Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-01, 22:08
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Sveriges koldioxidutsläpp ökar inte alls, den minskar. Det minskade med 8,9% bara förra året.

Så vad protesterar ni mot egentligen?

Suck,, Nej det stämmer inte. Vi är mästare på att trixa med siffror.
Räknas våra konsumtionsutsläpp minskar det inte alls. Och det måste ju med i kalkylen såklart.
Citera
2022-05-01, 22:09
  #254
Medlem
Ariskaprinsessans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Vi får inget betalt alls. Jag tar ledigt från jobbet och förlorar pengar när vi kör aktioner.
Och för er info, de flesta har jobb.

Vi samlar in pengar för att betala de böter vi får.

Är du medveten om att många inklusive mig själv som är oroliga för klimatet istället blir förbannade på er och allt ni står för när ni sabbar för människor i deras vardag?
__________________
Senast redigerad av Ariskaprinsessan 2022-05-01 kl. 22:13.
Citera
2022-05-01, 22:11
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Tycker du själv att stoppa trafiken är ett vettigt sett att påverka?

Ja det har visat sig historiskt att disruption kan skapa förändring i en fråga. Som suffragetterna tex.
Citera
2022-05-01, 22:12
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Lite för inzoomade frågor för denna tråd. XR försöker inte lösa alla problem. Vi vill få en opinion att växa där människor kräver starkare demokrati och att undvika en klimat katastrof. Sen alla mindre detaljer kan vi vända oss till forskningen för svar. Det är inte XRs uppgift att lösa sånt. Men jag kan ju säga ett det finns massa härliga lösningar. Speciellt om man fråntar kapitalets järnhand över förlegade teknologier. Vi behöver en ny industrialism. Där allt som är bra välkomnas. Inte förtrycks för att vi ska tjäna in i kaklet på det vi redan byggt upp. Ny borrar norge efter ny olja i arktis där klimatförändringarna smält is som öppnar upp för mer utvinning. Visst är vi härliga vi människor. ?

Inzoomade eller ej ganska rellevanta frågor för oss som står bredvid om man vill stötta något vill iaf jag gärna veta vad parten står för och har för värderingar. Så ser ditt svar ut som lite politikersvar undvikande. Kan ge dig creed för starkare demokrati men då bör ni gå helt andra vägar än att limma fast er, för med det får ni inte till någon nämnvärd opinion med er bara mot er.
Citera
2022-05-01, 22:14
  #257
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
På personnivå bidrar rika personer otroligt mycket mer än fattiga till att förstöra klimatet. En rapport från Oxfam visar att de rikaste 1-procenten släpper ut lika mycket som den fattigaste hälften av alla människor gör. En svensk medellön är 35.000 kr/mån (före skatt) och detta är inom de rikaste 10 procenten globalt. (De rikaste 1 procenten har en lön på 80.000 kr/mån eller mer.)
Om vi delar upp ansvaret på världsdelar efter historiska utsläpp ser vi att den fattiga globala södern (inkl. Kina och Indien) bara ansvarar till 8% för klimatkrisen, medan EU och USA har ett stort ansvar.

Jag skrev tidigare i tråden att vissa forskare hävdar att plantering av träd på strategiska platser runt om jorden till en kostnad av 100 miljarder dollar kan rensa koldioxiden från atmosfären.
Men det vill ni inte ens lyssna på, sådana praktiska saker som kan "rädda planeten". De forskare som ni lyssnar på har uppenbarligen en annan politisk agenda där global omfördelningspolitik ingår. Kina, Indien, Ryssland jublar säkert när de lyssnar på er.
Citera
2022-05-01, 22:14
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Hur ser du personligen på antinatalism? Det vill säga, att motsätta sig reproduktion av etiska skäl.

Är det vanligt förekommande i ER att vara och ämna till att vara barnfri?

Är veganism givet för att bli tagen på allvar, att "få vara med" i ER?

Jag tackar på förhand för denna tråd.

XR har inga sådana krav.
Vi vill ju komma bort ifrån skambeläggande av individer. Visste ni att BP låg bakom hela konceptet med klimatfotavtryck? För att avleda från sin egen del i klimatkrisen.

Men visst de flesta lever som de lär. Men alla borde vända sig mot eliten och korrupta politiker. Arbetarklass osv. Vad man äter kvittar om man är villig att ändra systemet till något bättre.
Citera
2022-05-01, 22:20
  #259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Historiskt kanske, men Asien kommer öka lavinartat, följt av Afrika som även de vill komma upp i västvärldens levnadsstandard.

Jobbar ni även i tex Kina?

XR finns i de flesta länder. Kina är svårt som du nog vet. Klart man måste ligga på dem. Men vi har ingen rätt att luta oss tillbaka som många höger troll tycks brinna för. Många bäckar små. Och de rika har störst ansvar. De fattiga behöver typ inte förändra sina vanor.
Citera
2022-05-01, 22:22
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajjamenassovafan
Varför tror du att den dåliga förståelsen här beror på att ”speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år”?
Eller var detta bara ett misslyckande med ditt eget modersmål? Om det senare alternativet är det rätta - Vad beror detta på? Var du påverkad när du skrev, eller är det någon form av handikapp eller bristande IQ? Konstnärlig frihet?

Jag är halvsvensk så ja inte helt perfekt på den fronten.
Citera
2022-05-01, 22:22
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Kan du lägga upp lite källfakta på ditt påstående att Asien (Indien och Kina mm) endast står för 8% av världens
utsläpp?
Och btw.. Hur hafe du agerat om vi levde här för 11000 år sedan när vi hade istid?
Skulle vi elda på med fossila bränslen då för att få bort den extrema kylan?

Hahaha, no way in hell att ENBART Kina står för 8 procent av all världens utsläpp. Snarare 25-30.
Citera
2022-05-01, 22:24
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Lyfta perspektiv? Haha, du verkar vara helt oemottaglig för andras perspektiv. Det är bara du och ditt perspektiv som gäller. Varningslampan för narcissismen blinkar för fullt. Att demonstrera och delta i aktioner tillfredställer dina behov och får dig att må bra. Trots att det ni gör inte gör den minsta skillnad. Inte på de sätt du vill iaf.

Bara dit sätt att räkna används ju bara för att bekräfta dig och det du gör.
https://www.europarl.europa.eu/resou...4_original.jpg
De värsta utsläppen sker i Kina och för att komma till rätta med det här och faktiskt lösa problemet krävs kärnkraft vilket jag gissar inte passar in i ditt ”perspektiv”. Du framstår som en egoistisk pajas utan koll och inget jag läst hittills har ändrat den uppfattningen. Du inte bara en samhällsfara som antagligen redan har liv på ditt samvete med stoppade ambulanser. Du bidrar inte heller till riktiga fungerande lösningar på klimarproblemen, tvärtom.


Nu har 10 st visat att de inte kan läsa. Jag skriver historiska utsläpp. Vilket är fett relevant.
Citera
2022-05-01, 22:26
  #263
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
XR finns i de flesta länder. Kina är svårt som du nog vet. Klart man måste ligga på dem. Men vi har ingen rätt att luta oss tillbaka som många höger troll tycks brinna för. Många bäckar små. Och de rika har störst ansvar. De fattiga behöver typ inte förändra sina vanor.

Men de fattiga i Asien och Afrika vill inte förbli fattiga för alltid. De vill också industrialisera, bygga upp sina länder, köra bilar, gärna fler bilar i familjen, vara uppkopplade var som helst, äta mycket och äta gott, precis som de rika.
Citera
2022-05-01, 22:26
  #264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
När tror du att du kommer inse att ditt liv har gått snett och vad tror du kommer få dig att inse det?

Hur känns det att vara med i en organisation som är sponsrad av Ryssland?
https://uvell.se/2022/03/02/miljoror...eras-av-putin/

Ja fast du vet att Ryssland påverkar val runt om i världen för att stärka extremhöger?

VI får inte pengar på det sättet så jag känner mig kolugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in