Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-17, 07:14
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Ja... Undras vad brottsrubriceringen skulle vara? "olämpligt beteende" är ju inte olagligt. Försök till grooming möjligen, men bruttan är ju byxmyndig. Well well...
Ja, mycket konstigt. Moraliskt vänder sig nog de flesta, inklusive jag, emot att en vuxen man raggar på tonåringar (om nu detta har skett), men så länge man inte är i beroendeställning är det ju lagligt om tonåringen är över 15. Som sagt var, moraliskt högst tveksamt, och socialt oaccepterat beteende, men enligt lag inte brottsligt, så varför har det polisanmälts?

Edit: läste en artikel nu. Förlåt, borde ha gjort det innan jag uttalade mig. Han ska alltså ha efterfrågat nakenbilder på en tjej över 15 och under 18? Är det tillåtet att ha sex med en person i denna ålder men inte att be om bilder på vederbörande? Mycket konstigt.
Personligen (inte för att någon frågade…) tycker jag gott att, så länge någon är under 20, ska det vara olagligt för någon som är 10 år äldre eller över att ha sexuella aktiviteter med denna. Tonåringar är barn.

Edit igen: måste tillägga, eftersom jag känner på mig att många komma att opponera sig: skulle du vilja att din högstadiedotter/son hade sexuellt umgänge med en 50-åring, bara för att det var lagligt? Nej, eller hur! Age is väldigt mycket mer än bara a number!
Senast redigerad av cleovarnamnet 2021-09-17 kl. 07:47.
Citera
2021-09-17, 07:15
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Att efterfråga bilder av sexuell karaktär på en minderårig kan vara olagligt. Med kan menar jag att det inte behöver vara det två personer har en relation eller att man får bilder som man inte begärt

Hade det varit sant hade han varit rökt redan. Infon hade läckt. Det finns såklart inga sådana meddelanden.
Citera
2021-09-17, 07:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Ja... Undras vad brottsrubriceringen skulle vara? "olämpligt beteende" är ju inte olagligt. Försök till grooming möjligen, men bruttan är ju byxmyndig. Well well...

Det är två skilda saker. En vuxen får ligga med en 15 åring men det kan vara olagligt att efterfråga bilder på någon som är yngre än 18(äldre också för den delen men det är en annan åtalspunkt)
Citera
2021-09-17, 07:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fingers11
Jag gillar Bali. Hans fans backar honom på Facebook, men inom politiken är det kört för honom som förtroendevald. Jag är bara realistisk.

Han har redan en undanskymd roll i riksdagen, tror han sitter med i nåt menlöst utskott.
Däremot så är han viktig för moderaterna eftersom han har en stor väljarbas som röstar på moderaterna enbart för HB’s skull.

Verkar som att veckans avsnitt av hans och Pers podd ”God ton” är inställd 👮🏽‍♀️

https://www.instagram.com/p/CT6QCsisqUS/
Citera
2021-09-17, 07:17
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det finns inte någon polisutredning din fårskalle. Åklagaren måste först bedöma om det är värt att starta en utredning

Jag menade OM det blir en utredning - JÄVLA TJURSKALLE!
Citera
2021-09-17, 07:17
Medlem
HemskeSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är två skilda saker. En vuxen får ligga med en 15 åring men det kan vara olagligt att efterfråga bilder på någon som är yngre än 18(äldre också för den delen men det är en annan åtalspunkt)
Eh, jaha. Det låter ju lite knasigt om det stämmer. Så jag får knulla sextonåringar i röven men jag får inte ha bilder på deras tuttar?
Citera
2021-09-17, 07:20
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Stämmer detta så ligger han ganska risigt till. Ska bli spännande att se utvecklingen.
Varför det? Det är väl ganska sannolikt att han blockade henne för ett år sedan men när ryktena om att de skulle gå efter honom började sippra ut unblockade för att ha koll på vad de sysslar med.
Citera
2021-09-17, 07:21
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Jag menade OM det blir en utredning - JÄVLA TJURSKALLE!

Fast det är ju extremt viktigt. Jag skulle inte vilja vara åklagare just nu i det här ärendet. Det finns förmodligen noll bevinsing förutom några tjejers historier och deras vittnesuppgifter kommer bedömas som vattentunna med tanke på mediadrevet.

Om det hade legat nåt i detta skulle dom tillsammans anmält Bali innan media fick nys om det. Då hade man kunnat starta en ordentlig utredning. Nu blir det bara en fars.
Citera
2021-09-17, 07:21
Bannlyst
M: Flickan har polisanmält Hanif Bali 👮🏽‍♀️😱

https://www.expressen.se/nyheter/akl...-beslut-i-dag/
Citera
2021-09-17, 07:25
Medlem
Astralhopps avatar
NKLAGELSERNA MOT HANIF BALI – DETTA HAR HÄNT
• Onsdagen den 8 september: Mitt under Moderaternas konferens på Nova Park i Knivsta utanför Uppsala fick partiet in uppgifter om att riksdagsledamoten Hanif Bali ska ha uppträtt olämpligt mot en tonårsflicka som är medlem i ungdomsförbundet Muf.

Det handlar om kontakt med en flicka över 15, men under 18 år, som tillhör Moderata ungdomsförbundet (Muf).

Torsdagen den 9 september: Expressen kunde berätta om anklagelserna som riktats mot Hanif Bali.

Aftonbladet kunde också berätta att kontakterna inleddes när politikern hjälpte flickan med läxor. Enligt uppgifterna ska han ha bett om ”nakenbilder och sex”.

Söndagen den 12 september: M-ledaren Ulf Kristersson uttalar sig om anklagelserna. ”Jag vet vad anklagelserna är. Nu pågår det en utredning som ska ha sin gång”, sa partiledaren bland annat.

Onsdagen den 15 september. M-ledamoten Hanif Bali valde att träda fram och tillbakavisa anklagelserna via ett inlägg på Facebook. Där skriver han också att han önskar en polisutredning, där han kan rentvå sig.
Citera
2021-09-17, 07:29
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Han har redan en undanskymd roll i riksdagen, tror han sitter med i nåt menlöst utskott.
Däremot så är han viktig för moderaterna eftersom han har en stor väljarbas som röstar på moderaterna enbart för HB’s skull.

Verkar som att veckans avsnitt av hans och Pers podd ”God ton” är inställd 👮🏽‍♀️

https://www.instagram.com/p/CT6QCsisqUS/

Lär ju vara smart att inte gå ut o snacka om det pågår polisutredning. Men man längtar ju tills avsnittet då allt är avklarat, när han får prata fritt.
Citera
2021-09-17, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chuckprince
Det där har redan framkommit i tråden, så inget nytt från Aktuellt Fokus (troligen har de läst här).

Inte avgörande på något sätt. HB kan ha menat att gjort detta för att slippa DM, men han kan antingen missat eller AS kan ha bytt nick på Twitter. I de tweets som nämns, vilka redan postats här, så är det AS som svarar HB, inte tvärtom.

Hur funkar det, kan hon svara på HB:s tweets ifall han blockerat henne?

Ifall HB ljugit i sin egen berättelse om att han blockerat henne på sociala medier sänker det hans trovärdighet.

Först: "jag känner inte till något om anklagelserna"
Sen: "jag har spärrar hennes nummer och blockerat henne på sociala medier"
Och till sist visar det sig att de har haft kontakt för bara tre månader sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in