• 1
  • 2
2021-09-13, 11:54
Medlem
AcchiaHes avatar
Inspiratoeren efterlyste i trden "Greta Thunberg (klimataktivist)" en ny trd fr att diskutera Greta Thunbergs ideologi (allts inte person) ihop med F4F (Fridays for future) och deras ideologi, fr att kunna diskutera berringspunkter dessa ideologier emellan och de positiva och negativa sidorna i dem.

Hoppas det r ngot som fungerar.
Senast redigerad av AcchiaHe 2021-09-13 kl. 12:05.
Citera
2021-09-13, 12:02
Medlem
AcchiaHes avatar
...och fr att kasta in en liten tndsticka i debatten: Lever Greta som hon mstrar?

Det finns de som hvdar att hon r en fantastisk frebild, det finns de som hvdar att hennes livsstil skulle krva ngra extra jordklot om alla levde som hon. Hur mappar hennes livsstil med F4F tankar kring hur vi ska leva hllbart?
Citera
2021-09-13, 13:06
Medlem
BalleAnkas avatar
Vad jag har uppfattat bestr hennes ideologi av:

- Lyssna p forskarna. Dvs politiska beslut br fattas av forskare och inte av folkvalda.
- Klimatfrgan lses bst om man har panik.
- Infr ett nytt ekonomiskt och politiskt system. Lite oklart vilket, men man kan ju gissa.
- Indiska bnder som vill ha fortsatt protektionism frtjnar vrldens std.
- Skydda samer och andra ursprungsbefolkningar mot majoritetsbefolkningens beslut.
- Fri abort fram till graviditetsvecka 40.

Det blir lite spretigt. Skulle jag ge Greta ett rd s r det att inte uttala sig om andra frgor n klimatet. Tar hon stllning i andra komplicerade frgor s r risken stor att hon stter bort folk med annan sikt.
Citera
2021-09-13, 13:14
Medlem
hbtq4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
...och fr att kasta in en liten tndsticka i debatten: Lever Greta som hon mstrar?

Det finns de som hvdar att hon r en fantastisk frebild, det finns de som hvdar att hennes livsstil skulle krva ngra extra jordklot om alla levde som hon. Hur mappar hennes livsstil med F4F tankar kring hur vi ska leva hllbart?

Greta r ett barn och en kvinna, allt hon gr och sger r alltid rtt. All kritik mot Greta kan enkelt avfrdas med "gubbslem".
Citera
2021-09-13, 13:19
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Du vill inte att trden skall handla om Greta som person, och sedan slnger du in en trdfrga som handlar om Greta som person?
Citera
2021-09-13, 13:36
Medlem
Citat:
Inspiratoeren efterlyste i trden "Greta Thunberg (klimataktivist)" en ny trd fr att diskutera Greta Thunbergs ideologi (allts inte person) ihop med F4F (Fridays for future) och deras ideologi, fr att kunna diskutera berringspunkter dessa ideologier emellan och de positiva och negativa sidorna i dem.

Hoppas det r ngot som fungerar.
Tack fr god hjlp med trdstarten!

Intressant inlgg att tala om Gretas ideologi och F4F:s ideologi och samspelet mellan dessa.

Tror dock att vi ibland ven behver ta upp Greta som person.

Vad hon tnker p och hur hon r, handlar frsts om en och samma levande mnniska!

God dialog vlkomnas!
Citera
2021-09-13, 13:39
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Vad jag har uppfattat bestr hennes ideologi av:

- Lyssna p forskarna. Dvs politiska beslut br fattas av forskare och inte av folkvalda.
- Klimatfrgan lses bst om man har panik.
- Infr ett nytt ekonomiskt och politiskt system. Lite oklart vilket, men man kan ju gissa.
- Indiska bnder som vill ha fortsatt protektionism frtjnar vrldens std.
- Skydda samer och andra ursprungsbefolkningar mot majoritetsbefolkningens beslut.
- Fri abort fram till graviditetsvecka 40.

Det blir lite spretigt. Skulle jag ge Greta ett rd s r det att inte uttala sig om andra frgor n klimatet. Tar hon stllning i andra komplicerade frgor s r risken stor att hon stter bort folk med annan sikt.

Spretigt blir det verkligen. Dessutom motsgelsefullt:
- om forskarna ska fatta besluten s r det expertvlde som fresprkas - och inte demokrati.
- om ursprungsbefolkningarna ska skyddas: vad hnder om forskarna pekar ut deras livsstil som icke-hllbar? Vems tolkning har fretrde?
- hur fattar man rationella beslut under inflytande av panik? Ska man lyssna p panikslagna forskare - eller hur har man tnkt sig?

Jag har frskt matcha Gretas uttalade sikter mot vad som gr att hitta p F4Fs hemsida, men den r frvnansvrt innehllsls. Dock hittar jag en intressant formulering: "Listen to the best united science currently available", vilket antyder att rrelsens ml (som inte formuleras egentligen) kan komma att ndras. Gott s. Finns det mera information om F4Fs ideologi som gr att stlla mot Gretas uttalade ideologi?
Citera
2021-09-13, 13:40
Medlem
Hennes sjukaste grej r ju att hon vill erstta flygplan med segelbtar. Inte bara en praktisk omjlighet i dagens samhlle men det hade dessutom frstrt haven fullstndigt rent miljmssigt. Lngt mer n flygplanen gr.
Citera
2021-09-13, 13:40
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Du vill inte att trden skall handla om Greta som person, och sedan slnger du in en trdfrga som handlar om Greta som person?

