Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-30, 20:19
  #145
Medlem
Hur ofta har du varit utomlands på semester och då flygit till målet ?

Hur stor är ditt klimatutsläpp, dvs är du nära de utsläpp som är satta för att rädda världen ?

Är limmet miljövänligt, ej gjort av petroliumprodukter eller andra hemska kemikalier ?
Är det vegancetifierat, ej gjort på djurrester ?

För eller emot:
Handelsgödsel ?
Bekämpningsmedel ?
GMO ?
Vaccin ?

Kärnkraft ?
Uranbrytning och omdiskuterat avfall men i det närmaste CO2 -fritt. Lång teknisk hållbarhet på anläggning med uppgradering/underhåll. 40-50 år minst.*

Vattenkraft ?
Stör fiskars vandring till lekplatser. Forsande vatten släpper ifrån sig CO2 *Se ovan.

Vindkraft ?
Påverkar fågelivet negativt. Släpper ifrån sig mikroplaster. Ej reglerbar**. Material från olja(plast)=CO2. Stora växelådor med olja som måste bytas relatvivt ofta. Kort teknisk livslängd 20-25 år. Omfattande infrastruktur både vägar och elnät oftast långt ifrån där strömmen konsumeras.

Solkraft ?
Lite tveksamheter kring gruvbrytning tex barnarbete. Ej reglerbar**. Utsläpp vid tillverkning sen näst intill Noll. Livslängd 25-30 år minst. Lågt underhåll. Solcellsparker byggs gärna på jordbruksmark.

**Lagring i batteri.
Citera
2022-04-30, 20:42
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Jag cyklar 10km enkel till jobbet några dagar i veckan, och frugan kör elbil till sitt jobb.

Kompenserar det genom att köra hoj på sommaren, och ska snart köpa en amerikansk muskelbil också...


Ok ja men det är ju schysst att du cyklar!
Citera
2022-04-30, 20:50
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ok ja men det är ju schysst att du cyklar!

För att få lite smygfys och inget annan anledning!
Citera
2022-04-30, 20:50
  #148
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.
Du kanske redan har svarat på dessa för jag orkade bara läsa de 3 första sidorna men:

1) Hur kommer det sig att miljörörelsen först identifierar att det är koldioxiden som är problemet och sedan kräver att vi stänger ner kärnkraften (som inte produceraqr CO2) för att sedan köpa in el från bl.a Kolkraft?

2) Varför är många miljömuppar emot olja och bensin (fossit) medan de hurrar för (fossil) naturgas? Ni förstår väl att naturgasen också släpper ut CO2 när den förbränns va?

3) Varför har miljönissar så svårt att förstå konceptet att vi lever i ett mer eller mindre slutet system så att om vi stänger ett renat kraftverk här i Sverige som släpper ut 5 ton CO2 / energienhet och ersätter denna elen från ett orenat kraftverk i Polen som släpper ut 500 ton CO2 / energienhet så är det totalt sämre för miljön och för oss alla även om luften i Stockholm upplevs lite bättre?

4) Varför måste ni mixa miljöbudskapet (som i sig är bra) med att vi ska ta hit vartenda MENA socialfall i världen? De har ju klart mindre miljöavtryck per person när de bor i en bajshydda på savannen än när man sätter dem i en lyxlägenhet i kalla norden??

5) Varför fattar ni inte konceptet med att en bra ekonomi ger utrymme för bra miljöarbete. Ta en urinvånare i djungeln som svälter och hans barn håller på att svälta ihjäl.. Tror du på allvar att den personen lägger energi på att slänga skräpet i papperskorgen eller att han skulle tänka 2 ggr på att döda den sista utrotningshotade tigern om det innebar att han kunde sälja skinnet och ge sin familj mat? Se på länders utveckling historiskt, först kommer ekonomin och när folk får det bättre börjar de bekymra sig om miljön och åtgärda den. Det kommer inte ge någon miljövinst med att människor får det sämre, snarare tvärt om.

6) Varför går ni på alla idiotsaker som elsparkcycklar i Stockholm.. Om ni nu är så måna om miljön varför jobbar ni inte aktivt på att förbättra miljön istället för att limma fast er som klappmongon i trafiken. Studera och ta fram bra hjälpmedel, åk ner till Afrika och bygg ett återvinningssystem eller gör fan nån nytta..... Titta på Elon Musk, han driver de förändringar han vill se..

7) När ni limmar fast er, det är ju för att ni vill att någon annan ska lösa problemen åt er. Kavla upp ärmarna och lös dem själva. Var lite driftiga, starta ett bolag som uppfinner en kork att sätta i skorstenen på fabriker som binder koldioxiden... Visst det är lite meck att hitta finansiärer men ni får väl jobba som alla andra.. Tycker du inte själv att det är djävligt lame o limma fast sig o kräva att någon annan löser problemen åt er??? Ni är ju motiverade (sitter fastlimmade gratis och samlar ihop pengar att betala era böter.. startar ni ett företag där ni jobbar gratis den tiden som ni spenderar på att sitta limmade eller betala böter) så kommer ni ju ha en enorm konkurrensfördel....

edit
8) varför lever ni inte som ni lär? Många har ju ok kläder, skor, mobiler... Borde ni inte bo i grottor i skogen och göra kläder av björkbark och blad?

