Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-07, 18:34
  #1
Medlem
Kalle81s avatar
https://www.expressen.se/ekonomi/reg...nus-for-bilar/

Äntligen gör regeringen något rätt de har insett att övergödd medelklass som har råd att köpa el-suv för 800000 inte ska ha 80000 i bidrag

Inget bidrag till medelpacket är devisen !

Eldstöd ska med bort hoppas vi

Sd styr och ställer och gör allt rätt nu

Ps jag är hårdnackad miljöpartist och den här bonusen har aldrig haft med miljö att göra så kommentarer undanbedes ds
Citera
2022-11-07, 18:36
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
https://www.expressen.se/ekonomi/reg...nus-for-bilar/

Äntligen gör regeringen något rätt de har insett att övergödd medelklass som har råd att köpa el-suv för 800000 inte ska ha 80000 i bidrag

Inget bidrag till medelpacket är devisen !

Eldstad ska med bort

Sd styr och ställer och gör allt rätt nu

Ps jag är hårdnackad miljöpartist och den här bonusen har aldrig haft med miljö att göra så kommentarer undanbedes de
Vad menar du med det (av mig) fetade?
Citera
2022-11-07, 18:38
  #3
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad menar du med det (av mig) fetade?

Det är upprättat nu det är elstöd som ska bort har Man inte råd med el får man sälja huset att göda vuxna medelklassen med bidrag går emot alla ekonomiska teorier och politiska ideologier höger till vänster
Citera
2022-11-07, 18:38
  #4
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
https://www.expressen.se/ekonomi/reg...nus-for-bilar/

Äntligen gör regeringen något rätt de har insett att övergödd medelklass som har råd att köpa el-suv för 800000 inte ska ha 80000 i bidrag

Inget bidrag till medelpacket är devisen !

Eldstöd ska med bort hoppas vi

Sd styr och ställer och gör allt rätt nu

Ps jag är hårdnackad miljöpartist och den här bonusen har aldrig haft med miljö att göra så kommentarer undanbedes ds
Skulle nog säga att du resonerar som en SDare som skiter i miljön. Naturligtvis ska miljövänliga saker uppmuntras. Hoppas nya regeringen inte bara totalt skiter i miljön. Men det ser inte bra ut.
Citera
2022-11-07, 18:40
  #5
Moderator
HelgeBuks avatar
Hoppas tokjävlarna tar bort malus på en gång, fast det står inte ett ord om det. Kvarstår malus men bonus försvinner kan de verkligen dra åt helvete.
Citera
2022-11-07, 18:41
  #6
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skulle nog säga att du resonerar som en SDare som skiter i miljön. Naturligtvis ska miljövänliga saker uppmuntras. Hoppas nya regeringen inte bara totalt skiter i miljön. Men det ser inte bra ut.

Våtmarker är enligt mig och mina fältbiologsvänner mer miljöriktigt än bidrag så svenne kan köpa badtunna
Citera
2022-11-07, 18:45
  #7
Medlem
Kalle81s avatar
Aftonbladet har vaknat efter att ha läst tråden

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...onus-for-bilar

Bonusen som betalas ut till de som köper klimatsmarta bilar slopas från och med i morgon tisdag.
Det uppger regeringen i ett pressmeddelande.
"Kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil. Därför avskaffas klimatbonusen", står det i uttalandet.
Citera
2022-11-07, 18:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Våtmarker är enligt mig och mina fältbiologsvänner mer miljöriktigt än bidrag så svenne kan köpa badtunna
Fast det är inget fel på klimatbonusen. När jag var med i Miljöpartiet och hade en kärring där som uppvaktade mig och kysste mig på kinden så sa hon att klimatbonusen gynnar miljön.
Citera
2022-11-07, 18:54
  #9
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Fast det är inget fel på klimatbonusen. När jag var med i Miljöpartiet och hade en kärring där som uppvaktade mig och kysste mig på kinden så sa hon att klimatbonusen gynnar miljön.

Ja sånt händer i miljöpartiet ganska ofta, men det är hål i huvudet på de i mp som tror att den bonusen gynnar miljön eftersom det har visat sig att det inte stämmer. Men vissa ger sig inte
Citera
2022-11-07, 18:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja sånt händer i miljöpartiet ganska ofta, men det är hål i huvudet på de i mp som tror att den bonusen gynnar miljön eftersom det har visat sig att det inte stämmer. Men vissa ger sig inte
Men varför är du fortfarande med i MP då och går på klubbmöten och bygger prototyper och sätter på kärringarna där?
Citera
2022-11-07, 19:01
  #11
Medlem
Både Bonus och Malus måste bort. Givetvis lägger bilförsäljarna priset på en sådan nivå att bonusbeloppet blir uppätet. Dumma vore de annars. Bonusen kommer inte bilköparna till godo. Det är ett som är säkert. När det gäller kärnkraften tjatade ju miljövännerna om att det är marknadskrafterna som avgör om kärnkraften skulle återuppbyggas. Låt oss då innerligt hoppas på att det samma gäller vid bilinköpen. Inget trams med Bonus eller Malus utan låt marknadskrafterna avgöra det hela.

...................

Helt i sidan om men som visar på hur fel det kan slå med politikerstyrda s.k "miljö"förslag. Vår gamla diskmaskin havererade för ett antal år sedan. Det var med största sannolikhet programverket som gav upp. Diskmaskinen var säkert uppemot 15-20 gammal. Den fanns redan där när vi flyttade in.

Det gick då att få något slags miljöavdrag, ROT?, för en reparation av den gamla maskinen men inte motsvarande avdrag för installation av en helt ny diskmaskin som skulle vara betydligt mer miljövänlig på alla sätt, bl.a en betydligt lägre vatten- och elförbrukning. Ny teknik som gynnar återvinning av konponenter när den i sin tur är färdig för skrotning. Inte ångrat en sekund över att vi valde det sistnämnda alternativet i.st.f ett politikerstyrt s.k "miljö"avdrag.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2022-11-07 kl. 19:04.
Citera
2022-11-07, 19:04
  #12
Medlem
Tur man väntar på att få en elbil levererad, samt att begpriset på nuvarande dieselbil kanske hoppar upp lite.
Ska bli kul och se hur nybilsförsäljningen elbilar kommer påverkas..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback