2021-10-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
ett spel där det bara går att spela med en kvinnlig huvudperson. Är det denna skandal som tråden handlar om?

Hehe du förstår inte ens vad tråden handlar om. Men du är knappast ensam. Detta är en studie i människan irrationella tankar och behov. Man kan bli dyster och vemodig över människans dumhet. Dumheten har dock sina förklaringar och utgår från biologiska och psykiska behov. Big fat cone har väl sammanfattat det bäst vad tråden handlar om.
Citera
2021-10-20, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns nog ingen gamer värt sitt salt som tycker illa om välgjorda kvinnliga karaktärer som passar in i sin spelvärld. Däremot så tror jag att vi alla kan enas om att kassa karaktärer skapade enbart för att plocka poäng hos fokusgrupper suger.
Exakt så är det, instämmer till 100%. Jag har därför svårt att förstå att vissa blir så upprörda och provocerade av trådskaparens frågeställning, oavsett vilken slutsats man själv landar i.
Citera
2021-10-20, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
En "feministisk agenda" hos 9 av 10 speltillverkare alltså? Ser du någon konspiration här eller har speltillverkarna var för sig skaffat en "feministisk agenda"?

Har du missat att kvinnor kvoteras in överallt och att vita män blir utbytt mot kvinnor eller färgade män i filmer, serier, spel etc?
Har du hört talas om Anita Sarkeesian och gamergate?
Speltillverkarna står nog inte för sin egen personliga feministiska agenda utan dom känner nog hård press från "woke moben"!
Citera
2021-10-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Vilken mässa syftar du på?
Typ E3, Gamescom men också State of play och andra online reveals!
Citera
2021-10-20, 14:37
Avstängd
EastClintfoods avatar
Ja, det gjorde Assasins Creed fast hjälten är väl en transa eftersom han heter Eivor..
Citera
2021-10-20, 15:28
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Har du missat att kvinnor kvoteras in överallt och att vita män blir utbytt mot kvinnor eller färgade män i filmer, serier, spel etc?
Speltillverkarna står nog inte för sin egen personliga feministiska agenda utan dom känner nog hård press från "woke moben"!
Jasså? Blir de regelrätt utbytta? Källa? Det är inte så att andra grupper får mer utrymme i sina egna spel och filmer, då de kraftigt underrepresenterats innan? Finns fortfarande en miljon moderna spel där protagonisten är en vit man, den absoluta merparten skulle jag säga. Däremot är det inte den enda, exklusiva protagonisten nu för tiden.

Variation är viktigt. Förstår inte vad folk gnäller om. Varför är det viktigt för er att karaktären är vit? Man hört ofta gnället, men jag har inte hört något bra argument till varför det skulle vara en dålig sak med variation. Ja, så länge det inte är forcerat då, vilket jag tror vi alla kan hålla med om.
Citera
2021-10-20, 15:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78

Vad menar du med att vita män blir utbytta? Att det fanns en roll som gjordes av en vit man och som sedan skrevs om för en kvinna?
Eller en svart man.....vad det nu skulle vara för problem. Ingen av de anledningar du nämner i TS gäller svarta män eftersom svarta män kan kriga och skjuta kulspruta och what not.
Nej, jag kände inte till Gamergate men kollade upp det. Det handlar om journalistiken runt TV-spel och inte om vilka kön karaktärerna har.
Citera
2021-10-20, 20:57
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Du kan spela med svenska damlandslaget i Pes för det har jag fixat. Sök "PES 2015 PC Svenska damlandslaget" på youtube.

Sedär, det var ju kreativt! Skulle ju dock vara roligt för de flesta unga flickor som spelar fotboll om man kom släppte ett renodlat damfotbollsfifa.

Det borde ju gå att locka den målgruppen att vilja spela tv-spel i större utsträckning tänker jag.
Citera
2021-10-23, 00:23
Medlem
gotets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan

Men om man, som TS, avskyr kvinnor, kan man välja att bara ha män med sig. Det känns väl bra om man är homo kan jag tänka mig.
Att sedan judar skulle ha med saken att göra är ju bara efterblivet.

Peka gärna på var jag har uttryckt avsky mot kvinnor/flickor?

Är "avsky" för dig lika med att man vet att flickor inte lämpar
sig för vissa uppgifter/ aldrig deltagit i nämnvärd skala vid
historiska konflikter?

Med den slutsatsen avskyr jag män då jag anser de ej vara
"lämpliga" att föda barn.
Citera
2021-10-25, 07:42
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Peka gärna på var jag har uttryckt avsky mot kvinnor/flickor?

Är "avsky" för dig lika med att man vet att flickor inte lämpar
sig för vissa uppgifter/ aldrig deltagit i nämnvärd skala vid
historiska konflikter?

Med den slutsatsen avskyr jag män då jag anser de ej vara
"lämpliga" att föda barn.

Jag menar inte att du avskyr kvinnor generellt, utan i datorspel. Vilket du ju tydligt klargör i trådstarten.

Att kvinnor inte skulle göra bra ifrån sig i riktigt krig, tvivlar jag inte en sekund på. De är helt enkelt inte av rätt material för det.
Men det är ju datorspel vi snackar; och där får de mer än gärna vara med och kriga anser jag.
Mycket roligare att spela när det är kvinnliga karaktärer med, än den vanliga korvfesten.
Citera
2021-10-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gotet
Under 80 och 90talet dominerade männen i spelvärlden
som de hjältar de var och allt var frid och fröjd. Mega man,
Mario, Link etc var normen. Heroiska män som utkämpade
strider för att stoppa ondskan och rädda världen från säker
undergång. Så vad hände sedan?

Under 2010 och 2020 talet har männen ersatts av flickor som
hjältar i spelvärlden (och filmbranschen). Männen som hjältar
i spel blir allt ovanligare både gällande AAA titlar och indiespel.
En väldigt tråkig och märklig utveckling. Flickor som aldrig
utkämpat ett enda krig i historien lyfts nu fram i spelmediet
som dominanta, modiga, starka hjältinnor.
Männen vars lik och blod byggt våran civilisation och försvarat
våra territorium och folk har nu nedgraderats till bikaraktärer.
Jag ser detta som löjeväckande och kan ej identifiera mig
med sådana fiktiva flickor.

En man som riddare, soldat, krigare etc har blivit utbytt mot en
flicka i samma roll trots ovanstående. Jag har funderat starkt på att börja bojkotta
spel med dessa flickor i huvudrollen även om spelen verkar roliga.

Vad tänker ni om denna dystopiska utveckling spelmediet genomgått
de senaste årtionden?

Gillar ni spela som dessa flickor? Flickor i rustningar och med maskingevär.
Eller har ni redan börjat bojkotta spel med sådana huvudkaraktärer?

Vill ni ha tillbaka männen som hjältar igen?

Om representanter för Feministiskt initiativ skulle läsa ovanstående skulle de få hjärtklappning kan jag lova...
Citera
2021-10-26, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Har varit verksam i branschen sedan åtminstone tidigt 90-tal och därmed sett rejäla förändringar, även om män fortfarande är i klar majoritet är det tydligt att även kvinnor inkluderas numera.

När jag växte upp var det nästintill bara killar som pysslade med datorer, numera är det bara stofiler som tror att bara män spelar och programmerar. Därmed är det inte det minsta konstigt i min värld att några tiotals procent ägnas åt kvinnliga karaktärer i dataspel. Anser det är tragiskt med män som är rädda för detta och undrar om ni inte vore lyckligare i talibanernas Afghanistan, onekligen är ni rädda för kvinnor av oförklarliga skäl.
Då har du varit aktiv betydligt längre än mig, men ändå har vi så skilda upplevelser!
Jag skulle säga att man ser tjejer på byggen kanske 1 gång av 10.
Men så har jag kanske bara varit på 100 byggen i mitt liv totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in