Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-03, 02:21
  #1
Medlem
Elementarts avatar
Nu har det börjat dyka upp lite information kring Nintendos nästa konsol, som vi i dagsläget kan kalla för Switch 2. Mycket tyder på att Nintendo kommer fortsätta på samma spår med nästa Switch (konsolhybrid) och att konsolen även kommer vara bakåtkompatibel.

I samband med läckan hos Nvidia har det även dykt upp lite specs för något som kallas nvn2 (nvn var den tidigare referensen som användes under utvecklingen av Nintendo Switch api). Så många tror nu att det alltså rör sig om Nintendos nästa konsol och inte en Pro-modell av nuvarande Switch.

"Could Be Powered By NVIDIA Ampere GPU With Ray Tracing & DLSS 2.2 Support."

Vad har ni för önskemål på Nintendos nästa konsol som ni inte fick med Switch?
Citera
2022-03-03, 04:04
  #2
Medlem
Folk gör det riktigt enkelt för sig om de tror att det endast finns två alternativ: en måttligt kraftfullare refresh, eller en betydligt starkare "next gen"-hybrid. Det kan också vara en refresh men som samtidigt är betydligt kraftfullare, ungefär som Microsoft gjorde med Xbox One X, en maskin som lugnt hade kunnat vara en ny generations Xbox-maskin 2017, men Microsoft bestämde sig för att behandla den som en refresh trots den betydligt kraftfullare hårdvaran. Nintendo kan göra likadant nu, särskilt när Switchen fortsätter att sälja så bra som den gör.

Men jag skulle inte vara emot en Switch 2 heller, så länge den är 100 % bakåtkompatibel med dagens Switch.
Citera
2022-03-03, 05:13
  #3
Avstängd
OstgotaHuss avatar
Att slippa röra sig så jävligt.
Citera
2022-03-03, 05:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Att slippa röra sig så jävligt.

Vad menar du?
Citera
2022-03-03, 20:07
  #5
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Nu har det börjat dyka upp lite information kring Nintendos nästa konsol, som vi i dagsläget kan kalla för Switch 2. Mycket tyder på att Nintendo kommer fortsätta på samma spår med nästa Switch (konsolhybrid) och att konsolen även kommer vara bakåtkompatibel.

I samband med läckan hos Nvidia har det även dykt upp lite specs för något som kallas nvn2 (nvn var den tidigare referensen som användes under utvecklingen av Nintendo Switch api). Så många tror nu att det alltså rör sig om Nintendos nästa konsol och inte en Pro-modell av nuvarande Switch.

"Could Be Powered By NVIDIA Ampere GPU With Ray Tracing & DLSS 2.2 Support."

Vad har ni för önskemål på Nintendos nästa konsol som ni inte fick med Switch?
Att de släpper mario kart 9 och ett nytt odyseey liknande mariospel direkt till premiären. Jag hoppas fortfarande att ett nytt donkey kong kommer till nuvarande switchen och kanske också ett nytt riktigt bra mario 2d eller super mario 3dworld-stil. 8 år sen senaste donkey kong, 9 år sen super mario 3dworld och 10 år sen senaste mario 2d spelet kom ut som orginal på wii u. Så det är dags. Då räknar jag inte portsen även om jag spelade dem först på switchen
Citera
2022-03-07, 19:37
  #6
Medlem
Elementarts avatar
Några saker som jag vill se, som jag kan komma på just nu.

Bättre o mer ergonomiska Joycons (ett ordentligt styrkors eller kanske mer likt det som finns till Playstation).
En stabilare dockningstation (kanske med lite hårdvara i också).
Gärna mer färg (på ABXY-knapparna) och flera olika på konsolen. De flesta special-edition utgåvarna på Switchen var egentligen ganska tråkiga.

