2022-09-24, 23:44
Medlem
slaimans avatar
Varför är det så lite nyheter från fronten senaste dagarna?
Citera
2022-09-24, 23:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Liz Truss är beredd att skicka nukes på Putin ....

Britain’s next prime minister Liz Truss says she is ready for global nuclear annihilation

https://www.wsws.org/en/articles/202.../jfvn-a26.html

Jag är glad över att Truss tog över efter Boris, det är inget jävla hattande fram och tillbaka, här är spelreglerna, vill du leka? För första gången i mitt liv kan jag även ge en eloge till Socialdemokraterna (ja Maggan då) att de stod upp för demokrati och rättvisa och stödde Ukraina i deras svåra stund, det var guld värt och mina skattepengar fick arbeta för en god sak! Ett pansarskott i en ryss är en ryss mindre på Svensk jord!
Citera
2022-09-24, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min syn om demokrati: Ukraina är en failed state. Det som hänt sedan 2013 har varit odemokratiskt och USA har också verkat för minskad demokrati i landet. Demokrati kräver stabilitet, och nu finns det inte stabilitet. Ukraina (och Ryssland, och DPR/LPR) behöver göra upp med sina oligarker. Om vi i EU varit mer kompromiss-sökande så kunde vi drivit på för demokratifrågor mer. Vi skulle hotat Zelensky lite och pressat på för folkomröstning om autonomi som Minsk-avtalet stipulerade före kriget. Generellt har jag stor sympati för seperatister, det gäller såväl Ukrainas (och baltikums) rätt att existera utan nåt Sovjetunionen, såväl som Donbass rätt att styra sig själva om de vill det. Som demokrati är det också dåligt när det finns "två folk i ett land".
Min etik är mycket mer situationell och konsekvens-orienterad, därför får du annorlunda svar än vad du förväntade. Dessutom anser jag att även Ukrainas ledning är moraliskt lågstående.

Du verkar ha en snedvriden syn på demokrati?
Citera
2022-09-24, 23:51
Medlem
Nu har tydligen en del ryssar börjat protestera mot Putin, men det är inte mot angreppet på Ukraina som de protesterar. Det som utlöst protesterna är att de inte vill tvingas in i armén. Ukrainas självständighet verkar inte intressera så mycket.
Citera
2022-09-24, 23:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ingen i den ryska ledningen har visat ryggrad hittills och stått upp mot Putin.
Jag räknar inte med något nej från dem när det vankas kärnvapen. Alla verkar ju rädda för honom.

Man måste helt enkelt hoppas. Ett antal högre befäl har väl också ansett att man borde avsluta kriget.
De flesta har oturligt nog ramlat ut från fönster, snubblat i trappor osv.
Citera
2022-09-24, 23:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Varför är det så lite nyheter från fronten senaste dagarna?

Det är en bra fråga.., undrar speciellt själv vid Kherson fronten. Noterade ju dock att Putin skrev sitt "förbjudet att kapitulera" dekret..i all hast. Månne det inte har bla att göra mer med Kherson..?(samt i rent preventivt syfte med alla nya "nazist-jägare" som nu skall till fronten snart)

Vid Kharkov-fronten tror jag att ukraina måste lite "kippa efter andan".., efter den hastiga framryckningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Knappast, varför skulle något land officiellt publicera utfall av olika simulerade strategier och scenarion? Det är väl möjligen upp till militära bedömare att spekulera i men det leder ju ingenvart då det ändå inte blir annat än spekulationer.
Det har vi redan för mycket av här i tråden.

Fast grunden till detta krig är ju baserat på felaktiga spekulationer.
Våra soldater kommer att mötas av blommor och pajer!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Nej inte alls. Vad jag säger är att Ryssland aldrig förmått svenska barn att könsstympa sig. Ryssland har inte orsakat att vi idag har en hel generation villebråd som förnedringsrånas och våldtas medan ni, USA- NATO- och EU-vänner, sitter här och vurmar för Nazi Ukraina.
Neh i Ryssland har ju bara den ryska maffian tagit över makten istället, måste ju vara mycket bättre
Citera
2022-09-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Börjar Ryssarna skicka taktiska kärnvapen och som jag skrev där inte kommer ett motsvar, så vinner de militärt. Det är svårt att vinna mot en sådan motståndare. Sen kanske Ukraina kan vinna till sist med någon form av terrorism eller liknande, men de får svårt att vinna på slagfältet som nu i en sådan situation.
Det är väl fullständigt oväsentligt att ÄNNU en gång dra upp ett "om/om inte scenario" som om vore part av realiteten. Motsvaret är inte upp till dig att sitta och filosofera om, ej heller är det ett underlag för dina evighetslånga "diskussioner" här. Det ÄR redan klargjort att det motsvaret kommer och lika självklart som att solen kommer stiga upp även imorgon. Vad, VAD är det som gör att du på något sätt TROR att detta är en session för folk i behov av antingen en kurator eller en RIKTIG hobby? Slirar det ordentligt någonstans i din begreppsvärld, eller är det bara så enkelt som jag sade i mitt andra svar till dig, att du helt enkelt aldrig fått stryk eller en nyttig käftsmäll vilket gör att du fortfarande tror att verkligheten börjar och slutar i ditt lilla hemmasnickrade kuddrum? Vad, VAD är det som gör att du nästintill ser dig själv som en utnämnd propagandamaskin som skall "övertyga" eller "förändra", citat(mr sailor) - "Tror där finns många som ändrar uppfattning efter att ha läst vad jag skriver"??? Ja du, om det nu är så så är det mer än tragiskt. Men det kan ju vara så att de också, såsom dig, är här för att "diskutera" och om det är om Ukraina eller inte spelar ingen roll sålänge du bara kan "diskutera" den eviga frågan om omets vara eller icke vara. Sedan att du dessutom försöker väva in en uppenbar propaganda för Rysslands favör genom att upprepa EXAKT samma sak i 93 inlägg, med bara en liten skillnad på hur ansatsen utförs börjar ju nästintill likna "professionell" verksamhet. Sett till hur din tunga sakteligen ändrats utefter trådens levnad, så kanske det är så att vi för en gångs skull har med ett riktigt "ryss-troll" att göra här....... - lycka till och svälj inte tungan i dina försök till "omvändanden" här.
Senast redigerad av OnceUponACreek 2022-09-24 kl. 23:57.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Finns inga garantier. Ryssland ljuger ständigt och bryter mot diverse avtal. Fascistdiktatur som du icke kan lita på. Det är just därför Ukraina inte kan ge bort 1 cm. Ryssarna måste ut, annars kommer de försöka igen.

Ja de ska ut, och de kommer att försöka igen, det är därför vi rustar upp! Det finns ingen bot för ryssen, möjligtvis att vi förser dem med vodka. Vi ska dock vara förberedda!
Citera
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Först mobilt krematorium, nu våldtäktsbuss. Dom kan sånt.

Det där kan mycket väl vara arrangerat, avskräckande propaganda riktad mot hemmapubliken. Precis som filmen med de ryska patrioterna som skulle stödja kriget men plötsligt släpades in i mobiliseringsbussen.
Syftet med det hela kan vara att skrämma ryssar från att överhuvudtaget befinna sig i närheten av demonstrationer. "Vi tar dig även om du stödjer kriget", "vi släpar in dig i bussar och våldtar/misshandlar dig".
Vad resten av världen tycker skiter man i vid det här laget, det slaget är förlorat för länge sedan.
Citera
2022-09-24, 23:57
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Putin är ju mad så han kanske vill ha MAD?
MAD skulle innebära att ingen skulle kunna läsa om Putin i historieböckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in