Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-22, 20:28
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Tycker du att det är så illa? Visst, det ser ju ut som BotW 2.0 och inte ett helt nytt spel. Men om någon inte har spelat BotW så måste det väl ändå klassas som ett väldigt bra spel?

Nu var det inte mig du frågade, men jag har varit ett Zeldafan sedan Ocarina of Time, och varje stor-Zelda sedan dess har för mig känt magiska på något plan, inklusive Skyward Sword tro det eller ej. Men Tears of the Kingdom kändes skamlöst och pinsamt. Även om du inte har spelat BotW innan så kommer du snabbt upptäcka hur sjukt repetitivt spelet är, men visst det lär ju hjälpa rejält om du inte spelat BotW innan. Irrationella fanboys hyllade detta spel till skyarna när det släpptes och levde i hård förnekelse som t.o.m. började sura om man kritiserade spelet. Och naturligtvis först på senare tid så har de börjat nyktra till och gnäller på spelet så som jag gjorde från första början i princip. Även jag väntade på skiten sedan sommaren 2019, och vilken jävla besvikelse spelet var efter all väntan. Seriöst riktigt skitdåligt gjort av Nintendo. Tidigare har man alltid haft förtroende att de levererar kvalitet, men efter TotK kan jag inte lita på Nintendo längre. TotK är ett bevis på att det råder rejäl korruption i spelbranschen med alla jävla 10/10 som spelet fick på rent tvångsmässigt vis, lite som Pavlovs hundar... är det ett nytt open world-Zelda ge det minst 9/10 på direkten!

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Egentligen inte, PS4-nivån verkar ju fortfarande den tekniska standarden, väldigt få spel som ser ut som utstuderat "PS5-grafik". Switchen känns som den släpat efter på ungefär samma nivå sedan 2017. Det är absolut inte som att nu just 2024 är vi på en helt annan nivå där Switch-grafik plötsligt blivit helt oacceptabel...

Jag personligen tycker att PS4-grafik är mer än tillräckligt, och Nintendos egna spel kommer i synnerhet se sjukt bra ut med sådan grafik. I och med att det känns som att vi är nära en kritisk "diminishing returns" med PS5 och Xbox Series X, så tycker jag att de borde främst prioritera att få upp upplösning, fps, raytracing, etc till max istället för att slänga pengarna ner i ett svart hål. Men visst vissa undantag kan säkert göras. I framtiden kanske Nintendo kommer att spendera "onödigt mycket pengar" på ett AAAA-Zelda med motiveringen att syftet är inte att spelet i sig ska gå med vinst, men att spelet snarare ska locka folk att köpa deras hårdvara för att kunna spela det, vilket är Nintendos främsta mål med sin verksamhet. Men annars är det onödigt tycker jag.
Citera
2024-02-22, 23:08
  #158
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Halo Infinite, Forza osv. ser ju inget speciellt ut, gammal Xbox One grafik. Tekken 8, matachar väl ungefär gamla Mortal Kombat 11-grafik. Sen så är ju PS4-spel bara högre upplösning och framerates på PS5, grafiken är i övtigt mestadels detsamma, samma assets, samma renderingsteknik. Så i stora drag så "tävlar" Switch mot samma grafiska nivå som för 7 år sedan, det har verkligen inte hänt mycket. Men det är väl ungefär det snacket man också hör mycket om både PPS5 och Xbox Series, att man fortfarande väntar på "next gen"-upplevelsen. Just nu står vi mestadels och stampar med gamla konsolernas grafik upphotat till 4k. Det bidrar säkert till den allmänna känslan att Switchen ändå "hängt med" så bra trots att det kom sprillans nya konsoler 2020.

Något jag tror kommer fortsätta framöver i flera år till. De nya konsolerna säljer lägre än förväntat även när chip-shortages är löst, medan Switchen tuffar på konstant höga försäljningsnivåer även efter 7 år och det kommer säkert fortsätta så flera år till då de "nya" allt dyrare konsolerna helt enkelt inte riktigt lockar den breda massan på sättet de nog hade hoppats på. För höga priser kombinerat på brist på nya häftiga spelupplevelser som verkligen säljer in ett generationskliv framåt.

