Citat:
Ursprungligen postat av
starzkis
I Sverige? Du hittar inte många renodlade bodybuilders här.
Intressant dock att du kan se hur deras liv ser ut baserat på att dom befinner sig i ett gym.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnWicks
Antar du inte tränar på gym för du vill väl inte stämplas som en BB med låg IQ; även utanför FB?
Något tips från experten på hur man som BB ska se ut som en akademiker även på gymmet? Tar gärna emot tips även från de man minst skulle tro att man skulle fråga. Men du verkar vara en expert på torra onliners här på FB så ge mig nu ditt bästa svar.
Bodybuilding är en praktik som inte är förenlig med högre kallelser i livet. Det filosofiska värdet av stora muskler är föga redundant om man föds i ett hem där Maslows behovshiearki blir uppfyllt och man karvas fram i livet mot ett aktningsfullt syfte.
Titta på nobelpristagare. De har inga betydelsefulla muskler i sina kroppar, de bryr sig inte. Deras behov är fruktansvärt intakta. De har skyhögt värde för seratonin i kroppen på samma sätt som barn till akademiker lyckas bättre i skolan finns det även studier som visar på detta med behov tillmötta osv.
Det är ingen slump att läkarfamiljer existerar där rollen och rocken går i arv från generation till generation.
Behöver jag ens förklara mer?
Du kan knappt räkna på en hand av skjutjärns personer inom valfritt yrke (förutom träningssammanhang) som gymmar och ser ut som bodybuilders än mindre om vi tittar på högst i kompetenshiearkin bland läkare, jurister och STEM-yrken.
Du hittar ingen på NASA med 54cm biceps.
Bodybuilding är ett sätt för många som inte mår bra inombords att läka trauma som skett i sin barndom på ett eller annat sätt. Trauma är inte nödvändigtvis någon hemsk händelse utan kan vara en befäst mindre utvecklad del av hjärnan när ens förälder inte ger uppvaktning, när man blir åsidosatt av en förälder....anknytningsteorier högt och lågt nu och jag tror att jag börjar tappa er som inte läst klinisk psykologi nu, menmen. Fortsätt träna för all del men inbilla er inte att det är lika ädel sport som löpning.
Nu kommer ni säga, men vadå varför skulle bodybuilding och löpning ha olika värden? Alla gillar väl olika saker?
Trams.
Värde hierarkier är vad världen består utav. Ditt sätt att navigera dig själv och dina syften och behov i livet präglas starkt av genetik men även uppfostran. De människor som lyckas klättra i samhällspyramiden bäst och högst är bevisligen personer som tagit fasta på de flesta av värden inom personligheter som vi människor uppskattar och därigenom låtit sig ta fördel av detta i strävan mot toppen.
Och statistiskt modell för hur många som knäcker 140 kg i bänk som befinner sig högst upp i näringskedjan och är apex rovdjur i valfri område (förutom träning) så kommer det knappt finnas någon som tar över 100 kg i bänk - garanterar jag.