Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2024-11-02, 12:02
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batleika
Skulle Kista äng enbart innehålla hyresrätter? Jag har fått för mig att just blandade upplåtelseformer har setts som oerhört viktigt.
Nej, alltså, min fråga handlade inte om just Kista äng. Jag undrade om det även finns luriga kalkyler vad gäller hyresrätter. Typ hyreskontrakt med finstilta paragrafer om kraftiga hyreshöjningar efter viss tid.
Citera
2024-11-02, 12:06
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nej, alltså, min fråga handlade inte om just Kista äng. Jag undrade om det även finns luriga kalkyler vad gäller hyresrätter. Typ hyreskontrakt med finstilta paragrafer om kraftiga hyreshöjningar efter viss tid.

Nej, de dyra hyresrätterna får ju normalt lägre hyreshöjningar än övriga beståndet. Samtidigt blir ökningarna ändå stora i kronor eftersom grundhyran är så hög.
Citera
2024-11-02, 12:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Visst händer det saker där men inte på en nivå som på allvar påverkar läget. Vi ska inte glömma att Kista Galleria är centrum i Järva. Det ligger växlingskontor där (2-3 stycken tror jag) och olika kriminella figurer uppehåller sig där. Det är en konsekvens av att vara centralort i Järva. Dock är Kista inte ett utsatt område (och har aldrig varit det) och de flesta brott involverar personer som bor på andra ställen i närområdet.
Du har rätt i att det inte är klassat som utsatt område. Och för det mesta är det ju lugnt. Men det hämder trots allt en del då och då, och folk som letar lägenhet för att sätta bo kanske funderar både över det och över risken för nya rånvågor och väljer ett annat område om de har möjlighet.

Dagtid är det väl inga problem i Kista, men att komma hem med sista T-banan och gå själv genom området kanske inte alltid är så jättemysigt. Har en familjemedlem som blev jagad av ett mindre gäng i närheten av T-banan för en del år sedan (hon hann undan). Det spelar ingen roll hur lugnt det är nu, hon kommer aldrig ens att fundera på att bosätta sig där.
Citera
2024-11-02, 12:21
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Du har rätt i att det inte är klassat som utsatt område. Och för det mesta är det ju lugnt. Men det hämder trots allt en del då och då, och folk som letar lägenhet för att sätta bo kanske funderar både över det och över risken för nya rånvågor och väljer ett annat område om de har möjlighet.

Dagtid är det väl inga problem i Kista, men att komma hem med sista T-banan och gå själv genom området kanske inte alltid är så jättemysigt. Har en familjemedlem som blev jagad av ett mindre gäng i närheten av T-banan för en del år sedan (hon hann undan). Det spelar ingen roll hur lugnt det är nu, hon kommer aldrig ens att fundera på att bosätta sig där.

Det är inga problem med att röra sig i Kista på konstiga tider. Jag har gjort det ganska mycket. Dock är arbetsområdet generellt väldigt öde på kvällar och helger. Det skulle behövas mer bostäder och liv generellt för att bli mer attraktivt.
Citera
2024-11-02, 13:38
Medlem
Citat:
Här listar jag några av de problem som förekommit de senaste åren:

(FB) Är Kista tid över som Svenska "silicon valley"?

I stadsdelarna runt Kista bor det nästan 35 000 personer. Jämför du med en annan lika stor stadsdel i Stockholm så sticker inte Kista ut.
Citera
2024-11-02, 13:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
I stadsdelarna runt Kista bor det nästan 35 000 personer. Jämför du med en annan lika stor stadsdel i Stockholm så sticker inte Kista ut.
Det varierar. Jämför man med en utsatt förort är Kista lugnt. Jämför man med t ex Norra Djurgårdsstaden, Gärdet, Östra Östermalm, Enskede m fl så är Kista stökigt.
Citera
2024-11-02, 17:01
Medlem
Citat:
Det varierar. Jämför man med en utsatt förort är Kista lugnt. Jämför man med t ex Norra Djurgårdsstaden, Gärdet, Östra Östermalm, Enskede m fl så är Kista stökigt.

Östermalm har ungefär lika många invånare som Kista med kringliggande förorter. Östermalm är tveklöst stökigare än Kista.
Citera
2024-11-03, 17:02
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Det är inga problem med att röra sig i Kista på konstiga tider. Jag har gjort det ganska mycket. Dock är arbetsområdet generellt väldigt öde på kvällar och helger. Det skulle behövas mer bostäder och liv generellt för att bli mer attraktivt.

Jag vet inte var du bor, men Kista ses av de flesta som ett piss-ställe. Få skulle tänka sig flytta dit om det vore alternativet om man hade "chansen" att flytta till Stockholm. De flesta skulle avstå helt istället.
Citera
2024-11-03, 17:33
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag vet inte var du bor, men Kista ses av de flesta som ett piss-ställe. Få skulle tänka sig flytta dit om det vore alternativet om man hade "chansen" att flytta till Stockholm. De flesta skulle avstå helt istället.

Vet inte riktigt var du fått det ifrån. Att bo i lägenhet i Kista verkar väl sådär. Inte så att det är något stort problem med det men miljön är ganska trist. Ganska stora delar av Kista består av radhusområden och där vet jag inte om det skulle vara några problem med att bo. Man får väl värdera själv om man vill betala väldigt mycket extra för att ha nära till en "helvit" skola. Det är väl den möjliga nackdel som finns med att bo just där. Ytterstaden mer generellt är annars ganska blandad. Om vi tittar på Spånga, Vällingby eller Sollentuna så finns en hel del områden med ganska blandad befolkning. Vill man slippa det blir det genast betydligt dyrare. Det är knappast så att specifikt Kista skiljer sig markant från något av de andra områdena med liknande socioekonomisk profil.
Citera
2024-11-03, 17:46
Medlem
Tittar man på vakanser, dvs lediga kontorsutrymmen så ligger Kista på 19% medan Solna Business Park ligger på 21%.

I övriga områden i Stockholm ligger vakanserna på betydligt lägre nivåer mellan 3-12%.

När man redan ligger högt i vakanser såklart det blir riktigt tufft om ett större företag väljer att flytta på sig.

Nu verkar Ericsson delvis förneka att de ska flytta, eller så är det en process som tar väldigt lång tid att få tag på rätt lokaler och så vidare, så den här tråden kan få vänta väldigt länge innan vi vet ifall Kista tappar sin status som "silicon valley".
Citera
2024-11-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tittar man på vakanser, dvs lediga kontorsutrymmen så ligger Kista på 19% medan Solna Business Park ligger på 21%.

I övriga områden i Stockholm ligger vakanserna på betydligt lägre nivåer mellan 3-12%.

När man redan ligger högt i vakanser såklart det blir riktigt tufft om ett större företag väljer att flytta på sig.

Nu verkar Ericsson delvis förneka att de ska flytta, eller så är det en process som tar väldigt lång tid att få tag på rätt lokaler och så vidare, så den här tråden kan få vänta väldigt länge innan vi vet ifall Kista tappar sin status som "silicon valley".

1. Ifall Kistas "status som Sveriges Silicon Valley" är avhängigt av Ericsson, så är den tiden redan över för Ericsson är helt passé i teknik och nuförtiden bara ett "5-30 år efter marknaden bolag".

2. Sverige har alltså inget Silicon Valley längre och KTHs studenter i Kista kan inte ens programmera en drivrutin för mobiltelefon och övriga bytes affärer med Bill Gates och Microsoft handlar mest om politik, Bill Gates är snäll och låtsas köpa något svenskt bolag för 1 miljard mot att staten köper prylar av Bill Gates för 5 miljader.

3. Kistas framtid som "Silicon Valley" är alltså borta sedan typ 1990-talet då alla riktiga ingenjörer såldes eller sparkades och drog till Kina eller USA för att arbeta för Huawei eller Amerikanska bolag.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in