2022-02-28, 11:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Har det inte framgått att Ryssland inte bedriver krig som usa? Det går inte att bomba sönder ett land och sen bara lämna det. Nästan ingen infrastruktur är trasig och civila dödsfall lågt.

Hela städer är i ruiner. De har använt termobariskt artilleri mot Kharkiv. Vår internet är inte censurerad, vi kan se bilderna:

https://liveuamap.com/
https://old.reddit.com/r/CombatFootage/

Till skillnad från er i Ryssland som så klart inte kan göra det utan VPN.
Citera
2022-02-28, 11:36
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Överraskad att man sitter och snackar med varandra fortfarande (om man gör det ?).

Trodde det hela skulle vara över på 15 minuter, med att man ser på det aktuella läget med helt olika ögon.

Det slutar nog med att Ryssland förlorar kontrollen över Krim och Nato snart har en ny medlem. Putin stå med skammen inför sitt folk.
Citera
2022-02-28, 11:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag kan dock tycka att signalvärdet är oerhört viktigt.

"Kinesiska banker slutar finansiera rysk oljehandel efter oro för västs sanktioner, skriver Nasdaq.

Enligt The Telegraph är agerandet ett tecken på att Peking inte kommer att gå in och stötta Ryssland i konflikten"

Jo, men vem är signalen ämnad för? Ryssland eller väst? Det kan ju vara så att Kina i och med detta avser att framstå som sympatiska samtidigt som de fortsätter med handel under bordet med Ryssland. Inte för att jag vet exakt vad kineserna sysslar med men jag tycker nog ändå att man bör ta deras löften och utsagor med en rejäl skopa salt.
Citera
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Jag tror att jag har den absoluta majoriteten med mig när jag säger att Putin sitter på trumfkort nu.

Genom att flytta kärnvapen till Belarus kan han förhandla.

Dvs

Inget eu eller natomedlemskap och ukrainsk demilitarisering mot att han drar tillbaka kärnvapnen från Belarus.

Normalt sett är hot om Kärnvapen bara tomma hot! Med Putler vet man dock inte men det torde finnas någon i hans närhet som säger stopp. Ingen förutom Putler vill ha ett kärnvapenkrig.

Det där med att hota har blivit något av en rysk paradgren men ibland måste hoten synas. Tycker att Ukraina synar bluffen på ett bra sätt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Helt felaktiga uppgifter. Det är den Judeägda nyhetsbyrån Reuters som sprider falsk propaganda.
SINGAPORE, Feb 28 (Reuters)*-*Bank of China's*601988.SS*Singapore operation has stopped financing deals involving Russian oil and Russian companies, amid concerns of western sanctions following Russia's invasion of Ukraine, said a source on Monday with knowledge of the matter.

Bank of China did not immediately commen
https://www.google.com/amp/s/www.nas...s-source%3famp

Kina lämnar Titanic

Nasdaq är källan.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Wow...

Om jag förstår det hela rätt, så är detta "live" ifrån förhandlingarna : https://www.nrk.no/nyheter/ukraina-1.11480927
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.dryge
Zelensky har sagt att han kommers släppa fångar från fängelset om dom lovar att kriga för Ukraina...

Jag eftersökte det för någon dag sen!

Nu jävlar lever Adolfs och Dirlewagnes dröm vidare.

Nu är jag riktigt glad!

Ungefär som puttler gör när han tar in inslamister
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror man behöver förstå Putin på ett annat sätt. Han är psykopat med en längtan av att leda en stormakt såsom den var på Sovjet-tiden. Han skulle aldrig nöja sig med Krim och Donbass utan vill ha alla gamla sovjet-stater, och i hans skissblock finns säkert idéer runt att ta fler länder i Europa. Hans metod att skicka in ryska soldater i Donbass med bortsprättade nationalitetsbeteckningar, och kalla dem "ukrainska separatister" var klurigt – men har varit väldigt tidskrävande för honom. Putin-råttan är 69 år gammal och ville ha lite snabbare resultat än i Donbass så att han får några år i livet som Nya Sovjets president. Efter detta kommer Ryssland aldrig behålla varken Donbass eller Krim. Putin är rökt.
Det är möjligt att Putin personligen vill ha alla gamla sovjetstater i en rysk sfär men han kommer inte få de gamla sovjetstaterna så länge västvärlden drar röda linjer och fattar intelligenta beslut. Du resonerar som en kvällstidning och gör hobbypsykologiska profiler. Vad som är riktigt skrämmande är att du reducerar Ryssland till en person när Ryssland inte är en person men ett system precis som USA, Kina eller Sverige. När du väl ser Ryssland som ett system som är systematiskt fientligt till andra nationers kommer du kunna utarbeta en proaktiv utrikespolitisk strategi. Således, tjafsande om Putin som person är bara kontra-produktivt och förblindar en traditionell statsvetenskaplig analys av situationen och internationella relationer i övrigt.
Citera
2022-02-28, 11:38
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Spara dina tyckanden.