9) Vad tänkte ni när hon miljöpartisten smetade ner hela båten med giftigaste båtbottenfärgen man kunde hitta och sedan när hon blev påkommen inte pudlade och bad om ursäkt utan skyllde på att det var lagligt då båten var under ett visst antal meter.. Eller när miljöeliten flyger kors och tvärs och förbrukar mer resurser än 10 medelsvennar gör?
__________________
Senast redigerad av Callebilte 2022-04-30 kl. 20:56.
Citera
2022-04-30, 20:55
  #149
Medlem
bulletproofsouls avatar
Det känns som att det mesta av era protester drabbar vanliga knegare och tjänstemän. Varför inte gå på eliten i deras bostadsområden eller på deras områden både fysiskt och digitalt där de befinner sig? Vill ni ha en bredare förankrat stöd för vad ni gör ska ni inte sabba för vanliga människor som ju sitter i ekorrhjulet och inte kan påverka sin situation. Det är eliten, den ekonomiska, politiska och kulturella som ska sättas åt, inte vanligt folk.

En annan fråga. Vad gör ni åt befolkningsökningen i världen? Så länge den ökar som nu med 2 miljoner i veckan så kommer det inte att gå att lösa klimat krisen. Varje vecka ökar jordens befolkning med 2 miljoner individer som kommer att växa upp till konsumenter och kräva en viss om än liten levnadsstandard som ju kommer att påverka miljön och klimatet. Bara Indiens kor skiter ut metangas varje år i större mängd än Sveriges samlade bilflotta släpper ut på ett år. Vi måste förstå perspektiven här. Kinas befolkning pruttar ut metangas varje dag i samma storleksordning som våra bilar släpper ut per dag.

Nu ska jag vara riktigt krass och osympatiskt men jag ställer mig ibland frågan om det kanske är ganska bra om det får komma ett par ordentliga klimatkatastrofer som dödar låt oss säga 1 miljard människor på denna planet. Det skulle jorden må bra av och massutdöenden och klimatförändringar är i grunden något naturligt som hör jorden historia till. Då skapar vi på nytt en jämnvikt och en balans i systemen. Om 50 till 100 år har vi antagligen en AI med singularitet och då kommer allt att lösas åt oss både vad gäller energi, befolkning och miljö. Då går vi in i en ny era där vi praktiskt taget är odödliga med obegränsad med energi. Vi tar de första kliven mot en Kardashev 1 civilisation.
__________________
Senast redigerad av bulletproofsoul 2022-04-30 kl. 21:04.
Citera
2022-04-30, 21:03
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det känns som att det mesta av era protester drabbar vanliga knegare och tjänstemän. Varför inte gå på eliten i deras bostadsområden eller på deras områden både fysiskt och digitalt där de befinner sig? Vill ni ha en bredare förankrat stöd för vad ni gör ska ni inte sabba för vanliga människor som ju sitter i ekorrhjulet och inte kan påverka sin situation. Det är eliten, den ekonomiska, politiska och kulturella som ska sättas åt, inte vanligt folk.

En annan fråga. Vad gör ni åt befolkningsökningen i världen? Så länge den ökar som nu med 2 miljoner i veckan så kommer det inte att gå att lösa klimat krisen. Varje vecka ökar jordens befolkning med 2 miljoner individer som kommer att växa upp till konsumenter och kräva en viss om än liten levnadsstandard som ju kommer att påverka miljön och klimatet. Bara Indiens kor skiter ut metangas varje år i större mängd än Sveriges samlade bilflotta släpper ut på ett år. Vi måste förstå perspektiven här. Kinas befolkning pruttar ut metangas varje dag i samma storleksordning som våra bilar släpper ut per dag.

Nu ska jag vara riktigt krass och osympatiskt men jag ställer mig ibland frågan om det kanske är ganska bra om det får komma ett par ordentliga klimatkatastrofer som dödar låt oss säga 1 miljard människor på denna planet. Det skulle jorden må bra av och massutdöenden och klimatförändringar är i grunden något naturligt som hör jorden historia till. Då skapar vi på nytt en jämnvikt och en balans i systemen.

Miljömuppar har i regel extrem hybris och tror att Sverige ensamt kan "rädda" hela världen.

Och man kan inte heller kritisera länder som inte är "vita", för då är man RASIST!
Citera
2022-04-30, 21:27
  #151
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Hur många gånger tappade din mamma dig i golvet som liten ?
Citera
2022-04-30, 21:36
  #152
Medlem
På de år ni funnits har ni ju inte direkt lyckats med några stordåd, mest skämt ut er. Hade det varit ett företag hade ni gått i konkors/lagts ner för flera år sedan.

Kanske dags att söka en ny grupp/identitet att tillhöra om du vill göra skillnad?

God tanke iallafall, det är väl den som räknas.
Citera
2022-04-30, 22:12
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.
Vad rent konkret har era aktioner lett till mer än att orsaka kaos för vanliga människor?
Citera
2022-04-30, 22:17
  #154
Medlem
Vilken flygplats ska ni demonstrera på nästa gång och när? Vill va med
Citera
2022-04-30, 22:20
  #155
Medlem
Mrflinks avatar
Skulle det vara ok att jag kör på er nästa gång och hävda civil olydnad?
Citera
2022-04-30, 22:32
  #156
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Politiker gör ju i stort sett ingenting för att tackla klimathotet.
Vi misslyckas med alla miljömål och utsläppen fortsätter att öka.

Civil olydnad har historiskt varit den taktik som fungerat just för att nå stor samhällsförändring.
Vår agenda vilar på forskning. IPCCs rapport är urvattnad och politiskt formulerad för att inte skapa panik. Vilket innebär att de är försiktiga. Men ser man på rapporten från 1990 har den fått fullträff i sin prediktion av medeltemperaturen.

Tror de flesta testat politik eller redan är engagerade. Men det är inte där förändring kommer ske. Politiker har 4 års perspektiv och klarar inte att tackla problem av den här magnituden.

Sveriges koldioxidutsläpp ökar inte alls, den minskar. Det minskade med 8,9% bara förra året.

Så vad protesterar ni mot egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in