Citat:
Ursprungligen postat av
RAGGEBALLE
Hej
Efter att ha haft semester i tre veckor så har jag kommit underfund med att jag inte orkar jobba längre. 7-16 jobb känns som att man slösar bort livet. Vill tillägga att jag är 32 år och alltid känt samma sak. Andra kommer en halvtimme innan vi ska börja jobba och har med sig frukost och matlåda varje dag. Men jag orkar aldrig tänka på sånt. Vill hellre gå på akassa ett tag. Vad tycker ni jag ska göra?
Det finns alternativ. Det finns utvägar. Jag har själv valt en sådan alternativ livsstil vilket gjort att jag sluppit jobba de senaste 14 åren. Som alltid har våra val konsekvenser och en sådan konsekvens är att du måste ge upp materiellt överflöd. Om det inte är ett problem för dig så är det positivt. Vi behöver inte bilar och villor med swimmingpool och resor till Bali all inclusive för att vara kompletta människor.
Ett annat hinder för många är att du kommer att bli utstött ur "flocken". Människor är simpla varelser och de flesta är flockdjur. Den som inte "gör rätt för sig" (dvs deltar i det organiserade slaveriet) kommer att ifrågasättas, hånas och baktalas. Det är också väldigt personligt hur det påverkar människor. Mig har det aldrig stört eftersom jag inte är kollektivist och betraktar både mig själv och världen ur ett helikopterperspektiv. Andra kan tycka att det är jobbigt att inte bli accepterad för den man är, det är olika.
Vad jag vill ha sagt är att din tillvaro är ett resultat av de val du gör. Du kan välja annorlunda men samtidigt som du tjänar frihet och självbestämmande så förlorar du andra saker. Du måste fråga dig själv vad du värderar mest, friheten att vara dig själv och inte behöva vara rädd för repressalier för att du är du eller friheten att kunna dra kortet i baren i Thailand en vecka om året när din chef slackar på repet en aning? Det är olika hur människor tänker där.
Sedan är det givetvis inte alla som klarar av oändlig frihet. Många människor behöver scheman och riktlinjer i livet för att inte förfalla i alkoholism och apati. Det är också något man måste ta reda på om sig själv, hur man fungerar som sin egen chef. Det är svårt att hinna göra det på ett par-tre veckors semester. Prova att vara mellan två jobb något år eller så, då blir du snart klar över om du har några intressen på allvar eller om du hemfaller åt TV-tittande så fort repet slackar en aning.