2022-09-27, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SjuLyktor
Det ligger knappast i det allmänna medvetandet att man förväntas avlägsna sig från broar på samma sätt som man bör från järnvägsövergångar. Skyltning om någon sådan regel saknas och du kan säkerligen ta dig över samma bro i åratal utan att uppleva en broöppning då många broar, även denna, endast öppnas inom fastställda tidsspann utanför rusningstrafik.

Ett kudos ska dock utfärdas till dig som undsätter oss andra genom att uppenbarligen själv följa regeln, även om det hela låter som en efterhandskonstruktion givet din kommentar om cyklister - som för övrigt är klyschig och förutsägbar men ej förvånande då ditt eget val av transportmedel till synes faller på pållar av sort större. Hörs vi dödliga där uppe?
Vadå klyscha? Cyklar själv i Stockholm var och varannan dag och tyvärr uppför sig majoriteten av de som cyklar som idioter.
Citera
2022-09-27, 17:19
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blanks
Sen när hindrade bommar en stockholmscyklist senast?
Många cyklister ser trafikljus och exempelvis bommar nåt som bara gäller motorfordon.
Det är så majoriteten av stadscyklisterna fungerar. Skygglappar och totalt ignorera trafikregler.
-"Jag är Cyklist! Jag först! Allt och alla skall flytta på sig när jag kommer!".
Dessa individer med den här mentaliteten är relativt lätta att se: De trampar på med blick och näsa spikrakt framåt utan att ens ge en tillstymmelse att kolla omgivningen. De är inne i nån sorts tunnelseende-trans.

Att dessa individer också har svårt att förstå vad bom, ljud och ljus signaler är till för förvånar mig inte. De tror på riktigt att allt detta inte gäller dem.

Detta är en av anledningarna till att jag skulle vilja se cykelkörtkort för stadstrafik. Inte bara för cyklistens egen skull, utan även för allt och alla runtomkring som blir oskyldigt drabbade av detta beteende.

Sedan finns det två sub-grupper av dessa människor:
Gamla gubben/tanten: Gammeldags cykel som snirklar sig framåt i makligt hög takt. Äldre man eller kvinna är den som sitter på och "åker". Näsan spikrakt frammåt och skit i allt runtokring. Det fixar sig säkert.
Elitist-cyklisten: Extremdyr lättviktscykel som lätt kostar mer än en familjeSUV. Här är det extrem fart och banrekord som gäller. Nu är det Tour de France till jobbet. Måste slå chefens tidsrekord. Allt och alla skall flytta på sig annars JÄVLAR!!!!!
Senast redigerad av Beta-Bum 2022-09-27 kl. 17:27.
Citera
2022-09-27, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Yes och den människan misslyckades - vilket förklarar varför polisen inlett förundersökning om "Vållande till kroppskada".

https://www.mitti.se/nyheter/cyklist...avQwVV1sQk1HQ/

Står ju folk där och kollar varenda dag, fattar inte hur man kan missa det, när det i princip, bortsett från att trycka på knappen "öppna bro" är det enda man har i uppgift att göra.
Tog tid innan det blev fastställt. Behövde polisen först läsa Flashback för att komma på den saken?

"Klockan kvart i fyra på söndagseftermiddagen"
Jämför tider nedan.

"– Hon landade på en plattform men kom undan med brutna ben. Hon hade änglavakt, säger Rebecca Landberg."
Sån jävla tur att det inte är sant!
Den där plattformen som det talas om är väldigt smal!
https://upload.wikimedia.org/wikiped...%282016%29.jpg
Kan inte vara annat än det som syns sticka ut på bild vid brofästet.
Då måste kvinnan hissats upp på något sätt till gångbanan.
Det här blir allt konstigare.

EDIT:
Plattformen är ungefär en meter bred uppskattar jag

Citat:
Ursprungligen postat av coli

Öppettider
Dagtid 1 maj till 2 oktober: 06.30-23.30
Fritidsfartyg
Danviksbron och Liljeholmsbron öppnar en gång i timmen, cirka halv (t.ex. någon gång mellan 11.29 och 11.35).”

https://www.stockholmshamnar.se/stockholm/brooppning/

Vad gjorde brovakten denna gång? Slumrat till? Suttit och porrsurfat?
Plötsligt blivit varse att öppningen är sen och glömt följa instruktionerna i stressen?

Citat:
Ursprungligen postat av ZimZimma
Som vi minns det stod personen grensle över cykeln, dock nära kanten/räcket så om synen inte sviker är det gångbanan.

Minns ni tidpunkten eller har den sparad på något sätt?
Hur länge tog det innan ni kunde passera?
Senast redigerad av ehehhas 2022-09-27 kl. 18:57.
Citera
2022-09-27, 18:52
Bannlyst
Någon som vet läget med cyklisten?
Citera
2022-09-27, 20:52
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HumpTower
Logiskt så borde kvinnan ha gjort minst en volt
innan hon nådde vattenytan, de dryga 5 meter.

https://sverigesradio.se/artikel/cyk...vid-brooppning

Det är nog högre än 5 meter från vägbanan ner till marken. Segelfri höjd är 12 m, skulle tippa att det är ungefär 2m från marken till vattnet, bredvid kanalen.
Senast redigerad av BosseBetong 2022-09-27 kl. 21:00.
Citera
2022-09-27, 21:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
"– Hon landade på en plattform men kom undan med brutna ben. Hon hade änglavakt, säger Rebecca Landberg."
Sån jävla tur att det inte är sant!
Den där plattformen som det talas om är väldigt smal!

Kan inte vara annat än det som syns sticka ut på bild vid brofästet.
Då måste kvinnan hissats upp på något sätt till gångbanan.
Det här blir allt konstigare.

Plattformen är ungefär en meter bred uppskattar jag

https://upload.wikimedia.org/wikiped...%282016%29.jpg

Tog mig friheten att korta ner och möbler om lite i citatet av ditt inlägg.

Efter att ha stirrat på bilden en stund skulle jag gissa att följande händelseförlopp skett:

Bron hade fortfarande inte öppnats helt utan var långsamt på väg upp, varvid det initialt skapas en ”glipa” i vägbanan som håller på att öppnas (vid vägbanans öppningskant längst till höger i bilden).
När cyklisten snabbt började cykla igen uppför vägbanan, som började luta, i riktning mot glipan dvs åt Nackahållet, föll hon ner i ”glipan” med cykeln.
Där landade hon troligen på den, som du påpekar, endast meterbreda kanten vid brofästet någon meter ovanför vattenytan. Brofästet hon landade på är rimligen det som finns längst till höger i bilden på Nackasidan. Hon befann sig på cykel- eller gångbanan närmast kameran i bilden och föll sannolikt ner på den högra delen av den meterbreda cementkanten under bron. Vid bropelaren närmast kameran längst till höger i bilden.
Sannolikt har ambulansfolket kunna ta sig dit under bron och rullat iväg henne på en bår.

Vilken enorm tur hon haft som inte slog ihjäl sig eller drunknade medvetslös i vattnet!

https://www.flashback.org/leave.php?...82016%2529.jpg
Senast redigerad av coli 2022-09-27 kl. 22:13.
Citera
2022-09-27, 22:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Diskuterade med en kvinnlig* cyklist i en annan tråd som lyssnar på musik/poddar i lurarna för att slippa höra trafiken. Den nivån. Misstänker att hon på bron delvis befann sig någon annanstans än i trafiken. Jesus.

*Ber om ursäkt för toxisk.

Ja, cyklisterna i innerstaden går onekligen från klarhet till klarhet. Inget förvånar längre i hur dumt de beter sig eller resonerar.

Stadslandskapet är i deras ögon till för cyklisterna och alla andra människor och fordon är statister i deras värld. Som om de är en odödlig figur på cykel i ett dataspel.
Därför är kanske många av dem också är mer bekväma med att som vanligt vid spelskärmen ha på sig sina hörlurar….

