• 1
  • 2
2021-09-30, 23:13
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Biden försöker göra avbön och ”tar på sig” den hemska behandlingen som gränspolis utsatt haitier för som söker hjälp och asyl.

Sluta sprid misinformation.

"We deleted a previous tweet that referred to Border Patrol agents as whipping at Haitian migrants. The story has been updated to include comments from some journalists on the border who did not see whipping occur," Axios said in a Twitter statement on Sunday.

Haitierna är inte flyktingar, ingen piskade heller dessa människor.

Rätt ska vara rätt.
Du borde skämmas.
Citera
2021-10-21, 19:04
Medlem
Varför söker haitier asyl i ett land som USA där det finns så mycket hemska vitingar och "systematisk rasism"? (lol)

Haiti har varit självständigt i över 200 år nu, och har haft mängder av naturresurser att tillgå.

Ändå alltid detta ständiga kaos.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vill minnas att dom körde ut alla vita från Haiti.

Om du med "körde ut" menar "folkmords-slaktade under de mest barbariskt vidriga machete-formerna man överhuvudtaget kan tänka sig" så, ja, de "körde ut" fransmännen från Haiti och landet störtdök genast ner i kaostoaletten där det sedermera befunnit sig de senaste tvåhundra åren.
Citera
2021-10-21, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popol
Vill du bo i ett land med upprepande jordbävningar, orkaner och dåligt konstruerade byggnader? Landet är helt kaotiskt just nu efter senaste jordbävningen i augusti och mordet av presidenten. Har du koll på landets naturkatastrofer?

Japan är också drabbat av jordbävningar men är världens mest välfungerande land.

Anledningen till att Haiti är fullt av "dåligt konstruerade byggnader" beror på att landet är befolkat av en massa vidskepliga impulsstyrda jävla idioter.
Citera
2021-10-21, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Varför söker haitier asyl i ett land som USA där det finns så mycket hemska vitingar och "systematisk rasism"? (lol)

Haiti har varit självständigt i över 200 år nu, och har haft mängder av naturresurser att tillgå.

Ändå alltid detta ständiga kaos.

Om du med "körde ut" menar "folkmords-slaktade under de mest barbariskt vidriga machete-formerna man överhuvudtaget kan tänka sig" så, ja, de "körde ut" fransmännen från Haiti och landet störtdök genast ner i kaostoaletten där det sedermera befunnit sig de senaste tvåhundra åren.

Jag skall studera detta mer. Var det fransmännen som gav upp Haiti? Dom kanske hade för många koloniala bekymmer, jag behöver läsa mer om Haitis historia.
Citera
2021-10-21, 22:18
Medlem
Citat:
Jag skall studera detta mer. Var det fransmännen som gav upp Haiti? Dom kanske hade för många koloniala bekymmer, jag behöver läsa mer om Haitis historia.

Fransmännen gav inte direkt upp Haiti, åtminstone inte frivilligt, men de blev alldeles för bekväma av sig, och med kulturell påverkan från (liberala) strömningar i hemlandet så släppte de på garden vilket gjorde att ett par skickliga upprorsmakare på Haiti kunde organisera ett (väldigt) blodigt (och framgångsrikt) slavuppror. De flesta (eller snarare alla) fransmän på ön mördades helt enkelt: män, kvinnor och barn.

Det finns en bra bok om detta i The French Revolution in San Domingo av T. Lothrop Stoddard, författad 1914.

Haiti har varit helt och hållet självständigt från Frankrike alltsedan detta slavuppror åren 1791–1804, alltså i över tvåhundra år.

Så de har haft en hel del tid på sig, kan man säga, att organisera en välfungerande karibisk utopia.
Senast redigerad av williamsparon 2021-10-21 kl. 22:21.
Citera
2021-10-21, 22:27
Medlem
Citat:
Fransmännen gav inte direkt upp Haiti, åtminstone inte frivilligt, men de blev alldeles för bekväma av sig, och med kulturell påverkan från (liberala) strömningar i hemlandet så släppte de på garden vilket gjorde att ett par skickliga upprorsmakare på Haiti kunde organisera ett (väldigt) blodigt (och framgångsrikt) slavuppror. De flesta (eller snarare alla) fransmän på ön mördades helt enkelt: män, kvinnor och barn.

Det finns en bra bok om detta i The French Revolution in San Domingo av T. Lothrop Stoddard, författad 1914.

Haiti har varit helt och hållet självständigt från Frankrike alltsedan detta slavuppror åren 1791–1804, alltså i över tvåhundra år.

Så de har haft en hel del tid på sig, kan man säga, att organisera en välfungerande karibisk utopia.

Tack för tipsen. Jag har alltid varit intresserad av dessa exotiska öar. Har läst om upptäktsfärder men har lite dimmiga begrepp om polynesien. Haiti ligger väl i Karibien. Ja jag måste läsa på.
Citera
2021-10-21, 22:29
Medlem
Citat:
Haiti ligger väl i Karibien.

Ja.

Haiti är ena halvan av en ö, San Domingo.
Citera
2021-10-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ja.

Haiti är ena halvan av en ö, San Domingo.

OK konstigt att inte Spanien fick överhöghet där. Jag måste helt enkelt börja läsa mer om detta.
Citera
2021-10-21, 22:36
Bannlyst
Wow, har dom pressat en gammal 80 åring till att göra avbön på något som media publicerat bara för att få en massa reaktioner o likes?

https://www.youtube.com/watch?v=j_kUUdByuMw

Bryr mig inte ett skit om Biden. Jag bara påpekar det faktum att han är gammal.. O att varenda gång vänstern/media öppnar käften om någonting överhuvudtaget nuförtiden så blir ni lurade hela bunten så till den grad att bara blir mer och mer pinsamt.

Men jag ska leka på er nivå ett litet tag. "ÅÅÅÅÅHHHH dom PISKADE HAITIERNA och BAJSADE i DERAS MATLÅDA! För det är bara så som AMERIKANER ALLTID har GJORT MOT ANDRA och PRECIS SÅ som det ALLTID HAR FUNGERAT.."
Senast redigerad av Santoku 2021-10-21 kl. 22:39.
Citera
2021-10-21, 23:02
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
OK konstigt att inte Spanien fick överhöghet där. Jag måste helt enkelt börja läsa mer om detta.
Spanien behöll ju halva ön , som idag är ett relativt sett välmående land.
Haiti styrs av svarta, resultatet ser vi.
Jag tror att Spanjorerna helt enkelt inte villa ha den del som nu är Haiti.
Senast redigerad av Draken55 2021-10-21 kl. 23:04.
Citera
2021-10-21, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Spanien behöll ju halva ön , som idag är ett relativt sett välmående land.
Haiti styrs av svarta, resultatet ser vi.
Jag tror att Spanjorerna helt enkelt inte villa ha den del som nu är Haiti.

Bra nu vet jag lite mer. Jag kommer ihåg att en ö är delar men måste läsa på. Att Frankrike då hade en del låter ändå konstigt. Men jag för böja mig för fakta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in