Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-07-10, 00:03
  #1
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag har vanligtvist druckigt mellanmjölk, men senaste veckorna har jag börjat med den gröna 3 procentiga mjölken, den fetaste alltså.
Och självklart kom ökviktningen på köpet då jag dricker rätt mycket mjölk.

Nu ska jag gå ner nåt kilo i vikt men vill dricka lika mycket mjölk, så ska köra lättmjölk nu.

Är allt samma förutom fettmängden?
Jag tränar flera gånger i veckan så det är inte att jag inte rör på mig som är orsaken till viktökningen.
Citera
2022-07-10, 00:10
  #2
Medlem
Arbetsskyggs avatar
Hur fan kan du gå upp i vikt av att dricka mjölk? Det måste handla om gram...
Citera
2022-07-10, 00:12
  #3
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har vanligtvist druckigt mellanmjölk, men senaste veckorna har jag börjat med den gröna 3 procentiga mjölken, den fetaste alltså.
Och självklart kom ökviktningen på köpet då jag dricker rätt mycket mjölk.

Nu ska jag gå ner nåt kilo i vikt men vill dricka lika mycket mjölk, så ska köra lättmjölk nu.

Är allt samma förutom fettmängden?
Jag tränar flera gånger i veckan så det är inte att jag inte rör på mig som är orsaken till viktökningen.

Förutom fettmängd tycker jag det är stor skillnad på smak, men det är väl att se som en vanesak vad man tycker är godast.

Men... Och det är ett stort men... Dricker du så pass mycket mjölk att du går upp i vikt av det trots att du tränar (även om du inte tränat) bör du dra ner ordentligt om du inte vill drabbas av benskörhet på äldre dar. Låter dock otroligt att mjölken enkom är orsaken till viktökningen.
__________________
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-07-10 kl. 00:14.
Citera
2022-07-10, 00:16
  #4
Medlem
Adonis.s avatar
Ju fetare mjölk desto bättre imo.

Det finns ju annat som toppar formen så att säga, så man behöver inte vara orolig liksom att gå upp i vikt. Hehe Man blir starkare med fet mjölk, bättre tryck.
Citera
2022-07-10, 00:33
  #5
Medlem
Lite off topic men vilken del av landet bor du i?

Mjölk på 3% har jag bara sett med röd färg i Småland, Värmland & Göteborg. Grön färg är 1,5% och blå är 0,5%
Citera
2022-07-10, 00:36
  #6
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har vanligtvist druckigt mellanmjölk, men senaste veckorna har jag börjat med den gröna 3 procentiga mjölken, den fetaste alltså.
Och självklart kom ökviktningen på köpet då jag dricker rätt mycket mjölk.

Nu ska jag gå ner nåt kilo i vikt men vill dricka lika mycket mjölk, så ska köra lättmjölk nu.

Är allt samma förutom fettmängden?
Jag tränar flera gånger i veckan så det är inte att jag inte rör på mig som är orsaken till viktökningen.

Mellanmjölk brukar vara 1,5%. Hela poängen med att kalla den mellan.

Hur mycket mjölk dricker du per dag?
Citera
2022-07-10, 04:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Förutom fettmängd tycker jag det är stor skillnad på smak, men det är väl att se som en vanesak vad man tycker är godast.

Men... Och det är ett stort men... Dricker du så pass mycket mjölk att du går upp i vikt av det trots att du tränar (även om du inte tränat) bör du dra ner ordentligt om du inte vill drabbas av benskörhet på äldre dar. Låter dock otroligt att mjölken enkom är orsaken till viktökningen.

Hmm, benskörhet beror på kalciumbrist, mjölk innehåller mycket kalcium, samt att skelettet rent naturligt blir hårdare och sprödare med åren. En bebis har i princip ett väldigt mjukt och tåligt skelett men med åldern blir det sämre.

Att dra ned på mjölkkonsumtionen är direkt kontraproduktivt avseende benskörhet. Benskörhet behandlas med injektioner av kalcium. Kom ihåg att fluor motverkar upptaget av kalcium, därför innehåller inte tandkräm för små barn fluor.

Drick fet mjölk dagligen men som med allt, måttlighet. Måttlighet är en dygd enligt stoicismen.

Mvh,
Benelli
Citera
2022-07-10, 07:08
  #8
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benelli
Hmm, benskörhet beror på kalciumbrist, mjölk innehåller mycket kalcium, samt att skelettet rent naturligt blir hårdare och sprödare med åren. En bebis har i princip ett väldigt mjukt och tåligt skelett men med åldern blir det sämre.

Att dra ned på mjölkkonsumtionen är direkt kontraproduktivt avseende benskörhet. Benskörhet behandlas med injektioner av kalcium. Kom ihåg att fluor motverkar upptaget av kalcium, därför innehåller inte tandkräm för små barn fluor.

Drick fet mjölk dagligen men som med allt, måttlighet. Måttlighet är en dygd enligt stoicismen.

Mvh,
Benelli

Det finns mängder med studier som visar att överdriven mjölkkonsumtion ökar risken för benfrakturer. Jag vet inte om det finns några rekommendationer i Sverige idag kring hur mycket mjölk man bör dricka då frågan varit känslig i och med att livsmedelsverket under en väldigt lång period näst intill sålde in mjölk som en mirakeldryck mot bland annat benskörhet vilket stämmer om man dricker med måtta, I Finland rekommenderar myndigheterna att man ska dricka ca: 5-6dl mjölk per dag, varken mer eller mindre. Går man upp i vikt av sitt mjölkdrickande tar jag för givet att man dricker betydligt mer än så.

Här är en länk till en av de större studierna som gjorts i frågan: https://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015
Just denna studie visar på ökad benskörhet bland kvinnor vid överkonsumtion medans män tycks komma lindrigare undan. Det finns väldigt många studier som visar på mindre skillnad mellan könen men jag länkar denna studie eftersom det som sagt är en av de större som gjorts med 110.000deltagare. Frågan är som sagt smått kontroversiell i Sverige

Här är länk till en artikel av studien: https://foodpharmacy.se/2015/04/mjol...-starka-ben-2/ kanske lite enklare att förstå.
Citera
2022-07-10, 07:59
  #9
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Hur fan kan du gå upp i vikt av att dricka mjölk? Det måste handla om gram...

Mjölk innehåller 60 kcal/dl.
Coca cola innehåller 42 kcal/dl.

Så mjölk är mer energirikt än läsk.
Citera
2022-07-10, 09:37
  #10
Medlem
Gissar att du bytt vanor och då är det omöjligt att typ minnas hur du åt och rörde dig tidigare. Ät bättre och rör dig mer varje dag. Då går vikten ner. Men om du inte är påläst i ämnet så get mitt tips kanske inte mycket hjälp. Tyvärr, men utbilda dig så blir du duktig och kan påverka din hälsa desto mer.
Citera
2022-07-10, 11:13
  #11
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Mjölk innehåller 60 kcal/dl.
Coca cola innehåller 42 kcal/dl.

Så mjölk är mer energirikt än läsk.

Mjölk innehåller så mycket energi så den fungerar dåligt som törstsläckare , vatteninnehållet går åt att förbränna mjölken..
Citera
2022-07-10, 15:45
  #12
Medlem
Zilvios avatar
Träning, kost och kosttillskott --> Näring, kost och kosttillskott
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in