Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-06, 23:00
  #745
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
I Norge så ger de inte bidrag eller miljöbonus, men tar bort moms och skatt på elbilarna. Är det kanske en bättre lösning med skattebefrielse istället för bidrag?

Nej, Norge börjar nu gradvis införa moms och skatt på elbilar.

Från början hade de fri parkering, fick köra i bussfilerna, ingen bompeng ingen skatt osv

Och det var bra för att införa elbilar i Norge. Då fanns i stort sett Nissan leaf i början och Peugeot/Mitsubishis lilla bil sedan tesla att välja på

Men det fungerar inte när de ligger på 81% elbilar av nysålda bilar

Och heller inte rimligt då elbilar närmar sig fossila i pris rakt av , 2025 ska elbilar bli billigare än fossila

Och med det utbud av modeller som finns idag behöver ingen övertalas att köpa elbil
Citera
2022-12-06, 23:37
  #746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
Slutnotan stannar tyvärr inte på 10 miljarder. Regeringen har lovat att betala bonus till alla redan beställda elbilar. Alltså även de som kommer att levereras under 2023.
Leveransdagen avgör hur mycket bonus som sedan utbetalas per bil. Elbilar som registreras innan årsskiftet får 70 000 kronor. Registreras elbilen efter årsskiftet får kunden 50 000 kronor i elbilsbonus.

Säkerligen beställdes tusentals elbilar under gårdagen, så det betyder att många sköna miljoner kronor kommer att betalas ut i bonus.
Vore kul att få reda på hur många bilar som beställdes. Men den siffran håller nog bilbranschen hemlig.

Du har troligen rätt. Denna åtgärd stimulerade nog en enorm push för elbilar. De som tvekat och inte vågat beställa innan och dragit ut på det, verkar ha passat på att slå till innan möjligheten försvann. Detta har nog tvärt om varit en lyckad kampanj att få sålt mycket mer elbilar än vad som annars skulle gjorts.

Blir nog lite av en FOMO-rush efter ett sådant här beslut.

Kommer kosta statskassan miljarder de kommande åren i takt med att alla elbilar tas i trafik (+ 6 månader). Är rätt långa leveranstider på en hel del modeller.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...igt-i-november

"Regeringens plötsliga besked att med bara en dags varsel dra in klimatbonusen för elbilar skapade kaos på bilmarknaden. Handlare höll extraöppet till sent på kvällen och kunder tecknade avtal på elbilar för glatta livet.

Den spiken i statistikens linje är dock ännu att vänta. Mobility Sweden räknar med att beskedet kommer spegla sig i statistiken tidigast hösten 2023, där leveranstiderna kommer avgöra när bilarna faller in i registret. Klart är att cirka 1 600 elfordon beställdes bara under klimatbonusens sista dag, den 8 november i år.

Samtidigt konstaterar Mobility Sweden att andelen laddbara bilar ändå ökar. Av november månads 25 588 personbilar som registrerades under den månaden bestod nästan 65 procent av dessa av elbilar och laddhybrider. Hela 42,5 procent av månadens försäljning består av rena elbilar.

Det är den hittills högsta noteringen för nya elbilar under en enskild månad.
"
__________________
Senast redigerad av mtflash 2022-12-06 kl. 23:39.
Citera
2022-12-06, 23:45
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Det kan t.o.m vara väldigt rimligt beroende på hur man finansierar bilen och vad man har för fossila bränslekostnaderna.

Hemma har vi gått från bränslekostnader från ca 6000kr/mån på två bilar till 0kr månaden med elbilar (solceller som producerar 7500kWh/år). Ena bilen är en förmånsbil som blivit ersatt med en elbil istället för diesel, den andra är en privatköpt elbil, ca 800kr/mån i räntekostnader på finansen.

Ma.o har vi sänkt hushållets månadskostnad med ca 5000kr/månaden. Antagligen ännu mer med tanke på det senaste dieselpriserna kring 28kr/l som jag inte ens räknat med i vår tidigare bränslekostnader då dieseln var mycket billigare då.

Med fossila bränslekostnader på 6000kr++ i månaden så hade det varit tufft idag med alla andra kostnadsökningar som varit om vi inte hade haft elbilarna.

Jo, även om vi har en dieselbil också (svår att ersätta den modellen vi har med elbil), så är det underbart billigt med de två elbilar som vi förfogar över. Man åker ju löjligt billigt med de. Man kan verkligen slösa på åkandet, och samtidigt sänka kostnaderna nu när räntor för huset och el för uppvärmning tyvärr drar i väg.

Väldigt skönt att ha låga bilkostnader med nya bilar, och utan att vara rädd för oförutsedda verkstadsbesök som kan smälla till otrevligt på äldre bilar.
Citera
2022-12-07, 00:06
  #748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En dealbreaker hade varit 100.000 i bonus för en bil som kostade 430.000 - men så billiga elbilar finns ju inte om man vill köra längre än till nästa korsning...

Köpte faktiskt nyligen en Mini Cooper SE för 365 KSEK, och kommer få 70 KSEK tillbaka på den. Inte lika mycket som 100 KSEK, men ändå inte så långt ifrån!

