Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-10-28, 08:54
  #1
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag vet att jag hade hatat detta förstärkningsord om det hade lanserats efter det att jag blev bekant med språk som barn. Föreställ er (som en jämförelse) att ”bajs-” plötsligt skulle lanseras som förstärkningsord, det hade man ju hyst en livslång aversion emot. Så vulgärt och obildat det vore.

Men jag har alltid ledigt använt mig av skit- som förstärkning, utan något som helst inre motstånd. Alltså måste bruket vara en gammal företeelse.

Mina päron är också skitkompatibla med detta förstärkningsord. Dock kan jag inte erinra mig att mina mor- och farföräldrar har använt skit på detta sätt.

Hur gammal är denna förstärkningsvariant egentligen? Är den t.o.m äldre än sin största konkurrent, nämligen ”jätte-”?

Mvh,
/Tupo
Citera
2021-10-28, 09:05
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Det är ett ord som använts i tusentals år, så det är inget nytt ord som börjat användas.
Citera
2021-10-28, 09:13
  #3
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det är ett ord som använts i tusentals år, så det är inget nytt ord som börjat användas.

Är det så gammalt? Märkligt att jag inte noterade förekomsten som barn hos äldre personer, tex mot-/farföräldrar och i vissa fall, deras föräldrar i sin tur. Men du har kanske rätt.

Är det inte ganska otippat att ett ”fult” ord används för förstärkning egentligen? Om något är ”skitbra” så är det ju bättre än ”bra”, men visst är det lite paradoxalt om man bryter ner det logiskt?
Citera
2021-10-28, 09:24
  #4
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Är det så gammalt? Märkligt att jag inte noterade förekomsten som barn hos äldre personer, tex mot-/farföräldrar och i vissa fall, deras föräldrar i sin tur. Men du har kanske rätt.

Är det inte ganska otippat att ett ”fult” ord används för förstärkning egentligen? Om något är ”skitbra” så är det ju bättre än ”bra”, men visst är det lite paradoxalt om man bryter ner det logiskt?

Ordet skit består av ski- från verb liknande skillja, t ex *skilla, om det har existerat, och ett substantiviseringssuffix -t (eller kanske /θ/), som ger det betydelsen åtskillnad, vägkorsning, förgrening.

Att något är skit betyder alltså att det är något vi vill gå skillda vägar från, något vi inte vill ha med att göra. Enda kopplingen till bajs är att det ordet har en liknande etymologi.

Sen har det behövts ett nytt ord för avföring, vilket ju ständigt behövs, och då har vissa tyckt att det ordet måste offras.

Sannolikt används det olika i olika regioner. Jag har aldrig använt det i betydelsen avföring och de flesta i min umgängeskrets på 80-talet benyttade skit i betydelsen något man inte vill ha att göra med.
Citera
2021-10-28, 09:25
  #5
Medlem
Don-Dallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Är det så gammalt? Märkligt att jag inte noterade förekomsten som barn hos äldre personer, tex mot-/farföräldrar och i vissa fall, deras föräldrar i sin tur. Men du har kanske rätt.

Är det inte ganska otippat att ett ”fult” ord används för förstärkning egentligen? Om något är ”skitbra” så är det ju bättre än ”bra”, men visst är det lite paradoxalt om man bryter ner det logiskt?

Kanske blev dina mor- och farföräldrar tvättade med tvål i munnen om de använde sig av vulgärt språk. Således utvecklade de inget heller.
Citera
2021-10-28, 09:29
  #6
Medlem
kyrkstockens avatar
Det är skitgammalt...

Alla som bor i skåne och haft dansk tv vet att i danskan är det ännu mer vanligt med denna typ av ord. Inte bara skit utan man är även pisse-sjuk mm.

Så att ordet skulle komma från skilja kan ni spola. Det märks förövrigt på det som kommer efter skit-.
#jag skulla alltså vara skilj-dålig"? Skit följs alltid av ett negativt laddat ord. Uppenbarligen är det en förstärkning av det negativa med "skit" och "piss" eller "spy-" färdig.

Ännu roligare är ju att förstärkningsordet fått sådant fäste att det används även även för att beskriva positiva saker. "Skit-gott"????? Ja, man undrar ju hur man vet att något är "skit-gott"

Jag har dock ingen förklaring. Var är messerschmidten Fredrik Lindström när man behöver honom?
__________________
Senast redigerad av kyrkstocken 2021-10-28 kl. 09:36.
Citera
2021-10-28, 09:42
  #7
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är skitgammalt...

Alla som bor i skåne och haft dansk tv vet att i danskan är det ännu mer vanligt med denna typ av ord. Inte bara skit utan man är även pisse-sjuk mm.

Så att ordet skulle komma från skilja kan ni spola. Det märks förövrigt på det som kommer efter skit-.
#jag skulla alltså vara skilj-dålig"? Skit följs alltid av ett negativt laddat ord. Uppenbarligen är det en förstärkning av det negativa med "skit" och "piss" eller "spy-" färdig.

Ännu roligare är ju att förstärkningsordet fått sådant fäste att det används även även för att beskriva positiva saker. "Skit-gott"????? Ja, man undrar ju hur man vet att något är "skit-gott"

Jag har dock ingen förklaring. Var är messerschmidten Fredrik Lindström när man behöver honom?

Håller med!

Kände dock inte till fenomenet med ”pisse-” i Danmark. Undra hur en pisse-god dansk öl smakar. Förmodligen väldigt gott då. Inte som en piss-ljummen svensk öl iaf. Haha!
__________________
Senast redigerad av TupolevTu-144 2021-10-28 kl. 10:03.
Citera
2021-10-28, 10:58
  #8
Medlem
Ördögs avatar
Jag har ännu inga bra svar på TS:s fråga, men här är hur som helst en innehållsrik artikel om ordet skit.

http://www.fulaordboken.se/Ordboken?ord=skit%2C+skita

Och i den här tidningen från 1887 nämns skitstöfvel i spalten längst till höger.

https://tidningar.kb.se/2668869/1887...part/1/page/1/
Citera
2021-10-28, 11:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det är skitgammalt...

Alla som bor i skåne och haft dansk tv vet att i danskan är det ännu mer vanligt med denna typ av ord. Inte bara skit utan man är även pisse-sjuk mm.

Så att ordet skulle komma från skilja kan ni spola. Det märks förövrigt på det som kommer efter skit-.
#jag skulla alltså vara skilj-dålig"? Skit följs alltid av ett negativt laddat ord. Uppenbarligen är det en förstärkning av det negativa med "skit" och "piss" eller "spy-" färdig.

Ännu roligare är ju att förstärkningsordet fått sådant fäste att det används även även för att beskriva positiva saker. "Skit-gott"????? Ja, man undrar ju hur man vet att något är "skit-gott"

Jag har dock ingen förklaring. Var är messerschmidten Fredrik Lindström när man behöver honom?
Varför skulle det inte kunna komma från skilja för att det som kommer efter är dåligt? Det som avskiljs är ju då det bortsorterade, skräpet, avfallet, skiten helt enkelt.

Många förstärkningsord tappar väl lite kopplingen till den ursprungliga betydelsen, man blir så van vid att det används som "väldigt" att man glömmer bort att det betyder något mer om det inte sitter ihop. T ex kan man ju numera säga "jätteliten" vilket blir ganska motsägelsefullt. Men ingen säger "pyttestor", det förknippas fortfarande bara med "liten" eller "lite".

Är det förresten någon som vet var Västsveriges "gör-" kommer ifrån? Med hårt g då, inte "jör-". Görmycket, görbra, gördåligt... Göra ( med hårt g) kan ju betyda ungefär gegga, gojja, eller som verb, kladda, gegga. "Vad är det där för en göra, räksallad eller?" "Måste du göra ihop allt på tallriken?" Är det en variant av skit tro?
Citera
2021-10-28, 11:47
  #10
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Varför skulle det inte kunna komma från skilja för att det som kommer efter är dåligt? Det som avskiljs är ju då det bortsorterade, skräpet, avfallet, skiten helt enkelt.

Många förstärkningsord tappar väl lite kopplingen till den ursprungliga betydelsen, man blir så van vid att det används som "väldigt" att man glömmer bort att det betyder något mer om det inte sitter ihop. T ex kan man ju numera säga "jätteliten" vilket blir ganska motsägelsefullt. Men ingen säger "pyttestor", det förknippas fortfarande bara med "liten" eller "lite".

Är det förresten någon som vet var Västsveriges "gör-" kommer ifrån? Med hårt g då, inte "jör-". Görmycket, görbra, gördåligt... Göra ( med hårt g) kan ju betyda ungefär gegga, gojja, eller som verb, kladda, gegga. "Vad är det där för en göra, räksallad eller?" "Måste du göra ihop allt på tallriken?" Är det en variant av skit tro?

Det kommer så vitt jag kan förstå av "gorr", halvsmält mag- och tarminnehåll hos slaktdjur. Det vill säga orenligheter som måste tas bort.

https://svenska.se/saob/?id=G_0669-0109.8O8Y&pz=7
Citera
2021-10-28, 12:11
  #11
Medlem
EdwardStenhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Jag har dock ingen förklaring. Var är messerschmidten Fredrik Lindström när man behöver honom?

messerschmitten*
Citera
2021-10-28, 12:20
  #12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag är mer nyfiken på ordet "kaka" uttal k - kort a - k - utdraget kort a med betoning (kackaa!)
Sista a-et som sista a-et i "Aha!" Betyder helt enkelt bajs. Sånt man säger till barn t ex, på valfritt språk "did you go kaka"?

Spritt över centraleuropa, sydeuropa, östeuropa används det som synonym för bajs. Ett slags barnsligt, enkelt ord. Men även spritt till svenska, t ex "kacka i byxorna"
Används också på USA's östkust av amerikaner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback