Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 20:39
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Varför föregår inte ni i XR som goda exempel i klimatfrågan?
Alla vet att folk i I-länder belastar klimatet mycket mer än i U-länder. Ni skulle kunna sänka ert personliga klimatavtryck till en hållbar nivå, dvs ungefär samma som man ha i Kambodja. Men det gör ni uppenbart inte. Hur försvarar du eran höga, klimatfientliga konsumtionsnivå och livsstil?


Det handlar inte om att skylla på individen. Det är politikerna och deras oförmåga till långsiktiga beslut som är problemet. Och Det ekonomiska systemet. Där det är asbra att förstöra miljön sålänge nån aktieägare blir rik.
Citera
2022-05-01, 20:42
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så det är vår livsstil (demokrati, jämlikhet, fri utbildning, vattenkraft mm) som gör att det är inbördeskrig och diverse elände i massa u-länder?

Vilka kolonier har vi (eller haft) som vi tydligen får alla våra rikedomar ifrån?

Nu får du ju ge dig... Tror ni på sån här skit?


Som sagt, Vi suger ut fattiga länder på resurser. Både indirekt och direkt. (Lundin oil osv. Skanska)
Den globaliserade konsumtionen är riktad mot väst. Och i slavliknande förhållanden skapar det en del jobb javisst. Men rikedomarna går till en elit och stora västerländska bolag. Detta är ingen hemlighet. Det är så det fungerar.
Citera
2022-05-01, 20:46
  #219
Medlem
stone_sleepers avatar
Inser ni "rebeller" att Jorden, så länge människor funnits på den, troligen aldrig varit mer grön än nu? Citat: "Den globala växtlighetens lövyta ökar med 2,3 procent per decennium. Sedan år 2000 har jorden fått en ny grön yta lika stor som tio gånger Sveriges yta."

När man lyssnar på klimatalarmister får man ibland intrycket att vi bor på den kokande, nedbrända planeten Venus istället för den blågröna, fina och sexiga Jorden.
__________________
Senast redigerad av stone_sleeper 2022-05-01 kl. 21:09.
Citera
2022-05-01, 20:48
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snack
Jag skulle vilja veta hur civil olydnad och närmast alienerande av samhället vi lever i är en klokare eller bättre väg än att konkret sätta sina egna händer i arbete med en grön omväxling. Jag skulle vilja veta vad du anser om huruvida det finns ett messiaskomplex inom organisationen när det anses vara en miljövänlig handling att belasta infrastrukturen mer än nödvändigt och att vara allmänt tykna bara för att få synas och höras kring det.

Jag undrar vad du tycker om att driva något som närmast liknar en domedagsprofetia, som dömer ut vårt rättssystem som oanvändbart och något som måste bytas ut, och om du tror att rörelsen är redo att hantera en total omstrukturering av samhället inklusive produktion av mat och kläder, hantering av eventuella transporter, hälso och sjukvård, reglering av teknologisk utveckling, vårt politiska system och ptja egentligen hela rättsapparaten som utgör det moderna samhällets tyg.

Hur löser du praktiskt en omstrukturering av allt det på ett sätt som samhället är ok med? Jag säger inte att alla i organisationen är hycklare som inte gör något för frågorna själva men som jag förstår är det många inom organisationen som fortfarande saknar en egen hand i faktisk förändring. Är det i den mån på något sätt mer giltigt att kritisera andra innan man visar på förändring själv? Är det inte bättre och till och med enklare att få medhåll genom att t.ex. föregå med gott exempel?

Jag vill också veta om ni kommer protestera tills ni uppnått delar av era extrema krav eller om det slutar först när ni uppnått totalitär makt över hur miljöfrågorna ska tolkas, åt alla? Vad är slutmålet?

När är ni på allvar nöjda och har ni en åtminstone semi-realistisk karta över hur vi tar oss dit? Eller är det mest en till "den som skriker högst vinner" rörelse som inte uppnår förändring mer än att komma med gnäll.


Extrema krav? Vilka då?

Vi vill att man ska följa Parisavtalet.(som är en över optimistisk önskedröm)

Och vi vill att man inför medborgarråd so fungerar ungefär som en slumpvis utvald jury. Som sen lär sig av forskare i 1 år om klimatkrisen och sen ger förslag till regeringen hur man ska gå vidare. Detta är en möjlig väg för att komma bort ifrån 4års förbannelsen i politiken.
Citera
2022-05-01, 20:52
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Hur många av ER:s medlemmar sympatiserar med den av WEF utarbetade planen att rulla ut en ny världsordning 2030. Eftersom många av WEF visioner innehåller direkta vinster för miljön (klimatmål finns med i Agenda 2030), men också ett stort medföljande paket om total övervakning av individer (Socialt kreditsystem, som Klaus Schwab öppet berömt Kina för att ha)

Inser man att det är avsedd för att en ny sorts elit ska ta full kontroll, eller finns det inga betänkligheter ?

Det finns en stor kritik mot eliten i XR. De planerar ju helt öppet inför undergången. Verkar nästan som att de vill ha klimatkatastrof för att få ner befolkningsmängden på jorden.

De rikaste 10 % på jorden använder 50% av vår C02 budget. Vakna alla ni som tycker överbefolkningen är det största problemet.!!!
Citera
2022-05-01, 20:55
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jag undrar om du tycker att SVERIGE verkligen är rätt land att demonstrera i? Vi är väl närmast världsunika i vårt idoga sopsorterande? Vad gäller bilkörande så kan det ju begränsas men då måste väl kollektivtrafiken byggas ut rejält? Du vill väl inte att svensk lands- och glesbygd ska tömmas på folk? Eller?


Vi demonstrerar inte, det fungerar inte. Vi sysslar med fredlig direkt aktion.

OM vi sopsorterar eller inte har liten betydelse.

Sverige missar 15 av 16 miljömål. Större hycklare får man leta efter på miljöfronten.
Citera
2022-05-01, 21:04
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Jag håller med om mycket av ER:s problembeskrivningar men när det kommer till åtgärder så kissar ni utanför porslinet, ni missar helt orsaken till alla jordens samtliga miljö- och klimatproblem, överbefolkning.

Överbefolkning är inte ett platsproblem utan ett resursproblem på planeten.

Överbefolkning möjliggörs och närs av migration. Om ER skall ha någon trovärdighet och möjlighet att göra skillnad för klimatet så är det att hejda migrationen ni skall rikta in er på, allt annat är att jämföra med att klämma finnar när patienten har cancer.

Min fråga till dej är -när kommer ER att börja arbeta för miljö och klimat på riktigt?


Hej vi brukar säga XR.

JA, detta eviga tjat om överbefolkning.
Nu upprepar jag mig här.

De rikaste 10% slukar upp 50% av de konsumtionsbaserade utsläppen. Väst sår för 75% av de historiska utsläppen. Plus att vi suger ut fattiga länder via globaliseringen.

Detta är viktigt. Ni vill att de som är minst ansvariga för klimatkrisen ska börja dö bort? Och den lilla rika eliten som använder upp alla resurser de ska få fri lejd?

För er info. Fattiga länder får ta den största smällen och dör redan nu pga klimatförändringarna.
Och ni klimatförnekare. Jag kommer inte stånga mig blodig med er här. Det är inget att debattera längre. Kom ut ur hash dimman och sniffa på verkligheten.
Citera
2022-05-01, 21:07
  #224
Medlem
Vansterpartiets avatar
Jag motsätter mig också utrotningen av vita människor. Får jag gå med?
Citera
2022-05-01, 21:08
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Det där stämmer inte alls.

Kina står ensamt för över 30% av totala utsläppen varje år... kollar man på lite fakta så har dessutom både USA och Europa minskat sina utsläpp från 1970 fram tills idag, medan Kinas ökat explosionsartat.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Mi...app-i-varlden/

Indien kommer förövrigt att gå om Eu nästa år om trenden håller i sig, dvs Indien kommer ensamt släppa ut mer än hela Europa. Mellanöstern & Nordafrika gick om Eu redan 2020...

Det är extremt naivt att tro att vi i Europa och USA som släpper ut 7157 Miljoner ton CO2 av världens 35963 miljoner ton CO2 skulle kunna göra någon stor skillnad...

Det vi skulle kunna göra är att flytta hem all produktion från låglöneländer och införa massiva strafftullar på allt som produceras utanför EU och USA. Med befolkningstillväxten i Asien och Afrika hade det dock knappast gjort någon skillnad...



Jag skriver ju våra historiska utsläpp. Koldioxid stannar i atmosfären i flera hundra år. Så de sammanlagda utsläppen är relevanta. Och där har vi ingen ryggrad om vi kräver att kina ska ställa om men inte vi här. Många bäckar små. Klart vi måste göra allt vi kan.
Citera
2022-05-01, 21:10
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Som sagt, Vi suger ut fattiga länder på resurser. Både indirekt och direkt. (Lundin oil osv. Skanska)
Den globaliserade konsumtionen är riktad mot väst. Och i slavliknande förhållanden skapar det en del jobb javisst. Men rikedomarna går till en elit och stora västerländska bolag. Detta är ingen hemlighet. Det är så det fungerar.

Du menar kinesiska staten... Och nu pratar jag om Sverige, på vilket sätt suger vi ut Afrika?

Det där är en myt som sprids i vänsterkretsar.
Citera
2022-05-01, 21:11
  #227
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Inser ni "rebeller" att Jorden, så länge människor funnits på den, troligen aldrig varit mer grön än nu? Citat: "Den globala växtlighetens lövyta ökar med 2,3 procent per decennium. Sedan år 2000 har jorden fått en ny grön yta lika stor som tio gånger Sveriges yta."

När man lyssnar på klimatalarmister får man ibland intrycket att vi bor på den kokande nedbrända planeten Venus istället för den blågröna fina Jorden.

Väger de positiva konsekvenserna av detta fenomen (som är orsakat av den ökade CO2-halten och av klimatförändringarna) upp de övriga, väldigt omfattande negativa effekterna?

Det verkar inte så.

Citat:
Climate sceptics argue the findings show that the extra CO2 is actually benefiting the planet.

But the researchers say the fertilisation effect diminishes over time.

They warn the positives of CO2 are likely to be outweighed by the negatives.

The lead author, Prof Ranga Myneni from Boston University, told BBC News the extra tree growth would not compensate for global warming, rising sea levels, melting glaciers, ocean acidification, the loss of Arctic sea ice, and the prediction of more severe tropical storms.

https://www.bbc.com/news/science-environment-36130346
Citera
2022-05-01, 21:11
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Är det väldigt få invandrare involverade i Extinction rebellion? På er svenska hemsida är det i princip bara vita människor på bilderna.
Hur ser ni på befolkningsökningen i världen? Som ju är ett av de största problemen med att resurserna inte räcker till!


Ja vi är mest vita, så kan det bli ibland. Men eftersom det är vi i väst som har störst ansvar för skiten vi är i nu så är det kanske helt rätt att det är vi som får sätta våra kroppar på spel för att få förändring.
De flesta har bättre saker att göra, men känner sig tvingade när ingen annan verkar göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in