2022-02-28, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Han är garanterat bättre än Trump i detta scenario.

Trump vill att USA skulle dra sig ur NATO

Men varför sjunker då popularitetssiffrorna. Dom är till och med lägre än vad den TRUMPNE hade.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej de är inte Kommunistiska idag vilket är oerhört befriande. Eller vad var frågan?

På den tiden hotade Tyskland Sovjets storhet på allvar, därav aktion.
Putin verkar dock uppleva ungefär detsamma idag, så vissa likheter finns ju.

Men tro inte för en sekund att Sovjet krigade mot Hitler för att hjälpa omvärlden. Man krigade mot Hitler för sin egen skull.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det har postats flera gånger i tråden att vi deklarerade oss icke-krigförande när Sovjet attackerade Finland. Vi bistod finnarna med vapen inklusive artelleri och frivilliga inklusive ett flygförband. Ett prejudikat således.

Nu snackar vi närområde. Min farfar låg uppe vid finska gränsen i flera år. Såg ryssar och finskar kämpade. Vad var frågan?
Citera
2022-02-28, 22:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Jag tycker det skulle vara bra. Men det kommer inte hända. Finns ingen juristiktion som kan administrera samt att det öppnar för krav mot USA och NATO. USA kommer aldrig respektera sådanna krav precis som i Int domstolen i Haag. Alla andra länder kan dömmas men inte USA! Så kan vi ju inte ha det? Att lagen bara gäller vissa? Eller kan vi, vad tycker du?
NATO är en försvarsallians och kommer inte få några krav mot sig. USA är med och skickar bistånd till länder de gått in i. Det kommer Ryssland också att göra, vare sig de vill eller inte.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Känns mer som ett klassiskt svenskt psykosbeslut. Sverige ska alltid vara godast och mest human i klassen. När andra länder började plocka bort ryska varor från hyllorna skulle Sverige genast vara bäst och skrika högst. Precis som öppna-era-hjärtan-kampanjen. Man bara kör utan att tänka på konsekvenserna. Beteendet är evigt på något sätt. Det går inte att stoppa när det väl sätter igång.

Vilka konsekvenser. Bättre agera som en syltrygg och dansa efter en galen Putins pipa ? Nä det är bra att vi står upp för en gång skull. Ni som tycker annat kan ju söka medlemskap i VPK så får ni medhåll av likasinnade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossard
Jag tänker mer på att det finns tillräckligt med skrot för att bygga vapen och fordon för att försörja ett försvar. Inte nån jävla Möllan-hipster som går till återvinningen med en hashjolle i mungipan.

Var inte taskig, jag försöker ju hitta lösningar här
Jag gillar Dig. Jag är inte taskig. Vi smälter ned alla 8 container som står på Sveriges alla återvinningsstationer... Case Closed .PEACE BROTHER!
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Jaså, nyss skrev du att Ryssland anfaller Ukraina för dess - enligt dig - "enorma" gasfyndigheter.

Det är ett starkt skäl.
Att det här skulle handla om solidaritet eller att Ukraina består av nazister är helt befängt.

Såg du igenom hela videon så har du några bra svar och förklaringar till varför det ser ut som det gör idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stitches77
Ryssland kommer antagligen få det svårt i Ukraina. Men en invasion av Ryssland blir minst lika svår. Är det något ryssen är bra på är att försvara sitt hemland liksom Ukraina.

Känns mer som att ryssland försvarar sig självt, folket dör som flugor. Ryssen led ju enorma förluster mot tysken.
Det var ju en total slakt och förvirring, hundratusentals sköts som desertörer inkl. de som mest var vilse eller förvirrade.

Samma sak under Napoleon. Ryssen är många i antal och avstånden i terräng räddar dem. Men strida det har de aldrig kunnat!
Citera
2022-02-28, 22:01
Medlem
Russia well behind its own schedule for Ukraine invasion

From CNN’s Nick Paton Walsh in Odessa

A western official told CNN there was a “failure on the first day to destroy Ukraine’s air defenses” by Russia and that it was “well behind the schedule it set,” for the invasion. Russia has about half the forces it massed on Ukraine’s borders “forward and operating in Ukraine,” the source added.

Earlier on Monday a senior US defense official said that it is their assessment Russia has committed nearly 75% of its military power that it had arrayed around Ukraine ahead of the invasion.

The official said they were concerned with the “risks that come with a lack of Russian progress” especially the “use of rockets today and tube artillery — in Kyiv and Kharkiv — which risks being far more indiscriminate.”

The official said while there had been “some progress in the south” — with forces that come out of Crimea having some gains — “in other areas we have not seen a lot of progress in maneuver.”

The official declined to give a figure for Russian casualties but noted that in the first days Russia's defense ministry denied having any, but later had to admit to some. They said this was “what we would assess to be a significant number of casualties. Their ability to hide that is over. The impact of this operation will be seen and felt back in Russia itself.”

Hahaha fy fan vas dålig putler är.

Sämre än Jeltsin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
En mycket begränsad attack på distans, som vedergällning, utförd på ett sätt som inte var avsedd att skada människor, och mot ett klent utvalt icke-NATO land.
Förslag på något sådant land som då är i riskzonen?

Det kan nog komma ett läge där tröskeln för detta blir ganska låg.
Tänker....tänker....tänker...Sverige ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det har jag missat. Har bara fått med mig mobilisering för alla mellan 18-60 (var det väl ?).

10 minuter sedan, 3 herrar ca. 30 år intervjuades. Deras namn lät iofs inte särskilt slaviska så som sagt, de kanske inte är medborgare och därmed "behöver" de inte kämpa för det land de avnjutit.

Min källa till att alla 18 till 60 ska stanna är USA Today: Ukraine bans all male citizens ages 18 to 60 from leaving the country; https://eu.usatoday.com/story/news/w...ng/6936471001/.

Har inga bilder från Sky News och vet inte om det är tillåtet att länka in bilder på ansikten här. Det kan ju vara mot någon lag misstänker jag.

+++

England har också sagt att inte brådstörtat kommer ta emot alla. De vill veta vilka som kommer in i landet. Dvs. kanske dessa herrar ... får söka sig till något mer öppet land som släpper in folk utan kontroller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Jag gillar Dig. Jag är inte taskig. Vi smälter ned alla 8 container som står på Sveriges alla återvinningsstationer... Case Closed .PEACE BROTHER!

Fridens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in