Citat:
Ursprungligen postat av
Immelman
1. Solklart och självklart JA. Även mellan 15-18.
2. Om personen inte ser uppenbart könsmogen ut är det säkrast att låta bli. Även om det kan vara rimligt att tro att du vet om att åldern är under 15
3. Se svar 2
4. Just det som är grejen. Det blir rätten som kommer att bedöma. Du kan knappast skylla på okunskap i efterhand. Små bröst och hårlöshet kan vara försvårande om det också i övrigt ser ut att kunna vara under 15.
5. Det beror på vilken lag. Om personen är under 15 får du inte ens efterfråga en bild (groominglagen)
6. Om du själv t ex har smygtagit bilder av en 17-åring ligger du risigt till. Har det skett med samtycke eller om personen själv skickat bilden till dig är du högst sannolikt home free.
Som i all juridik så gäller uppsåt som det viktiga. Samt mönster. D v s om det skett upprepat och med flera. Då kan det t o m bli fråga om s k grovt brott.
Tack för svar.
1. Gäller även detta ifall pengar är inblandat. D.v.s. någon har betalat för bilder
Jag har förstått det som att om jag träffar en tjej som är 15 år fyllda och vi inleder en sexuell relation så är det enligt lagen helt OK. Om båda är överens så kan vi ägna oss åt vilken typ av sex vi vill oss emellan enligt lagen (wet, scat, stryp, spottar, ja ni förstår vad jag menar). Jag tänker också att det är lagligt att vi gör detta flera gånger och till och med filmar våra eskapader så länge båda två är med på det.
Men om jag skulle fråga en 15 årig tjej om hon kan skicka nakenbilder på sig till mig mot att hon får pengar så begår jag ett brott.
Har jag uppfattat det korrekt?