2022-02-24, 21:02
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
jag har inte koll på läget vad som händer nu, men visst borde Ukraina ha tillräckligt med vapen som det är, det har pumpats in vapen sen 2015.
En del av dessa vapen kommer till Sverige/EU om ett par år.
Fram till idag skaffar kriminella vapen med ursprung i fd Jugoslavien.
Citera
2022-02-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Florerar bilder på Telegram nu som sägs vara tjetjenska förband strax norr om Kyiv. Stämmer det så ber jag en kort bön för de ukrainska soldaterna som möter dem...
Va? Tjetjenien vill väl vara självstyrande också? Låter märkligt.
Citera
2022-02-24, 21:03
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jo, men frågan var ju om militären. Det är inte bara pengar som spelar in. I en diktatur kan man använda allt mycket mer effektivt. T.ex. kan man besluta att köpa in högteknologi till försvaret istället för Ipads till skolungarna.

Ja, och så går det nog redan till. På sikt får man ett efterblivet samhälle med outbildad kanonmat. Håller inte forever.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Naturligtvis förlorar ryska folket på det här. Det kommer försvaga Putin. (Om han inte startar kärnvapenkrig först, förstås. I så fall är han och några miljarder andra döda.)
Tyvärr tror jag Idioten Putin inte drar sig för att starta ett kärnvapenkrig. Han är helt slut i huvudet!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Hitler angrep andra länder. Putin hälsar bara på sina släktingar:

"Än en gång vill jag understryka, att Ukraina inte bara är ett grannland för oss. Det är en integrerad del av vår egen historia, kultur och andliga arvslott. Det är våra kamrater och närstående ibland vilka vi inte bara finner kolleger, vänner, tidigare medarbetare utan även släktingar, människor som vi har blodsband och familjeförhållanden till". (Putin i måndags kväll)
-
Hur man formulerar rätten till sitt Lebensraum är ju förstås en smaksak.
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Inte en chans. Som sagt, Putin hade inte ens dragit igång truppförflyttningen till gränsen till Ukraina med Trump i presidentposition. Han mäklade fred i fyra konflikter, tog tag i NK, höll Nalle Phu och Putin på plats, bla.
Mot ett Ryssland med imperialistiska drömmar skulle Trump sätta ner foten, det råder enligt mig ingen tvekan om det. Putin utmanade Biden och han vek ner sig direkt. Det är ingen slump att attacken kommer nu och inte för två år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=klZUiBJwVJY "not on my watch" Putin tog Krim under Obama, nu tar han bitar av Ukraina under Biden. Ingen slump således.

På vilka grunder bygger du påståendet att han INTE skulle agera?
Jag bygger det på att han aldrig agerade och sa att han inte skulle agera. Är du av en annan uppfattning?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag undrar om det inte bara är en skenmanöver medans rysslands styrkor förbereder den riktiga offensiven. Dad ska dom göra med den lilla flygplatsen? Och att bara skicka in några spetnaz som inte kan hålla den i längden.

Tanken var nog att de skulle ta den snabbt och sedan kunde flygplan landa där med mer trupper. Då skulle de kommit väldigt fort till Kiev. Nu blir de försenade.
Citera
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Därför tror jag ryssen hoppas på en "chock-seger".
Något som återstår att se...
Snarare en upprepning av Georgien 08-08-08, en riktig katastrof, och Sukashvili/Sakashvili sitter numera i fängelse i det land han tidigare var president i...
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Putin är tror jag inte helt stabil. Han besitter stor makt, om än inte som totalitär, men tecken på att han har blivit "värre" i form av korruption (1 miljard Euros slott), dumpat sin äldre fru för en yngre, införskaffande av ett sexrum i slottet (lite som Khadaffi) och ointresset för Rysslands interna utveckling i form av civil teknologi och ekonomisk utveckling med fokus istället på utrikespolitik och militär.

Det han gör nu är ju som under Sovjettiden. Öser pengar på vapen och struntar i landets produktion vilket gör Ryssland än fattigare och nu beroende av Kina. Kina är det enda land som kommer att ge "hjälp" men till ett pris, och det är att Ryssland i praktiken blir deras bitch.
Ryssland är redan Kinas bitch. Lita på att Kinesjävlarna har planerat det här. Gulingarna är de som kommer vinna mest på detta, tro mig.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att Putin vill att Zelensky sitter kvar. Finns ingen anledning att ändra på det. Frågan är snarare om hans uppdragsgivare låter honom göra det.

Och jag är högst allvarlig här.

Intressant tanke.
Har tänkt det själv, men vågar ej bli tagen på allvar i det.
Frågan är om Putin är så pigg på Zelensky med tanke på det tydliga budskapet från honom?

Vidare kommer ju frågan om Zelensky ställer upp som marionett. Jag ser det som väldigt omöjligt, då ställning tagits tydligt.
Nej, jag måste nog såga det just nu, men kan meddela att jag kan vara beredd att ändra mig.
Det är f.ö inte ens säkert Zelensky överlever detta militära angrepp, beroende på hur långt det går.
Citera
2022-02-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är för att de inte har någon stridsvilja. Ukrainas härskarklass och adel består av judar och judehybrider. Slavarbetar och tiggarklassen består av infödda slaviska ukrainare. Dessa har blivit utsugna ända in i benmärgen i trettio år av den judiska härskarklassen. De ser inte detta som deras krig, det ser det som ett krig mellan de ukrainska judarna och den ryska regeringen.

Ukraina har mycket bättre soldater än Sverige. Dom är inte bortskämda men dom skulle behöva fler pansarskott.
Citera
2022-02-24, 21:04
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Fast frågan är om de inte borde kapitulera snart ändå? De vet ju att Ryssland kommer att vinna i slutändan. Det enda som händer är att unga grabbar dör i ett krig som de redan har förlorat här och nu. Ukraina kommer ju inte få någon hjälp från NATO.
Ukraina har fått hjälp och kommer förmodligen fortsatt få hjälp i form av ammunition, medicinsk utrustning etc. Det enda de vägrat än så länge är trupper.

Alla meddelanden om att motståndet ska uppges är falskt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in