Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du hittar på historier för att du är avundsjuk på vad polacker och Polen åstadkommit.
"Historielöst folk" ?

Polacker har gjort så mycket gott för världen att det hade räckt att fördela det på flera länder.
Polens ärorika historia är känd i hela världen men om man avslutat sin utbildning på grundskolenivå och är ointresserad av historien då kanske man kan inbilla sig det du skrivit.

Du bemöter min fakta med massa svammel och känsloargument. Sen påstår du att det finns så mycket bevis, men du lägger inte fram någonting alls. Det säger väl rätt mycket om dig och din utbildningsnivå.

Polen är och förblir skit, det finns en anledning till att du bor i Sverige och inte Polen.
Citera
2022-06-04, 21:23
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Som hantverkare hemma hos privatpersoner måste jag erkänna att invandrarna erbjuder fika/mat 9 gånger av 10 medan svensken erbjuder ett glas vatten 1 gång av 10..

Är du inte där för att jobba?
Citera
2022-06-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Alltså, det här är tydligen en olikatankegrej, du kan inte för ditt liv förstå hans (eller om det är en hon) sätt att se på saken. Du försöker inte ens. Det är konstigt att du och dina gelikar har så svårt att förstå andras sätt att vara och att tänka när vi inte har några problem att förstå ditt och de dinas sätt att vara. Kanske svårt med inkännandet, brist på empati alltså.

Det här går inte att förklara (för den som int' begrip'). Det sitter i huvudet, det är vanor, bilder av verkligheten och det sitter alltså inuti. Gemensamma minnen o s v. Tydligen svårt att greppa för den som saknar känslor för andra och där bara det egna sättet är det rätta.

Såg i någon av kvällstidningarna idag en som i en krönika föreslog att vi skulle bli mer iranska (som hon), mer tarof. Ja, ett nytt nordiskt Iran önskar vi oss alla, självklart.

Lillfingret a s o.

Ja jag tycker det är märkligt beteende att låta ett barn sitta ensam och vänta medan man äter istället för att fråga om barnet också vill ha middag. Vad fan har det mer Iran att göra?!? Det har nog mer med empati och uppfostran (eller brist på den) att göra. Jag är helsvensk och tycker det är taskigt att låta ett barn gå hungrigt eller sitta ensam och vänta när man själv äter.
Citera
2022-06-04, 21:25
Medlem
Citat:
Som hantverkare hemma hos privatpersoner måste jag erkänna att invandrarna erbjuder fika/mat 9 gånger av 10 medan svensken erbjuder ett glas vatten 1 gång av 10..
Du bor nog i fel del av Sverige.
Citera
2022-06-04, 21:26
Medlem
I Sverige har vi en lång tradition av att man äter hemma. Inte hos andra. Det är väl en kulturell och praktiskt grej som gör att man kan planera sina middagar.

OM man nu ska liksom äta lite överallt så får man väl anpassa sig till det och vara beredd på att få oväntade gäster och liksom laga mat till några extra personer utan att veta om det behövs eller inte. Man kan ju ta med det i lunchboxen dagen efter om så vore.
Citera
2022-06-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man påstår - vilket skribenten gjorde i inlägget jag svarade på - att familjemiddagen är familjens sociala tid på dagen - så vill man väl att ens barn ska vara med? Annars missar man ju dagens viktigaste sociala tid med sitt barn. Det blir ologiskt att hävda att middagen är viktig för familjen ut ett socialt perspektiv, och samtidigt tycka att det är ok att barnen uteblir?

Jag kan inte fatta varför det är viktigt att ditt barn ÄTER hos vänner. Att de leker, ja. Men äter hos varann? Det känns konstruerat. Är det viktigt att ditt barn kollar på TV med lekkamratens familj också? Att barnet är med och handlar kläder? Att barnet följer med och hälsar på släkten? Följer med till tandläkaren? Vilka familjesituationer i lekkamratens familj är det VIKTIGT för dig att ditt barn deltar i? Jag tycker det är helt sjukt beteende. Man leker tillsammans. Punkt. Nåt annat behövs inte.

Jag kan förstå att man tycker det är trevlig social tid tillsammans med sina barn, men inte så till den grad att man alltid vill att de ska äta hemma. Det händer ju ibland att det är läge att äta borta eller att ett barn på besök äter hos en, troligen inte dagligen. Det är väl bra med variation? Man får testa nya rätter, andra vanor osv. Jag tyckte det var jättespännande att äta tofu och andra grejer hos en familj som var veganer när jag var liten. Den typen av mat fick jag inte hemma. Det gav mig nya erfarenheter och insikt om att man har olika traditioner kring mat och ätande. Likaså fick min dåvarande bästa vän sin nya favoriträtt hemma hos oss. Den lagar hon än idag ibland åt sina barn 😊. Så världen växer helt enkelt. Sedan var det trevligt och spännande med. Jag åt ju oftast hemma men ibland om man lekte hos någon vid middagstid så blev det ju där. Jag hade valet att göra som jag ville och det är jag glad för. Vad tråkigt om jag alltid hade ätit hemma!
Citera
2022-06-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
En liten reflektion över detta med att prompt bjuda gäster på mat.

Det finns ju som bekant inga gratisluncher. Det mesta sker med någon form av syfte. När vi är på semester och blir bjudna av den turkiske eller arabiske försäljaren på te så är det inte för att denne är så givmild eller bara vill umgås lite. Syftet är ju att sälja saker. När vi mottagit teet och "gästfriheten" känner vi oss nödgade att handla något hos denne.

Länder som har mycket hög tradition av att bjuda gäster ligger också mycket högt när det gäller korruptionnivån. Det motsatta gäller länder där man inte automatiskt bjuder, dessa länder ligger förhållandevis lågt angående korruption.

Så länder och kulturer som har denna bjudkultur, där förväntas den bjudne att erbjuda något tillbaka.

Nu menar jag inte att varje bjudande sydeuropé eller asiat har någon baktanke, utan reflekterar bara om detta på ett mer övergripande kulturellt plan.

Lol. Vilka horribla paraleller. Du jämför en SÄLJARE med invandrarfamilj sol bjuder barnets kompis på mat. Vad exakt är det de ska få tillbaka? Inte ett mål mat av den svenska familjen iallafall.
Citera
2022-06-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag var barn på 70-80-tal, så du kan på ett ungefär räkna ut min ålder. Jag kan inte för en sekund påminna mig att jag vägde in huruvida jag skulle få middag eller ej när jag bedömde om jag var sugen på att gå hem till en kompis. Det låter helt sjukt i mina öron. Det som betydde nåt var om man hade kul tillsammans. Då var man sugen. Tanken på om jag skulle bli utfordrad eller ej slog mig aldrig. Det var SJÄLVKLART att man åt mat hemma. Fika var en annan sak, det hade varit konstigt att inte bli bjuden på om familjen skulle fika. Men inte mat, det åt man hemma. Då fick man också mat som man gillade. Minns att min bästa kompis familj ofta åt vita bönor, och jag har alltid hatat bönor. Vi hade mycket bättre mat som riktig husmanskost som kalops osv så jag åt mycket hellre hemma. Vilket var vad jag förväntades göra.

Ja då kanske det är en generationsfråga, jag är lite yngre än dig. För mig spelade det absolut roll om man inte fick äta med familjen till någon man gick hem till. Man ville ju inte gå dit och sitta där hungrig medan de åt?!? Ofta kanske man lekte hela dagen och de bodde lite längre bort. Inget kul om man inte fick mat då. Hände dock väldigt sällan vad jag minns. Antingen åt jag väl hemma ellef hos kompisen.
Citera
2022-06-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Vilken idiotisk gallimatias.
Skulle inte inbjudna gäster få mat? Skärp dig, dina tomtar på loftet lurar i dig saker.

Det här handlar om lekkamrater på spontanbesök som bor i samma hus eller huset intill och som har familjer hemma som väntar på dem med mat.

Svårt att tro att detta förekommer numera med förskola, och fritids, två heltidsarbetande föräldrar och livet inrutat med planerade fritidsaktiviteter flera av veckans dagar. Inte mycket tid över till spontanlek ute på gården eller hemma hos kompisar.
Så du säger att jag ljuger om mina egna upplevelser?

Har du någon motivering för detta eller är du bara efterbliven?
Citera
2022-06-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shtb22
Så könsmognad är den enda moraliska gränsen för när det är okej med sex? Vet du hur unga tjejer kan vara när de kan föda barn? Det är inte precis 18, eller ens byxmyndiga 15…

OnT: Swedengate är äcklig jävla propagandaskit som fan inte stämmer. Hände aldrig någonsin mig i min barndom att någon etnisk svensk familj struntade i barnens kompisar. Jag lovar att anledningen att den här myten öht existerar beror på självhatande svenskar som i sin tråkiga tillvaro gått och målat upp en falsk världsbild för att ha något att sukta åt, som de matats av någon fejkleende bartender i Thailand eller dyl. Men lustigt nog utan att själva faktiskt emigrera.

Det beror på tiderna, det var vanligt på den tiden, i alla värlsdelar, det är du medveten om. Ja men var går den moralisk gränsen då? I sverige är det 15... är det omoraliskt när personen är 14 år och 364 dagar? Hur motiverar du ens detta? Du vet hur dum du låter va.. Förresten, I Italien är man byxmyndig när man är 14....så enligt dig är Italienare omoraliska?
Citera
2022-06-04, 23:35
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Är du inte där för att jobba?

Undrar detsamma och det ingår väl lunchrast? Diskussionen här var om barn eller som i rubriken ”gäster”.
Citera
2022-06-04, 23:39
Medlem
shtb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Det beror på tiderna, det var vanligt på den tiden, i alla värlsdelar, det är du medveten om. Ja men var går den moralisk gränsen då? I sverige är det 15... är det omoraliskt när personen är 14 år och 364 dagar? Hur motiverar du ens detta? Du vet hur dum du låter va.. Förresten, I Italien är man byxmyndig när man är 14....så enligt dig är Italienare omoraliska?

Ett lands lagbok är inte alltid en moralisk guide. Det finns ingen lag som säger att du måste ställa dig sist i köer, för sånt är liksom oskrivna lagar. I många länder är det lagligt att slå eller våldta sin fru, även i Europa är det rätt nyligen vi stiftat såna lagar. Betyder det att det är moraliskt rätt innan såna lagar stiftas?

Även om det är lagligt att ligga med 15-åringar så skulle en 60-årig gubbe som gör det troligtvis bli ganska utstött i samhället. Det skulle han nog bli även om han låg med en vuxen 18-åring, hur mysigt skulle folk tycka det var ifall en gammal gubbe hämtade upp en tjej från hennes gymnasium där hon går i andra ring för att ligga med henne?

Sen så brukar många länders byxmyndighetslagar bara gälla för minderåriga. Det finns någon motion i riksdagen om liknande om att införa att 15-17-åringar max får ligga med någon som är 5 år äldre. Nu har Italien dock ingen sån när jag kollade.

Vad tycker DU är moraliskt rätt? Du nämnde förut könsmognad, som oftast är vid 11-13 års ålder och den rekordyngsta mamman var 5 år gammal (googla Lina Medina), men det hoppas jag inte du menade.
Senast redigerad av shtb22 2022-06-04 kl. 23:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in