Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-04, 10:32
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Det där "finns inte bussar" är bara bortförklaringar och dåliga ursäkter för att kunna vara ute och busköra och leva rövare! 15-åringar är inte mogna för att köra bil i trafiken!! Rena nippran att tillåta dom att åka runt i trafiken i fordon som väger flera ton, utan korrekt utbildning!

Vi kanske växt upp med olika förutsättningar. För oss i glesbygd är EPA, A traktor, moppe och skoter fantastiska hjälpmedel, och det stora flertalet sköter sig fint. De som missköter sig är kasst uppfostrade, och hittar något annat sätt att härja på om dom inte har EPA.

Fan det börjar lukta lite surkärring i den här tråden. Skriv en insändare i lokalpressen, passa på att ta upp rockmusiken och luddet i torktumlaren också.
Citera
2022-11-04, 10:41
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoodyLongschlong
Eddie Malmberg sitter alltså och kör en 10 ton tung lastbil som a-traktor...Vad tycker ni om A-traktorer egentligen? Jag tycker skiten ska förbjudas och ungdomarna kan gott återgå till att köra moppe.
Sanslöst. Förbjud hela skiten. De gör ingen som helst samhällsnytta. Har själv slutat köra bil och elcyklar för hela slanten - och tycker det är skitkul
Citera
2022-11-04, 10:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Ja exakt, vet det finns en massa förändringar gjorda på b över tiden lopp.
Ja det är ju rätt sjukt.

Japp, tog man körkort innan 1977 så fick man på ett vanligt B-kort även köra tung motorcykel. Jag skulle inte vilja se min mamma på över 80 år skutta upp på en stor HD eller en supersporthoj men hon får om hon vill

Jag som tog körkort innan -96 får även köra trehjulig motorcykel (trike) på samma kort men vet inte hur reglerna ser ut för detta nu.
Citera
2022-11-04, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Sanslöst. Förbjud hela skiten. De gör ingen som helst samhällsnytta. Har själv slutat köra bil och elcyklar för hela slanten - och tycker det är skitkul
🤣 Vet inte var du bor. Men där jag bor blir det ofta - 20 grader å så några decimeter snö på det. Tror att det kan bli lite obekvämt att ta sig två mil in till stan då på en el-cykel, finns viss risk att det roliga blir lite mindre roligt. Det dessutom går bussen två gånger om dagen och bara på vardagar, morgon och eftermiddag. Då bor jag ändå inte helt off det byggs en hel del bostäder här ute. Så jag tycker att dessa fordon fyller sin funktion just här ute. Däremot fyller dom inte så mycket nyttig funktion om ungarna bor och rör sig inne i stan
Citera
2022-11-04, 10:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orwald
Nej! Nu är det färdiglekt för Eddie och dom andra småungarna på vägarna! EU kommer förbjuda skiten! Inte en dag för tidigt!

Synd om personerna som köpt en äkta EPA för dyra pengar om de nu kommer bli värdelösa. En bil där man bara fartbegränsat elektroniskt borde väl enkelt gå att fixa tillbaka. Har noll koll på hur mycket mer man behöver bygga om på dessa men det känns som att det är originalbilar som åker runt med LGF-skylt.
Citera
2022-11-04, 11:02
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Med den logiken finns det ju inte någon svensk kultur för 15-18 åringar, eftersom det inte finns någon aktivitet som ALLA 15-18 åringar vill syssla med.

Min erfarenhet är att på de platser där EPA är som mest populärt finns det inte bussar alls, annat än till och från skolan eller gymnasiet.
Vad är det för skitsnack. Alla kommuner har bussar som går minst en gång i timmen. Vad det gäller aktiviteter så är det väl utövande av musik (kultur överhuvudtaget) sport och idrott som är det huvudsakliga för svenska ungdomar.
Citera
2022-11-04, 11:34
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Utanför Biltema brukar dom vara, nära till McD
eller uppe vid MAX på Östercentrum.

Detta var vid Ica maxi iallafall. Sen drog de till nån närliggande parkering vid Donken tror jag. Den var helt smockad med epor. Vi snackar 20+ st.

Stör mig på regskylten i artikeln. När jag såg kärran så kan jag svära på att det stod "Eddie" på skylten, har han två olika?
Sen så framställer de ju fel. Knappast så att han kör med släp till vardags, är väl bara när det är uppvisning eller tävling etc. När jag såg kärran var det inget släp. Bara ett stort jävla lastbilshuvud liksom.
Citera
2022-11-04, 12:38
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag tror ju inte att Eddie drar trailer mer än nödvändigt.
Reportaget om Eddie och hans a-traktor vill skapa en debatt om att alla med AM-kort får köra tung lastbil helt utan körutbildning.
Självklart fungerar det inte så utan Eddie har helt säkert övningskört innan han fick ta farsans lastbil till Ica maxi. Kanske inte på trafikskola utan en handledare med många års erfarenhet av tunga fordon.

Men jag förstår att många tror att 15-åringar sätter sig i tunga lastbilar och bara kör iväg helt utan utbildning. Samma människor tror kanske att 40 körlektioner och två, tre uppkörningar är normat för bilkort…
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-11-04 kl. 12:45.
Citera
2022-11-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Detta var vid Ica maxi iallafall. Sen drog de till nån närliggande parkering vid Donken tror jag. Den var helt smockad med epor. Vi snackar 20+ st.

Stör mig på regskylten i artikeln. När jag såg kärran så kan jag svära på att det stod "Eddie" på skylten, har han två olika?
Sen så framställer de ju fel. Knappast så att han kör med släp till vardags, är väl bara när det är uppvisning eller tävling etc. När jag såg kärran var det inget släp. Bara ett stort jävla lastbilshuvud liksom.

nej till "vardags" är det dragbilen som gäller. Trailern är nog i drift på åkeriet, inte ögonmärkt för epan.

Personliga nummerplåtar har ett bakomvarande vanligt nummer så helt möjligt att det finns en
vanlig plåt ochså.
Citera
2022-11-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Vad är det för skitsnack. Alla kommuner har bussar som går minst en gång i timmen. Vad det gäller aktiviteter så är det väl utövande av musik (kultur överhuvudtaget) sport och idrott som är det huvudsakliga för svenska ungdomar.
Kommuner?
Du verkar inte varit utanför ditt rum om du verkligen tror det…alla bor ju innanför tullarna i Stockholm, det glömde jag.
Citera
2022-11-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag tror ju inte att Eddie drar trailer mer än nödvändigt.
Reportaget om Eddie och hans a-traktor vill skapa en debatt om att alla med AM-kort får köra tung lastbil helt utan körutbildning.
Självklart fungerar det inte så utan Eddie har helt säkert övningskört innan han fick ta farsans lastbil till Ica maxi. Kanske inte på trafikskola utan en handledare med många års erfarenhet av tunga fordon.

Men jag förstår att många tror att 15-åringar sätter sig i tunga lastbilar och bara kör iväg helt utan utbildning. Samma människor tror kanske att 40 körlektioner och två, tre uppkörningar är normat för bilkort…
Frågan är väl att enligt myndigheterna så är det tillåtet. Om sedan vännen Eddie haft den goda smaken och ha nån som hjälpt honom så är det tydligen inget krav.
Citera
2022-11-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har man tagit B-körkort innan -96 så får man köra en dubbeldeckare så länge den är reggad som personbil. Den får inte vara reggad som buss så jag kan inte köra linjetrafik.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...a-rattigheter/

B
Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg.

Om du tagit B-körkort före den 19 januari 2013 behåller du rätten att köra trehjulig motorcykel oavsett effekt.

https://sverigesradio.se/artikel/5441646

Jag har C kort " på köpet" från 1984. Innan 84 fick man köra lastbil på B kort men inte yrkesmässigt.
När dom ändrade så räckte det att någon som ägde lastbil att man kört minst 100 mil.
Tyvärr missade jag rutan för TAXI, samma med det innan 84 , taxi hade ingen egen behörighet
alla kunde köra taxi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in