Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-21, 01:33
  #145
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
I huvudsak en massa remasters/remakes från Nintendo och en massa "medium-size" third parties förmodligen. Jag utesluter heller inte att Metroid Prime 4 kanske endast blir ett Switch-spel precis som Tears of the Kingdom. Vore ju rätt passande att släppa det mot oktober någon gång och vara mer eller mindre ensamt i rampljuset med en rejäl stor användarbas. Väldigt bra förutsättningar för en serie som har haft det kämpigt med försäljning tidigare, så det känns logiskt från detta perspektiv tycker jag. Sedan lär det säkert få en patch senare, eller remaster, beroende på hur Nintendo kommer hantera hela bakåtkompatibilitetsfrågan.

Med tanke på att "alla", inklusive mer trovärdiga aktörer, hävdar plötsligt att Switch 2 kommer släppas tidigt 2025 före ens tidpunkten det var menat att visas upp... säger mig att det förmodligen stämmer. Vore en sak om de påstod detta EFTER att inget dök upp, som en ursäkt, men det finns ju ingen anledning att dessa aktörer (med bra track record dessutom) skulle ljuga om en intern försening. Så jo, från att jag var övertygad om att maskinen skulle hinna med 2024, så är jag nu helt inställd på tidigt eller kanske t.o.m. sommaren 2025.

Whatever vi får helt enkelt se. Switch fortsätter att sälja en massa i vilket fall, och maskinen får fortfarande en massa spel, så rent ekonomiskt är detta ingen katastrof för Nintendo. Dock i samband med deras möte med investerare i maj tror jag, där de ska redovisa vinstprognosen för det kommande året så måste de ju förklara varför Nintendo kommer göra extremt stor vinst i slutet av deras räkenskapsår. För jag tror att Nintendo är inställda på en mars-release just nu, och om de är det så måste de åtminstone erkänna för sina aktieägare att "Switch 2" existerar och förmodligen ge det ett kodnamn.

Så jag förväntar mig ett kallt avslöjande av kodnamnet i typ maj utan några detaljer, men när de officiellt visar upp maskinen för världen så lär det nog dröja till tidigast oktober eller något skulle jag gissa, kanske så sent som januari 2025... i synnerhet om maskinen kommer efter mars.
Känns dock svårt att sent 2024 slå igenom på bred front med ett fps/äventyrsspel med xbox 360 grafik.

Om man ska fånga den breda massan som inte är Metroid fans så måste det se bra ut.

Och även om det får patchar osv så kommer det första mottagandet och recensionerna bli svaga vilket kommer hänga med spelet för evigt. Metroid prime 4 är förmodligen det spelet som mest behöver ny hårdvara för att göra sig själv rättvisa.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-21 kl. 01:38.
Citera
2024-02-21, 05:06
  #146
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Frågan är vilka titlar? Jag skulle säga att

Meteroid prime 4 behöver switch 2 grafik för att verkligen bli något. Switch 2 behöver nya 3d super mariospelet och mario kart 9 för att sälja. Ett nytt Lugis mansion på switch hade varit märkligt.

Det skulle isåfall vara ett nytt Donkey kong som släpps till hösten. Vi har bara fått en port till switch av ett spel som är 10 år gammalt vid det hár laget . Särskilt ett Donkey Kong 3d spel hade smällt högt och sålt bra.

Beror väl helt på hur MP4 designats, finns ju många snygga spel till Switch liksom det finns antalet fula som inte spelar bra på lågenergi komponenter. Men fallet MP4 så rebootades ju utvecklingen i början av 2019, så det är säkert ändå designat runt den gamla Switchens hårdvara. Och Metroid Prime Remastern är ju så pass snyggt spel att det känns fullt rimligt att MP4 ser ut något åt det hållet, men kanske med ännu mer moderna renderingstrick.

Tycker i stort sett alla spel kan släppas på nuvarande Switch med även när Switch 2 är släppt. Finns inga skäl till att inte låta formaten samexistera fram tills dess att gamla Switchens försäljning dör ut på naturlig väg. Sen kan ju t.ex. tredjepartsspel som är designade för nyare stationär hårdvara komma bara på Switch 2.
__________________
Senast redigerad av Rasande-Rose 2024-02-21 kl. 05:46.
Citera
2024-02-21, 17:26
  #147
Medlem
Al-Gore-Rytms avatar
fel tråd
__________________
Senast redigerad av Al-Gore-Rytm 2024-02-21 kl. 17:33.
Citera
2024-02-21, 23:27
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Känns dock svårt att sent 2024 slå igenom på bred front med ett fps/äventyrsspel med xbox 360 grafik.

