Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Utmrkt initiativ. F4F knnetecknas av att det huvudsakligen r en ltsasorganisation. Enligt deras hemsida har klimatdemon som avhlls 24 september i r 63372 deltagare runt om i vrlden. Problemet r bara att det datumet ligger 11 dagar in i framtiden. Vad gller passerade datum finner man hur mycket orimligheter som helst. Mitt favoritexempel r klimatdemon som hlls 27 september 2019 i den lilla byn Vassmolsa (15 km frn Kalmar) med en total folkmngd om 528 personer. Den demon hade inte mindre n 650 deltagare! Om jag tittar p min egen hemstad s skall det ha hllits en demo med 100 deltagare, trots att de aldrig varit mer n ett dussin. De rapporterar om en demo med 100 deltagare i en svensk stad med mer n 100000 invnare. Problemet r bara att lokaltidningen faktiskt uppmrksammade den demon och frundrades ver att bara kom ett tiotal.
Kontentan r att nr F4F rapporterar om mer n tre miljoner deltagare runt om i vrlden p specifika datum, s kan man nog lugnt dividera med 10 fr att komma lite nrmare sanningen. F4F existerar i stort sett bara som en hemsida. Greta sjlv lyckas ju inte samla mer n ett tiotal personer p sina fredagar i Stockholm. Om hon nu r en s stor frebild och idol, s hade jag nog vntat mig liiite strre uppslutning.
Om det finns en ideologi s handlar det om att ndamlet helgar medlen. Det vill sga att blljuga.
Hller med angende F4F. Har letat febrilt efter ngra ideologiska uttryck, knnetecken, ngot som helst som gr att omstta i en analys av ideologi. Nstintill nada, zilch, niente, zero. "Our demands" bestr mest av klyschor som:
- hll nere temperaturkningen
- skapa klimatrttvisa
- lyssna p den bsta vetenskapen som finns fr stunden.
...och s det dr med "Uproot the System".
Ingen substans ngonstans. Inte ens frklaring fr vad "klimatrttvisa" r fr ngot. r det att bussa eskimer (frlt - inuiter) till Medelhavet och medelhavsbor till norra Kanada och Grnland?
Var hittar du information om demonstrationen den 24:e september?