Nintendo har idag en enorm kundbas, tror inte de behöver bekymra sig alls om att försöka locka typ PC-spelare till Metroid Prime 4.
Jo jag kan hålla med om en hel del. Rent grafiskt så är det den generationen med minst hopp. Problemet är dock också att hoppet innan var väldigt stort. Och switch har väl inte lyckats frå fram ett enda grafiskt bra spel som inte är typiskt Nintendo-tecknat? Bayonetta 3 var ett försök att göra något lite vuxnare, och det floppade totalt grafiskt ( även det borde kanske räknas som tecknat?) Det enda sätter switch hänger med på är att ha en helt annan grafisk stil. Så om de gör Metroid tillräckligt tecknat och simpelt så kommer det inte se dåligt ut även på Switchen. Gör de det i Luigis mansion stil så kommer det se bra ut.

Men då stryps kreativiteten och bredden på spelbiblioteket än mer. Vi tar ännu ett steg bort från Goldeneye och Perfect dark dagarna.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-22 kl. 23:13.
Citera
2024-02-23, 05:10
  #159
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag personligen tycker att PS4-grafik är mer än tillräckligt, och Nintendos egna spel kommer i synnerhet se sjukt bra ut med sådan grafik. I och med att det känns som att vi är nära en kritisk "diminishing returns" med PS5 och Xbox Series X, så tycker jag att de borde främst prioritera att få upp upplösning, fps, raytracing, etc till max istället för att slänga pengarna ner i ett svart hål. Men visst vissa undantag kan säkert göras. I framtiden kanske Nintendo kommer att spendera "onödigt mycket pengar" på ett AAAA-Zelda med motiveringen att syftet är inte att spelet i sig ska gå med vinst, men att spelet snarare ska locka folk att köpa deras hårdvara för att kunna spela det, vilket är Nintendos främsta mål med sin verksamhet. Men annars är det onödigt tycker jag.

Ja, jag klagar inte om Switch 2 kör ungefär bas PS4-prestanda med lite inbyggd bra uppskalningsteknik och snabbare minne. Ser hellre att de får till en bra välbalanserad hårdvara till ett riktigt bra pris, och med bra tillgänglighet redan från release. Har ändå ingen lust att lägga upp 8-9 tusen på en ny spelkonsol. Högsta möjliga prestanda har aldrig varit en selling point för min del. Nuvarande Switchen dansar lite på gränsen känns det som. Den fixar många riktigt snygga spel som nog kommer vara snygga även om tio år, men den skulle behöva just lite mer kräm för att lättare hålla vettiga upplösningar och frame rates i konventionella typ PC-spel.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jo jag kan hålla med om en hel del. Rent grafiskt så är det den generationen med minst hopp. Problemet är dock också att hoppet innan var väldigt stort. Och switch har väl inte lyckats frå fram ett enda grafiskt bra spel som inte är typiskt Nintendo-tecknat? Bayonetta 3 var ett försök att göra något lite vuxnare, och det floppade totalt grafiskt ( även det borde kanske räknas som tecknat?) Det enda sätter switch hänger med på är att ha en helt annan grafisk stil. Så om de gör Metroid tillräckligt tecknat och simpelt så kommer det inte se dåligt ut även på Switchen. Gör de det i Luigis mansion stil så kommer det se bra ut.

Men då stryps kreativiteten och bredden på spelbiblioteket än mer. Vi tar ännu ett steg bort från Goldeneye och Perfect dark dagarna.

Nä, tycker jag inte, det var ju jättelitet kliv från Xbox 360/PS3 till Xbox One/PS4 också. Senaste stora grafiska generationsklivet var ju i princip när man gick från PS2 till PS3...
Tycker fortfarande PS3-spel som The Last of Us och andra snygga spel från den generationen hänger med rätt bra än. Visst ser man ju att spelen är äldre, men det handlar mest om att upplösning och post-effects blivit bättre, annars har klivet varit ganska litet på den tekniska biten nästan ända sedan typ 2011...

Metroid Prime har väl alltid haft en milt tecknad stil? Visst, inte cellshading alá Wind Waker, men det är ju starka färger och relativt detaljfattiga texturer rakt igenom trilogin. Det är rätt smart stil att välja då spelen blir automatiskt snyggare och håller bättre över tid med sådan stil än att försöka gå åt realism.
Citera
2024-02-23, 16:03
  #160
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, jag klagar inte om Switch 2 kör ungefär bas PS4-prestanda med lite inbyggd bra uppskalningsteknik och snabbare minne. Ser hellre att de får till en bra välbalanserad hårdvara till ett riktigt bra pris, och med bra tillgänglighet redan från release. Har ändå ingen lust att lägga upp 8-9 tusen på en ny spelkonsol. Högsta möjliga prestanda har aldrig varit en selling point för min del. Nuvarande Switchen dansar lite på gränsen känns det som. Den fixar många riktigt snygga spel som nog kommer vara snygga även om tio år, men den skulle behöva just lite mer kräm för att lättare hålla vettiga upplösningar och frame rates i konventionella typ PC-spel.



Nä, tycker jag inte, det var ju jättelitet kliv från Xbox 360/PS3 till Xbox One/PS4 också. Senaste stora grafiska generationsklivet var ju i princip när man gick från PS2 till PS3...
Tycker fortfarande PS3-spel som The Last of Us och andra snygga spel från den generationen hänger med rätt bra än. Visst ser man ju att spelen är äldre, men det handlar mest om att upplösning och post-effects blivit bättre, annars har klivet varit ganska litet på den tekniska biten nästan ända sedan typ 2011...

Metroid Prime har väl alltid haft en milt tecknad stil? Visst, inte cellshading alá Wind Waker, men det är ju starka färger och relativt detaljfattiga texturer rakt igenom trilogin. Det är rätt smart stil att välja då spelen blir automatiskt snyggare och håller bättre över tid med sådan stil än att försöka gå åt realism.
Jag är medveten om att jag är i minoritet där men jag brukar bunta ihop ps2-ps3 generationerna eftersom jag tycker att de fyller samma funktion. De var ganska lika när det kom till sportspel, fightingspel, racingspel och fps. Vilka var de enda jag tyckte var värda att spela på de konsolerna.

Det var först med ps4 som alla de nu ändlösa äventyrsspelen blev intressanta för mig. För första gången så tyckte jag att utforskning var kul och miljöerna genuint vackra.

Jo du har nog rätt i Metroids stil. Men med ps4 tekniken så hade de kunnat ta det ett litet steg åt realism men ändå försöka behålla nintendomagin. Det hade kännts fräscht tycker jag.
Citera
2024-02-23, 16:43
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Nu var det inte mig du frågade, men jag har varit ett Zeldafan sedan Ocarina of Time, och varje stor-Zelda sedan dess har för mig känt magiska på något plan, inklusive Skyward Sword tro det eller ej. Men Tears of the Kingdom kändes skamlöst och pinsamt. Även om du inte har spelat BotW innan så kommer du snabbt upptäcka hur sjukt repetitivt spelet är, men visst det lär ju hjälpa rejält om du inte spelat BotW innan. Irrationella fanboys hyllade detta spel till skyarna när det släpptes och levde i hård förnekelse som t.o.m. började sura om man kritiserade spelet. Och naturligtvis först på senare tid så har de börjat nyktra till och gnäller på spelet så som jag gjorde från första början i princip. Även jag väntade på skiten sedan sommaren 2019, och vilken jävla besvikelse spelet var efter all väntan. Seriöst riktigt skitdåligt gjort av Nintendo. Tidigare har man alltid haft förtroende att de levererar kvalitet, men efter TotK kan jag inte lita på Nintendo längre. TotK är ett bevis på att det råder rejäl korruption i spelbranschen med alla jävla 10/10 som spelet fick på rent tvångsmässigt vis, lite som Pavlovs hundar... är det ett nytt open world-Zelda ge det minst 9/10 på direkten!

