2022-10-04, 14:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Det vet jag, men du sa att de kan tappa lite av Luhansk och Donetsk samt Kherson innan det vänder.

Tappar de Kherson vänder inte det här kriget. Och egentligen är Khersonfickan redan förlorad för länge sedan.

Putin har tittat på kartan och lyssnat på Ukrainas upprepade annonsering att "I augusti kommer vi att börja en offensiv för att återta Kherson". Putin har då gnuggat sig i händerna (likt en annan diktator som trodde att han var briljant) och flyttat en massa pjäser på kartan till Kherson.
Han hoppades att krossa fiendens offensiv där med sina bästa styrkor. Han trodde Ukraina hade målat in sig i ett hörn och var tvungen att attackera där. Han underskattade Ukrainas styrkor fenomenalt (igen). Visst lyckades ryssarna försvara sig och tilldela Ukraina betydande förluster där. Samtidigt gick flyktvägens dörr i lås bakom ryggen på dem. Kharkiv befriades under tiden, Donbasfronten rörde inte en millimeter på sig. Nu hotas norra Luhansk och även i Zaporizhzhia verkar det bli en Ukrainsk offensiv.

Vilka trupper ska stoppa och vända det?

Det räcker att de tappar Kherson, hotar med kärnvapen, och så blir det vapenstillestånd. Det skulle vara en trendvändning. Säger jag att det blir så? Nej. Säger jag att det är möjligt. Ja.
Citera
2022-10-04, 14:13
Medlem
Masingas avatar
Det enda rätta är att ngn med makt i Ryssland går in och oskadliggör han innan han i desperation gör ngt dumt nu när det går så dåligt. Hoppas väst och andra lagt planen i rullning redan. Tror många är trötta på han, folket,uppsatta och övriga världen.
Citera
2022-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det räcker att de tappar Kherson, hotar med kärnvapen, och så blir det vapenstillestånd. Det skulle vara en trendvändning. Säger jag att det blir så? Nej. Säger jag att det är möjligt. Ja.

Ingen kommer backa om Putin hotar med kärnvapen. Det enda som väntar är vedergällning.
Citera
2022-10-04, 14:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Och om det har hänt, så är det ett argument för att det även kan hända i Ukrainakriget. Svårare än så är det inte. Släpp det nu.

Och Ryssland åker på råpisk varje timme. Acceptera faktum så blir det lättare att ta in.
Citera
2022-10-04, 14:15
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
deepstatemap ligger efter och det ser mycket bättre ut i verkligheten. Ukraina är vid Mylove längs vattnet och har tagit Novovasulivka längre in.

Körde de runt Dudchany? Inte sett några rapporter om att den blivit tagen.
Citera
2022-10-04, 14:16
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:

Du utgår här ifrån att det skulle bli vapenstillestånd, bara för att Ryssland hotar med kärnvapen, ungefär som om detta vore ett matematiskt axiom eller en naturlag.

Vad får dig att göra det?
Citera
2022-10-04, 14:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Idioten har redan hotat med kärnvapen. Att bryta kärnvapenavtalen. Varför skull det kunna ändra något. Alla vet att om han gör det är han rökt.
Är ditt scenario troligt, blir min motfråga.
Citera
2022-10-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Lyman var omringat. Ukrainska befälhavare är de barmhärtiga här som tillåter Ryska soldater att ta till reträtt eller överge sig.

Vi kommer nog se en större mängd ryssar som hissar de vita flagget nu efter mobiliseringen.

Yes, man kan dividera huruvida det var taktiskt smart av Ukraina att låta de ryska styrkorna lämna lyman, men en sak är säker, budskapet kommer spridas att ukrainarna kan visa barmhärtighet vilket borde leda till att fler ryssar anser att ge upp vara ett vettigare alternativ än att slåss.
Citera
2022-10-04, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, allt är tydligen USAs fel. Hela invasionen verkar vara USAs uppfinning.
Den mentala åldern i Kreml är 12 år. Ingen tar någon som helst ansvar.

De olika scenarier som finns för nukes i Ukraina (och kanske även utanför) är minst sagt läskiga.
Putin är fullständigt kapabel att använda nukes (och dirty bombs osv) i Ukraina. Han skulle mkt väl kunna attackera Ukraina med nukes, bara för att jävlas. Han kan göra vad som helst.

Jag kan inte glömma bilden av Putin och hans äckliga kompisar, som står och tjoar och klappar händerna, medan människor dör som flugor och lider alla helvetets kval. Han har ingen själ, den där karln. Han är ett tomt skal, en humanoid. Jävla psykopat.

Det var ju en av de löjligaste man sett. Riktigt pinsamma var dom
Citera
2022-10-04, 14:19
Medlem
Medvetenommycketxxs avatar
Ryssland ockuperar knappt en tredjedel av regionen Zaporizjzja. De har kontroll över området där det stora kärnkraftverket ligger – men inte över själva staden med samma namn, enligt The Guardian.*

Ändå säger fanskapet Putin att folket i hela Zaporizjzja's Oblast vill tillhöra Ryssland.
Hur fan går det ihop?
Så förbannat löjligt att det är skrämmande!
Citera
2022-10-04, 14:19
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Idioten har redan hotat med kärnvapen. Att bryta kärnvapenavtalen. Varför skull det kunna ändra något. Alla vet att om han gör det är han rökt.
Är ditt scenario troligt, blir min motfråga.

Men Putin har brutit mot allt som finns redan när det gäller krigsbrott, så varför kan han inte bryta mot ett litet kärnvapenavtal?
Citera
2022-10-04, 14:20
Medlem
Så orättvist ! Det var ju så här Putins trupper skulle mottagits i februari https://twitter.com/SenderGliwice/st...xWwY061i7uaL8w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in