Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-04, 17:06
Medlem
DeValeras avatar
En liten reflektion över detta med att prompt bjuda gäster på mat.

Det finns ju som bekant inga gratisluncher. Det mesta sker med någon form av syfte. När vi är på semester och blir bjudna av den turkiske eller arabiske försäljaren på te så är det inte för att denne är så givmild eller bara vill umgås lite. Syftet är ju att sälja saker. När vi mottagit teet och "gästfriheten" känner vi oss nödgade att handla något hos denne.

Länder som har mycket hög tradition av att bjuda gäster ligger också mycket högt när det gäller korruptionnivån. Det motsatta gäller länder där man inte automatiskt bjuder, dessa länder ligger förhållandevis lågt angående korruption.

Så länder och kulturer som har denna bjudkultur, där förväntas den bjudne att erbjuda något tillbaka.

Nu menar jag inte att varje bjudande sydeuropé eller asiat har någon baktanke, utan reflekterar bara om detta på ett mer övergripande kulturellt plan.
Citera
2022-06-04, 17:09
Medlem
OceanDeeps avatar
Jag tror de flesta ser igenom och gör dem det inte nu kanske när de växer upp och blir mer mogna som människor.

Jag visste inte att influencers kunde livnära sig på hat men något lär man sig varje dag.
Citera
2022-06-04, 17:22
Medlem
Om jag hade fått gå hemma hela dagarna och levt på bidrag utan nån motprestation så hade jag haft tid att laga en massa mat billigt och då kunnat bjuda nån kompis på middag.
En stressad ensamstående mamma utan nåt enda bidrag utan hårt arbetande skattebetalare ska inte behöva skämmas för att man inte bjuder nån som kan äta hemma hos sin familj.
Citera
2022-06-04, 17:25
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishpack
Snålhet?

Svenskar ger råd till sina barn, pratar politik och filosofi, följer dem på fritidsaktiviteter, bygger en sommarstuga

För negern är det att stoppa mjöl+olja i mun som är det vackraste man kan göra
(helst med händerna, och utan att ha tvättat dem efter man torkat sig i röven innan)
Mjölet+oljan ska helst smetas över halva ansiktet också, missa munnen

Och vem fan vågar mata grannens djur-unge? Får det diarre anmäls man för mordförsök för att dryga ut kassan o suga ut svenne mer

Du vet inte vad som menas med generositet.
Citera
2022-06-04, 17:40
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Du vet inte vad som menas med generositet.

Betalar världens högsta skatter = är inte generös nog

Det är dags att avskaffa alla former av bidrag och ekonomiska stöd. Kräv att alla arbetsföra vuxna fullt ut tar ansvar för sin egen och sin familjs försörjning.

Avskaffa också alla former av ekonomiskt bistånd till andra länder.

Inga parasiter på våra gator!
Citera
2022-06-04, 17:49
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Är inte detta egentligen höjden av generositet och omtanke kring sina medmänniskor och sin egnaa familj? Skicka hem andras ungar vid måltider för att dessa skall kunna umgås med sitt eget kött och blod, i dessa hektiska tider, må väl ändock vara den ultimata gåvan att ge andra familjer? Att kunna umgås (såsom familj), vid matbordet, är oftast mycket avstressande, meditativt och "informativt". Man får chansen att under en stund umgås med dem man älskar, utan störande grannungar och kan där utbyta förtroliga ting, som ingen utomstående kanske bör ta del utav och även så är det en uppfostran i gemensamma måltider. Så jag förstår verkligen inte denna hysteri kring detta - helt otroligt, egentligen!

Snålhet eller oginhet - aldrig! Det är omtanke och kärlek...
Citera
2022-06-04, 18:54
Medlem
shtb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Flickan i fråga var könsmogen, man vet ej åldern på henne vad jag vet.

Så könsmognad är den enda moraliska gränsen för när det är okej med sex? Vet du hur unga tjejer kan vara när de kan föda barn? Det är inte precis 18, eller ens byxmyndiga 15…

OnT: Swedengate är äcklig jävla propagandaskit som fan inte stämmer. Hände aldrig någonsin mig i min barndom att någon etnisk svensk familj struntade i barnens kompisar. Jag lovar att anledningen att den här myten öht existerar beror på självhatande svenskar som i sin tråkiga tillvaro gått och målat upp en falsk världsbild för att ha något att sukta åt, som de matats av någon fejkleende bartender i Thailand eller dyl. Men lustigt nog utan att själva faktiskt emigrera.
Citera
2022-06-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shtb22
OnT: Swedengate är äcklig jävla propagandaskit som fan inte stämmer. Hände aldrig någonsin mig i min barndom att någon etnisk svensk familj struntade i barnens kompisar. Jag lovar att anledningen att den här myten öht existerar beror på självhatande svenskar som i sin tråkiga tillvaro gått och målat upp en falsk världsbild för att ha något att sukta åt, som de matats av någon fejkleende bartender i Thailand eller dyl. Men lustigt nog utan att själva faktiskt emigrera.

Men många inklusive mig själv vittnar i denna tråd att det inte var det normala att få äta middag hos kompisar. Det normala var att få vänta på rummet.

Det var så det fungerade förr i Sverige. Man hade en klocka och man visste när det var tid för middag...
Middag var då familjen samlades så det normala var att gå hem tills dess.

Men du säger att vi ljuger? Levde du på 80-90-talet?

Jag förstår att idag med alla hönsmammor som ordnar "playdates" osv så ingår mat. Men så var det inte förr!

Och jag har aldrig sett det som ett problem att jag inte fått mat av mina kompisar eller att de fick det hos mig. Det var så det fungerade.

Hur trångsynt är du som tror att din barndom var samma som alla andras i Sverige ??!

suck!
Senast redigerad av AbsolutPrada 2022-06-04 kl. 19:33.
Citera
2022-06-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Det finns ju som bekant inga gratisluncher. Det mesta sker med någon form av syfte. När vi är på semester och blir bjudna av den turkiske eller arabiske försäljaren på te så är det inte för att denne är så givmild eller bara vill umgås lite. Syftet är ju att sälja saker. När vi mottagit teet och "gästfriheten" känner vi oss nödgade att handla något hos denne.

Länder som har mycket hög tradition av att bjuda gäster ligger också mycket högt när det gäller korruptionnivån. Det motsatta gäller länder där man inte automatiskt bjuder, dessa länder ligger förhållandevis lågt angående korruption.

Så länder och kulturer som har denna bjudkultur, där förväntas den bjudne att erbjuda något tillbaka.

Nu menar jag inte att varje bjudande sydeuropé eller asiat har någon baktanke, utan reflekterar bara om detta på ett mer övergripande kulturellt plan.

Stämmer, men det är något man förväntar sig av nära vänner man besöker eller blir besökt av ofta. Dock är det ju självklart inget man yttrar sig om ifall man inte skulle bli bjuden. I grund och botten har väl alla dessa kulturer någon form av tyst överenskommelse/oskrivna regler.
Citera
2022-06-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Intressant tanke där faktiskt har märkt att de gånger jag blivit bjuden på mat av invandrare så har det alltid kommit upp affärssnack om företagande etc (de som bor i min närhet vet att jag håller på med företagande) så dom har ju faktiskt haft en baktanke med det hela alltså skapa en kontakt för att kunna hjälpa deras företag.

Såg någon video om detta då en kvinna sa att vi svenskar är snåla blev lite förbannad även om man ej ska jaga upp sig om sånt här men med vårt jäkla skattetryck vi har i landet och hur vi som arbetar redan utnyttjas genom det höga skattetrycket så är vi långt ifrån snåla.
Tror ej många fattar hur tight budget många i Sverige har för matkostnader om man vill kunna spara till sin ålderdom också.
Senast redigerad av trefemmor 2022-06-04 kl. 20:23.
Citera
2022-06-04, 20:24
Medlem
shtb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutPrada
Men många inklusive mig själv vittnar i denna tråd att det inte var det normala att få äta middag hos kompisar. Det normala var att få vänta på rummet.

Det var så det fungerade förr i Sverige. Man hade en klocka och man visste när det var tid för middag...
Middag var då familjen samlades så det normala var att gå hem tills dess.

Men du säger att vi ljuger? Levde du på 80-90-talet?

Jag förstår att idag med alla hönsmammor som ordnar "playdates" osv så ingår mat. Men så var det inte förr!

Och jag har aldrig sett det som ett problem att jag inte fått mat av mina kompisar eller att de fick det hos mig. Det var så det fungerade.

Hur trångsynt är du som tror att din barndom var samma som alla andras i Sverige ??!

suck!

Allt det du nu anklagar mig är det som Team Swedengate Stämmer gör också. ”Jag fick vänta på rummet en gång så det betyder att Swedengate är sant”.

Det jag ville framföra med mitt inlägg är att: Vi är olika. Alla individer världen över är unika.

Det finns folk i Sverige som bjuder barnens vänner på mat.
Det finns folk i Sverige som inte gör det.
Det finns folk i utlandet som bjuder barnens vänner på mat.
Det finns folk i utlandet som inte gör det.

Världen är inte så värst spännande när allt kommer till kritan. Alla problem som du har upplevt genom livet upplever man i andra länder också. Vi kan titta på bilder från Hawaii och tänka ”aah slappa vid havet 24/7”, medans de som faktiskt bor där knappt skänker havet en tanke och oftast är fullt upptagna med att jobba för brödfödan och få familjen att gå runt.
Senast redigerad av shtb22 2022-06-04 kl. 20:28.
Citera
2022-06-04, 20:44
Medlem
Som hantverkare hemma hos privatpersoner måste jag erkänna att invandrarna erbjuder fika/mat 9 gånger av 10 medan svensken erbjuder ett glas vatten 1 gång av 10..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in