-Emanuel tagit bort bilder med honom och att i alla fall tre olika personer i tråden påstår sig kunna bekräfta det. Det är i alla fall betydligt mer än vad som pekar mot nån annan.