Helt obegripligt hur man kan vara så ouppmärksam och nonchalant så man stannar med cykeln uppe på en klaffbro och grensle över cykeln står och pillar länge med sin mobiltelefon utan att ägna en tanke åt att kontrollera om bommarna går ner och bron är på väg att öppnas igen.

I spelplanen på dataspelet fanns kanske inte en broöppning inprogrammerad….
Citera
2022-09-27, 22:50
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Var där under själva händelsen.

Kom dit (från södersidan) när bommarna var nere/sekunder innan bron öppnades.

Cyklisten stod stilla på bron med cykeln, närmre Nackasidan (cykeln vänd ditåt så antagligen på väg åt det hållet) och tog antingen bild in mot Hammarbykanalen eller tittade ned i mobilen utåt kanalen vid kanten.

Vi tänkte att det där ser fel ut.

En sekund senare börjar personer som var närmst på Nackasidan vifta och ropa för att påkalla uppmärksamhet. Personen ser och hör inte (förmodligen hörlurar i) och tror, eventuellt, att den står på rätt sida av bommen. Hursomhelst står personen fortfarande och kollar på mobilen/utsikten.

Sekunder efter det öppnas bron, personen som är några meter från öppningen panikar, hoppar på cykeln, cyklar rakt framåt några meter mot öppningen istället för tillbaka där mot södersidan dit det börjar luta.

Kollektivt tänker vi ”oh shit, men visst stannar personen innan kanten och håller fast i något istället”.

Tyvärr inte, utan personen cyklar rakt över kanten, vi på södersidan ser inte vad som händer när personen faller bakom kanten och blir totalchockade över det som sker.

Fallet gissade vi på 3m kanske utan att ha direkt synlighet från andra sidan, men räddningstjänsten har enligt nyheterna sagt 4-5m.

Det är ett UNDER att personen inte dog med tanke på:

1. Höjden på fallet i.o.m. att personen cyklade rakt fram över kanten och därefter föll ned över styret. Lär ha fallit med huvudet först (personen hade som tur var hjälm från det vi såg).

2. Att bron var öppen, hade lika gärna kunnat slå i huvudet på kanten av andra sidan och åka rätt ned i kanalen.

Personen borde köpa en trisslott och vara tacksam att den klarade sig undan lindrigt med lättare skador + en pinsam historia.
Tack
Citera
2022-09-28, 03:51
Medlem
Då var det alltså ännu en mobil-idiot som var så jävla upptagen med facebook att både öron och ögon var avstängda mot omvärlden. Förhoppningsvis har hon nu lärt sig en läxa och kommer aldrig mer förvänta sig att tjänstemän ska dadda henne genom vardagen. Den enda som förtjänar att åtalas för detta är hon själv.
Citera
2022-09-28, 12:12
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beta-Bum
Det är så majoriteten av stadscyklisterna fungerar. Skygglappar och totalt ignorera trafikregler.
-"Jag är Cyklist! Jag först! Allt och alla skall flytta på sig när jag kommer!".
Dessa individer med den här mentaliteten är relativt lätta att se: De trampar på med blick och näsa spikrakt framåt utan att ens ge en tillstymmelse att kolla omgivningen. De är inne i nån sorts tunnelseende-trans.

Att dessa individer också har svårt att förstå vad bom, ljud och ljus signaler är till för förvånar mig inte. De tror på riktigt att allt detta inte gäller dem.

Detta är en av anledningarna till att jag skulle vilja se cykelkörtkort för stadstrafik. Inte bara för cyklistens egen skull, utan även för allt och alla runtomkring som blir oskyldigt drabbade av detta beteende.

Sedan finns det två sub-grupper av dessa människor:
Gamla gubben/tanten: Gammeldags cykel som snirklar sig framåt i makligt hög takt. Äldre man eller kvinna är den som sitter på och "åker". Näsan spikrakt frammåt och skit i allt runtokring. Det fixar sig säkert.
Elitist-cyklisten: Extremdyr lättviktscykel som lätt kostar mer än en familjeSUV. Här är det extrem fart och banrekord som gäller. Nu är det Tour de France till jobbet. Måste slå chefens tidsrekord. Allt och alla skall flytta på sig annars JÄVLAR!!!!!

