Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-07, 20:43
Medlem
Aztrills avatar
Nån som har lite koll på läget för provosoriskt pass på Arlanda nu? Har ett flyg till Turkiet som går lördagskväll. Tänkte åka ut till Arlanda med första flygbussen vid 5-tiden på torsdag. Finns det nån chans?
Citera
2022-06-07, 20:45
Medlem
-=Damian=-s avatar
som svar till er som ringer till polisen så kommer följande info.

jag ringde i fredags (3/6) och bad om status. Ett pass var skickat. Det andra var tillverkat och redo att skickas.

Idag ringde min fru. Noll status på det som skickats, och det som skickats hade inte ens ett passnummer. Enligt polisen vi pratade med så fanns det låg chans att passet skulle komma under veckan.. alltså låg vi nu 5 dagar ifrån avresa utan pass åt barnen.. planerna med att övernatta på närmaste station började gro.
Panik uppstår nu i hemmet då Vår närmaste polisstation berättade att deras skrivare för provisoriska pass var trasig. situationen blir värre. 30 min senare så ligger båda passen på stationen redo att hämtas ut.

Summa summarum.. ring gärna polisen och fråga, men de har förmodligen ingen koll utan svarar nog lite på magkänsla. Hade inte vårt ena barns passnummer ens blivit registrerat idag och utan någon spårbarhet, så är det märkligt att telefonisten jag pratade med i fredags berättade att det låg redo för att sändas ut.

Vi åker till helgen, och jag hoppas verkligen att ni andra kommer iväg som planerat, men lita inte på vad ni får för svar via 11414.. verkar vara noll koll
Citera
2022-06-07, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtat64
Jag ansökte om pass den 26/4 har ej fått det än..
I vilken stad ansökte du i?
Citera
2022-06-07, 21:33
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcarson
Yes
Skumt.

Gjorde mitt ID-kort måndagen den 30 maj vid lunchtid. Det har gått 5 hela arbetsdagar nu om man inte räknar in måndagen 30 maj.

Den borde vara klar nu. På polisens hemsida står det att ID-kort görs klart på 4 arbetsdagar. Får jag inget SMS-imorgon så kanske det är en bra idé att gå ner till expeditionen för att se om den är där? Har ju egentligen inte bråttom på något sätt. Men om den inte kommer senast på fredag så anser jag att något är lurt och då får jag definitivt ta mig ner till expeditionen.
Citera
2022-06-07, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztrill
Nån som har lite koll på läget för provosoriskt pass på Arlanda nu? Har ett flyg till Turkiet som går lördagskväll. Tänkte åka ut till Arlanda med första flygbussen vid 5-tiden på torsdag. Finns det nån chans?

Har en kompis som är där nu. Räkna med minst ett dygn övernattning, förmodligen två dygn. Ställ dig i kö redan imorrn kväll så löser det sig nog 👍
Citera
2022-06-08, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Förstår inte problemet. EFTER att all jävla panik i media om passtider bokade jag och sambon tid för nytt pass.
Tid tre veckor framåt, i en stad ca 2 timmar bort iofs.
Gick smidigt, verkade finnas många lediga drop-in tider samma dag.
Två veckor senare kunde vi hämta ut våra nya pass hos polisen i den stad vi bor.
När var detta? För det tar inte 2 veckor att få passen idag.
Citera
2022-06-08, 01:41
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av livsnjutareen
När var detta? För det tar inte 2 veckor att få passen idag.

I slutet av april, om jag inte missminner mig.
Citera
2022-06-08, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztrill
Du menar att få ett pass på lördagen? Det bör gå, men du får ju då sitta och tälta torsdagmorgon till lördageftermiddag.. Det är inte så många pizzerior som levererar mat dit och de provisoriska toaletterna är ganska slitna nu.
Jag va där vid 23 dagen innan och fick plats ~50 på dagen efter, gick därifrån med ett pass vid 13tiden. Så 14timmar för mig. Men det eskalerade efter det och standard är minst två nätter nu.

Klä dig varmt..
Citera
2022-06-08, 08:05
Medlem
Känns som att problemet övergått till leveranserna nu snarare än att hitta en tid att ansöka om pass.
Att det ska ta nästan 2 månader att få ett pass är under all kritik
Citera
2022-06-08, 08:39
Medlem
StyleWarss avatar
Tänk på att det "tappas bort" 60.000 pass/år i Sverige, de tar en jävla tid att greja.
Men tänk stackaren som får det, han måste sälja det för 100 lök och sen bara hämta ut ett nytt. Sen lever man high life i sitt riktiga armhålsland.

Och det är inga fina människor som köper dessa pass direkt.
Citera
2022-06-08, 08:50
Medlem
Kötid på 11414 för att reda på när passet är klart är en och en halvtimme
Citera
2022-06-08, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaeriksson
I vilken stad ansökte du i?

Umeå
Citera