En ordentligt förbättrad eShop (bort med alla kassa mobilspel) och bättre interface på startskärmen. Gärna med möjligheten att välja bakgrund och teman (likt som på 3DS). Nintendo 3DS hade en del intressanta saker som Street Pass osv. mer sånt hade varit kul o se igen.
Citera
2022-03-08, 09:04
  #7
Medlem
Rasande-Roses avatar
Designmässigt hoppas jag på typ en kopia av Oled-Switch. Den känns verkligen som genomtänkt och optimal i förhållandet skärmstorlek kontra portabilitet och komfort. Ser inte mycket som skulle kunna förbättras på just designfronten egentligen. Joy-cons är ju som de är av ren kompromiss. De är inte jättesköna, men de gör ju också att Switchen inte är super-gigantisk out of the box lik t.ex.Steam Deck.
Och grejen är ju att joy-cons komforten är ju väldigt enkelt att fixa med ett par billiga silikongrepp för den som vill.

Annars så hoppas jag på att Nintendo fixar bra bakåtkompabilkitet.
Jag har ju massor med spel på min Switch som jag inte är färdig med, har förmodligen inte ens spelar igenom alla till 2024. Skulle vara riktigt trist enligt mig med ett "skarpt" generation-leap där inga gamla Switch-spel kan köras på nya modellen. Drömläget vore ju i stället om nya modellen vore 100% kompatibel och rentav kunde skala upp och fixa till äldre spel så de t.ex. får högre upplösning och laddar snabbare.

OS/UI finns inte så mycket att anmärka på egentligen. Switchen har ju ett av de snabbaste och mest lättmanövrerade UI:s som gjorts, ser helst inte att det sölas ner med en massa konstiga grejer. Mappar är väl egentligen det enda jag saknar.

Gärna att Nintendo tar till sig av kritiken rörande onlinestrukturen, inbyggda mikrofoner och native röstchat vore välkommet. Vill även kunna skicka texts till kompisarna på vänlistan.
Citera
2022-03-08, 09:35
  #8
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Några rykten om när Switch 2 skulle kunna vara aktuell för release? Är det för optimistiskt att hoppas till hösten?

Någonting jag hade önskat är att alla N64-spel gick att spela. Kommer aldrig känna mig helt färdig med Goldeneye, skulle verkligen vilja spela det igen. Framförallt Multiplayer-läget.
__________________
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2022-03-08 kl. 09:37.
Citera
2022-03-08, 09:47
  #9
Medlem
Bananas.s avatar
Shuntaro Furukawa har sagt att Switch befinner sig i mitten av sin livscykel så det handlar inte om Switch 2 utan på sin höjd om den så kallad Pro-modellen.

Vad jag vill se från Nintendo är att man går tillbaka till en vanlig traditionell stationär konsol utan gimmickar, men det kommer nog aldrig att hända. Min sista Nintendokonsol var GameCube.
Citera
2022-03-10, 03:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Några rykten om när Switch 2 skulle kunna vara aktuell för release? Är det för optimistiskt att hoppas till hösten?

Mönstret såhär långt är att Nintendo släpper ny hårdvara varannat år, och vi fick OLED-versionen förra året, så vi lär inte få ny hårdvara i år utan nästa (2023). Vad exakt det är kan vi endast spekulera i, men jag tror personligen inte på någon traditionell next-gen maskin iaf, men vi får se.
Citera
2022-03-10, 22:06
  #11
Medlem
Elementarts avatar
Jag har också läste Shuntaro Furukawa uttalande men tror inte riktigt på att Switch bara är igenom halva sin livscykel. Tror inte många spelföretag kommer vara intresserade av att utveckla spel till en konsol som är så pass gammal. Läste nyligen att 2022 ska vara ett stort år för Nintendo, med släpps som Breath of the Wild 2, Splatoon 3. Det enda storspel vi inte har något releasedatum på, som möjligtvis släpps efter 2022 är Metroid Prime 4.
Citera
2022-03-12, 02:29
  #12
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag har också läste Shuntaro Furukawa uttalande men tror inte riktigt på att Switch bara är igenom halva sin livscykel. Tror inte många spelföretag kommer vara intresserade av att utveckla spel till en konsol som är så pass gammal. Läste nyligen att 2022 ska vara ett stort år för Nintendo, med släpps som Breath of the Wild 2, Splatoon 3. Det enda storspel vi inte har något releasedatum på, som möjligtvis släpps efter 2022 är Metroid Prime 4.

Dom bryr sig nog inte mycket om hur gammal konsolen är, säljer den så utvecklas det spel till den. PS4 är flera år äldre och får många spel än...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback