2022-10-14, 17:22
Medlem
ProfessionalOnlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Ryker ? Invnta foliehattarna frn L p mndag.

Lipa lite till s tar jag en xtra brs. Bara fr dig
Citera
2022-10-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
Det r faktiskt mycket mer pengar som frsvinner via de svenska oligarkerna. Skillnaden r rtt stor mellan cirka 11,6 miljarder i socialbidrag, och 342 miljarder som tillfaller de rika. Bda dessa behvs gras ngonting t. Tnk dig ALLA dessa pengar till polismyndigheten, skolan och vrden.

"Kostnaden fr den ekonomiska brottsligheten och oetiska finansiella affrsmodeller kan sammantaget uppskattas till cirka 316 miljarder.

Skattebrott, bokfringsbrott och ekonomiska bedrgerier kostar enligt Ekobrottsmyndigheten ver 100 miljarder per r.

r 2020 delades det enligt SCB ut 342 miljarder i kapital*inkomster utan krav p arbete eller motprestation. 95 procent av pengarna gick till de rikaste tio procenten, vilket motsvarar i genomsnitt 34 000 i mnaden i bidrag.

Vi betalade ut 11,6 miljarder i socialbidrag till cirka 340 000 individer under 2021, enligt Socialstyrelsen."
OK. Jag trodde att du enbart syftade p rika mnniskor som undgr beskattning genom att placera pengar i skatteparadis. Talar du om ekonomisk brottslighet totalt sett s r det ju en annan femma. Frhoppningsvis kommer punkt tv, kriminalitet, i Tidavtalet att f en viss effekt p den ekonomiska brottsligheten ocks men du har rtt i att det egentligentligen borde satsas mycket mer p att komma t detta gissel.
Citera
2022-10-14, 17:23
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Lutar t det hllet ocks, lgger i hgre vxel innan valet.
Ja, att man vill befsta samarbetet. Srskilt om S omvrderar sin instllning till SD och brjar uppvakta.
Citera
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Om t.ex. medborgarskapet givits p falska grunder?
Det r vl knt inom statsrtten: det spelar ingen roll hur eller varfr man ftt svenskt medborgarskap, s lnge man har det, s kan man inte bli frntagen det mot sin vilja.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag r inte hger men knner att dessa frslag r ju bra, nu ska vi se vad dom fr igenom.

Jag har redan ppekat det. 90% av dessa frslag skulle lika grna kunnat komma frn sossarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessionalOnly
Johan fljer resultatet i valet. Naturligtvis skall SD ha ha den strsta biten av kakan, L den minsta. r det ngon som har rvknullat L s r det vljarna. Skl p dig

Absolut ska SD ha den strsta biten av kakan.
Men L har ju fortfarande blivit rvknullade, och med det sagt ocks deras vljare.
L gr ju extrema eftergifter fr att f sitta i regeringen. Nstan pinsamt, men det talar ocks vldigt mycket om vad makt innebr. Med det inte sagt att de fr srskilt mycket makt, men en regeringspost innebr nd makt, p papperet.

Skl? Jod, jag sklar ocks
Jag r vertygad om att Sverige behver en ny vndning. Men man ska ocks vara vldigt medveten om att det r precis som Ulf sagt idag. Jag har sjlv sagt det i flera r..
. Det kommer ta flera r, flera mandatperioder, fr att f ndring. Reduktionsplikten har nmnt. Den justeras januari 2024.
Andra lagar inom t ex rttsvsende kan innebra flera r.
Att bygga krnkraftverk kanske 10 r.
Osv.

Det kommer att ta tid.
Hoppas folket har det med sig.
Citera
2022-10-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessionalOnly

Lipa lite till s tar jag en xtra brs. Bara fr dig
Skl. P mndag vaknar vi upp.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det har du frsts rtt i. Staffan Danielsson sitter dock inte lngre i riksdagen, och r dessutom numera kristdemokrat. Tror inte att det finns mnga bondefrbundare kvar i riksdagen.

Jag tror att C kommer att ska sig tillbaka hgerut, och att de kommer att samarbeta med den nya regeringen i sinom tid. Jag har svrt att se vart de annars ska ta vgen?
Citera
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Anser du att tiggeriet r ett stort samhllsproblem i Sverige?

Anser inte du att det r och har varit problem med zigenare som tigger?

Tiggeriet r deras bisyssla nr den huvudsakliga "inkomsten" r stlder.

Inte bara stadsbilden som blir frstrd utan ven de stllen de drar fram.

Toaletter lngs med vgar, rastplatser, skogar mm mm mm

Listan kan bli hur lng som helst p hur stort problem det r.

Nr de dessutom huserar inom vran sjukvrd i Sverige r nnu en bit av kakan.

De fr absolut inget gott med sig verhuvudtaget enligt mig och statskassan.

Du kanske har en helt annan sikt?

D tycker jag att du kan st fr dessa kostnader frn din egna plnbok eller din framtida pension.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, att man vill befsta samarbetet. Srskilt om S omvrderar sin instllning till SD och brjar uppvakta.
Precis, dom har insett att det r ett vinnande recept 😉
Citera
2022-10-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Absolut ska SD ha den strsta biten av kakan.
Men L har ju fortfarande blivit rvknullade, och med det sagt ocks deras vljare.
L gr ju extrema eftergifter fr att f sitta i regeringen. Nstan pinsamt, men det talar ocks vldigt mycket om vad makt innebr. Med det inte sagt att de fr srskilt mycket makt, men en regeringspost innebr nd makt, p papperet.

Skl? Jod, jag sklar ocks
Jag r vertygad om att Sverige behver en ny vndning. Men man ska ocks vara vldigt medveten om att det r precis som Ulf sagt idag. Jag har sjlv sagt det i flera r..
. Det kommer ta flera r, flera mandatperioder, fr att f ndring. Reduktionsplikten har nmnt. Den justeras januari 2024.
Andra lagar inom t ex rttsvsende kan innebra flera r.
Att bygga krnkraftverk kanske 10 r.
Osv.

Det kommer att ta tid.
Hoppas folket har det med sig.

Folket vill ha svar DENNA mandatperiod, annars...bye..bye !
Citera
2022-10-14, 17:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
En del av frslaget ser jag Ett nationellt tiggerifrbud ska utredas. I utredningens uppdrag ska ing att prva fr- och nackdelar med ett system med mjlighet till kommunala tiggerifrbud jmfrt med ett nationellt frbud. Utredningen ska, oavsett stllningstagande, lgga fram ett frfattningsfrslag som innebr tiggerifrbud i Sverige

Visst, men diskussionen gllde det hypotetiska scenariot att Anna Starbrink och eventuellt andra liberaler rstar emot just detta lagfrslag. Jag tror att de skulle ha lttare att svlja grnt ljus fr kommunala tiggerifrbud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in