Oj, det är så illa alltså. Jag har inte spelat något av dem, så jag tänkte att TotK skulle bli en bra upplvelse för mig som skippade BotW, men jag kanske ska sänka mina förväntningar då. BotW fick ju en del DLC, jag tänkte invänta liknande för TotK, men det kanske inte kommer några...

Hur som helst, det var inte riktigt relaterat till Switch 2, men med tanke på hur nyligen TotK släpptes, samt eventuella DLC, så lär vi inte få något nytt (ingen remake/remaster) Zelda förrän långt in på Switch 2s livtid.
Citera
2024-02-23, 21:10
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Oj, det är så illa alltså. Jag har inte spelat något av dem, så jag tänkte att TotK skulle bli en bra upplvelse för mig som skippade BotW, men jag kanske ska sänka mina förväntningar då. BotW fick ju en del DLC, jag tänkte invänta liknande för TotK, men det kanske inte kommer några...

Bli inte helt avskräckt från det jag skrev dock, då jag uppenbarligen är starkt partisk och bitter då jag redan hade spelat igenom BotW hela tre gånger före jag spelade TotK, och min småirritation redan före jag påbörjade TotK. Det som retar gallfeber på mig är hur Nintendo inte ens försöker anstränga sig med storytellingen. Jag menar, de har öppet sagt att de skiter i den röda linjen vad gäller tidslinjen, men de bemödade sig inte ens med att ha en avdelning som specificerade sig på storyn i TotK, vilket är förklaringen till varför den känns så anmärkningsvärt konstig. Till exempel, vissa nyckelkaraktärer känner igen Link i TotK, men andra nyckelkaraktärer känner inte igen Link trots att de verkligen borde göra det. En annan sak är att karaktärerna i TotK verkar ha drabbats av en kollektiv amnesia då ingen verkar komma ihåg antagonisten från BotW och hur det hänger ihop med antagonisten i TotK. Det känns bara så nonchalant, för ett spel som kom längre än sex år efter originalet. Nintendo måste vara riktigt arroganta att de trodde att de skulle komma undan med det, och vilket de defacto gjorde för att de större recensenterna är ryggradslösa, fanboys eller bara shills.

Med allt detta sagt, om du nu hoppar direkt in i TotK och inte bryr dig överdrivet mycket över storyn, så lär nog du ha kul med det. För dig är trots allt kartan helt ny, och alla fiender och bossar är också nya. Så det är mycket möjligt att du får en mycket positiv upplevelse av spelet. Men med det sagt, det är inte bara storyn som är störande, utan även hur mycket tid man spenderar i menyer, inklusive och framför allt mitt i strider och vid pussellösningar. För du vet, vapen går konstant sönder och du måste gå in, bläddra och byta, eller bygga ett nytt mitt i striden, så förbered dig på konstanta interruptioner. I TotK är det stort fokus på att bygga grejer, vilket jag personligen tycker gjorde allt så mycket långsammare. Många gillade detta, men verkligen inte jag. Jag spelar inte Zelda för att bygga fordon och verktyg, jag spelar Zelda för att utforska, lösa pussel och besegra monster och drakar.

Citat:
Hur som helst, det var inte riktigt relaterat till Switch 2, men med tanke på hur nyligen TotK släpptes, samt eventuella DLC, så lär vi inte få något nytt (ingen remake/remaster) Zelda förrän långt in på Switch 2s livtid.