Var helt perfekt present till dottern (fyllde 16 och har precis börjat övningsköra, men ville inte att hon skulle köra med vår dyra Tesla eller dyra Mercedes), och en riktigt kul körglad tredjebil till familjen i övrigt att kunna använda.

Bonusen gjorde skillnaden att vi fick en elbilsversion till ungefär det pris som en bensinversion av Cooper S hade kostat. Hade fungerat med bensinversionen, men elversionen har ännu bättre acc. och klipp. Helt magiskt kul att köra! Som en upphottad gokart! Dessutom kör vi den nästan "gratis" då vi slipper tanka för dyra litrar.
Citera
2022-12-07, 00:13
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej, Norge börjar nu gradvis införa moms och skatt på elbilar.

De har ju redan kommit långt mycket längre än Sverige? Nyförsäljning av elbilar ligger på över 80%.

Sedan är det bara på belopp över 650 KNOK som det tillkommer moms på. Dvs. 650 KNOK är fortfarande helt moms och skattefritt även efter nyår (men endast för elbilar).

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Från början hade de fri parkering, fick köra i bussfilerna, ingen bompeng ingen skatt osv

Det gäller än. Var i Oslo så sent som i förra veckan. Kunde köra i alla buss och taxifiler utan problem. Även bompengen är fortsatt extremt mycket lägre.
Citera
2022-12-07, 05:39
  #750
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Visst är det så att fossila gruvfordon och arbetsfordon kan bara ett problem. Därav att man börjat med elektriska gruvmaskiner och stora elektriska grävare i gruvorna.

Nu köper jag själv både elbilar, bensinbilar och dieselbilar (så är mer agnostiker där), men det är ju för festligt när ni vurmare för fossilfordon själva tar upp att orsaken till klimatavtrycket är de fossila gruvmaskinerna!


Du verkar mer en lovligt dum i huvudet.

Eftersom din läsförståelse ligger på en 7årings nivå så får jag försöka använda enklare ord så att även förståndshandikappade som du förstår, om det är möjligt.

Jag skrev att jakten och rovdriften på batterimetaller till era leksakselbilar förstör planetens resurser och miljön vi ska leva i och lämnar extrema avtryck i naturen. Läs om och läs rätt din efterblivna pajas!
Citera
2022-12-07, 05:42
  #751
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
I Norge så ger de inte bidrag eller miljöbonus, men tar bort moms och skatt på elbilarna. Är det kanske en bättre lösning med skattebefrielse istället för bidrag?

Nej varför det? Elbilar sliter lika mycket om inte mer på våra allmänna vägar. Självklart ska dom betala för det.
Citera
2022-12-07, 06:45
  #752
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är upprättat nu det är elstöd som ska bort har Man inte råd med el får man sälja huset att göda vuxna medelklassen med bidrag går emot alla ekonomiska teorier och politiska ideologier höger till vänster
Eldstöd...? Stenåldersfolk som behöver hjälp att göra upp lägereld?
Citera
2022-12-07, 12:45
  #753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Du verkar mer en lovligt dum i huvudet.

Eftersom din läsförståelse ligger på en 7årings nivå så får jag försöka använda enklare ord så att även förståndshandikappade som du förstår, om det är möjligt.

Jag skrev att jakten och rovdriften på batterimetaller till era leksakselbilar förstör planetens resurser och miljön vi ska leva i och lämnar extrema avtryck i naturen. Läs om och läs rätt din efterblivna pajas!

Mycket personagrepp, och lite logik och fakta.

Du skrev (och jag håller faktiskt med vad du skrev) i det inlägget jag citerade att en stor del av problemet med att ta fram mineraler till batterier beror på användningen av den stora mängden diesel för gruvmaskinerna.

Försök, om du har kapacitet till det, att hålla reda lite bättre på vad du själv skriver. Blir lite enklare då.
Citera
2022-12-07, 12:46
  #754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Nej varför det? Elbilar sliter lika mycket om inte mer på våra allmänna vägar. Självklart ska dom betala för det.

Det stämmer. Håller med dig helt.

Men det var inte det som mitt inlägg handlade om.
Citera
2022-12-07, 13:50
  #755
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Mycket personagrepp, och lite logik och fakta.

Du skrev (och jag håller faktiskt med vad du skrev) i det inlägget jag citerade att en stor del av problemet med att ta fram mineraler till batterier beror på användningen av den stora mängden diesel för gruvmaskinerna.

Försök, om du har kapacitet till det, att hålla reda lite bättre på vad du själv skriver. Blir lite enklare då.


Vilka belägg har du för att det inte skulle vara så? Jag bemöter korkat svammel utan några som helst konkreta fakta som det förtjänar.
Citera
2022-12-07, 23:23
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Vilka belägg har du för att det inte skulle vara så? Jag bemöter korkat svammel utan några som helst konkreta fakta som det förtjänar.

Behöver inga belägg. Vad du skrivit står ju svart på vitt i den här tråden.

Vill du att jag länkar och citerar inlägget i fråga om du har problem med minnet gällande vad du själv skrivit, så säg till så hjälper jag farbror.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback