Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-08-30, 08:41
Bannlyst
Hej

Efter att ha haft semester i tre veckor så har jag kommit underfund med att jag inte orkar jobba längre. 7-16 jobb känns som att man slösar bort livet. Vill tillägga att jag är 32 år och alltid känt samma sak. Andra kommer en halvtimme innan vi ska börja jobba och har med sig frukost och matlåda varje dag. Men jag orkar aldrig tänka på sånt. Vill hellre gå på akassa ett tag. Vad tycker ni jag ska göra?
Citera
2022-08-30, 08:41
Medlem
Bassplays avatar
Börja med att kolla om du kan gå ner i timmar?
Citera
2022-08-30, 08:43
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAGGEBALLE
Hej

Efter att ha haft semester i tre veckor så har jag kommit underfund med att jag inte orkar jobba längre. 7-16 jobb känns som att man slösar bort livet. Vill tillägga att jag är 32 år och alltid känt samma sak. Andra kommer en halvtimme innan vi ska börja jobba och har med sig frukost och matlåda varje dag. Men jag orkar aldrig tänka på sånt. Vill hellre gå på akassa ett tag. Vad tycker ni jag ska göra?

Förstår din känsla. Raka veckor är verkligen själadödande. Jag jobbar obekvämt/oregelbundet sedan flertalet år tillbaka. Skönt att vara ledig mitt i veckan och varannan helg.

Kanske dock inte är möjligt inom ditt gebit?
Citera
2022-08-30, 08:49
Medlem
Emellies avatar
Gå på a-kassa ett tag? Ja, det kan du väl göra, men sen då?
Citera
2022-08-30, 08:52
Medlem
Belters avatar
Byt jobb, få andra arbetskamrater och miljöombyte. Gör ditt jobb på ett annat sätt? Som fattig knegare måste hyran in så att kunna bita ihop är ett måste.
Citera
2022-08-30, 08:56
Medlem
Peterheterhans avatar
Jag har känt samma sak ända sedan grundskolan. Min plan har alltid varit att bli självförsörjande, men utan att kunna behålla ett jobb(arbetslös((vara parasit, sysslolösa)) är
även det själsdödande) har det varit svårt att uppnå det. Nu är jag i din ålder och jag kan äntligen spara pengar, läser och praktiserar att bli självförsörjande. Mitt mål är att ha en bar i Colombia där jag kan odla lite gräs samt mat och bara njuta till min dödsbädd.

Detta är min lösning, alla har olika. Men har jag ett hus med ett stort trädgårdsland kan jag säga till det där hamsterhjulet att dra åt helvete. Huset blir som mina "fuck off money".
Citera
2022-08-30, 08:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Var och varannan bär väl på den känslan. Men du kan vara lugn. Den kommande depressionen kommer få dig att önska det du har idag.

Jag vill inte döda din dröm men det man faktiskt kan ändra är sin tanke kring arbete och livet...
Citera
2022-08-30, 09:03
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Hej

Så här ser systemet ut i Sverige.

Är det tråkigt, säkert, tryggt, jajamen.

Vill du ha mer action så tror jag Ukraina söker dig.
Citera
2022-08-30, 09:09
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Hej

Det finns alternativ. Det finns utvägar. Jag har själv valt en sådan alternativ livsstil vilket gjort att jag sluppit jobba de senaste 14 åren. Som alltid har våra val konsekvenser och en sådan konsekvens är att du måste ge upp materiellt överflöd. Om det inte är ett problem för dig så är det positivt. Vi behöver inte bilar och villor med swimmingpool och resor till Bali all inclusive för att vara kompletta människor.

Ett annat hinder för många är att du kommer att bli utstött ur "flocken". Människor är simpla varelser och de flesta är flockdjur. Den som inte "gör rätt för sig" (dvs deltar i det organiserade slaveriet) kommer att ifrågasättas, hånas och baktalas. Det är också väldigt personligt hur det påverkar människor. Mig har det aldrig stört eftersom jag inte är kollektivist och betraktar både mig själv och världen ur ett helikopterperspektiv. Andra kan tycka att det är jobbigt att inte bli accepterad för den man är, det är olika.

Vad jag vill ha sagt är att din tillvaro är ett resultat av de val du gör. Du kan välja annorlunda men samtidigt som du tjänar frihet och självbestämmande så förlorar du andra saker. Du måste fråga dig själv vad du värderar mest, friheten att vara dig själv och inte behöva vara rädd för repressalier för att du är du eller friheten att kunna dra kortet i baren i Thailand en vecka om året när din chef slackar på repet en aning? Det är olika hur människor tänker där.

Sedan är det givetvis inte alla som klarar av oändlig frihet. Många människor behöver scheman och riktlinjer i livet för att inte förfalla i alkoholism och apati. Det är också något man måste ta reda på om sig själv, hur man fungerar som sin egen chef. Det är svårt att hinna göra det på ett par-tre veckors semester. Prova att vara mellan två jobb något år eller så, då blir du snart klar över om du har några intressen på allvar eller om du hemfaller åt TV-tittande så fort repet slackar en aning.
Senast redigerad av Arbetsskygg 2022-08-30 kl. 09:13.
Citera
2022-08-30, 09:19
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det finns alternativ. Det finns utvägar. Jag har själv valt en sådan alternativ livsstil vilket gjort att jag sluppit jobba de senaste 14 åren. Som alltid har våra val konsekvenser och en sådan konsekvens är att du måste ge upp materiellt överflöd. Om det inte är ett problem för dig så är det positivt. Vi behöver inte bilar och villor med swimmingpool och resor till Bali all inclusive för att vara kompletta människor.

Ett annat hinder för många är att du kommer att bli utstött ur "flocken". Människor är simpla varelser och de flesta är flockdjur. Den som inte "gör rätt för sig" (dvs deltar i det organiserade slaveriet) kommer att ifrågasättas, hånas och baktalas. Det är också väldigt personligt hur det påverkar människor. Mig har det aldrig stört eftersom jag inte är kollektivist och betraktar både mig själv och världen ur ett helikopterperspektiv. Andra kan tycka att det är jobbigt att inte bli accepterad för den man är, det är olika.

Vad jag vill ha sagt är att din tillvaro är ett resultat av de val du gör. Du kan välja annorlunda men samtidigt som du tjänar frihet och självbestämmande så förlorar du andra saker. Du måste fråga dig själv vad du värderar mest, friheten att vara dig själv och inte behöva vara rädd för repressalier för att du är du eller friheten att kunna dra kortet i baren i Thailand en vecka om året när din chef slackar på repet en aning? Det är olika hur människor tänker där.

Sedan är det givetvis inte alla som klarar av oändlig frihet. Många människor behöver scheman och riktlinjer i livet för att inte förfalla i alkoholism och apati. Det är också något man måste ta reda på om sig själv, hur man fungerar som sin egen chef. Det är svårt att hinna göra det på ett par-tre veckors semester. Prova att vara mellan två jobb något år eller så, då blir du snart klar över om du har några intressen på allvar eller om du hemfaller åt TV-tittande så fort repet slackar en aning.

Hur har du lyckats ordna det så för dig? Är det någon form av bidrag eller liknande? Sådant verkar vara svårt att få om man inte kommer hit som asylsökande eller liknande. Hade det varit lätt att leva på bidrag så hade vi inte haft så många hemlösa tänker jag?
Citera
2022-08-30, 09:26
Medlem
Henriksss avatar
Berätta för din närmsta chef hur du känner.
Du behöver inte gå så djupt utan säg bara att du inte får tillräcklig återhämtning med två dagars ledighet. Föreslå 80% under en provperiod på 3 månader. Då jobbar du 4 dagar och sedan ledig 3 dagar. Stor skillnad mot 5-2.
Själv gjorde jag så och det är riktigt bra.
Lycka till!
Citera
2022-08-30, 09:31
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Det finns alternativ. Det finns utvägar. Jag har själv valt en sådan alternativ livsstil vilket gjort att jag sluppit jobba de senaste 14 åren.

Vad innebär det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in