Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-05, 16:50
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Körkunskaperna är det ju lite si och så med:

https://www.tiktok.com/@macke_svenss...from_webapp=v1

Är väl vidare inte speciellt konstigt att många B-kortsförare inte kan byta däck själv då det med slanglösa däck och alufälgar är betydligt jobbigare utan diverse verktyg, än på äldre bilar med plåtfälgar och innerslang. Inte så enkelt att bara dunka lite med släggan och ta fram däckjärnen.

Byta Hjul däremot kan trots allt de flesta fortfarande,
Ja, det var dumt av Micke att parkera så nära Scanian. Vilket han skriver själv. Men ja, Robin borde sett att positionsljusen var mycket nära bilen bredvid och stannat.
Hjulbyte och lampbyte ingår inte i körkortsutbildningen numera men säger du att de flesta kan byta hjul och glödlampor så är det väl så.
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-05 kl. 16:56.
Citera
2022-11-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Hur mycket kan en sådan kosta?
En totalrenoverad El Camino runt 200 000 kanske om jag gissar lite.

Rätt så fränt med en raggarbil med V8 som A traktor när vi andra fick nöja oss med gamla Volvo Duetter och någon enstaka ombyggd 740.

Klart Eddie ska få ha sin lastbil ifred.

Ser inget konstigt med det iockmed att jag själv rattade runt skördetröskor på 20 + ton i samma ålder på allmän väg samt andra tunga fordon tex traktorer med dubbla släp fullastade med spannmål och bara där snackar vi säkert ca 20 ton med tanke på att traktorn själv vägde typ 5.

Tror inte det finns någon övre gräns för hur tungt fordon du får köra ens på traktorkort så en nedstrypt lastbil lär vara ok.
Citera
2022-11-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
En totalrenoverad El Camino runt 200 000 kanske om jag gissar lite.

Rätt så fränt med en raggarbil med V8 som A traktor när vi andra fick nöja oss med gamla Volvo Duetter och någon enstaka ombyggd 740.

Klart Eddie ska få ha sin lastbil ifred.

Ser inget konstigt med det iockmed att jag själv rattade runt skördetröskor på 20 + ton i samma ålder på allmän väg samt andra tunga fordon tex traktorer med dubbla släp fullastade med spannmål och bara där snackar vi säkert ca 20 ton med tanke på att traktorn själv vägde typ 5.

Tror inte det finns någon övre gräns för hur tungt fordon du får köra ens på traktorkort så en nedstrypt lastbil lär vara ok.
Klart Eddie ska skina!
Citera
2022-11-05, 22:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Vad är det för brott du tänker på? Vad ska Eddie dömas för? Vad får dig att tro att föräldrarna Malmberg inte bryr sig?

Tänkte mer på den generella diskussionen om EPA:ns vara eller icke vara. Men det visste du.
Citera
2022-11-06, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Japp, tog man körkort innan 1977 så fick man på ett vanligt B-kort även köra tung motorcykel. Jag skulle inte vilja se min mamma på över 80 år skutta upp på en stor HD eller en supersporthoj men hon får om hon vill

Jag som tog körkort innan -96 får även köra trehjulig motorcykel (trike) på samma kort men vet inte hur reglerna ser ut för detta nu.
Mm helt sjukt. Tänk att 23åringar får hoppa på sporthojar på 250hk+ eller snor tunga hd dag 1 med nytt kort.

Du har nog din morsa hellre på en s1000rr än en hd.
Linjär effekt kurva gott om säkerhets elektronik.
Plus att dom är lätt körda. Så raka motsatsen till hd.
Citera
2022-11-06, 08:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Mm helt sjukt. Tänk att 23åringar får hoppa på sporthojar på 250hk+ eller snor tunga hd dag 1 med nytt kort.

Du har nog din morsa hellre på en s1000rr än en hd.
Linjär effekt kurva gott om säkerhets elektronik.
Plus att dom är lätt körda. Så raka motsatsen till hd.

Vill inte se min mamma på någon av hojarna än hur lättkörd den är. Hon törs inte ens provköra hennes väninnas elpermobil😂 Risken att hon hoppar upp på en motorcykel är alltså lika med noll men hon får enligt lagen.

Det är vansinnigt att 23-åringar kan göra samma sak men även en 18-åring kan ta steget in i en Ferrari eller liknande samma dag som körkortet är fixat och sticka ut på en sväng. Kan nog vara minst lika farligt men hur en sån sak ska regleras är svår.
Citera
2022-11-06, 11:10
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jag är helt för hela den härliga svenska epa-kulturen som är så fin och charmig jämfört med blattekulturens hjärndöda aggressivitet och kriminalitet. Men livsfarligt såklart med monster-"epa"s.
Citera
2022-11-06, 12:55
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Jag är helt för hela den härliga svenska epa-kulturen som är så fin och charmig jämfört med blattekulturens hjärndöda aggressivitet och kriminalitet. Men livsfarligt såklart med monster-"epa"s.
Risken att bli skjuten och dödad av en minderårig är tio gånger större jämfört med att bli dödad av en a-traktor.
Hittills har närmare 60 skjutits till döds i år. Hus har sprängts, bilar har brunnit och så vidare. Automatvapen används av ungdomar, helt utan kunskap om det aktuella vapnet. Ofta används EU-moppar som flyktfordon, kanske utan körkort.
Och Sverige ser Eddies tunga a-traktor som ett problem!
En Beretta 9mm väger 950gram…
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-06 kl. 13:05.
Citera
2022-11-07, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vill inte se min mamma på någon av hojarna än hur lättkörd den är. Hon törs inte ens provköra hennes väninnas elpermobil😂 Risken att hon hoppar upp på en motorcykel är alltså lika med noll men hon får enligt lagen.

Det är vansinnigt att 23-åringar kan göra samma sak men även en 18-åring kan ta steget in i en Ferrari eller liknande samma dag som körkortet är fixat och sticka ut på en sväng. Kan nog vara minst lika farligt men hur en sån sak ska regleras är svår.

Skillnaden är att för att erhålla prestanda som en mc måste bilen kostar 10-20+ gånger mer.
30-50k har du en hoj som gör 0-100 på runt 3 sek.
Billigaste bil jag sett göra det var en duktigt trimmad rs6 på typ 400k+
18åringar har sällan en halv eller en mille och vem vågar låna ut en sån? Rätt få men som du säger fullt lagligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in