Mätte en cyklande idiot som i full fart förväntade sig att jag i bilen skulle stanna för honom långt borta på ett övergångsställe. Nej ingen cykelöverfart eller passage var det. Och han var dessutom långt borta när jag åkte över med bilen men han började gestikulera och till slut peka fingret.

Det stör mig enormt att så få cyklister vet om att de ska lämna företräde. Många kollar inte ens på bilisterna ifall de stannar in, utan kör på i tron att de har företräde. Liknande med dessa elsparkcyclar.
Citera
2022-09-28, 18:29
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Mätte en cyklande idiot som i full fart förväntade sig att jag i bilen skulle stanna för honom långt borta på ett övergångsställe. Nej ingen cykelöverfart eller passage var det. Och han var dessutom långt borta när jag åkte över med bilen men han började gestikulera och till slut peka fingret.

Det stör mig enormt att så få cyklister vet om att de ska lämna företräde. Många kollar inte ens på bilisterna ifall de stannar in, utan kör på i tron att de har företräde. Liknande med dessa elsparkcyclar.
Det är tyvärr en stor del av cyklister som inte har någon som helst kännedom om högerregeln än mindre skyltning och markeringar. Det är dem man ser ramla över broöppningar.
Citera
2022-09-28, 18:37
Medlem
Beta-Bums avatar
Citat:
Var där under själva händelsen.

Kom dit (från södersidan) när bommarna var nere/sekunder innan bron öppnades.

Cyklisten stod stilla på bron med cykeln, närmre Nackasidan (cykeln vänd ditåt så antagligen på väg åt det hållet) och tog antingen bild in mot Hammarbykanalen eller tittade ned i mobilen utåt kanalen vid kanten.

Vi tänkte att det där ser fel ut.

En sekund senare börjar personer som var närmst på Nackasidan vifta och ropa för att påkalla uppmärksamhet. Personen ser och hör inte (förmodligen hörlurar i) och tror, eventuellt, att den står på rätt sida av bommen. Hursomhelst står personen fortfarande och kollar på mobilen/utsikten.

Sekunder efter det öppnas bron, personen som är några meter från öppningen panikar, hoppar på cykeln, cyklar rakt framåt några meter mot öppningen istället för tillbaka där mot södersidan dit det börjar luta.

Kollektivt tänker vi ”oh shit, men visst stannar personen innan kanten och håller fast i något istället”.

Tyvärr inte, utan personen cyklar rakt över kanten, vi på södersidan ser inte vad som händer när personen faller bakom kanten och blir totalchockade över det som sker.

Fallet gissade vi på 3m kanske utan att ha direkt synlighet från andra sidan, men räddningstjänsten har enligt nyheterna sagt 4-5m.

Det är ett UNDER att personen inte dog med tanke på:

1. Höjden på fallet i.o.m. att personen cyklade rakt fram över kanten och därefter föll ned över styret. Lär ha fallit med huvudet först (personen hade som tur var hjälm från det vi såg).

2. Att bron var öppen, hade lika gärna kunnat slå i huvudet på kanten av andra sidan och åka rätt ned i kanalen.

Personen borde köpa en trisslott och vara tacksam att den klarade sig undan lindrigt med lättare skador + en pinsam historia.

Alla öppningsbara broar är antingen lokalövervakade (Oftast ett kontrolltorn bredvid/mitten av bron) eller fjärrövervakade. Broar får aldrig öppnas/stängas utan att en operatör finns tillgänglig (via fjärrvideolänk eller lokalt i brotornet). När något felar så skall den här operatören stoppa brorörelsen innan något händer. Likaså får broöppning/stängning inte påbörjas förrän allt är fritt från personer/båtar/fordon.

Vad är det som felade här? Såg inte operatören vad som var på väg att hända?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in