• 1
  • 2
2021-11-29, 17:48
Medlem
Fick alldeles nyss ett Mail från min arbetsgivare att någon råkar kört in i en frystermometer på jobbet. Jobbar i butik, så lagret osv är kamerabevakat. Han avslutar sitt Mail med att den skyldige gärna får träda fram så att han ”slipper kolla i kameran” vem som haft sönder den.

FÅR han ens enligt lag gå tillbaka i kameran för att se vem som gjort det? Har försökt hitta svar, det jag lärt mig är att man ej får bevaka sina anställdas prestationer. Men detta?

Tyckte det va så löjligt att han vill få så långt att kolla kameran för att se vem som haft sönder något. Det som är sönder är sönder, han har informerat om att man gärna får felanmäla direkt. Behövs mer än så liksom???
Citera
2021-11-29, 17:53
Medlem
Varför skulle han inte få göra det. Det är ju i arbetet och inte i ditt privata sen är det ju han som är arbetsgivare. Det e väl inget konstigt om det måste göras om ingen säger... Dock kan det vara ett hot bara för någon ska komma fram
Citera
2021-11-29, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis1337
Fick alldeles nyss ett Mail från min arbetsgivare att någon råkar kört in i en frystermometer på jobbet. Jobbar i butik, så lagret osv är kamerabevakat. Han avslutar sitt Mail med att den skyldige gärna får träda fram så att han ”slipper kolla i kameran” vem som haft sönder den.

FÅR han ens enligt lag gå tillbaka i kameran för att se vem som gjort det? Har försökt hitta svar, det jag lärt mig är att man ej får bevaka sina anställdas prestationer. Men detta?

Tyckte det va så löjligt att han vill få så långt att kolla kameran för att se vem som haft sönder något. Det som är sönder är sönder, han har informerat om att man gärna får felanmäla direkt. Behövs mer än så liksom???

Men du felanmälde inte direkt.
Citera
2021-11-29, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufc123
Varför skulle han inte få göra det. Det är ju i arbetet och inte i ditt privata sen är det ju han som är arbetsgivare. Det e väl inget konstigt om det måste göras om ingen säger... Dock kan det vara ett hot bara för någon ska komma fram

I och för sig, men kändes inte riktigt rätt. När jag försökt läsa lite om det så framgår det att kamerabevakningen bara får användas för att förebygga brott eller om brott skett, eller om det finns risk för arbetsplatsolycka. Sen finns det andra tillfällen som det kan tillåtas om det har starka skäl, men att kolla vem som haft sönder något känns ju inte som något jättestarkt skäl
Citera
2021-11-29, 18:06
Medlem
Citat:
I och för sig, men kändes inte riktigt rätt. När jag försökt läsa lite om det så framgår det att kamerabevakningen bara får användas för att förebygga brott eller om brott skett, eller om det finns risk för arbetsplatsolycka. Sen finns det andra tillfällen som det kan tillåtas om det har starka skäl, men att kolla vem som haft sönder något känns ju inte som något jättestarkt skäl
Det om något är väl ett starkt skäl, eftersom det kan bli en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga, beroende på vad som gått sönder.

Är det du som haft sönder termometern?
Citera
2021-11-29, 18:06
Medlem
mingtians avatar
Hoppas ingen träder fram så att han kan sitta där i flera timmar och granska filmerna.
Vilken tönt.
Citera
2021-11-29, 18:09
Medlem
Citat:

Ett starkt skäl är ju att maten ska ha rätt temperatur innan den säljs till kunderna...det om något kan ju bli allvarligt
Citera
2021-11-29, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Det om något är väl ett starkt skäl, eftersom det kan bli en arbetsmiljö- och säkerhetsfråga, beroende på vad som gått sönder.

Är det du som haft sönder termometern?

Sant! Det tänkte jag inte på.

Nope, jobbar ej inne på lagret/golv utan kassa. Dessutom ledig idag, fick bara mailet och kände att det va riktigt kefft av honom. Tror mer de handlar om bara att han måste beställa in en ny och ”det är svårt att veta när ingen felanmäler” Vilket jag håller med om, men är det så viktigt att veta vem som råkat köra in en bur i en termostat
Citera
2021-11-29, 18:13
Medlem
En tempgivare är det förresten som kraschat, ingen aning om vad det är eller vad den har för funktion dock hahaha
Citera
2021-11-29, 18:19
Medlem
kalkryggars avatar
Gör så att du hör med facket så skall du se att dom har ett snabbt svar på din fråga. Är du inte med i facket så hoppas jag du åker dit och får betala för det du har sönder.

Den intressanta frågan är om han har rätt att ha kamera över området. Har han det?

Men om du har förstört något i en olycka så skall du väl själv notera om det direkt i förhållande till olyckstillfälle. Det är såna som du som gör att vi arbetsgivare måste övervaka er simpla luffare. Hälften av alla man anställer passar fan mer på Samhall.

Citat:
... men är det så viktigt att veta vem som råkat köra in en bur i en termostat

Ja det är väl klart att det är viktigt att veta vem det är som ställer till med olycka av massa anledningar. Det skall skrivas olycksrapport och den som orsakar olyckan kanske behöver utbildas. Du borde fan jobba på samhall med icke mer avancerade saker än en sopekvast.
Senast redigerad av kalkryggar 2021-11-29 kl. 18:22.
Citera
2021-11-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Gör så att du hör med facket så skall du se att dom har ett snabbt svar på din fråga. Är du inte med i facket så hoppas jag du åker dit och får betala för det du har sönder.

Den intressanta frågan är om han har rätt att ha kamera över området. Har han det?

Men om du har förstört något i en olycka så skall du väl själv notera om det direkt i förhållande till olyckstillfälle. Det är såna som du som gör att vi arbetsgivare måste övervaka er simpla luffare. Hälften av alla man anställer passar fan mer på Samhall.

Jag antar att han har rätt till det. Jag vet ej hur det har gått sönder, kan ju mycket väl vara så att någon kollega inte märkt av att det va det som buren kördes in i. Inte sällan är det kaos på lagret med brudar överallt. Svårt att komma förbi och veta vad man åker in i på vägen. Känner jag mina kollegor rätt så tror jag att det kan ha varit så, men man vet ju aldrig. Som sagt, jag har inte haft sönder det eller ens varit på jobbet idag. Tyckte va det lät sketchy men jag själv kan ju ha fel angående lagar kring det, därför jag frågar haha
Citera
2021-11-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Ja det är väl klart att det är viktigt att veta vem det är som ställer till med olycka av massa anledningar. Det skall skrivas olycksrapport och den som orsakar olyckan kanske behöver utbildas. Du borde fan jobba på samhall med icke mer avancerade saker än en sopekvast.

Blev bara nyfiken på om det va på ett visst sätt eller inte, sorry om det triggade dig så mycket. Jag sköter mitt jobb jävligt bra, en av de bästa om jag får säga det själv. Sen är jag ju inte ute på lagret och kör med burar, så det kan jag ju inte säga så mycket om huruvida bra jag är på det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in