Citat:
Ursprungligen postat av
TempoRoid
Problemet är att det du säger stämmer inte. I vissa studier handlar det alltså om 20-30% falskanmälningar från kvinnor, förstår du det?
Vet du vad power är? Jag tror inte du gör det. Förklara gärna vad det är och hur det används i forskningssammanhang.
Tror du forskning handlar om att slå på pubmed och bara läsa lite kort och sedan dra tvärsäkra slutsatser? Du må kunna mycket i ditt umgänge, men jämfört med mig är du en gröngöling.
Den studie du länkade till har flera problem:
1. Dålig definition av begreppet.
2. Extremt låg power, vet du vad som händer med en distributionskurva när en studie är underpowered? Förmodligen inte. För du kan inget om detta.
3. Dåligt dataunderlag för att dra slutsatser.
Den största studien som har gjorts och som verkligen testar hypotesen och som har adekvat power (2600+ fall jämfört med enbart 109 i din lilla studie haha) och som har bra dataunderlag visar på att ytterst få fall utgörs av falska våldtäktsanklagelser. Den studien krossar din lilla skitstudie. Det hoppas jag du förstår.
Det handlar om design, data, power och att studierna ska vara välutförda. Det är inte det skit som du länkar till.