Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-01, 03:38
Bannlyst
Har hört att dom nya insatslägenheterna aka bostadsrätterna som ser så fina ut på utsidan och insidan har sämre isolering än gamla hyresrätter? Stämmer verkligen detta? Då kan man ju lika gärna skjuta sig själv i huvudet.

Låter dock tveksamt, var i en nybyggd lägenhet i Eriksberg 2014, och den verkade vara fint ljudisolerad.

Det finns väl olika nivåer, allt mellan A+ till E va?

Hur ligger det till? Och hur tjocka är väggarna på nybyggda lägenheter? Vad fyller man dom med?
Citera
2021-10-01, 03:44
Medlem
OriginalGangsterss avatar
Enligt vad jag hört kan du jämföra att i en nybyggd lägenhet ha en familj ovanför dig som det är som att ha en familj under dig i en gammal lägenhet.
Citera
2021-10-01, 05:25
Medlem
Jag har hört att olika hus kan vara byggda i olika material.
En del är i betong medans andra är i trä. Låter helt sjukt i mina öron.

Gissningsvis så är väggar inomhus i minst 200 mm betong, om betong nu är det material som har valts.
200 mm betong idag låter troligen lika mycket/lite som 200 mm betong gjutet på 70-talet.
Senast redigerad av 45Lokar 2021-10-01 kl. 05:27.
Citera
2021-10-01, 05:36
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalGangsters
Enligt vad jag hört kan du jämföra att i en nybyggd lägenhet ha en familj ovanför dig som det är som att ha en familj under dig i en gammal lägenhet.

Samma familj eller en helt annan?
Citera
2021-10-01, 05:37
Medlem
OriginalGangsterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Samma familj eller en helt annan?
Givetvis samma familj för liknelsens skull. Men det är bara vad jag hört, alltså inget jag vet.
Citera
2021-10-01, 06:48
Medlem
Henriksss avatar
Jag var i en nybyggd lgh för ett år sedan och jobbade. Tyckte det lät högt från sovrummet, högt brummande. Såg inget men det kom från bakom de fina skjutdörrarna, där bakom satt ventilationen!!!!
Först blev jag förvånad men sedan arg!
Citera
2021-10-01, 07:52
Medlem
Tarrous avatar
Det beror på olika saker - ventilation, om det är väggar obetingat mellan lägenheterna, hur rummen i de olika lägenheterna är placerade. Hur huset är projekterat kan med andra ord påverka mycket.
Citera
2021-10-01, 08:06
Medlem
Jag har bott i två relativt nybygg sista 5 åren. En från 2014 och nu från 2006. Jag hör aldrig grannarna. Jag har haft stora fester långt ute på natten utan kommentarer från grannar.
Den enda gången jag hört grannen är när de borrar i vägg.
Det är betong vägg och tak med någon metallmaterial. Vilket jag upptäckte när jag själv borrade.

Det är såklart olika konstruktioner på alla bygg. Men jag vågar påstå att nybygg har betydligt bättre värmeisolering och speciellt ljudisolering än bygg från 1980 och tidigare. Enligt mina egna observationer.
Senast redigerad av fghj 2021-10-01 kl. 08:08.
Citera
2021-10-01, 08:08
Medlem
Jag kan tänka mig att med de kvadratmeter pris som det är idag, så räknar garanterat varje byggbolag via dataprogramen ut hur inte använda en milimeter för mycket någonstans och lägga all denna yta på de boende så de får betala mer, tunnare väggar ger sämre isolering mellan lägenheterna och mer lyhört. Lägre i tak och därmed grannarna ovan närmare, gör att man hör dem mer också. Förr överdimensionerade man allt mer för säkerhetsskull och hade mer takhöjd.
Däremot så är nyare hus mer isolerat mot gatorna för att spara värme och därmed bättre ljuddämpat från den yttre miljön.
När det gäller äldre hus, så är ett annat problem trapphusen som ofta består av trånga, höga marmortrappor, vilket utan säkerhetsdörr så kan det läcka in väldigt mycket ljud den vägen när folk springen eller pratar i trappen. Det problemet är mer påtagligt när det kommer till hus högre än 3 våningar.
Bäst ljuddämpat av alla hus som jag vistas i genom åren skulle jag väl säga de gamla kåkarna från början och lite innan 1900-talet som gjordes för överklassen med tjänstefolk, där allt är löjligt överdimensionerat.
Senast redigerad av Kammadaj 2021-10-01 kl. 08:19.
Citera
2021-10-01, 08:11
Medlem
Kione211s avatar
Fasad är ofta bättre dämpad. Speciellt när det byggs precis bredvid t bana eller dylikt. Men det betyder ju inte att det blir tyst inne då huset utsätts för mer buller.
Ofta används moduler med ihålig betong mellan våningar (hdf) och rör i bad är dragna våningen under med gips som undertak. I de husen hörs grannar mer.
Förr var ofta inner väggar murade. Nu kan en lgh för 20 miljoner ha inner väggar i enkel gips. Alltså 13 mm båda sidor och tomrum mellan.
Troligtvis är hus byggda innan 1960 tystare bortsett från fönster.
Citera
2021-10-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Har hört att dom nya insatslägenheterna aka bostadsrätterna som ser så fina ut på utsidan och insidan har sämre isolering än gamla hyresrätter? Stämmer verkligen detta? Då kan man ju lika gärna skjuta sig själv i huvudet.

Låter dock tveksamt, var i en nybyggd lägenhet i Eriksberg 2014, och den verkade vara fint ljudisolerad.

Det finns väl olika nivåer, allt mellan A+ till E va?

Hur ligger det till? Och hur tjocka är väggarna på nybyggda lägenheter? Vad fyller man dom med?

Har själv vart med och byggt väldigt mycket och det stämmer.man sätter ofta upp vanliga plåtreglar och det består ju av tunn plåt, sen ett enda jävla tunt lager gipsskiva. Eventuellt gullfiber.

hade aldrig själv köpt detta, många lägenheter byggs som när man köpte IKEAmöbler förr när IKEA fick uruselt rykte. Av öststatare som fuskar så mycket som möjligt när mellanchefer inte ser.

Dom som lägger en krona till per lägenhet sätter ju ett lager med Plywood innan. Inse smartheten i detta ! Det isolerar lite till plus att du kan fästa grejer med en enkel skruv rätt in plus att allt blir lite stabilare. En gippsvägg kan du sopa näven rätt igenom.

ja på många ställen isolerar man så klart lite bättre mellan lägenheterna men.

ja du bör fråga och kolla på detta och få ett svar och få se ritning/uppogifter hur det är tänkt innan du köper.
Man brukar kontrollera detta genom att en gubbe kommer och sätter upp högtalare som sprutar ut vitt brus. vilket är fullt spektrum av ljud genom hela registret. Sen mäter man på andra sidan. Särskilt på hotell och annat- Folk ska kunna knulla på hotellrummet utan att barnfamiljen bredvid hör det.
Jag har själv bott ett tag i väldigt lyhörd lägenhet där man kunde höra grannens telefonsamtal och fisar och i stort allt. Inte värst kul

Borde vara totalt förbjudet och inte ingå i svensk byggstandard ens mellan rum inne i lägenheten. Nog om man har vissa ljud som basdunk eller dunsar...

Man bygger verkligen uruselt i bland tro mig.
Citera
2021-10-01, 14:50
Medlem
Kione211s avatar
Trams! Det här var redan känt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto