2021-11-29, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Låter som att ganska mycket är kalabalik och skyddet i dålig kondition på din arbetsplats. Att det skulle vara svårt att veta vad man åker in i och att man ens ställer till med olycka låter verkligen inte bra. Ni är alltså en bunt lallare som inte ens har förmåga att hålla koll på er och era kollegors liv och hälsa.

Jag är inte speciellt triggad. Mest förbluffad över hur söndercurlade människor har blivit. Du skriver som en söndercurlad på en smått extrem nivå.

Jag har haft ett antal anställda som också tyckt att dom var bäst på sitt jobb. Det intressanta är att det i princip alltid går hand i hand med att det är just dom som är sämst på sitt jobb. Hur hänger det ihop?

Jag talar mer om min erfarenhet från när jag själv gjorde luffarjobb. Nu är jag i en branch där vi snackar en helt annan typ av människor. Dock är dom numera lika dåliga på att vara med i facket. Jag tog upp det för något år sedan med dom anställda att för mig är det självklart att ha avtal med facket och jag bad att dom skulle utse en representant. Jag hintade om att den representanten skulle få avsätta arbetstid till fackligt arbete. Men dom lyckades fan inte ändå med att få någon som ställde upp.

Facket måste bli hårdare med att inte hjälpa dom som inte är medlemmar. Läs den situation som ts beskriver på sin arbetsplats så låter det som att det finns enormt mycket brister. Dom anställda kan inte ens hålla koll på vad för olyckor dom orsakar enligt ts. Låter som ett dårhus minst sagt.

Och HUR får du fram att jag på något sätt skulle varit curlad?

Att någonting är kaos på en arbetsplats är heller inte alltid 100% de anställdas ansvar. Som arbetsgivare har du lika mycket ansvar som den anställde, om inte mer.

Du har ett fantastiskt sätt att vinkla allting jag säger så det ska passa dig. Ändå rätt imponerad över din retorik. Snyggt!
Citera
2021-11-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prdtr
Alla är inte så bra på att uttrycka sig smidigt och även chefer är människor med fel och brister.

Om termometern har gått sönder och varit sönder under en längre tid, kan mat för stora värden gå förlorade, vilket i slutändan är chefens ansvar. Om chefen inte försöker ta reda på vem och varför termometern har gått sönder, och varför detta inte felanmäldes direkt, då har chefen inte gjort sitt jobb.

Angående andra åtgärder. Hade jag varit chef där, hade jag troligen gett en skriftlig varning eller avskedat personen bara för att personen inte felanmält direkt. Hade anmälan kommit direkt, då hade jag inte gjort annat än försökt förstå vad som hänt och vid behov, skickat personen på utbildning.

Att inte anmäla ett fel är allvarligt, eftersom säkerheten och arbetsmiljön för alla anställda kan påverkas negativt.

Gött! Då är jag med i hur han eventuellt kan tänka och resonera kring det hela. Då förstår jag vikten i att behöva veta vem som isåfall fall är ansvarig, jag uppskattar att du tog dig tiden att svara på mina frågor.
Citera
2021-11-29, 19:17
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatis1337
Äntligen ett svar som jag kan få lite KUNSKAP ifrån. Köper absolut hela detta argument och håller med, MEN, han uttryckte sig på sätt att han endast ville ta reda på VEM som gjort det och inte hur det skett eller liknande. Det var där mina red flags hissades, varför det är så extremt viktigt att veta vem som gjort det. Om han redan kollektivt informerat alla om tyngden i att inte glömma felanmäla eller felanmäla så snabbt som möjligt, vilka andra åtgärder skulle han behöva ta gentemot den personen?

^ genuina frågor som jag försöker förstå. Ni kanske vet mer än en 22-åring med sin första anställning liksom

Såklart det är viktigt för att chefen att veta vem som gjort det. Då vet han vilken anställd som inte går att lita på i framtiden eftersom idioten inte var ärlig med att han hade sönder den från första början!
Citera
2021-11-29, 19:27
Medlem
Ville bara ha svar på en simpel fråga, blev nyfiken på hur han kan tänkas resonera osv. Fan hur ska man ens kunna lära sig och skaffa kunskap om saker om man blir dumförklarad för de? Palla vara bittra som vissa av er i tråden. Antagligen har min arbetsplats brister, finns inte en enda arbetsplats som saknar fel. Det kan vara kaos på lagret, stressigt och mycket att göra. Man kör in i väggar, man kör in i saker. Shit happens.

Ville inte sätta dit någon, jag gillar min chef. Han är riktigt bra, jag förstod bara inte hans resonemang i det hela, men tack vare synhåll från er kan jag förstå hans tanke nu och hur det backas upp av lagar osv. Vilket egentligen va det jag ville, jag ville inte få någon ursäkt eller streta emot hans handlingar. Jag ville bara lära mig något och få förståelse för en annan åsikt/tanke. Fan va tacksam över att det finns människor som fortfarande gör sånt, många av er i tråden saknar det haha
Citera
Medlem
Bones1337s avatar
Man får kolla live utan restriktioner, för att kolla inspelning kräva det ”misstanke om brott”

Då ingen felanmälan eller klivit fram så kan ju misstanke om brott föreligga. Skadegörelse whatever.

Sen moraliskt eller ledningsmässigt kan man ju ifrågasätta, men skulle hårt sättas mot hårt så har chefen ryggen fri i denna fråga juridiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Såklart det är viktigt för att chefen att veta vem som gjort det. Då vet han vilken anställd som inte går att lita på i framtiden eftersom idioten inte var ärlig med att han hade sönder den från första början!

Tack för input, det är också ett perspektiv jag inte sett det ifrån. Mycket sant
Citera
2021-11-29, 19:28
Medlem
Citat:
Att någonting är kaos på en arbetsplats är heller inte alltid 100% de anställdas ansvar. Som arbetsgivare har du lika mycket ansvar som den anställde, om inte mer.

Absolut, arbetsgivaren har ett stort ansvar. I det här fallet när någon ränner runt och har sönder saker utan att felanmäla så är chefen ansvarig för att ta ett snack med den aktuella medarbetaren innan han skadar en kollega i nästa olycka. För att veta vem han behöver snacka med är han beroende av att någon ger sig till känna, annars måste han kolla kamerainspelningen istället.
Citera
2021-11-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337
Man får kolla live utan restriktioner, för att kolla inspelning kräva det ”misstanke om brott”

Då ingen felanmälan eller klivit fram så kan ju misstanke om brott föreligga. Skadegörelse whatever.

Sen moraliskt eller ledningsmässigt kan man ju ifrågasätta, men skulle hårt sättas mot hårt så har chefen ryggen fri i denna fråga juridiskt.

ah okej! Tänkte inte heller på att det kunde bli en syn om brott i detta fall.

Moral är något helt annat här, jag kan tycka att det är lite överdrift att se över vem som gjort det vara för att se vem som gjort det. Om det däremot handlar om misstankar kring skadegörelse/liknande så blir det ju en helt annat synvinkel på det hela.
Citera
2021-11-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Absolut, arbetsgivaren har ett stort ansvar. I det här fallet när någon ränner runt och har sönder saker utan att felanmäla så är chefen ansvarig för att ta ett snack med den aktuella medarbetaren innan han skadar en kollega i nästa olycka. För att veta vem han behöver snacka med är han beroende av att någon ger sig till känna, annars måste han kolla kamerainspelningen istället.

Precis, jag fick intrycket av att han bara ville veta för att veta. Men jag kan absolut ha fått fel intryck eller tolkar fel. Sen har jag inte kännedom om vissa tankebanor, har helt enkelt inte tänkt på det från detta perspektiv.
Citera
2021-11-29, 19:35
Medlem
Citat:
Gött! Då är jag med i hur han eventuellt kan tänka och resonera kring det hela. Då förstår jag vikten i att behöva veta vem som isåfall fall är ansvarig, jag uppskattar att du tog dig tiden att svara på mina frågor.
Citera
2021-11-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bones1337

Nej du får absolut inte övervaka dina arbetares arbetsprestation "live"
Citera
2021-11-29, 19:59
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Och HUR får du fram att jag på något sätt skulle varit curlad?

Det får man fram genom att läsa det du skriver. Du skriver som en typiskt curlad person. Curlade personer är lite som narcissister. Dom har inte självinsikt nog att förstå att dom är det.

Citat:

Det yttersta ansvaret ligger givetvis på arbetsgivaren. Det är väl också det ansvaret han tar när han vill söka reda på vem som ligger bakom olyckan? För att kunna vidta lämplig åtgärd.

Om du tog ditt ansvar så skulle du kontaktat ditt ombud i facket för länge sen och bett att lyfta alla problem du listade i tidigare inlägg för åtgärd.

Citat:
Du har ett fantastiskt sätt att vinkla allting jag säger så det ska passa dig. Ändå rätt imponerad över din retorik. Snyggt!

Det är inte så svårt när du själv lägger ut dig som en söndercurlad flamsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in