Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-30, 14:56
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Tror du på Jesus Kristus? att Gud kom till oss i Jesus form och dog på korset men blev återuppstod, detta för våra synder så att vi kan bli rättfärdiga genom hans blod?
Citera
2022-04-30, 15:15
  #86
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Varför föregår inte ni i XR som goda exempel i klimatfrågan?
Alla vet att folk i I-länder belastar klimatet mycket mer än i U-länder. Ni skulle kunna sänka ert personliga klimatavtryck till en hållbar nivå, dvs ungefär samma som man ha i Kambodja. Men det gör ni uppenbart inte. Hur försvarar du eran höga, klimatfientliga konsumtionsnivå och livsstil?
Citera
2022-04-30, 15:17
  #87
Medlem
Varför blockera trafiken? Polisbilar, säg 50+ liter soppa. Bilar som står på tomgång och väntar? Transport av er till protesten? Polisen är förövrigt hårt belastad så bara tanken att slösa deras tid skulle få mig att må dåligt. Varför har ni så pissigt omdöme? Vi vet alla var Sverige ligger på kartan och klimatförändringar kommer inte påverka oss nämnvärt långsiktigt. Det är länderna runt ekvatorn som kommer att betala ett rejält pris. Men dom verkar inte ens bry sig. Så varför inte ta protesten till dom?

Det där med Sverige som föredöme för hela världen är bara massa skit. Ni är bara ett gäng narcissister som vill ha uppmärksamhet. Uh, kolla när Billy blir bortlyft av polisen, fan vad häftigt.
Citera
2022-04-30, 15:19
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyssKiller
Ni är grymma! Kör på!

Precis! Håller med kör på! Sverige behöver få upp ögonen!
Citera
2022-04-30, 15:23
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vet inte om någon ställt frågan.

Vad tycker du om kärnkraft?
Om du ogillar kärnkraft. Vad anser du om att tex Tyskland har avvecklat kärnkraften och ökat importen av naturgas kraftigt. Samt att de som haft en ledande roll i detta idag har blivit mångmiljonärer efter avlöning från ryska företag.

Det säger väl sig självt att ingen som förespråkar att var snällare mot miljön tycker att kärnkraften skall ersättas med fossila bränslen? Eller vad trodde du?

Kärnkraft skall såklart ersättas med förnybar energi, sol, vind, vatten, våg och geotermisk mm.

Beslut som dessa fattas av politiker som sätter ekonomin före miljön.
Citera
2022-04-30, 15:23
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Vad vinner miljön på att ni hindrar folk från att ta sig till jobbet för att bli stående på motorvägen? Visst, bilen drar inte lika mycket soppa när den går på tomgång, men det är väl bättre för miljön om bilen används så lite som möjligt?
På en motorväg i rusningstid så kan det ju handla om flera tusen bilar som blir stående helt i onödan och spyr ut avgaser pga er. Hur tänkte ni där egentligen?
Citera
2022-04-30, 15:31
  #91
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.


Hur är läget i mellanstadiet?
Citera
2022-04-30, 15:38
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Suffragetterna, Martin Luther King mfl, Mahatma Ghandi, Osv.....

Tvärt om Civil olydnad fungerar och är en viktig del av vår demokrati.

Dock gällde de fallen djupa orättvisor, det är inte riktigt samma sak det ni håller på med. Ni vill bara göra det sämre för folk och är mest ett allmänt irritationsmomemt när ni dyker upp.

Misstänker att huvuddelen av er är rödvinspimplande södertörnfolk som inte inser att vanliga människor bara försöker få sin vardag att gå ihop, och behöver inte ha fastlimmade idioter i vägen när man ska till jobbet. Man har nog med bekymmer ändå att handskas med.

Er verksamhet anser jag för övrigt vara skrattretande.

Hade du dessutom sett hur det ser ut i Afrika så hade du insett var man ska fokusera miljöarbetet någonstans för att få lite mer effekt av det.

Så är lite hycklande ifrån er sida faktiskt.
__________________
Senast redigerad av Wowbagger2000 2022-04-30 kl. 15:52.
Citera
2022-04-30, 15:39
  #93
Medlem
Har en känsla av att Extinction Rebellion misslyckats med att nå ut med sitt budskap, vad det nu än är?

För övrigt har jag också känslan av att miljöarbete och förebyggande arbete för att förhindra eventuella klimatförändringar har gått i stå. Mycket pga att man inte visat upp någon som helt förbättring utan hela världen tuffar på i allt högre takt. Givetvis är största faktorn bakom det en befolkningsexplosion som ännu pågår, men också en teknikutveckling som kräver alltmer energi och allt detta slukar helt enkelt all ny energi som produceras. Ingen energiproduktion är i grunden miljövänlig.

Så i mina ögon håller man på att helt ge upp denna del och istället gå över till att prata om att anpassa samhället och världen att klara de nya situationerna som uppstår.

Medan framstående vetenskapsmän redan för flera år sedan kastade in handduken och sa att vår civilisation såsom vi känner den kommer inte överleva de närmaste 100 åren.

I allt detta. Vad fyller Extinction Rebellion för roll? Vad är budskapet?
Citera
2022-04-30, 15:39
  #94
Medlem
imaloser107s avatar
Sitter/hänger många av er på r/collapse på reddit?

Tror inte jag har hittat någon mer negativ sida på nätet. De är helt säkra på jordens undergång inom vår livstid. Men precis som alla andra domedagsdårar förut så lär det inte ske under just vår livstid. Jorden, människorna och djuren är svårare att knäcka än så. Om inte någon globe killer astroid/komet slår ner här.
Citera
2022-04-30, 15:41
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Ja fast du svävar ju i din egen lilla forskningsfrånvända bubbla. Det där kanske du kunde kommit undan med för 20 år sen. Nu är det inget snack om saken. Jag kommer inte ta debatt med folk som youtubat sig fram till "den verkliga forskningen". Sanningen är att alla skönmålar forskningen och IPCC sitter helt i händerna på politiker som inte vill ställa om. Trots det skiter forskarna på sig av rädsla.
20% av brukbar mark kommer bli obrukbar under detta århundrade som en direkt följd av våra utsläpp. Om du vill fortsätta va klimatförnekare kan jag berätta att 8 miljoner dör årligen av fossila utsläpp. Så välj anledning men omställning måste till. Very simple.

Men nu blandar du bort korten och pratar om miljöfarliga utsläpp istället... Och var i världen håller man på med sånt i huvudsak?
Citera
2022-04-30, 15:42
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Det säger väl sig självt att ingen som förespråkar att var snällare mot miljön tycker att kärnkraften skall ersättas med fossila bränslen? Eller vad trodde du?

Kärnkraft skall såklart ersättas med förnybar energi, sol, vind, vatten, våg och geotermisk mm.

Beslut som dessa fattas av politiker som sätter ekonomin före miljön.

I Tyskland så är det ju precis detta som hänt. Det blåser inte hela tiden och solen lyser inte hela tiden och i takt med att man avvecklat i princip koldioxidneutral kärnkraft så har detta ersatts av annan planerbar energi. I detta fall naturgas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in