2022-02-25, 19:23
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Rätta mig om jag har fel någon, men på den tiden var ukrainare kosacker och de var på ryssarnas sida.
Googla Ivan Mazepa.
Citera
2022-02-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
NATO kan inte göra mos av Ryssland. Ett annat kärnvapenland kan göra avsevärd skada i Ryssland men om detta sker har Ryssland några minuter på sig att vedergälla och denna vedergällning utplånar det andra landet eller de andra länderna, då Ryssland har den största kärnvapenarsenalen i världen.

Redan Charles de Gaulle insåg att dåvarande USSR utan vedergällning kunde bomba Paris då Frankrike inte hade kärnvapen, alltså lät han skaffa kärnvapen. Det fanns helt enkelt ingen chans att USA skulle låta sig bli måltavla för Sovjetiska atombomber för att skydda Paris. På samma sätt kan Ryssland idag bomba Baltikum utan vedergällning.

NATO-medlemsskap betyder ingenting i vår värld, annat än att det ger USA möjlighet att placera vapen i det landet - och detta är anledningen till att Ryssland idag demilitariserar Ukraina och troligen skulle demilitarisera länder som Finland och Sverige om hotet uppstår.

Vilken är fortsättningen då?
Anta att VP får stabilt grepp om Ukraina.
Då har han flyttat fram sin gräns, till Polen/NATO och inte bara en wannabe.
Ska han "demilitarisera Polen också?
Hur nära NATO och EU tänker sig gubbjäveln att han ska? Har du nån teori?
Citera
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det är mest propaganda än så länge men man kan extrapolera en del genom att titta på antal förstörda fordon. En brinnande APC kan mycket väl betyda 10 döda. Ukraina har förstört minst 150 stycken.

Riktigt bra. Kostar en hel del för Ryssland. Klarar deras ekonomi fightas längre än 1vecka? Tveksamt. De får inte ens reservdelar till fordon från väst haha.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
https://mobile.twitter.com/EJ_Burrow...52061678813187
Ryssarna har gjort bort sig i Tjernobyl..

https://m.youtube.com/watch?v=w04hW4KJTt4&t=67s

Japp. Det blåser mot Ryssland från Tjernobyl just nu. Karma. Grattis puckon, väntat hela livet på att få se det här ända sen jag inte fick käka blåbär 1986.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Ryssland har ej förlorat 3000 soldater, det är alldeles för mycket på så kort tid. Fick jag chansa så skulle jag tippa på max 500, om ens det. Ukrainas utrikesdepartement drar dessa siffror ur röven, inget som backar upp siffrorna.
USA torskade inte ens 3000 soldater på 20 år i Irak.

Ukraina slagit ut minst 500 pansar/trupp och skytte fordon. Dödssiffran är nog betydligt mer än 3K tom. Fullt naturligt som anfallande styrka att man åker på stora förluster när man går snabbt fram.
Citera
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Snarare som innegänget man ville tillhöra men om du inte blev helt accepterad så mobbade de dig i stället. Man måste vara helt med i NATO eller stå helt utanför, ingenting mitt emellan.

Tack, du formulerade det perfekt.

Nato har ju ett gyllene tillfälle just nu att visa för hela världen vilka oehörda fördelar ett Natomedlemskap har i händelse av angrepp.

Vad gör man? Ingenting. Åtminstone ingenting av verklig substans.

Nato verkar meningslöst. Faktiskt.
Citera
Medlem
Ja hoppas att vi i detta nu skickar mängder med robot 57!! Till Ukraina.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Gick in för fem minuter sedan helt tyst..
Gick in nu lyssnat någon minut, tyst..

Så skriv inte "smäller som fan".. Överdriv inte.

Det gjorde det för en stund sedan nu small det igen . Ryssarna är nära nu
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottgodis
Ryssland har ej förlorat 3000 soldater, det är alldeles för mycket på så kort tid. Fick jag chansa så skulle jag tippa på max 500, om ens det. Ukrainas utrikesdepartement drar dessa siffror ur röven, inget som backar upp siffrorna.
USA torskade inte ens 3000 soldater på 20 år i Irak.

En skillnad är att USA inte skickade in värnpliktiga med utrustning ifrån 60-talet som kanonmat direkt.
Typiskt sovjetiskt tankesätt. De vet att fienden har skott som kan spränga deras nya dyra tankar. Så bättre att skicka in 18 åringar först som kanonmat tills Ukraina fått slut på skott.
Citera
2022-02-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Tyvärr så känns det osannolikt att Putin skulle svälja sin stolthet och erkänna sig besegrad så enkelt. Men det kan ju övergå i en mer lågintensiv fas.

Ja att Putin skulle erkänna sig besegrad lär nog aldrig hända. Även om nu inte Ryssland förstört hela Ukraina så kommer nog ingen demokratisk världsledare vilja skaka hand med Putin igen. Även hans egen befolkning lär ha dalande förtroende.

Känns som han sitter lite klämd. Typ som när man skrikit håll käften till sina vänner och det är försent att säga förlåt men samtidigt kommer han ingenstans i Ukraina.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovtbrott
Ryssen skall skita i vad vi gör. Vill vi gå med i NATO då gör vi det. Ryssland kan fara åt helvetet
Kommer inte fungera i praktiken.
Citera
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Finland blev just hotat av Putinregimen, om de närmar sig Nato får de räkna med militärt hot från Ryssland.

Man undrar om resten av världen inkl Sverige tänker titta på då också?

Jävligt olustigt att ingen backar Ukraina nu.

Det är ju uttalat att Finland skall vara ett buffertland mellan Nato och Ryssland. Om de börjar sätta Natos kärnvapen längs gränsen, som t.ex. var fallet i Turkiet blir självklart Ryssland oroliga.

Varför inte behålla den status quo som fungerat sen 90-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in