Switch 2 lär med mycket stor sannolikhet få något Zeldarelaterat nära inpå Switch 2-releasen skulle jag gissa. Det mest trista är om det bara blir en BotW- eller TotK-remaster. Annars vem vet, en fullfjädrad OoT Remake som vågar göra mer än bara hotta upp grafiken vore riktigt nice att bevittna. Kanske inte gå lika långt som FF7R, men för en person som har spelat OoT så otroligt många gånger så skulle jag inte ha något emot om Nomura fick styra och ställa en OoT Remake haha, med en massa nonsens.
Citera
2024-02-24, 06:57
  #163
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag är medveten om att jag är i minoritet där men jag brukar bunta ihop ps2-ps3 generationerna eftersom jag tycker att de fyller samma funktion. De var ganska lika när det kom till sportspel, fightingspel, racingspel och fps. Vilka var de enda jag tyckte var värda att spela på de konsolerna.

Det var först med ps4 som alla de nu ändlösa äventyrsspelen blev intressanta för mig. För första gången så tyckte jag att utforskning var kul och miljöerna genuint vackra.

Jo du har nog rätt i Metroids stil. Men med ps4 tekniken så hade de kunnat ta det ett litet steg åt realism men ändå försöka behålla nintendomagin. Det hade kännts fräscht tycker jag.

Ja, haha det är en lite udda ståndpunkt i alla fall enligt mitt tycke. Med PS3- och 360-spel som Uncharted 2,3....Gears of War mfl. kom, då var det verkligen en stor skillnad och helt annan nivå än PS2-eran, och det är dessutom spel som jag tycker kommer ganska nära hur spel sett ut tekniskt under större delen av PS4-generationen. Tror Switch skulle kännas otroligt mycket äldre och eländigare nu om generationsklivet varit lika stort och tydligt från PS4 till PS5.

Det är ganska enkelt att skala spel och spelmotorer idag då t.ex. Switch är tillräckligt modern för att använda alla moderna renderingstekniker förutom typ hårdvaruaccelererad ray-tracing. Switchen är fullt kapabel till både modern och realistisk grafik, sen får man väl ställa ned kraven på saker som upplösning, framerates, mm. Ser därför inget hinder för Metroid Prime 4 att bli cross-gen titel mellan Switch och Switch 2. Men om det kommet till Switch kanske man får nöja sig med typ 720p30, och en bättre upplevelse för Switch 2-versionen...
Citera
2024-03-01, 04:56
  #164
Medlem
Bekräftat att Samsung tagit fram ett rejält snabbt och stort minneskort på begäran av kund (ej namngiven)

Om det är Nintendo så är det ytterligare en sak som talar för prestanda runt PS4 då överföringshastighet inte är SSD direkt så att säga, men talar för att de inte vill ändra för mycket på vinstmaskinen......vilket jag inte har invändningar mot.

Så länge de inte blir galet giriga...v g se Sony och PS Vitas minneskort.
Citera
2024-04-26, 20:41
  #165
Medlem
Elementarts avatar
Nya rykten säger nu att Switch 2 ska släppas i år, ha magnetiska joy-cons och att Nintendos Pro Controller ska fungera till den nya konsolen.
Citera
2024-04-29, 19:28
  #166
Medlem
Elementarts avatar
Mer rykten om Nintendo Switch 2: https://www.nintendolife.com/news/20...r-1080p-screen
Citera
Igår, 22:45
  #167
Medlem
Elementarts avatar
Sega har sagt att samtliga av deras kommande remasters (Crazy Taxi, New Jet Set Radio osv.) kommer släppas till Switch 2. Hoppas även vi kan få se ett Sega Rally eller ett Virtua Fighter till konsolen.
Citera
Idag, 00:27
  #168
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Nya rykten säger nu att Switch 2 ska släppas i år, ha magnetiska joy-cons och att Nintendos Pro Controller ska fungera till den nya konsolen.

Tror knappast att det släpps i år, låter mer som önsketänkande. Jag utgår ifrån att det kommer tidigast i mars 2025.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback