Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-08-23, 09:38
  #25
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?
Hela människans evolution har byggt på en grupp-tillhörighet. Vi är helt avhängiga av att klassa in folk i "vi och dem". I tidernas begynnelse var det ett sammansvetsat gäng på 30-100 personer som kallade omkring, där man var "vi" och alla andra "dem". Nu finns inte dessa grupper längre så vi skapar egna virtuella "vi och dem", där man söker folk med samma värderingar som man själv för att skapa "vi" så att man kan ha ett "dem" att ha som motpol.
Citera
2022-08-23, 10:11
  #26
Medlem
Jag personligen tror att många som det har nämnts tidigare i tråden, att många är väldigt hjärntvättade. Har personligen varit med om att speciellt kvinnor (men även män), blir helt hysteriska när man inte ser omvärlden som dem gör. Speciellt på vänster kanten, det är mer eller mindre i par med att spräcka en person som lider av schizofreni dess verklighets uppfattning.

Det kan vara väldigt underhållande att se på.
Citera
2022-08-23, 10:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Demokratin och samhället är överens om att lagar gäller och ska följas. Om man begår brott så är det förståeligt att många tycker att det är fel och säger till, försöker förhindra, rätta eller sätta fast brottslingar.
Men varför har många även så svårt när det gäller andra människors ibland avvikande moraluppfattningar, värderingar, inställningar, handlingar och åsikter om dessa skiljer sig från deras egna synpunkter och beteenden?

Varför är många så brydda om hur andra väljer att tycka, göra och leva? Vad har folk med saken att göra? Varför så mycket intolerans och ofta liten acceptans?

Beroende på var i Sverige man bor och ibland även var man jobbar så är den sociala kontrollen olika stor. På en mindre ort är det jobbigare att försvara sina från majoriteten avvikande åsikter och levnadsval medans det i ett större samhälle är större chans att du inte är ensam.
Citera
2022-08-23, 11:03
  #28
Medlem
PW-Gerssons avatar
Jag tror det handlar mycket om samtidens föreställning om att alla måste ha en åsikt om allt hela tiden. Det har blivit eftersträvansvärt att vara en åsiktsmaskin. Det är en jävla massa tyckande nuförtiden. Mycket snack och lite verkstad. Alla har en föreställning om att just deras åsikter är viktiga och unika samtidigt som de även tar för givet att alla andra vill/ska/måste få ta del av dem.
Tillgängligheten till massans åsikter via informationsflödet och allas möjlighet att berätta vad de tycker via diverse influencerkanaler har gett många en tro om att deras åsikter är önskvärda och unika. Sen får vissa en känsla av makt när de får tycka något, när de får tillrättavisa någon. Det ger dem ett sammanhang, en känsla av att de betyder något, kanske betyder de till och med mer än någon annan.

Missförstå mig rätt, alla får tycka exakt vad de vill men ibland skulle ett visst mått av introspektion, impulskontroll och självrespekt vara önskvärt.
Citera
2022-08-23, 11:04
  #29
Medlem
Carvaljes avatar
Visst till era kommentarer.. Människan är sådan och det bygger på evolution och hur samhällen alltid varit uppbyggda. Men jag tycker att det är skamligt och lågt.
Jag kände mig så förbannad att jag tänkte skriva hot. Men jag avstod och tänkte förlåt människan för hon vet inte bättre.
Citera
2022-08-23, 11:55
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Då är det alltså fritt fram för alla att på envars subjektiva grunder göra allt som står i vår makt att mobba, stöta ut varandra och allt annat som ingår i att påverka?

Är det enligt dig fritt fram för mig göra detsamma mot allt jag kan anse om dina åsikter? Tycker du att det är okej eller konstaterar du bara att det är så?
Mobba, nej. Stöt ut, nej. Diskutera, argumentera, ifrågasätta, Ja. De allra flesta av våra åsikter och värderingar grundar sig på subjektiva grunder och egna erfarenheter. Nu vet jag också att vissa upplever ifrågasättande och motargument som mobbing, då brukar det vara svårt att överhuvudtaget diskutera.
Citera
2022-08-23, 12:08
  #31
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Jag respekterar åsikter och gläds åt trådens analyser, kommentarer och förklaringar. Jag behöver dock veta om merparten av vanligt folk är för att det ska vara gruppanda och åsiktskorridorer som styr, eller inte.
Vem ska bestämma mellan lagen och gruppmentaliteter? Jag är intresserad av att veta. Hur får jag reda på hur det är?

Brukar inte gruppmentaliteter bli norm, vilket i sin tur styr våra lagar?
Det här torde dock vara påverkat av vilka gruppmentaliteter det rör sig om. Olika grupper kan ha olika mycket makt och olika mycket förmåga att styra ut sina åsikter, göra sig hörda osv., genom exempelvis ägande av instanser i vilken deras åsikter förs fram.
Citera
2022-08-23, 12:13
  #32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Särskilt svenskar tycker jag är ovanligt egocentriska, brydda om att tillrättavisa och lägga näsan i blöt i saker som inte angår dem.

Varför är många svenskar så?
Det är du ensam om. Förmodligen har du aldrig bott eller knappt varit utanför landets gränser.

Svenskar är i jämförelse med andra folk väldigt tillbakadragna och låter varandra vara i fred.

Ryssar på landsbygden har liknande mentalitet, men inte många andra.
Citera
2022-08-23, 21:23
  #33
Medlem
Think-Twices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carvalje
Jag respekterar åsikter och gläds åt trådens analyser, kommentarer och förklaringar. Jag behöver dock veta om merparten av vanligt folk är för att det ska vara gruppanda och åsiktskorridorer som styr, eller inte.
Vem ska bestämma mellan lagen och gruppmentaliteter? Jag är intresserad av att veta. Hur får jag reda på hur det är?

Tråden stannade av,, men försöker fylla i med egen tankegång.

Om gruppen är enhällig så ser jag inte problemet, däremot om delar av gruppen är missnöjda bör man ta upp det till ytan genom att gå till roten av missnöjet, metoden åsiktskorridor är en rutten metod som främst våra svenska medier allierande med våra styrande sysslar med för att hålla borta meningsmotståndare.

Svårare när varannan, 70% eller 99 av 100 var går gränsen när man gör lag kan inte jag svara på.

Jag lever efter devisen, sköt dig själv och skit i andra på det jag själv inte kan påverka, som om om folk vill syssla med olagligheter tex röka gräs eller köra i 120 på 110-väg struntar jag i det då det inte påverkar mig. Med tillägget att jag faktiskt ibland hjälper andra men det efter att jag först har sopat framför egen dörr.

Kan du inte utveckla vilket ämne eller situation som fick dig att gå igång och skapa denna tråd? Eller är det bara ett allmänt folkförakt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in