Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-07, 21:58
  #121
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
https://www.expressen.se/ekonomi/reg...nus-for-bilar/

Äntligen gör regeringen något rätt de har insett att övergödd medelklass som har råd att köpa el-suv för 800000 inte ska ha 80000 i bidrag

Inget bidrag till medelpacket är devisen !

Eldstöd ska med bort hoppas vi

Sd styr och ställer och gör allt rätt nu

Ps jag är hårdnackad miljöpartist och den här bonusen har aldrig haft med miljö att göra så kommentarer undanbedes ds


Underbart! Och speciellt att se miljöterroristen Bolund få hjärnblödning i direktsändning.. Det var värt en whiskey fast det bara är måndag. Hoppas gubbfan avlider av raseri. Hahahaha hej
Citera
2022-11-07, 21:59
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vi får väl se. Även om de dragit av hela bonusen på 2-3 års leasing gör att kunna erbjuda bra priser, så kan de inte göra tvärtom. Eller de kan ju, men det blir ju extremt stor del av bilens värde som ska betalas av kunden under leasing perioden, och de avtalen kommer ju ingen att teckna, utan priserna kommer att bli som vanligt, dvs 40-50% av värdet fördelat på 36 månader.


Jag äger min elbil, som redan ligger ute för 50k mer än när jag köpte den, så den går väl upp lite till nu.... Jobbigt.

Det finns inget vi får se. Detta är fakta. Polestar verkar ha varit snabba med att uppdatera hemsidan, eller så visste de helt enkelt var vindarna blåste. De har angett ett pris med och utan klimatbonus för deras privatleasing. Det är mycket riktigt 2000kr högre. Dessutom skriver de i det finstilta att de inte kan hållas ansvariga om klimatbonus uteblir:

https://www.polestar.com/se/polestar...bnVsbH0#extras
Citera
2022-11-07, 21:59
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ok tack för klargörandet, jag förstår. Men en del intäkter till vägunderhåll etc kommer väl från bränsleskatter också? Däremot elbilar smiter ju undan detta rejält, med låg (eller ingen?) skatt på fordonet och ingen bränsleprisskatt. Det är naturligtvis inte hållbart i längden. Det kommer nog elbilsägarna att få erfara.

Det är iof rätt mycket skatt på el....

Men du har rätt, nånstans blir det ju en brytgräns när de "gamla" skatterna inte räcker...

Men vad sägs om återvinningsskatt på batteripacket (precis som det läggs på däck idag).

Fordonsskatten är ju bara att höja successivt, och räcker inte det kommer km-skatten sen...
Citera
2022-11-07, 22:00
  #124
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackaborn
Jag jobbade 372 timmar i oktober & betalade skatt på varenda timme, hur många timmar jobbade du i oktober din kommunist?

Tråden handlar om bidragsberoende medelklass som inte har råd att ha bil eller elförbrukning utan att staten håller de under armarna

Förr i tiden fick man bidrag när man inte hade mat, det låter mera rimligt.

Om man är vuxen och arbetar heltid men ändå ska ha massa bidrag för att överleva då har vi hamnat snett, likaså om man måste arbeta en massa övertid för att få mat på borden
Citera
2022-11-07, 22:02
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Föga förvånande är kritiken hård från olika håll, Per Bolund (MP) anser att slopandet av klimatbilsbonusen är galenskap, se videoklipp i nedanstående länk.

https://www.svt.se/nyheter/skarpa-kr...-och-galenskap

Där håller jag faktiskt med. Jag är ingen stor miljöförespråkare även om jag vet att det är viktigt, men jag lägger ingen stora resurser på det.

Trots det håller jag med miljöpartiet här och jag kan tillägga att jag aldrig röstat på dom utan röstade faktiskt på en av partierna i det block som vann, men aldrig hade jag gissat att dom skulle vara helt tysta om det under valet och sen kort efter skulle slakta elbilspremien!!??

Det är en av de första dumma saker denna regering gör. De hade behövt hålla kvar vid den ett par år till i alla fall.
Citera
2022-11-07, 22:03
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Det där är toppbetyg!

Det är hål i huvudet att betala ut pengar för att det ska bli fler bilar!

Inför istället en skattrabatt på alla som skrotar max 1 fosilbil på ex 50-70tusen som man får kvitta mot den löneskatt man ska betala in, på så sätt lyckas inte bidragstagarna och annat pack utnyttja systemet.
Och bilen som man vill skrota måste man givetvis haft i 1-2år innan, då får vi bort en hel del skitbilar.

Det är miljöpolitik om något och ingenting miljöpartisterna lyckats lista ut.

Jo det är klart. Jag tänker egoistiskt och bara på hur jag får en bil så billigt som möjligt. Glad över att jag iaf signade upp bilar till mina anställda medans jag gått och väntat på ioniq6 men nu blir det en c40
Citera
2022-11-07, 22:03
  #127
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är upprättat nu det är elstöd som ska bort har Man inte råd med el får man sälja huset att göda vuxna medelklassen med bidrag går emot alla ekonomiska teorier och politiska ideologier höger till vänster
Det som började med "eldstad" blev "eldstöd" och slutligen "elstöd". Nu fattar jag äntligen.

Som miljöpartist kan du kosta på dig lite punkter i texten. Planeten går under om läsarna skall behöva traggla sig igenom meningarna.
Citera
2022-11-07, 22:04
  #128
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
Då blir det en bensinbil nästa gång. 3000 kr är mycket bensin. Jag handlar med plånboken i första hand, miljön i andra 😉


Hoppas att du inte inbillar dej att köra elbil förbättrar miljön det minsta.. Så lättlurad är du väl inte?
Citera
2022-11-07, 22:05
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns inget vi får se. Detta är fakta. Polestar verkar ha varit snabba med att uppdatera hemsidan, eller så visste de helt enkelt var vindarna blåste. De har angett ett pris med och utan klimatbonus för deras privatleasing. Det är mycket riktigt 2000kr högre. Dessutom skriver de i det finstilta att de inte kan hållas ansvariga om klimatbonus uteblir:

https://www.polestar.com/se/polestar...bnVsbH0#extras

Ok, vi får se på lite sikt när det satt sig menar jag. Kan de mot förmodan ta de priserna får ju folk skylla sig själva.

Det där är ju en friskrivning utifall bonusen uteblir iom att beslutet kom idag. Går deras försäljning ner kraftigt kommer de att sänka priserna.

Men det får ju gå några månader först.
Citera
2022-11-07, 22:06
  #130
Medlem
DroidBishops avatar
Om man tror att elbilar på något sätt är klimatsmarta eller miljövänliga har man ju hål i huvudet. Tillverkningsprocessen för batterierna är oerhört smutsig och tärande på miljön. Elen ska komma någonstans ifrån också. Slår man ut det över hela livscykeln släpper elbilen ut mer co2 än en modern bensinare. Det finns ingen produkt på planeten som är ”klimatsmart”, vad fan det nu ens betyder? Sånt jäkla tramsande med nyord utan mening!

Subventionering är bara kostsam plakatpolitik. Bort!
Citera
2022-11-07, 22:09
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Tråden handlar om bidragsberoende medelklass som inte har råd att ha bil eller elförbrukning utan att staten håller de under armarna

Förr i tiden fick man bidrag när man inte hade mat, det låter mera rimligt.

Om man är vuxen och arbetar heltid men ändå ska ha massa bidrag för att överleva då har vi hamnat snett, likaså om man måste arbeta en massa övertid för att få mat på borden

Förr i tiden tänkte man även på den egna befolkningen i första hand, och sålde inte bort elen utomlands så att den blir 10 ggr dyrare plötsligt..

Food for thought
Citera
2022-11-07, 22:09
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jasså 50kwh batteri på en snabbladdare kostar väl nånstans 7-9 kr/kwh? Bilen har kanske en räckvidd på 25 mil.

Laddar du då fullt så kostar det runt 300-400 spänn och du kommer 25 mil.

Tankar du en dieselbil så kostar det ca 28 spänn/liter och en törstig diesel snittar 0.7l/mil. Säg att vi landar på 18 liter då så blir det på 508 spänn. Det är långt ifrån 1/5 av priset. Men visst du kan säkert hitta billigare laddning och just nu så skiljer det sig mycket åt i priser och det kommer troligtvis justeras så att det motsvarar fossila priser så att det blir mer jämt över hela Sverige. Troligt också med en justering av priset uppåt på samma sätt som för fossilt bränsle

Man laddar väl hemma?
Jag laddar för 1,13:- / kWh fram till juni 2026.
Med Skatteverkets fina avdrag för förmånsbil får jag mängder med pengar tillbaka, på att köra bil
9,50 :- per mil
Laddning med skatter och överföringsavgifter etc. ligger på ca 3,30:- per mil.
Hemskt trevligt faktiskt.
__________________
Senast redigerad av M.J.A 2022-11-07 kl. 22:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback