Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-02, 18:56
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är en ren lögn.
Det finns statistik på detta. Det är några år på femtiotalet och nittiotalet som varit varmast.


För övrigt, håll näsan mot kvarnen, och svara på mina frågor!

Ett citat.

"By contrast, we find that the warmest period of the past two millennia occurred during the twentieth century for more than 98 per cent of the globe. This provides strong evidence that anthropogenic global warming is not only unparalleled in terms of absolute temperatures, but also unprecedented in spatial consistency within the context of the past 2,000 years."


https://www.ncei.noaa.gov/access/pal...ch/study/26850

https://climate.copernicus.eu/copern...-year-recorded



Och i Svensk kontext:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/k...talet-1.158913
Citera
2022-05-02, 18:57
  #326
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
EU och USA står för 75% av världens C02 utsläpp. Medans Asien, alltså Kina Indien osv står för 8%.

EU + USA co2 = ~31.02%

Logn. Sa obildad men anda sa politiserad?! Fashinerande.

#1 China 19.18%
#2 US 14.02%
#3 INDIA 7.09%

EU ~17%

https://www.worldometers.info/co2-em...ns-by-country/

Ar alla lika korkade och faktaresistena som dig i XR? Eller sa trollar du bara.
Citera
2022-05-02, 19:10
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Politiker gör ju i stort sett ingenting för att tackla klimathotet.
Vi misslyckas med alla miljömål och utsläppen fortsätter att öka.

Vår agenda vilar på forskning. IPCCs rapport är urvattnad och politiskt formulerad för att inte skapa panik. Vilket innebär att de är försiktiga. Men ser man på rapporten från 1990 har den fått fullträff i sin prediktion av medeltemperaturen.

Förutom rapporten du nämner, vad har du/ni för konkreta bevis för klimatförändringarna? Jag skulle genuint vilja veta.
För min egen del upplever jag faktiskt inte att varken vintrar eller somrar har ändrats nämnvärt de senaste 30 åren. Förskjutits i period möjligen, men annars inget drastiskt.

Fråga två blir: hur vet du/ni att inte rapporten speglar vad man redan visste, alltså att man bara skrivit om existerande temperaturcykler och marknadsför det som något drastiskt, möjligen i ekonomiskt syfte?

Vem minns inte domedagsprofetiorna som den amerikanska presidentkandidaten spred på 90-talet? Alla trodde på det just då, men inget av det inträffade.

*Al Gore (edit)
Citera
2022-05-02, 19:12
  #328
Medlem
withnonam3s avatar
Har du förstått än att du är Puttes nyttiga lilla idiot eftersom Ryssland har infiltrerat miljörörelser och tom. finansierar dom för att sälja mer gas? Vet du att Ryssland är största exportör av Adblue som klimatidioter som Ni har gjort oss direkt beroende av? Hur efterbliven är du på en skala?
__________________
Senast redigerad av withnonam3 2022-05-02 kl. 19:17.
Citera
2022-05-02, 19:14
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulKnoxPortion
Där har ni ju problemet. Miljöpartiet har knappt 4% nu. Så någon tyst majoritet lär ni inte jobba under.

En majoritet av Svenskarna tycker klimatfrågan är viktig.

https://www.wwf.se/pressmeddelande/o...demin-3920434/
Citera
2022-05-02, 19:20
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wien
Det är väl snarast så att det du beskriver är så ologiskt att många tror att du råkat skriva fel:
Du skriver att ni gör detta för att ni vill förändra och att det är bråttom.
Samtidigt hävdar du att ni inte bryr er om vem som släpper ut mycket IDAG utan fokuserar på vem som gjorde det TIDIGARE.


En annan sak, bara ett tips i all välmening:
Du har satt i system att kalla alla de som sågar dina argument för "högertroll". Av bara farten har du satt detta epitet inte bara på några erkända vänsterskribenter utan även några i ytterkantsvänstern.
Med denna typ av argumentation skjuter du dig i foten. Du får inga sympatier, istället får du förakt.

Det är förstås oklart vad du vill uppnå med denna tråd, men misstanken väcks att du egentligen är stark motståndare till den grupp du påstår dig företräda och skriver inlägg här för att få dem än mer hatade och föraktade.

Med den argumentation du använder blir det bara färre som tror på dig och den organisation du påstår dig företräda.

Jag skriver som en individ, inte officiell representant för XR. Och ska sluta skriva högertroll. Jag lovar.
Citera
2022-05-02, 19:30
  #331
Medlem
Återigen, du sa igår att du skulle svara på mina frågor idag, du har inte svarat på en enda. Du länkar till lite olika vetenskapliga rapporter och presenterar lösryckta citat som om det bevisar något. Jag kan också länka till vetenskapliga rapporter och presentera citat, men det bevisar ingenting. Det råder konsensus kring att vi människor har en påverkan på miljön, men det råder djup oenighet kring hur allvarlig denna påverkan är och vad som beror på naturligt förekommande klimatförändringar. Så återigen, var är dina bevis på att jorden är på väg mot en katastrof? Vidare har jag riktat en rad ganska allvarliga anklagelser mot både dig som person och mot din organisation som du låter stå oemetsagda. Kan du snälla förklara dig?
Citera
2022-05-02, 19:30
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FLManInTheNews
EU + USA co2 = ~31.02%

Logn. Sa obildad men anda sa politiserad?! Fashinerande.

#1 China 19.18%
#2 US 14.02%
#3 INDIA 7.09%

EU ~17%

https://www.worldometers.info/co2-em...ns-by-country/

Ar alla lika korkade och faktaresistena som dig i XR? Eller sa trollar du bara.

Koldioxid har blivit ett laddat ord.
Gasen behövs i fotosyntesen, och i varje kolsyrad dryck/läsk/öl så är det just koldioxid vi släpper ut när vi öppnar kapsylen. Men det har nog dom flesta koll på.

Sen kan man väl nämna att dagens bilar drar mindre bränsle än fordon NÅGONSIN har gjort, med undantag fartyg och tyngre trafik, även om också dom har blivit något bättre. Utsläppen på dagens trafik är även den renare än den NÅGONSIN har varit.
Det borte inte ens aktivister kunna förneka?

Följden av låg bränsleförbrukning blir dock minskad försäljning av bränsle (bensin och diesel) vilket i sin tur innebär minskade inkomster för staten.

Då måste priset upp.
Jag är tyvärr inte helt säker på att det är för miljön, men det låter ju bättre och passar bättre i tiden om man uttrycker det på sånt sätt.

Det är pengar in som är det viktiga. Alltid.
__________________
Senast redigerad av Kanaltrollet 2022-05-02 kl. 19:43.
Citera
2022-05-02, 19:31
  #333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tyvärr har vi det skogsbruk vi har fått ärva av tidigare generationer ! Den Skapades av ogynnsamma regler rörande arvsrätt samt skatteskäl samt industrin och inte på det vis du vill påskina Längre tillbaks i tiden var det vanligt med generationsväxlingar även ibland träd dvs att man hade olika generationer av träd på tillväxt .

Problemet du hänvisar till ibland skogsnäringen är ett skapat problem och sträcker sig längre tillbaks än du anar . Hur tror det kommer sig att vi har rysk gran i Sverige eller Tysk tall ?

Vill du rätta till problemet börja i rätt ände och framförallt sparka på staten och skattemyndigheten och skogsvårdsstyrelsen ja till och med Naturvårdsverket behöver en känga i röven .

Ja, XR gör många aktioner mot Statliga verk och företag. Som fortsätter att ignorera vetenskapen eller aktivt ödelägger vår biologiska mångfald. Sveaskog, skogsstyrelsen, Black Rock, Socialdemokraterna, MP, Eqinor, Lundin Oil, osv....
Citera
2022-05-02, 19:31
  #334
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Det finns väl några få partier som skulle steppa upp om opinionen krävde förändring.
Vi måste få till den opinionen.
Nej, opinionen finns och har funnits sedan 70-talet.
Tyvärr kapades denna av vpk/mp och ledde folk i fel fålla.

Nu men bistra tider kommer det vara scårare att få oss att tänka på en morgondag.
Ge inte upp, även om det är ont om tid, ordna en bra plattform med övriga frågor.

