Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Fast om din erfarenhet är att tvångsvård inte funkar. Varför tycker du Pia ska få tvångsvård? om det ändå inte kommer hjälpa henne bli frisk.
Jag vet absolut att det finns problem inom lagen, och inom vården.
Var har jag sagt att Tvångsvården inte fungerar ? Du missförstår.
Vården är bra när folk är där när det är som mest akut men man släpas dit för sent och släpps ut alldeles för tidigt. Det största problemet är att det finns inget mellan full frihet eller tvångsvården på en avdelning . Det finns en del men mycket är frivilligt och bygger på att personen faktiskt själv är delaktig men så är det nästan aldrig (Dom är ju skvatt galna så).
Det krävs ganska mycket för att en peson ska få vård med tvång men är hemma. Exempelvis att personen blir dömd för hot och misshandel. ofta har det då gått väldigt långt och ofta är det vård som personen borde haft för över tio år sen.
Lägg därtill att det är en överdriven tystnadsplikt runt dessa personer. Anhörig får inte veta ett skit. man kan exempelvis ringa till sjukhuset för att föröka ta reda på om personen ens är där men dom får inte säga något alls. Eller om personen flyttar till annan kommun då vet ingen att det bor en skvatt galen människa där. Socialen får inte ringa till den nya kommunen för att tala om att nu har ni en ny att hålla koll på och ni ska kanske gå dit och knacka på. Vissa tar ju mot hjälp periodvis om läget är rätt men söker inte själv upp den hjälpen.
Allt nog för att spara så mycket pengar det går, grannar anhöriga och vilt främmande människor får ta smällen ute i samhället. Sen har vi tja säg Polis som i bland ska åka och med tvång brottas med dom här som inte duschat, skitit på sig, och som spottar bits och klöser och gör allt mörjigt som att kasta avföring. Spotta och bita och dessutom hota med att vara bärare av sjukdom är inte ovanligt.
Bara en sån sak att personen får sig en spruta då och då med medicin kunde gjort att vi slipper allt det här, vi anhöriga slipper oroa oss.
Det är det jag menar när jag säger att vården inte fungerar. och det här är bara en liten del av det. Uppe på det här är den en jävla röra, det sparas pengar och inget fungerar. personal flyr med mera med mera.
Som sagt var Pia är inte unik på något sätt alls överhuvudtaget.