Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-09-16, 14:46
Medlem
Tjabba!

Har nu under sommaren lagt på mig en del på kaggen och vill bli av med det!

Har kollat runt lite och löpning verkar som ett snabbt och effektivt sätt att bränna fett på men vilken typ av mat är den bästa att äta?
Citera
2021-09-16, 14:48
Medlem
Kajahs avatar
Kör periodisk fasta. Jag föreslår 16:8 varianten. Det kombinerat med löpning slimmat dig bra 👍
Citera
2021-09-16, 14:53
Medlem
Knucklehugss avatar
Kratta löv, sopa gator, stapla ved. Minus 3-5kg i veckan om du håller dig till en kalorifattig diet.
Citera
2021-09-16, 14:55
Medlem
SkateBlinds avatar
Ät mindre, kalorier in ska vara färre än kalorier ut.
Citera
2021-09-16, 15:10
Medlem
DrOutlaws avatar
Träning är totalt värdelöst för att "bränna fett". Det gör man endast med kosten. Snabbaste sättet att bränna fett är att sluta äta. Om man vill gå ner så mycket som möjligt så snabbt som möjligt ("jag måste vara smal på fredag") så är vattenfasta det snabbaste och mest effektiva sättet. Träning bränner inte fett öht.
Citera
2021-09-16, 15:23
Medlem
Europes avatar
Krematorium är effektivast.

Men om man har krav på att överleva det hela, så ligger det mycket i att äta mindre. Motion brukar sällan bränna lika mycket, då folk tenderar att överskatta energiförlusten från träning, underskatta energiintaget från det de äter, träning (fysiskt arbete) tenderar att även göra en hungrigare, samt när man blir äldre blir kroppen ineffektivare på att förbränna energi vid arbete.

Sedan vill jag påpeka att styrketräning och motion är nyttigt i sig, samt det brukar vara hållbarare att lägga sig till med regelbunden träning och en kost som gör att man håller vikten, jämfört med bantning som ofta efterföljs av att man återigen lägger på sig de kilon man har tappat. Men på kort sikt är diet och kaloriräkning lättaste sättet att gå ned i vikt.
Citera
2021-09-16, 16:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Kör periodisk fasta. Jag föreslår 16:8 varianten. Det kombinerat med löpning slimmat dig bra 👍

Suck....

Exakt NÄR på dygnet du äter din mat spelar ingen roll...det är fortfarande den totala mängden energi som kommer avgöra resultatet.

Att enbart tipsa om 16:8 är som att tipsa om "medicin" när någon är sjuk.
Citera
2021-09-16, 16:25
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Krematorium är effektivast.

Men om man har krav på att överleva det hela, så ligger det mycket i att äta mindre. Motion brukar sällan bränna lika mycket, då folk tenderar att överskatta energiförlusten från träning, underskatta energiintaget från det de äter, träning (fysiskt arbete) tenderar att även göra en hungrigare, samt när man blir äldre blir kroppen ineffektivare på att förbränna energi vid arbete.

Sedan vill jag påpeka att styrketräning och motion är nyttigt i sig, samt det brukar vara hållbarare att lägga sig till med regelbunden träning och en kost som gör att man håller vikten, jämfört med bantning som ofta efterföljs av att man återigen lägger på sig de kilon man har tappat. Men på kort sikt är diet och kaloriräkning lättaste sättet att gå ned i vikt.

Det handlar inte bara om att överskatta energiförlusten det handlar till stor del om att träning, de facto, inte förbrukar så mycket energi som man tror och man förlorar inte fett av träning. Fenomen som constrained energy expenditure ser till att träning inte förbrukar så mycket energi. Träning är alltså med andra ord totalt värdelöst för att gå ner i fettmassa. På kort sikt är inte diet och kaloriräkning det lättaste sättet, det är det enda sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Suck....

Exakt NÄR på dygnet du äter din mat spelar ingen roll...det är fortfarande den totala mängden energi som kommer avgöra resultatet.

Jo, det spelar en viss roll. På natten till exempel har vi inte samma hormon- och enzymprofil och nattätande leder därför till mer bukfetma etc. Man ska helst äta det mesta så tidigt som möjligt och det är som sämst att äta runt 00-04. Men, ligger man på energiunderskott så kommer man givetvis fortfarande att gå ner i vikt oavsett när man äter men det finns bättre och sämre tider att äta på.
Citera
2021-09-16, 16:31
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Suck....

Ja, fast ett kaloriunderskott är lätt att uppnå med 16:8. Det i kombination med hård kardio hjälpte mig bra.
Citera
2021-09-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Träning är totalt värdelöst för att "bränna fett". Det gör man endast med kosten. Snabbaste sättet att bränna fett är att sluta äta. Om man vill gå ner så mycket som möjligt så snabbt som möjligt ("jag måste vara smal på fredag") så är vattenfasta det snabbaste och mest effektiva sättet. Träning bränner inte fett öht.

All träning längre än 90 minuter kommer att bränna fett.
Citera
2021-09-16, 16:45
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
All träning längre än 90 minuter kommer att bränna fett.

Så om man tränar i 85 minuter bränner man inte fett men om man tränar i 92 minuter så bränner man fett? Det är inte så det funkar, lol. Vid en RQ på 0,7 så används nästan enbart fett som energisubstrat, men alla dessa processer sker samtidigt, hela tiden under hela livet. Sen verkar du inte ha läst ordentligt, constrained energy expenditure gör så att träning inte förbrukar så mycket energi som man tror. Det enda sättet att "bränna fett" är att äta mindre energi än vad man gör av med.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Ja, fast ett kaloriunderskott är lätt att uppnå med 16:8. Det i kombination med hård kardio hjälpte mig bra.

Din hårda cardio hjälpte ca 0% för viktnedgång.
Citera
2021-09-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Så om man tränar i 85 minuter bränner man inte fett men om man tränar i 92 minuter så bränner man fett? Det är inte så det funkar, lol. Vid en RQ på 0,7 så används nästan enbart fett som energisubstrat, men alla dessa processer sker samtidigt, hela tiden under hela livet. Sen verkar du inte ha läst ordentligt, constrained energy expenditure gör så att träning inte förbrukar så mycket energi som man tror. Det enda sättet att "bränna fett" är att äta mindre energi än vad man gör av med.

Din hårda cardio hjälpte ca 0% för viktnedgång.

Om man är korkad som du och bara vill tjafsa finns det inget jag kan tillföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in