2025-01-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
de allra flesta freningar har haft fr lga avgifter och inte satt undan ngot fr underhll, fr att pumpa upp priserna.

Klla?
Citera
2025-01-03, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Klla?

Klla p vad?
Det r mnga BR-freningar som behver hja MYCKET...
Men det vill inte medlemmarna fr d sjunker vrdet.
Detta kommer bli intressant, kanske framfr allt i nya freningar dr inte allt ens blir slt.
Karlatornet i Gteborg skickar ju hela tiden erbjudande om lgenheter, varfr r inte alla slda?

Hur pverkas en frening av 5-10 % vakanser???
De fasta avgifterna r ju det de r...
Citera
2025-01-03, 21:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
helt fel. hyresrtt r billigare alltid.
Nej, inte i mitt fall, det kan jag garantera dig. Och det finns mnga, mnga som jag drute. Att hyra motsvarande lgenhet som jag bor i nu kostar tre gnger s mycket som jag betalar i avgift och den har femtubblats i vrde p 20 r... Dessutom r det ett bttre lge, lugnare omrde etc. och det r ocks vrt ngot.
Senast redigerad av Karman 2025-01-03 kl. 21:18.
Citera
2025-01-03, 21:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
de allra flesta freningar har haft fr lga avgifter och inte satt undan ngot fr underhll, fr att pumpa upp priserna.
Stmmer inte alls. Du r full av felaktiga kunskaper. De flesta freningar har planer fr tekniskt underhll och fonderar pengar fr detta ndaml. Sen finns det natruligtvis sorgliga undantag och det r dessa media i sin sensationsiver fokuserar p.
Citera
2025-01-03, 21:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Klla p vad?
Detta kommer bli intressant, kanske framfr allt i nya freningar dr inte allt ens blir slt.
Karlatornet i Gteborg skickar ju hela tiden erbjudande om lgenheter, varfr r inte alla slda?

Men Karlatorndet r ju en helt ny fastighet och svr att ta som exempel. Klart att folk drar sig fr att kpa dessa dyra lgenheter, ven om de ligger i en intressant byggnad. Nya freningar (finns vl ven garlgenheter i Karlatornet?) r alltid mer oskra en ldre inkrda och vlsktta freningar.
Citera
2025-01-03, 23:04
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Skulle sga att ni bda har rtt, fast p olika tidsintervall. Om vi pratar lgh.

Hyresrtt r billigare p kort sikt, frutsatt att du kan f tag i ett hyresreglerat frstahandskontrakt. I instegsskedet och dom frsta, sg 5-10 ren, p bostadsmarknaden r ofta rnta+avgift hgre n motsvarande (hyresreglerad) hyra.

Sedan ns ofta ngon break even, hyrorna kar oftast mer n avgifterna + att ln amorteras ner ver tid. I realiteten har bostadsgare ocks ofta draghjlp av den nominella vrdekningen, vilket ver tid drar ned den hypotetiska skuldkvoten (du fr bttre lnevillkor). Sedan r gt boende oftast de bttre alternativet resten av livet, pga att det r billigare p sikt.

S summerat:
Hyresrtt = bra p kort sikt.
Bostadsrtt = billigare ver tid.

Hr har vi ett inlgg som jag kan ge fullt medhll och bsta betyg!

/
Citera
2025-01-03, 23:06
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Klla p vad?

Vid Nyprodution s str BYGGHERREN fr ansvaret till den nybildade BRF i vanliga fall 2r med de avgifter som de bostderna "kostar".
I vissa fall nda till dess ngon flyttat in, s BRF har ingen eller minimal risk.

/
Citera
2025-01-04, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vattentta skott r det sannolikt inte som du sger men i slutndan s genomfr politikerna det de har lust med oavsett vad de olika instanserna pstr. Finns tonvis av reformer som genomfrts av politikerna trots att alla instanser sgat dem lngs fotknlarna.

I det hr fallet r det ett vallfte och ven oppositionen har ju flrtat rejlt med att ltta p reglerna fr boln s ingen jvel kommer sga emot

haha, idioten flanders r tillbaka.
som pushade mnniskor att kpa p toppen av marknaden 2021

Sedan nr fljer politikerna vallftena? De har i princip gtt emot varenda lfte de gick till val p.
Citera
2025-01-04, 07:03
Medlem
Mnsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Sedan nr fljer politikerna vallftena? De har i princip gtt emot varenda lfte de gick till val p.
Finns det allts mnniskor som gjort sina bostadsinkp baserade p rekommendationer i denna trd? Hpnadsvckande i s fall. r du en av dem?
Senast redigerad av Mnsan 2025-01-04 kl. 08:01.
Citera
2025-01-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc

Visa ett inlgg dr jag gjort det, pajas. Du r som Goebbles och anser att om du upprepar en lgn tillrckligt ofta s blir den sann
Senast redigerad av flanders 2025-01-04 kl. 08:19.
Citera
2025-01-04, 09:03
Medlem
Citat:
Visa ett inlgg dr jag gjort det, pajas. Du r som Goebbles och anser att om du upprepar en lgn tillrckligt ofta s blir den sann

Seris frga: Hur ser du p en vikande efterfrga p grund av att befolkningsmngden inte kar lngre, kanske till och med minskar. Speciellt barnafdandet minskar och de r en grupp som r mycket viktig fr att hlla uppe priserna
Citera
2025-01-04, 09:16
Medlem
Citat:

Jag var dr.
Du och jag debatterade mycket och du hvdade hur bostadsmarknaden var en mycket bttre investering n aktier till exmpel.
Det gick ju bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in