Citat:
Ursprungligen postat av
blanks
Sen när hindrade bommar en stockholmscyklist senast?
Många cyklister ser trafikljus och exempelvis bommar nåt som bara gäller motorfordon.
Det är så majoriteten av stadscyklisterna fungerar. Skygglappar och totalt ignorera trafikregler.
-"Jag är Cyklist! Jag först! Allt och alla skall flytta på sig när jag kommer!".
Dessa individer med den här mentaliteten är relativt lätta att se: De trampar på med blick och näsa spikrakt framåt utan att ens ge en tillstymmelse att kolla omgivningen. De är inne i nån sorts tunnelseende-trans.
Att dessa individer också har svårt att förstå vad bom, ljud och ljus signaler är till för förvånar mig inte. De tror på riktigt att allt detta inte gäller dem.
Detta är en av anledningarna till att jag skulle vilja se cykelkörtkort för stadstrafik. Inte bara för cyklistens egen skull, utan även för allt och alla runtomkring som blir oskyldigt drabbade av detta beteende.
Sedan finns det två sub-grupper av dessa människor:
Gamla gubben/tanten: Gammeldags cykel som snirklar sig framåt i makligt hög takt. Äldre man eller kvinna är den som sitter på och "åker". Näsan spikrakt frammåt och skit i allt runtokring. Det fixar sig säkert.
Elitist-cyklisten: Extremdyr lättviktscykel som lätt kostar mer än en familjeSUV. Här är det extrem fart och banrekord som gäller. Nu är det Tour de France till jobbet. Måste slå chefens tidsrekord. Allt och alla skall flytta på sig annars JÄVLAR!!!!!