Vem bestämde att det minsann är försent 2024 och inte typ 2022? Låter väldigt godtyckligt. Switch var svagt när den kom och den är fortfarande svag. Iaf om vi betraktar den som en stationär konsol vilket det delvis är. Folk spelar Switch för Nintendos spel och för hybrid-faktorn, så folk kommer knappast plötsligt dissa ett nytt Nintendospel för att det ser "mindre snyggt ut" trots att samma personer gushade om hur snyggt remastern av originalet var.


Citat:
Om man ska fånga den breda massan som inte är Metroid fans så måste det se bra ut.

Metroid Prime 4 kommer knappast slå igenom och fånga den breda massan på ett sätt som kan jämföras med BotW eller Elden Ring. Det är en niche-franchise till skillnad från Mario och Zelda. Visst, kaaaaanske Metroid Prime 4 är spelet som bryter trenden, men om så är fallet är det smart att släppa det till Switch med 140 miljoner plus sålda maskiner i kombination med att mer eller mindre ha all spotlight på sig självt utan att behöva oroa sig för andra större Nintendotitlar. Dessutom, den breda massan som äger Switchar bryr sig mindre om grafik än den högljudda minoriteten som alltid vill ha det senaste och fetaste. Denna typ av person äger snarare en PS5, Xbox Series X eller/och en fet PC. Att släppa Metroid Prime 4 till en maskin som har sålt 140 miljoner och dessutom slippa större konkurrens känns som ett smart drag.
__________________
Senast redigerad av Patch1 2024-02-21 kl. 23:37.
Citera
2024-02-22, 03:58
  #149
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Vem bestämde att det minsann är försent 2024 och inte typ 2022? Låter väldigt godtyckligt. Switch var svagt när den kom och den är fortfarande svag. Iaf om vi betraktar den som en stationär konsol vilket det delvis är. Folk spelar Switch för Nintendos spel och för hybrid-faktorn, så folk kommer knappast plötsligt dissa ett nytt Nintendospel för att det ser "mindre snyggt ut" trots att samma personer gushade om hur snyggt remastern av originalet var.




Metroid Prime 4 kommer knappast slå igenom och fånga den breda massan på ett sätt som kan jämföras med BotW eller Elden Ring. Det är en niche-franchise till skillnad från Mario och Zelda. Visst, kaaaaanske Metroid Prime 4 är spelet som bryter trenden, men om så är fallet är det smart att släppa det till Switch med 140 miljoner plus sålda maskiner i kombination med att mer eller mindre ha all spotlight på sig självt utan att behöva oroa sig för andra större Nintendotitlar. Dessutom, den breda massan som äger Switchar bryr sig mindre om grafik än den högljudda minoriteten som alltid vill ha det senaste och fetaste. Denna typ av person äger snarare en PS5, Xbox Series X eller/och en fet PC. Att släppa Metroid Prime 4 till en maskin som har sålt 140 miljoner och dessutom slippa större konkurrens känns som ett smart drag.
Med dig måste man snart använda fotnoter för att svara.

För varje år så blir switch grafik lite sämre i förhållande till allting runt omkring. Switch är så klart tydligt svagare nu än när den kom relativt sett och fler och fler börjar tala om att switch ålder börjar märkas. Jag tror att du själv skrev samma sak tidigare i tråden. Folk som dregglade över remastern är typiska metroid och nintendo fanboys som inte skulle säga något annat.Man vill inte ha samma människor, man vill ha fler än dem för det nya spelet. Just den remastern har väl sålt förvånansvärt dåligt också. Runt en miljon. Trots sin 140 miljoners kundbas.

Den bredare kundbasen om det gör er nöjdare med min formulering. Ingenstans har jag påstått att det ska nå den breda massan likt vad Botw så förtjänstfullt lyckades uppnå. Däremot så vågar jag hävda att en bredare massa än den mindre breda massan som införskaffat remastern eller dread skulle vara ett önskvärt resultat för Nintendokoncernen . Särskilt med tanke på det anseneliga kapital och tid som Nintendo och Retro studios har investerat i spelet.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-22 kl. 04:39.
Citera
2024-02-22, 15:00
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Se bara på Zelda Tears of the Kingdom. Ett hafsverk för att Nintendo har känt sig pressade att laga ett nytt Zelda-spel. Undermåligt spel för att vara Zelda och Nintendo.

Tycker du att det är så illa? Visst, det ser ju ut som BotW 2.0 och inte ett helt nytt spel. Men om någon inte har spelat BotW så måste det väl ändå klassas som ett väldigt bra spel?

Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Är det för mycket att kräva ett nytt DK spel när det har gått över tio år sedan de släppte Tropical Freeze tex? Är ett spel varannat årtionde en rimligare tidsperiod eller?

Utvecklarna av DKC, Retro Studios, fick ju ta över MP4 efter att Nintendo var missnöjda med den dåvarande studion kunde presentera. Då får man antingen ge uppdraget att skapa ett nytt DK till någon annan studio och chansa på att de gör ett lika bra jobb som RS gjorde med DKC:TF, eller snällt vänta på nästa mästerverk.
Citera
2024-02-22, 15:07
  #151
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Tycker du att det är så illa? Visst, det ser ju ut som BotW 2.0 och inte ett helt nytt spel. Men om någon inte har spelat BotW så måste det väl ändå klassas som ett väldigt bra spel?

Jag är enormt besviken, ja.
Som du säger; en direkt kopia av det första. Men ännu enklare.
Citera
2024-02-22, 15:30
  #152
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Med dig måste man snart använda fotnoter för att svara.

För varje år så blir switch grafik lite sämre i förhållande till allting runt omkring. Switch är så klart tydligt svagare nu än när den kom relativt sett och fler och fler börjar tala om att switch ålder börjar märkas. Jag tror att du själv skrev samma sak tidigare i tråden. Folk som dregglade över remastern är typiska metroid och nintendo fanboys som inte skulle säga något annat.Man vill inte ha samma människor, man vill ha fler än dem för det nya spelet. Just den remastern har väl sålt förvånansvärt dåligt också. Runt en miljon. Trots sin 140 miljoners kundbas.

Den bredare kundbasen om det gör er nöjdare med min formulering. Ingenstans har jag påstått att det ska nå den breda massan likt vad Botw så förtjänstfullt lyckades uppnå. Däremot så vågar jag hävda att en bredare massa än den mindre breda massan som införskaffat remastern eller dread skulle vara ett önskvärt resultat för Nintendokoncernen . Särskilt med tanke på det anseneliga kapital och tid som Nintendo och Retro studios har investerat i spelet.

Egentligen inte, PS4-nivån verkar ju fortfarande den tekniska standarden, väldigt få spel som ser ut som utstuderat "PS5-grafik". Switchen känns som den släpat efter på ungefär samma nivå sedan 2017. Det är absolut inte som att nu just 2024 är vi på en helt annan nivå där Switch-grafik plötsligt blivit helt oacceptabel...
Citera
2024-02-22, 15:55
  #153
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Egentligen inte, PS4-nivån verkar ju fortfarande den tekniska standarden, väldigt få spel som ser ut som utstuderat "PS5-grafik". Switchen känns som den släpat efter på ungefär samma nivå sedan 2017. Det är absolut inte som att nu just 2024 är vi på en helt annan nivå där Switch-grafik plötsligt blivit helt oacceptabel...
Samtidigt så ser alla storspel på ps5an minst ut som de bästa ps4 spelen. Så lägstanivån är mycket högre. Man är van vid the last of us 2 grafik nu för tiden. Det var man sannerligen inte 2017.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-22 kl. 16:22.
Citera
2024-02-22, 17:42
  #154
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Samtidigt så ser alla storspel på ps5an minst ut som de bästa ps4 spelen. Så lägstanivån är mycket högre. Man är van vid the last of us 2 grafik nu för tiden. Det var man sannerligen inte 2017.

Fast det är så få storspel på PS5, därav det fortfarande är PS4-nivå som känns som standarden fortfarande. Känns inte som det hänt speciellt mycket på den grafiska biten sedan RDR2 som fortfarande är det typ snyggaste konsolspelet på marknaden. Playstation är ju sen i en liten speciell sits då de kör så hårt på sina amerikanska "filmiska-spel", som dock inte direkt tävlar mot Nintendos spel som är roligare att spela. Det är ju definitivt fjantigt att säga att man "prioriterar gameplay över grafik" då det förstås går att få både grym gameplay och high tech grafik, men i Playstations fall känns det ofta som det är just mycket yta, lite innehåll. Spelar liksom ingen roll om man spelar Spider man 1, 2, 3 eller God of War, känns allihopa som ett och samma spel nästan eller åtminstone att de gjorts efter nån sorts standardiserad mall. Kan tänka mig att Sony inte prioriterar uppfinningsrikedom osv. i sina spel lika mycket som Nintendo, utan de vill ha en filmisk snygg yta som är enkel att marknadsföra, plus att det förmodligen kortar ned utvecklingstiden att göra massa snarlika spel.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2024-02-22 kl. 17:44.
Citera
2024-02-22, 18:24
  #155
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Fast det är så få storspel på PS5, därav det fortfarande är PS4-nivå som känns som standarden fortfarande. Känns inte som det hänt speciellt mycket på den grafiska biten sedan RDR2 som fortfarande är det typ snyggaste konsolspelet på marknaden. Playstation är ju sen i en liten speciell sits då de kör så hårt på sina amerikanska "filmiska-spel", som dock inte direkt tävlar mot Nintendos spel som är roligare att spela. Det är ju definitivt fjantigt att säga att man "prioriterar gameplay över grafik" då det förstås går att få både grym gameplay och high tech grafik, men i Playstations fall känns det ofta som det är just mycket yta, lite innehåll. Spelar liksom ingen roll om man spelar Spider man 1, 2, 3 eller God of War, känns allihopa som ett och samma spel nästan eller åtminstone att de gjorts efter nån sorts standardiserad mall. Kan tänka mig att Sony inte prioriterar uppfinningsrikedom osv. i sina spel lika mycket som Nintendo, utan de vill ha en filmisk snygg yta som är enkel att marknadsföra, plus att det förmodligen kortar ned utvecklingstiden att göra massa snarlika spel.
Jag menar storspel som i från alla utvecklare. Tekken 8, Cyberpunk, Alan wake 2, Resident evil village etc. Man ska också såklart lägga till Xbox snygga spel. Forza Horizon 5 och Halo infinite. Och så klart alla ps5 spel på det. Och alla ps4 spel i ps5 versioner som ser bättre ut på ps5an vilket många nu har vant sig vid.

Det är standarden för den kategorin av spel som Metroid prime 4 hamnar i. Vad folk har som referenspunkt idag. Om det hade varit mario odyseey eller annat mer tecknat spel så hade de säkert löst det.
__________________
Senast redigerad av sebastian_ 2024-02-22 kl. 18:34.
Citera
2024-02-22, 18:46
  #156
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag menar storspel som i från alla utvecklare. Tekken 8, Cyberpunk, Alan wake 2, Resident evil village etc. Man ska också såklart lägga till Xbox snygga spel. Forza Horizon 5 och Halo infinite. Och så klart alla ps5 spel på det. Och alla ps4 spel i ps5 versioner som ser bättre ut på ps5an vilket många nu har vant sig vid.

Det är standarden för den kategorin av spel som Metroid prime 4 hamnar i. Vad folk har som referenspunkt idag. Om det hade varit mario odyseey eller annat mer tecknat spel så hade de säkert löst det.

Halo Infinite, Forza osv. ser ju inget speciellt ut, gammal Xbox One grafik. Tekken 8, matachar väl ungefär gamla Mortal Kombat 11-grafik. Sen så är ju PS4-spel bara högre upplösning och framerates på PS5, grafiken är i övtigt mestadels detsamma, samma assets, samma renderingsteknik. Så i stora drag så "tävlar" Switch mot samma grafiska nivå som för 7 år sedan, det har verkligen inte hänt mycket. Men det är väl ungefär det snacket man också hör mycket om både PPS5 och Xbox Series, att man fortfarande väntar på "next gen"-upplevelsen. Just nu står vi mestadels och stampar med gamla konsolernas grafik upphotat till 4k. Det bidrar säkert till den allmänna känslan att Switchen ändå "hängt med" så bra trots att det kom sprillans nya konsoler 2020.

Något jag tror kommer fortsätta framöver i flera år till. De nya konsolerna säljer lägre än förväntat även när chip-shortages är löst, medan Switchen tuffar på konstant höga försäljningsnivåer även efter 7 år och det kommer säkert fortsätta så flera år till då de "nya" allt dyrare konsolerna helt enkelt inte riktigt lockar den breda massan på sättet de nog hade hoppats på. För höga priser kombinerat på brist på nya häftiga spelupplevelser som verkligen säljer in ett generationskliv framåt.

Nintendo har idag en enorm kundbas, tror inte de behöver bekymra sig alls om att försöka locka typ PC-spelare till Metroid Prime 4.
__________________
Senast redigerad av MrMario 2024-02-22 kl. 18:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback