Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-23, 21:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Nåväl, vi kan ta svälten på 30-talet.
Nej, det var inget folkmord, och framförallt inget folkmord på ukrainare.

Jo det var ett folkmord på ukrainare. Exakt när det blev ett folkmord är en teknisk detalj som går att diskutera. Det är fullt möjligt att Stalin inte planerade att utföra ett folkmord men det är solklart att han förstod att det blev ett folkmord när det väl rullade igång. Och det är solklart att han var chill med det.

Citat:
Det sistnämnda förstår du (förhoppningsvis!) mycket väl utifrån demografin i området, som befolkades av såväl ryssar som ukrainare och judar. Svälten drabbade alla. Därmed är den revisionistiska historieförfalskningen som torgförs av ukrainska nationalister avförd.

Men det var bara ukrainare som fick sin mat beslagtagen.

Citat:
Varför var det inget folkmord? Varför klassas inte 1960-talets Stora Språnget som folkmord?

Snackar du om Kina nu? trodde vi diskuterade Ukraina.

Citat:
Nyligen försökte Ukrainas få Tyskland att erkänna 1930-talets svält som "folkmord". Det gick inte Tyskland med på.

På vilken teknikalitet? Det vet du inte va?

Citat:
Edit: Det pikanta för Ukrainas del, är att man inte erkänner folkmordet på 1940-talet som ukrainska nationalister genomförde på polska civilbefolkningen. Istället har Ukraina utnämnt de skyldiga till "Ukrainas hjältar".

Jag känner inte till den historien.
Citera
2022-02-23, 21:31
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Låt mig gissa, du önskar troligtvis att Ryssland tar över Sverige om chansen ges "för att städa upp" kan erkänna att jag tycker svensk politik är skit och regeringen är korrupt men skulle hellre bli erövrad av USA än ryssland. även om det scenariot är väldigt orealistiskt/hypotetiskt.

Nej jag har inga sådana funderingar eller intentioner.
Jag syftar enbart på Ukrainas självständighet som Ryssland står upp för i det här fallet.
Citera
2022-02-23, 21:32
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Fredrik Reinfeldt gav precis Putin diagnosen "svårartad narcissism" i Aktuellt. Har han utbildning i att utfärda diagnoser?

Nej, det är därför han kan göra så utan att det betyder något. Möjligen kan Putin anmäla Reinfeldt för förtal och driva det i domstol. Jag önskar nästan det. Det ljugs och propaganderas friskt i svensk media, framförallt åt ena hållet.
Citera
2022-02-23, 21:32
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tittar man historiskt har Ukraina aldrig existerat som ett självständigt rike före Tsarrysslands sönderfall 1917-21. Bara efter Sovjets fall. Precis som Belarus är Ukraina en skapelse av många småkungadömen under medeltiden som har gått samman i olika konstellationer. Ibland en del av Polen-Litauen, ibland en del av Tsarryssland eller Kiev Rus.

Egentligen spelar det ingen roll. Varje folk ska ha rätt till självbestämmande. Jag önskar att USA och Väst också konsekvent började följa dessa principer och slutade kolonisera och invadera länder. Precis det som Ryssland gör nu bör man inte göra någon annanstans heller.

Putin vet innerst inne att han hycklar som bara fan. När han påstod att Rysslands yttersta gränser ska räkna som Tsarens Rysslandgränser under tidigt 1800 tal (I hans ytterst jobbiga psykopatiska utläggning i intervjun häromdagen) så öppnar han samtidigt diskussionen om alla femtioelva stäppfolk som härskade över hela Rysslands nuvarande territorium bara 3-400 hundra år tidigare. Kanske man borde öppna ett parti i Ryssland som företräder de riktiga originalfolken ? Hur länge hade man varit i livet då ?

Det vad det handlar om just nu är en solklar krock mellan en imperialistisk gammelgädda och hans anspråk på mer territorium eftersom det antagligen sved så in i helvete när Sovjet föll ihop som ett korthus 1990 och då sagde Putte var en up and coming KGB-Agent. Han grät sig till sämns varneda natt i flera år och lovade sig själv att återgälda förnedringen (Genom att angripa sitt broderfolk ) Vilket det gör än mer surrealistisk. Han är en rabiesmittad 70-åring. Knäpp fanskapet och låt successionen i Kreml ha sin ordning.

Stalin dog, enligt uppgift av en massiv hjärtattack och hans entourage gjorde exakt nada för att hjälpa till. Ska det behövas samma sak med Putin ? Är Ryssar egentligen i allmänhet hunsade och rädda och auktoritetstrogna, man börjar fan undra.

En revolutiom sedan 1917 efter Tsaren, och sedan dess konstant förtryck,fattigdom och elände, nästa revolution tilldelades Putins oligarker huvuddelen av landets ekonomi

Det är över 100 år av feodalism. Grattis alla ni som hyllar rysk statsskick. Ni är fan inte kloka någonstans .
Citera
2022-02-23, 21:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag dömer inte Putin efter hans ord utan efter hans handlingar. Han har genom sitt agerande bevisat vem han är. Han lurar ingen.

Tror inte du fått presenterat för dig alla information och absolut inte från båda sidor. Vad har du för informationskanal som inte är västlig?
Citera
2022-02-23, 21:35
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
72 timmar har USAs militära experter och säkerhetsrådgivare sagt att det skulle ta Ryssland att krossa Ukraina militärt.

Hmm. Vi får se om det blir aktuellt.
Citera
2022-02-23, 21:37
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Fredrik Reinfeldt gav precis Putin diagnosen "svårartad narcissism" i Aktuellt. Har han utbildning i att utfärda diagnoser?

Genom sig själv känner man igen andra...
Citera
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Jag tror inte Ryssland blir det största förlorarna. Det är i ordningen Ukraina, EU och Ryssland. Ryssland är förberedda för sanktioner. Life goes on. EU sågar på den trädgren man sitter på. Mycket dumt.

Kanske på dessa sanktioner. Men dom betydligt hårdare som kommer vid eventuellt anfall kommer man inte klara av. Sen får ju Ryssland några nya miljoner medborgare som man ska klara av. Östra Ukraina är inte direkt Dubai utan har behov av stora investeringar.
Citera
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Liksom allt annat land gjorde eftersom det var det ryska kejsardömet. Området där Luhansk och Donetsk ligger blev ryskt ungefär 1774, vilket är länge sedan, men befolkningen som flyttade dit var ukrainsk. Det är inte konstigare än att andra etniciteter existerade på andra ställen.

Saken är den att med en logik som bygger på att allt tillhörde Ryssland, kan man fråga sig om några nya stater efter första världskriget borde existera. Finland var ju helt klart en del av det ryska kejsardömet, liksom delar av Polen och andra länder.

Om det är några som gör en skarp etnisk distinktion just nu verkar det vara de som styr i separatistrepublikerna, och vad gör du? Om det ändå allt är samma borde man inte kunna urskilja något ryskt gentemot ukrainskt, eller hur? Så hur kan du då hävda att vissa områden var ryska?

Förvisso kanske ledarna egentligen skiter i etniska skillnader, bara de får knycka pengar från området. Inte för att det finns så mycket att knycka.

Och som sagt, bara titta på en språkkarta från år 1900 så ser du att ukrainskan var majoritetsspråk långt in i det som idag är sydvästra Ryssland.

Men allt det är egentligen ointressant och bara delar av missriktade försök till att rättfärdiga olika aktiviteter. Det intressanta är istället dagens etniska sammansättning och frågor om vad folk egentligen tycker.

När det gäller språken är de inte heller så lika som många svenskar tror. Det är större skillnad än mellan svenska och norska, och norrmännen har vad jag tror en uppfattning om att de inte är samma sak som svenskar.

Ukrainare och ryssar är i grunden samma folk. Men att området Donbass var en del av Ryssland och inte Ukraina innan bolsjevikrevolutionen är otvetydigt. Den relevanta skillnaden är som jag skrev inte språk utan religion. Det finns både en ukrainsk och en rysk ortodox kyrka i Ukraina och den förstnämnda känner större samhörighet med den senare än med ukrainska katoliker.
Citera
2022-02-23, 21:38
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryssland kan planera en "false flag"-attack på en kemisk fabrik i Armjansk på Krim, vid gränsen till Ukraina.

Fabrikens anställda har evakuerats.

Ryssland kan komma att spränga den.

According to intelligence data at the Titan plant in Armyansk, probable provocations are planned to accuse the Ukrainian side

We officially declare that Ukraine has not planned and does not plan any sabotage actions at this facility and refute all allegations in this regard
https://twitter.com/DI_Ukraine/statu...82931787231234
Defence intelligence of Ukraine, Militära underrättelsetjänsten

Worrying reports from Crimea on the entire night shift of Titan chemicals plant in Armyansk evacuated from the facility. This might be a preparation for another staged provocation by Russia. Moscow seems to have no limits in attempts to falsify pretexts for further aggression.
https://twitter.com/DmytroKuleba/sta...78668411428864
Dmytro Kuleba
Senast redigerad av NukeTheWhales 2022-02-23 kl. 21:41.
Citera
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Genom att befria Ukraina från väst menar du? Som väst stal 2014?
Ukraina Vill tillhöra Ryssland och välkomnar deras fredsstyrkor.
Snälla, kan folk sluta tro på allt ljugmedia här i väst spyr ur sig på löpande band?

Om Ukraina vill tillhöra Ryssland kan man ju fråga sig varför en så stor del av folket frivilligt har anslutit sig till den Ukrainska krigsmakten och beväpnat sig till tänderna för att slåss mot en rysk invasion.

Den tidigare premiärministern i Ukraina, Viktor Janukovitj, är en dömd landsförrädare. Det säger en hel del om hur Ukraina med dess ledare ser på Ryssland. De enda som påstår att Ukraina vill tillhöra Ryssland är Putin och hans springpojkar. Och sen du då.
Citera
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Du menar att tyskarnas förakt mot slaver har inget med det svenska föraktet att göra? Detta förakt finns förresten i hela Väst men mest i den protestantiska världen. Kan det ligga religiösa orsaker bakom?

Jag tor att du är lite fåfängt som tror det ja. Men det är lätt att utmåla sig själv som offerkofta när man är på FB.

Du har inte förstått vad jag menade med mitt inlägg ? Det är skillnad mellan den ryska regimen och det ryska folket.

Tyskarnas förakt mot slaver ? Var har du fått det ifrån ? Från 40-talet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in