Nja, bde rtt och fel. Om man divergerar frn Greta till den livsstil som hon representerar s hamnar frgan pltsligt OT i kndisskvallret. Det r det jag ville undvika genom att starta en ny trd.
Citera
2021-09-13, 13:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tack fr god hjlp med trdstarten!

Intressant inlgg att tala om Gretas ideologi och F4F:s ideologi och samspelet mellan dessa.

Tror dock att vi ibland ven behver ta upp Greta som person.

Vad hon tnker p och hur hon r, handlar frsts om en och samma levande mnniska!

God dialog vlkomnas!

Jag vet att trdarna om Greta och F4F vs Greta kommer att ha mnga berringspunkter, det gr inte att undvika. Men - fr att upprepa mig - jag hoppas att vi kommer att kunna stlla Greta bredvid F4F p ett helt annat stt n i den ursprungliga Greta-trden, utan att fr den skull hamna off-topic.
Citera
2021-09-13, 13:43
Medlem
Utmrkt initiativ. F4F knnetecknas av att det huvudsakligen r en ltsasorganisation. Enligt deras hemsida har klimatdemon som avhlls 24 september i r 63372 deltagare runt om i vrlden. Problemet r bara att det datumet ligger 11 dagar in i framtiden. Vad gller passerade datum finner man hur mycket orimligheter som helst. Mitt favoritexempel r klimatdemon som hlls 27 september 2019 i den lilla byn Vassmolsa (15 km frn Kalmar) med en total folkmngd om 528 personer. Den demon hade inte mindre n 650 deltagare! Om jag tittar p min egen hemstad s skall det ha hllits en demo med 100 deltagare, trots att de aldrig varit mer n ett dussin. De rapporterar om en demo med 100 deltagare i en svensk stad med mer n 100000 invnare. Problemet r bara att lokaltidningen faktiskt uppmrksammade den demon och frundrades ver att bara kom ett tiotal.

Kontentan r att nr F4F rapporterar om mer n tre miljoner deltagare runt om i vrlden p specifika datum, s kan man nog lugnt dividera med 10 fr att komma lite nrmare sanningen. F4F existerar i stort sett bara som en hemsida. Greta sjlv lyckas ju inte samla mer n ett tiotal personer p sina fredagar i Stockholm. Om hon nu r en s stor frebild och idol, s hade jag nog vntat mig liiite strre uppslutning.

Om det finns en ideologi s handlar det om att ndamlet helgar medlen. Det vill sga att blljuga.
Citera
2021-09-13, 13:58
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Utmrkt initiativ. F4F knnetecknas av att det huvudsakligen r en ltsasorganisation. Enligt deras hemsida har klimatdemon som avhlls 24 september i r 63372 deltagare runt om i vrlden. Problemet r bara att det datumet ligger 11 dagar in i framtiden. Vad gller passerade datum finner man hur mycket orimligheter som helst. Mitt favoritexempel r klimatdemon som hlls 27 september 2019 i den lilla byn Vassmolsa (15 km frn Kalmar) med en total folkmngd om 528 personer. Den demon hade inte mindre n 650 deltagare! Om jag tittar p min egen hemstad s skall det ha hllits en demo med 100 deltagare, trots att de aldrig varit mer n ett dussin. De rapporterar om en demo med 100 deltagare i en svensk stad med mer n 100000 invnare. Problemet r bara att lokaltidningen faktiskt uppmrksammade den demon och frundrades ver att bara kom ett tiotal.

Kontentan r att nr F4F rapporterar om mer n tre miljoner deltagare runt om i vrlden p specifika datum, s kan man nog lugnt dividera med 10 fr att komma lite nrmare sanningen. F4F existerar i stort sett bara som en hemsida. Greta sjlv lyckas ju inte samla mer n ett tiotal personer p sina fredagar i Stockholm. Om hon nu r en s stor frebild och idol, s hade jag nog vntat mig liiite strre uppslutning.

Om det finns en ideologi s handlar det om att ndamlet helgar medlen. Det vill sga att blljuga.

Hller med angende F4F. Har letat febrilt efter ngra ideologiska uttryck, knnetecken, ngot som helst som gr att omstta i en analys av ideologi. Nstintill nada, zilch, niente, zero. "Our demands" bestr mest av klyschor som:
- hll nere temperaturkningen
- skapa klimatrttvisa
- lyssna p den bsta vetenskapen som finns fr stunden.

...och s det dr med "Uproot the System".

Ingen substans ngonstans. Inte ens frklaring fr vad "klimatrttvisa" r fr ngot. r det att bussa eskimer (frlt - inuiter) till Medelhavet och medelhavsbor till norra Kanada och Grnland?

Var hittar du information om demonstrationen den 24:e september?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in