Att dem inte sanktionerar Ryssland har att göra med att Ryssland har veto för erkännande av Kosovo.
Det vet både Ukraina och USA därför de inte sanktionerar vårt val.

Här har du USAS och Ukrainas syn på saken. Vad du Svennebanan tycker är helt ovesäntligt.
Dessutom har Serbien redan sanktionerat Vitryssland.

Här får du även en gratis översättning.

https://twitter.com/USEmbassySerbia/...78194449321989

USA välkomnar Serbiens upprepade ståndpunkt
@predsednikrs
om stöd för Ukrainas territoriella integritet, som har kränkts av illegala och oprovocerade attacker från Ryssland.

Ukrainas ambassadör i Serbien. Du får väl översätta eller något.
https://www.youtube.com/watch?v=Gyl6n7jokjw

Så snälla, låt oss i Balkan åtminstone inte bli inblandade i denna konflikt också. För då lär väl tredje världskriget garanterat börja
.

Jävla pajasland!

Ni är roten till all ondska på balkan!
Srebenica ? skäms på dig, smuts!

Ni kommer väl snart skicka ett förband till Ukraina
Citera
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har inte sett några källor på det men det skulle inte förvåna. Blåser USA, Europa och Ryssland bort varandra blir dom ju ensamma herre på täppen. Det räcker väl med en ekonomisk kris som nu kommer även för oss.

Därimot har jag sett att Kiev kräver att Ukraina blir medlem av EU nu, smaklöst. Ljuga, bråka, kräva och tigga är allt regimen där kan.

Putin är ju gammal och dör väl snart ändå. Tror du hans efterträdare och generaler vill se Ryssland styckas med inbördeskrig och annat elände? Det blir exakt lika jobbigt som idag och troligen varför dom valt denna mörka väg. Efter så många år av provokationer, fiendeskap från väst och NATO, sanktioner som kommer på löpande band fanns väl inget annat att göra för att hålla Ryssland intakt.

Nej han tar inte landet 50 år tillbaka i tiden utan antingen löser vi detta eller Ryssland blir en radioaktiv grushög tillsammans med en del andra länder. Varför skulle han ta sitt liv som Hitler utan att gå med en ordentlig smäll? det hade Hitler gjort. Allt som krävdes för oss var att hålla NATO borta. Efter detta (om allt går bra) så bör NATO, Ryssland och USA försvinna ut ur Europa. Vill dom slåss så låt dom ta död på varandra men lämna övriga världen i fred.

Givetvis ska vi låta Ukraina bli medlemmar i EU.

Ukraina är Europas sköld. Ukrainska liv har, om de vinner kriget, stoppat Sovjet 2.0 från att bildas.

Om Ryssland vinner kriget kan du räkna med att Ukraina blir Vitryssland 2.0.

Väst gjorde misstaget att inte låta de forna öststaterna närma sig oss, det kanske var ömsesidigt - men, vi tjänar mer på att ha goda relationer med Ukraina och låta de vara en del av den europeiska gemenskapen. Eller vill du se dom som allierade till Ryssbajs på sikt?
Citera
Medlem
Den ryska jättekonvojen som var på väg mot Kiev har Ukraina försökt och ta den?

Jag hittar ingen information.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Inte alls, det är raw rationell kalkyl. Ryssland har i princip slagit den Ukrainska armen. Lukashenko vill ge igen för alla upplopp m.m. och tycker att kriget är det ultimata sättet att skapa en historisk extension på de problemen.

2. Dessutom vill han öva sin arme lite för framtida äventyr.

3. Ukraina kommer inte att finnas när det här är över. Möjligen kommer delar av Ukraina att inkorporeras i Polen eller Ungern m.fl. Eller så finns det några småstater kvar som kan inkorporeras i EU kring Lviv/Lvov.

1. Från Jugoslavien gissningsvis, som aldrig bett om någonting.

2. Utskämningen som pågår nu handlar mest om USAs och Judenhetens påtryckningar. Tyskarna har en hel del ledarskapspositioner i EU just nu och är i praktiken "deras slavar", "gör som vi vill annars råkar Tyskarna illa ut", "bäst för Norge", "bäst för Sverige" m.m.

3. Eftersom politikerna i EU har hoppat i takt med de order de fått, har det medfört att de nu försöker testa gränserna för vad de kan beordra, därav försöken att komma med i EU, för att så att säga "framtvinga EUs försvarsgarantier och framtvinga världskrig".
3.1. Motiv två är förstås en viss grad av desperation. Ryssland har i princip krossat Ukrainas arme på den strategiska nivån, trots att Ukraina har en omfattande vapenindustri och en numerärt stor arme.

4. Nu är det färdigflashbackat!

Jasså har dom slagit Ukrainska armen? Oki vi säger så....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in