Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-30, 11:55
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Ja frihandel är för det mesta skit. Suger ut fattiga länder och skapar fattigdom.

Vägblockader är mest för att rubba vardagen och få igång ett samtal. Svenska medier tystar ner oss. Inte så konstigt när de är 90% höger.

Det har aldrig slagit dig att de inte ger er den uppmärksamhet som ni anser att ni borde få av den enkla anledningen att det inte är intressant för gemene man med era aktioner? Om något så tycker nog de flesta som hör talas om er att ni är smått dåraktiga oavsett vad man har för politiska sympatier...
Citera
2022-04-30, 11:58
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Hur mycket har medeltemperaturen ökat då?
Vad säger din rapport från 1990 och vad blev utfallet?

Skall ni göra något åt miljön så se till att folk köper svenska plastpåsar istället för kinesiska sådana.
Se till att folk åker till biltvätten för att göra rent sin bil. Idag sker 80% av alla biltvättar på den egna garageuppfarten. Skiten hamnar i närmsta sjö och sedan äter vi upp det i form av fisk.
Sluta köp skit från Kina. Fokusera på närproducerat.

Civil olydnad i all sin ära. Det finns olika sätt att göra det på.
Att klistra fast sin handflata mitt på någon högtrafikerad väg i Stockholm kommer bara väcka irritation bland medborgarna. Det är en infantil handling.
Varför sätter ni inte eld på er själva utanför riksdagshuset eller annat produktivt?
Eller kör med lobbyverksamhet. Det fungerar garanterat bättre än att sitta som en efterbliven stoppkloss på en motorväg. Verka för er sak politiskt. Det är detta som skapar förändringar.

Civil olydnad har aldrig fungerat speciellt bra.
Eller har du några exempel på det hela som visar på framgång?


Suffragetterna, Martin Luther King mfl, Mahatma Ghandi, Osv.....

Tvärt om Civil olydnad fungerar och är en viktig del av vår demokrati.
Citera
2022-04-30, 12:00
  #39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Suffragetterna, Martin Luther King mfl, Mahatma Ghandi, Osv.....

Tvärt om Civil olydnad fungerar och är en viktig del av vår demokrati.
Svara på mina frågor, ERISFNORD! Det är väl ändå det du är här för? Se rubriken.
Citera
2022-04-30, 12:03
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Alltså alla SDare och rasister borde kämpa för att ställa om samhället. Klimatflyktingar kommer öka lavinartat och skapa ett enormt tryck på oss här uppe. Och det är vi som skapat situationen. Som sagt, EU 25% historiskt ansvar för utsläpp. Asien 8%. osv.....
Alltså jag måste bara fråga dej..
Hur har du fått så otroligt skev världsbild???
Självklart är "rasister" "högerfolk" och "klimatförnekare" det absolut värsta du upplevt i livet, men som också fått dig att vara delaktig i ett kollektiv där du upplever att ni har "Jättekul tillsammans"..vilket gäng!
Du pratar om flyktingströmmar mm.

För det första:
Jordens temperatur går i cykler. Ser du till seriös forskning är de värden vi idag upplever inte minsta konstiga.
Men många vägrar acceptera detta och ser det som ett hot mot vår jord.
De kan inte förstå detta och tror i sin enfald att tar vi bort flyget, bilismen mm så "får vi nog ordning på detta"..

Det vi kanske kan påverka är höga luftföroreningar på specifika platser, ex.vis större städer. Vi kan börja återanvända mer för att minska jordens resurser.
Vi kan hjälpa folk i utsatta områden där ex.vis torka gör att växtligheten blir lidande. Men detta gör vi genom att hjälpa på plats.
Jag är absolut för att vi ska värna vår (enda) jord på ett smart sätt.
Men att aktivera er på det sätt ni gör är tyvärr bara komiskt.
Man måste vara realist. Inte korkad.
Citera
2022-04-30, 12:04
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det har aldrig slagit dig att de inte ger er den uppmärksamhet som ni anser att ni borde få av den enkla anledningen att det inte är intressant för gemene man med era aktioner? Om något så tycker nog de flesta som hör talas om er att ni är smått dåraktiga oavsett vad man har för politiska sympatier...

I England blir XR inbjudna till TV sofforna. Med ganska intressanta resultat.

De som är engagerade är mycket brokiga. Oroliga pensionärer, ungdomar, forskare, högutbildade. Alla åldrar. Jag skulle säga att ganska få är miljömuppar sen gammalt.

Men å andra sidan Miljömuppar och hippies har ju haft rätt hela tiden. Mer egenproducerad mat. Oberoende från olja (Putin och Saudi). Psykedeliska svampar(finns nu på Karolinska institutet). Klimatkrisen....... and the list goes on and on.

Problemet kanske är just detta att ingen vill befatta sig med dessa lösningar just för att de där patchouli luktande flummarna förespråkat dem i 40 år.. Tänk om det blir vår undergång? Jävla komiskt isåfall. haha
Citera
2022-04-30, 12:09
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Haha, nja vi körde en aktion Vid Ryska ambassaden senast igår. Så nej lite tvärt om där.
Verkar mer som fascister och antivaxxare kramar Putin.

Så ni stödjer alltså att väst skickar vapen till Ukraina och lovar miljarder till det landet ?, när det hade varit bättre att Putin fått härja lite med sin specialoperation och Zelensky fattat att det är bättre att vifta med vita flaggan lösa konflikten alltså fredliga förhandlingar. Det hade sparat många civila liv och soldater samt materiella skador men så klart svidit i Ukranska själen. Alla dessa miljarder hade kunnat satsas på det ni brinnner för istället.

Sen sade du att ni är ikke våldsrörelse så om ni även kör en aktion vid Ukrainska ambasaden och Regering/Riksdagen då kan du förbise detta inlägg. Om inte blir jag djupt besviken och eran fredliga fasad faller.
Citera
2022-04-30, 12:12
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Alltså jag måste bara fråga dej..
Hur har du fått så otroligt skev världsbild???
Självklart är "rasister" "högerfolk" och "klimatförnekare" det absolut värsta du upplevt i livet, men som också fått dig att vara delaktig i ett kollektiv där du upplever att ni har "Jättekul tillsammans"..vilket gäng!
Du pratar om flyktingströmmar mm.

För det första:
Jordens temperatur går i cykler. Ser du till seriös forskning är de värden vi idag upplever inte minsta konstiga.
Men många vägrar acceptera detta och ser det som ett hot mot vår jord.
De kan inte förstå detta och tror i sin enfald att tar vi bort flyget, bilismen mm så "får vi nog ordning på detta"..

Det vi kanske kan påverka är höga luftföroreningar på specifika platser, ex.vis större städer. Vi kan börja återanvända mer för att minska jordens resurser.
Vi kan hjälpa folk i utsatta områden där ex.vis torka gör att växtligheten blir lidande. Men detta gör vi genom att hjälpa på plats.
Jag är absolut för att vi ska värna vår (enda) jord på ett smart sätt.
Men att aktivera er på det sätt ni gör är tyvärr bara komiskt.
Man måste vara realist. Inte korkad.

Ja fast du svävar ju i din egen lilla forskningsfrånvända bubbla. Det där kanske du kunde kommit undan med för 20 år sen. Nu är det inget snack om saken. Jag kommer inte ta debatt med folk som youtubat sig fram till "den verkliga forskningen". Sanningen är att alla skönmålar forskningen och IPCC sitter helt i händerna på politiker som inte vill ställa om. Trots det skiter forskarna på sig av rädsla.
20% av brukbar mark kommer bli obrukbar under detta århundrade som en direkt följd av våra utsläpp. Om du vill fortsätta va klimatförnekare kan jag berätta att 8 miljoner dör årligen av fossila utsläpp. Så välj anledning men omställning måste till. Very simple.
Citera
2022-04-30, 12:17
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Alla som följer våra principer och krav kan göra aktioner och kalla sig XR. Men det du just föreslog går tyvärr fetbort.

Borde inte ni vara emot massinvandringen? Med tanke på att människor med "lågt klimatavtryck" flyttar till den delen av världen ni påstår har ett högt "klimatavtryck". I min värld borde det alltså innebära att alla dessa människor påverkar miljön högst negativt när de ställer om till vårt samhälle.
Citera
2022-04-30, 12:20
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Du lyckades ju inte svara på en enda fråga. Vad tycker du om frihandel och transporter över hela världen? Vad tycker du om att västländer importerar människor från icke miljöfarliga länder? Man är inte rasist för att man anser att Sverige är svenskt och tillhör svenskar. Det här är en självklarhet i ALLA världens länder.

Vi vänder oss starkt mot den koloniala extraktivismen. Det är en helt vansinnig del av det nyliberala kapitalistiska experimentet. Vi är rika på Afrikas och andra fattiga kontinenters bekostnad. Vi behöver ha mer lokal produktion.

Faktum är att XR finns i de flesta fattiga länder med.
Håller inte med dig om den där trötta rasse devisen. Men jag kommer gärna och föreläser om klimatkrisen till SDare för att få dem att vakna upp och försöka motverka 500 miljoner klimatflyktingar.
Citera
2022-04-30, 12:23
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F1A
Borde inte ni vara emot massinvandringen? Med tanke på att människor med "lågt klimatavtryck" flyttar till den delen av världen ni påstår har ett högt "klimatavtryck". I min värld borde det alltså innebära att alla dessa människor påverkar miljön högst negativt när de ställer om till vårt samhälle.

På ett sätt kan jag hålla med. Men jag talar ju bara för mig själv. De. ska inte behöva fly sina länder. Självklart måste du kunna ha drägliga liv där. Nu ställer vår livstil till det och de måste fly. Vårt ansvar är att bli fossilfria och inspirera andra att bli det med.
Citera
2022-04-30, 12:26
  #47
Medlem
Silvrets avatar
Hur ser könsfördelningen ut?

Vad är snittåldern?

Har några av er partipolitiskt engagemang och i sådana fall i vilka partier?
Citera
2022-04-30, 12:29
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Vi vänder oss starkt mot den koloniala extraktivismen. Det är en helt vansinnig del av det nyliberala kapitalistiska experimentet. Vi är rika på Afrikas och andra fattiga kontinenters bekostnad. Vi behöver ha mer lokal produktion.

Faktum är att XR finns i de flesta fattiga länder med.
Håller inte med dig om den där trötta rasse devisen. Men jag kommer gärna och föreläser om klimatkrisen till SDare för att få dem att vakna upp och försöka motverka 500 miljoner klimatflyktingar.
Det bästa för miljön är naturligtvis att förbjuda långvariga transporter både när det gäller varor och migranter till västvärlden. Om ni hade drivit dessa frågor hade folk respekterat er. Nu vill vill folk bara misshandla er när ni förhindrar statstrafiken. Om jag ska vara ärlig vet jag inte om du trollar eller ej. Så illa är det med vänsterns tankegångar nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in