Om allt faller in kan det bli många röster för nu är många partier på glid...
Citera
2022-05-02, 19:49
  #335
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Förutom rapporten du nämner, vad har du/ni för konkreta bevis för klimatförändringarna? Jag skulle genuint vilja veta.

De mänskligt orsakade klimatförändringarna är en teori för vilken det råder vetenskaplig konsensus. Det är inte någon ny, (vetenskapligt) kontroversiell eller obevisad hypotes. Det finns hur mycket bevis som helst och är alltså i vetenskapliga termer det närmaste man kan komma att kalla något för fakta.

Är du genuint nyfiken kan du googla. Det finns många bra, pedagogiska källor där ute.
Citera
2022-05-02, 19:56
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Jag läser det du skriver och måste säga att jag, som en person som du skulle kalla "klimatförnekare", får intrycket att vi har mycket mer gemensamt som människor och hur vi tolkar vår omgivning än vad som skulle synas på ytan.
Respekt till dig och jag säger detta utan någon form av sarkasm. Mitt inlägg kan verka raljerande på sättet jag skriver, men jag hoppas du tror mig när jag säger att jag inte försöker vara det.


Mina frågor:

1. Det fanns en snubbe som ställde 23 frågor till dig, kan du svara på dessa då jag finner det intressant. Inlägg nr 81 i tråden.

2. Du skriver mycket om att Sverige siffertrixar, likadant som att många bolag gör det också.
Har du tänkt på att om alla aktörer (nationer, företaget som genomför forskningsrapporter, "oberoende organisationer" som WEF, företag som pratar om klimatutsläpp) siffertrixar, så kan det likväl vara så att det är du som är lurad och inte alla andra? Hur kan du vara säker på att rapporter stämmer om den mesta informationen som forskningsrapporterna är baserade på är siffertrix?

3. Varje gång någon länkar något som motsäger det du skrivit drar du till med att folk inte kan läsa. Kan du vara helt säker att det är just alla dem som inte kan läsa, kan det inte vara så att det är du som inte kan läsa? (Inte att du tror till 99,9 % att du har rätt. Jag menade om du verkligen kan veta lika säkert som att solen kommer gå upp på morgonen imorgon, att det är du som tolkar informationen rätt och de som länkar motsägande tolkar fel).

4. Du skriver, om jag tolkar rätt, att historiskt så har vi i väst släppt ut mest och men nu så är det Kina. Är det inte lite för sent att fokusera på Väst just nu där klimatarbetet genomsyrar i princip alla industrier och företag? Borde man inte fokusera på dem som faktiskt släpper ut mest för tillfället? Det går ju liksom inte att backa det vi redan gjort, det man kan göra är att fokusera på de största "utsläppsbovarna".
(Och, jag förstår att du tycker det är för lite som görs i Väst. Men det är ändå mest av det som görs).

5. Varför gör ni inte livet surt för politiker istället? Varför blockar ni inte vardagen för partiledarna istället för vanligt folk?


Hej, ska försöka svara.

1, Ja jag börjar gå vilse i min egen tråd. Är verkligen newbie och gör alla misstag. Men ska streta på här tänkte jag.

2, När jag skriver siffertrixande menar jag att man väljer att inte räkna in tex, konsumtionsbaserade utsläpp. Produktionen sker i Kina osv.. Men även hur läckage av c02 från dikade våtmarker inte räknas med i många sammanställningar.
Jag kommenterar inte resultat i rapporter utan hur statliga myndigheter/staten inte tar med alla faktorer i sin redovisning. Detta gäller skogsindustrin i högsta grad.

3, Jag har inte kunnat läsa alla frågor. Inte heller svara på allt. Om alla har lite tålamod så betar jag av en fråga i taget. Jag har läser rapporter och känner forskare som jag litar på. Sen är det ju ganska generella källor jag länkar till. Inget hokus pokus. Så länge man inte börjar dra in konspirationsteorier då kommer det här ta år.

4,
Som sagt. Det är de rikaste i världen som släpper ut mest. Jag har skrivit fel på vissa ställen. De rikaste 10% släpper ut lika mycket C02 som hela resten av världens tillsammans. Klart vi måste ställa om.

https://www.oxfam.se/klimat

5, Vi har blockerat Riksdagen ett flertal tillfällen. Vakterna där känner oss. haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in